Μετά την Πινακοθήκη Ουφίτσι, ένα άλλο μεγάλο μουσείο, ρίχνεται στον κόσμο των NFTs. Το Μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης ανακοίνωσε ότι θα δημοπρατήσει ως μη υποκαταστάσιμα κρυπττογραφικά τεκμήρια πέντε φημισμένα έργα από τη συλλογή του: τη «Μαντόνα Λίττα» του Λεονάρντο (1490), τη «Τζούντιθ» του Τζορτζόνε (1504), τη «Λιλά Μπους» του Βίνσεντ βαν Γκογκ (1889), τη «σύνθεση VI» του Καντίνσκι (1913) και τη «Γωνία του κήπου στο Μονγκερόν» του Μονέ (περ. 1876).
Η πώληση θα πραγματοποιηθεί τέλη Αυγούστου μέσα από την ειδικευμένη αλυσίδα Binance (blockchain). Η ιδέα είναι να «παρέχουμε ένα νέο επίπεδο προσβασιμότητας στις συλλογές του Ερμιτάζ» και «να τονίσουμε τη σημασία της ψηφιοποίησης των έργων ως το επόμενο βήμα», λένε οι άνθρωποι του ιδρύματος σε σχετική ανακοίνωση.
Κάθε προσφερόμενο έργο τέχνης θα «κόβεται» σε δύο εκδόσεις: η μία θα βγει προς πώληση, ενώ η άλλη θα μείνει στην κατοχή του μουσείου. Όλα, όμως, θα φέρουν την ψηφιακή υπογραφή του Μιχαήλ Πιοτρόφσκι, γενικού διευθυντή του Ερμιτάζ, που εγγυάται εκ μέρους του οργανισμού τη γνησιότητα των NFTs.
Η πώληση σηματοδοτεί το πρώτο εγχείρημα του Ερμιτάζ στον κόσμο των NFTs, μια τεχνολογία που σύμφωνα με τον επικεφαλής του ρωσικού ιδρύματος «ανοίγει νέο κεφάλαιο στην ανάπτυξη της αγοράς τέχνης».
«Δεν είναι απλώς ένα νέο εργαλείο στο άνοιγμα της αγοράς, αλλά ένας καινούργιος τρόπος αντίληψης στη σχέση του ανθρώπου με το χρήμα και το έργο τέχνης», δήλωσε ο διευθυντής, επισημαίνοντας το δημοκρατικό χαρακτήρα του μέσου. «Μιλώ για μια λειτουργία που κάνει την πολυτέλεια πιο προσιτή, χωρίς να χάνει τη μοναδικότητά της».
Πέρα από τη σημασία που προσλαμβάνει για τη διεθνή αγορά της τέχνης η είσοδος ενός μουσειακού κολοσσού όπως το Ερμιτάζ, στα NFTs, μπορεί κάποιος να διακρίνει το κλείσιμο του ματιού στα κρυπτονομίσματα από έναν επίσημο κρατικό φορέα της Ρωσίας. Το γεγονός αυτό δε στερείται σημασίας, καθώς ο Βλαντίμιρ Πούτιν υπέγραψε πριν από δύο χρόνια ένα αυστηρό νομικό πλαίσιο για την πώληση ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων στη χώρα. Σύμφωνα με τους νόμους αυτούς τα crypto-ακίνητα πρέπει να καταχωρίζονται στην Τράπεζα της Ρωσίας και να αναφέρονται για φορολογικούς σκοπούς, μεταξύ άλλων διατάξεων.
Στην ίδια ανακοίνωση, το Ερμιτάζ δηλώνει ότι το μοντέλο που ακολουθεί για τη δημιουργία και πώληση NFTs «συμμορφώνεται πλήρως με τη ρωσική νομοθεσία», χωρίς όμως να δώσει πρόσθετες πληροφορίες. Το βέβαιο είναι ότι η πολιτική του μουσείου – και η απόφαση του διευθυντή - δεν θα μπορούσε να ληφθεί ερήμην του Κρεμλίνου.
Παρά το γεγονός ότι τα έσοδα από τη δημοπρασία του επόμενου μήνα θα επιστρέψουν στο μουσείο, ο Πιοτρόφσκι δήλωσε ότι «[δεν] το βλέπουμε ως τρόπο να βγάζουμε χρήματα». Οι τιμές για τα ψηφιακά έργα τέχνης δεν έχουν ακόμη φιξαριστεί».
«Δεν είναι σαφές πώς μπορεί κανείς να κερδίσει από αυτό» διευκρινίζει. «Ίσως δεν είναι δυνατόν. Αλλά είναι ενδιαφέρον για εμάς, επειδή είναι μια νέα μορφή σχέσης του κόσμου με την τέχνη».
Η ίδια η ιδέα του NFT μπαίνει στη συλλογή του Ερμιτάζ με αυτά τα πέντε εμβληματικά έργα, αλλά θα παρουσιαστεί και σε έκθεση στο φυσικό χώρο του Μουσείου το προσεχές φθινόπωρο. «Με δεδομένο ότι υπάρχουν τα NFT, οφείλουμε να τα δοκιμάσουμε τα πάντα» δήλωσε χαρακτηριστικά ο Πιοτρόφσκι.