Blackrock, Hutchison: Τα λιμάνια του Παναμά, ο Τραμπ και η Goldman Sachs
Shutterstock
Shutterstock

Blackrock, Hutchison: Τα λιμάνια του Παναμά, ο Τραμπ και η Goldman Sachs

Όταν ο Ντόναλντ Τραμπ άρχισε να αναφέρεται στον διώρυγα του Παναμά, λίγοι πίστεψαν πως σοβαρολογούσε. Όπως αποδεικνύεται όμως, ο Αμερικανός πρόεδρος δεν αστειεύεται καθόλου. Λίγες εβδομάδες αφού για πρώτη φορά υποστήριξε πως δύο πολύ μεγάλης σημασίας λιμάνια από τις δύο πλευρές της διώρυγας ελέγχονται από την Κίνα, αυτά φαίνεται πως περνάνε κάτω από τον έλεγχο των αμερικανικών συμφερόντων.

Όπως ανακοινώθηκε την περασμένη Τρίτη, τα λιμάνια στις πόλεις Μπαλμπόα και Κριστόμπαλ θα φύγουν από τον έλεγχο της CK Hutchison και θα περάσουν σε μία κοινοπραξία υπό την ηγεσία της Blackrock. Η CK Hutchison (0001 HONG KONG) είναι το επενδυτικό όχημα του πιο γνωστού επιχειρηματία του Χονγκ Κονγκ, του Li Ka-Shing. Ο 96χρονος πλέον Li δεν ασχολείται πια με την καθημερινή διαχείριση των επιχειρήσεών του, η οποία έχει περάσει στον γιο του Victor, αλλά εξακολουθεί να έχει συμβουλευτικό ρόλο. Παρά το ότι δεν είναι πλέον ο πιο πλούσιος άνθρωπος της Κίνας, ο Li παραμένει μία θρυλική φιγούρα, κάτι που φαίνεται και από το γεγονός πως το σύμβολο της εταιρείας στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ είναι ο αριθμός 1 (στα περισσότερα ασιατικά χρηματιστήρια τα σύμβολα διαπραγμάτευσης των μετοχών αριθμοί και όχι γράμματα). Η CK Hutchison έχει πολύ σημαντική δραστηριότητα στη διαχείριση λιμένων εδώ και πολλές δεκαετίες.

Τη διαχείριση των συγκεκριμένων δύο λιμανιών την είχε αναλάβει για διάστημα 25 ετών το 1997 συνάπτοντας σχετική σύμβαση παραχώρησης με το παναμέζικο δημόσιο. Η σύμβαση ανανεώθηκε, για άλλα 25 χρόνια, το 2021 αλλά η εταιρεία έκρινε πως είναι πιο συμφέρον για αυτήν να μεταβιβάσει αυτά τα δικαιώματα στην κοινοπραξία υπό την αμερικανική Blackrock (BLK NYSE), η οποία είναι η μεγαλύτερη εταιρεία διαχείρισης κεφαλαίων στον κόσμο και πρόσφατα έχει κάνει μία πολύ δυναμική είσοδο στον τομέα της διαχείρισης υποδομών. Για να είμαστε πιο ακριβείς, βασικός εταίρος της κοινοπραξίας είναι η Global Infrastructure Partners, δηλαδή ο βραχίονας της Blackrock στον τομέα διαχείρισης υποδομών και δευτερεύων - αλλά καθόλου αμελητέος - εταίρος είναι η Terminal Investments Limited, ο τομέας διαχείρισης λιμένων της μεγαλύτερης εταιρείας στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων, δηλαδή της Mediterranean Shipping Company (MSC).

Η CK Hutchison θα παραχωρήσει στην κοινοπραξία τη διαχείριση και πολλών άλλων λιμένων ανά τον κόσμο, για την ακρίβεια άλλων 41. Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, θα πουλήσει το 80% της θυγατρικής της που ασχολείται με τη διαχείριση λιμένων κρατώντας όμως τη διαχείριση όσων λιμένων βρίσκονται στην Κίνα και το Χονγκ Κονγκ. Για να αποκτήσει τη διαχείριση αυτών των 43 λιμένων, η πωλήτρια εταιρεία θα εισπράξει ένα πολύ μεγάλο ποσό σε μετρητά, της τάξης των 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ. Για τον Li Ka-Shing και την οικογένειά του όπως και για τους μετόχους μειοψηφίας στη CK Hutchison, τα νέα είναι πολύ καλά, καθώς απαλλάσσεται από ένα μεγάλο πρόβλημα που εμφανίστηκε ξαφνικά, δηλαδή την παρέμβαση του Αμερικανού προέδρου, εισπράττοντας ταυτόχρονα ένα πολύ μεγάλο χρηματικό ποσό. Η άνοδος της μετοχής κατά τουλάχιστον 25% από τη στιγμή της ανακοίνωσης των νέων δείχνει ξεκάθαρα την ανακούφιση των επενδυτών.

