Τζεφ Κουνς, Ντάμιεν Χιρστ, Τακάσι Μουρακάμι είναι ίσως τα πιο εμβληματικά ονόματα από τον χώρο της τέχνης που οδηγούν το άρμα του NFT σε μια φρενήρη – και με πολλά εμπόδια - κούρσα καθιέρωσης στην αγορά και στα κορυφαία μουσεία του κόσμου. Αλλά δεν είναι οι μόνοι. Και σίγουρα δεν είναι οι πιο επιδραστικοί, καθώς η καλλιτεχνική τους παραγωγή συνδέεται με συγκεκριμένο κοινό και με πρωτοποριακές τάσεις που, αν δεν είναι απωθητικές στο πλατύ κοινό, εύκολα βαφτίζονται προβοκατόρικες.
Αντιθέτως, υπάρχουν ηθοποιοί, τραγουδιστές και αθλητές, με τεράστιο εμπορικό αντίκρισμα και διεθνή επιρροή, που επιλέγουν να προμοτάρουν τα NFT’s βγάζοντας ένα απλό tweet ή ακόμη και βάζοντας την υπογραφή τους σε ένα από αυτά. Η αγάπη του κόσμου είναι τέτοια που δύσκολα πέφτουν σε οποιαδήποτε κριτική, πόσο μάλλον για ένα μέσο τόσο καινούργιο στην παγκόσμια pop κουλτούρα.
«Σημαιοφόρος» στη διάδοση του NFT υπήρξε η Πάρις Χίτλον που δε συνέδεσε απλώς το όνομά της με την ιστορία του, αλλά είδε σε αυτό τεράστια περιθώρια κέρδους. Η «κληρονόμος», όπως κάποιοι την αποκαλούν υποτιμητικά, ανακάλυψε τον κόσμο του Crypto το 2016, επενδύοντας τόσο σε bitcoin όσο και σε ether. Μπορείτε να φανταστείτε τι κέρδη έχει αποκομίσει από τότε; Ονόμασε ακόμη και τα σκυλιά της Crypto Hilton και Crypto Reum από τον σύζυγό της, Carter Reum, σε μια κίνηση καθόλου τυχαία για τα επιχειρηματικά της πλάνα.
Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η Χίλτον συχνά υποστηρίζει το έργο καλλιτεχνών όπως οι wunderkind Fewocious, Pak και Friendswithyou, ενώ τον Απρίλιο του 2021 ξεκίνησε το δικό της NFT σε συνεργασία με τον ψηφιακό καλλιτέχνη Blake Kathryn. Αυτή είναι επίσης ο λόγος που ο δαιμόνιος Τζίμι Φάλον εντάχθηκε στο Bored Ape Yacht Club, για το οποίο συζήτησαν εκτενώς στο κοσμαγάπητο «Late night show» του.
Και δεν είναι ο μόνος! Αρκεί μια ματιά στο Twitter για να δούμε πόσοι διάσημοι είναι θαυμαστές του δημοφιλούς Club, φιγουράροντας την avatar εικόνα τους σε χιλιάδες ακόλουθους: Έμινεμ, Τίμπαλαντ, Γουίνεθ Πάλτροου, Σερένα Ουίλιαμς, Ριζ Γουίδερσπουν, Όζυ Όζμπορν (παραπέμπει σε νυχτερίδα), Σνουπ Ντογκ (μακράν το πιο επιτυχημένο), Μc Hammer (ναι, o γνωστός από το παρελθόν), Άστον Κούρτσερ, Τζον Στάμος κ.α.
Ανάμεσα στα NFT καλλιτεχνικά projects μεγάλων καλλιτεχνών, ίσως τα πιο ιδιαίτερα φέρουν την υπογραφή του σκηνοθέτη Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ. Στο πρώτο, (είχαμε γράψει γι’ αυτό εδώ) «έβλεπε» τον εαυτό του νεκρό σε βίντεο του ενός λεπτού που γύρισε στη σοφίτα του σπιτιού του. Στο δεύτερο πάλι, διέθεσε μια εικόνα από τις πέτρες που προήλθαν από τα νεφρά του. Προφανώς, είναι μοναδικό στο είδος του NFT. Διαθέσιμο στην πλατφόρμα SuperRare, η αρχική προσφορά για το έργο ήταν 10 Ethereum (περίπου 30.000 δολ).
«Ο γιατρός μου είπε: ξέρεις, θα ήθελα τις πέτρες, ώστε να κάνουμε μια εξέταση και να δούμε αν υπάρχει κάτι στη διατροφή σου που το προκάλεσε», ανέφερε ο ίδιος. Όμως ο σκηνοθέτης αρνήθηκε. «Νομίζω ότι είναι πολύ όμορφα για να καταστραφούν. Σε τελική ανάλυση, αυτό είναι αρκετά οικείο, προέρχεται από το εσωτερικό του σώματός μου».
«Είχα αρχίσει να πειραματίζομαι για να ζωντανέψω την τέχνη μου μέσω των παραδοσιακών κινούμενων σχεδίων ώσπου άνοιξε ο κόσμος του NFT» δήλωσε ένας άλλος θιασώτης του ψηφιακού καλλιτεχνήματος, ο δημοφιλής ηθοποιός Τζίμι Κάρεϊ. Γνωστός ήδη από σκίτσα του με καυστικό πολιτικό περιεχόμενο, ο καταξιωμένος κωμικός βρήκε πρόσφορο τρόπο να χρηματοδοτεί τις φιλανθρωπικές του δράσεις. Αρχικά, τροποποίησε το έργο του Sunshower σε μορφή NFT και το έβγαλε σε δημοπρασία προκειμένου να ενισχύσει την κερδοσκοπική οργάνωση Feeding America. Το εγχείρημα σηματοδότησε το πρώτο του άλμα στο web3 κι έκτοτε ακολούθησε πλειάδα τέτοιων έργων.
Σε κάθε περίπτωση, η πιο μεγάλη προσχώρηση στον κόσμο του NFT σημαδεύτηκε από τη βασίλισσα της pop, Μαντόνα. Εμφανίστηκε σε τρία βίντεο που διατίθενται ως NFT τα οποία έχουν να κάνουν με τη δημιουργία και τη θηλυκότητα, πάντοτε στην πρόκληση που γνωρίζει τόσο καλά. Eμφανίζει άγνωστα πλάσματα, δέντρα και πεταλούδες να βγαίνουν από τον κόλπο της μέσα στη φύση, στο εργαστήριο, σε ένα δυστοπικό περιβάλλον.
Προσωπικά, τo πρώτο μετα-αποκαλυπτικό NFT-τρίπτυχο που φέρει τον γενικό τίτλο «Μητέρα της Δημιουργίας» δεν μας κέρδισε, παρότι φέρει την υπογραφή του πιο διάσημου visual artist, Beeple. Ο απόηχος που δημιούργησε το τελευταίο της εγχείρημα μάλλον δεν ήταν ο αναμενόμενος, παραμένει όμως γεγονός αυτό: η γυναίκα που προσέχει όσο τίποτε την εικόνα της, βρήκε τρόπο να μεθοδεύσει μια καινούργια, αγέραστη και μακριά από «φυσικές ατέλειες» εμφάνιση. Η Μαντόνα έχει πολλούς λόγους πια να πρωταγωνιστεί ως άβαταρ. Μένει να δούμε πόσοι θα την ακολουθήσουν.