Όπως ήταν αναμενόμενο, η εταιρεία δήλωσε πως η συναλλαγή αυτή είναι καθαρά επιχειρηματικού χαρακτήρα και δεν έχει καμία σχέση με πολιτικά ζητήματα. Το ίδιο ανέφερε και ο πρόεδρος του Παναμά Jose Raul Mulino, ο οποίος αναφέρθηκε σε μία παγκόσμια συναλλαγή μεταξύ ιδιωτικών επιχειρήσεων που κινήθηκαν με γνώμονα τα συμφέροντά τους. Είναι δύσκολο να πιστέψουμε πως τα πράγματα έχουν ακριβώς έτσι αλλά δεν μπορούμε να αμφισβητήσουμε πως αυτή η συναλλαγή συμφέρει πολύ και τον αγοραστή και τον πωλητή. Από το ρεπορτάζ του διεθνούς Τύπου προκύπτει πως η πλευρά της CK Hutchison αντιλήφθηκε γρήγορα πως θα βρει τον μπελά της αν μείνει στον Παναμά και αποφάσισε επί την ευκαιρία να προχωρήσει σε μία στρατηγική κίνηση ευρύτερης σημασίας για αυτήν.

Η Blackrock με την MSC βρήκαν την ευκαιρία να αποκτήσουν πολύτιμη πρόσβαση σε τόσους μεγάλους λιμένες ανά τον κόσμο και κινήθηκαν πολύ γρήγορα για να προλάβουν πιθανούς ανταγωνιστές. Σύμφωνα με το Bloomberg και τους New York Times, ναυτιλιακές εταιρείες όπως η Maersk από τη Δανία και η CMA CGM από τη Γαλλία, όπως και επενδυτικές επιχειρήσεις όπως η Blackstone και η KKR ήταν ανάμεσα στις επιχειρήσεις που συζήτησαν με τη CK Hutchison. Στις διεργασίες δεν συμμετείχαν όμως μόνο επιχειρηματικά στελέχη. Σύμφωνα με τους New York Times, τις τελευταίες μέρες, καθώς οι συζητήσεις είχαν προχωρήσει πολύ, ο Larry Fink, διευθύνων σύμβουλος της Blackrock, μαζί με άλλα ανώτατα στελέχη της εταιρείας του ενημέρωσαν τον Αμερικανό πρόεδρο, τον υπουργό εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο και άλλα ανώτατα στελέχη της αμερικανικής κυβέρνησης σχετικά με την επικείμενη συμφωνία.

Όπως αναφέρει η αμερικανική εφημερίδα, ο πρόεδρος και οι συνεργάτες του στην ουσία έδωσαν στην Blackrock το «πράσινο φως». Αυτό δε μας εκπλήσσει, καθώς αυτή η συμφωνία αποτελεί μία μεγάλη νίκη (γοήτρου αλλά και ουσιαστική) για τον Αμερικανό πρόεδρο, ο οποίος μόνο με κάποιες δηλώσεις του κατάφερε να φέρει τα δύο αυτά σημαντικά λιμάνια του Παναμά κάτω από τον έλεγχο αμερικανικών συμφερόντων. Αποτελεί και μεγάλη επιτυχία για την αμερικανική εταιρεία διαχείρισης κεφαλαίων καθώς με μία μόνο κίνηση αυξάνει σημαντικά την παρουσία της στην παγκόσμια αγορά διαχείρισης υποδομών.

Στη συμφωνία αυτή όμως υπάρχει και ένας άλλος μεγάλος νικητής, το όνομα του οποίου δεν έχει ακουστεί πολύ. Πρόκειται για την πιο γνωστή αμερικανική επενδυτική τράπεζα, την Goldman Sachs (GS NYSE), η οποία κατάφερε στην ουσία μόνη της να οργανώσει και να ολοκληρώσει ένα deal πολύ μεγάλης σημασίας και αξίας μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Όπως είδαμε σε σχετικό ρεπορτάζ του Bloomberg, η Goldman Sachs είναι η μοναδική επενδυτική τράπεζα που έχει ασχοληθεί μέχρι τώρα με αυτή τη συμφωνία. Σύμφωνα με το διεθνές πρακτορείο, μία μικρή ομάδα στελεχών της τράπεζας στο Χονγκ Κονγκ και τη Νέα Υόρκη κινήθηκε κάτω από άκρα μυστικότητα και «έστησε» τη συμφωνία μέσα σε πολύ λίγες εβδομάδες χωρίς να υπάρξει η παραμικρή διαρροή, παρά το γεγονός πως – όπως είδαμε νωρίτερα – έφερε σε επαφή την πλευρά των πωλητών με πολλούς πιθανούς αγοραστές. Όπως επισημαίνει βέβαια το διεθνές πρακτορείο, η Goldman αποτελεί ιστορικά τον πιο στενό συνεργάτη της CK Hutchison αλλά αυτό δε μειώνει τη μεγάλη επιτυχία της επενδυτικής τράπεζας, η οποία λογικά θα αμειφθεί πλουσιοπάροχα.

Έτσι όπως φαίνονται τα πράγματα, είναι δύσκολο να βρούμε κάποιον χαμένο από αυτή τη συμφωνία. Ο πωλητής είναι ανακουφισμένος και με γεμάτες τσέπες, ο αγοραστής κάνει ένα πολύ σημαντικό επεκτατικό βήμα, ο διαμεσολαβητής έχει κατατροπώσει τον ανταγωνισμό και ο «ηθικός αυτουργός» δείχνει σε όλο τον κόσμο πως μόνο με τα λόγια του μπορεί να πετύχει πολύ σημαντικά πράγματα.