Σταθερά προσηλωμένος στην επίτευξη των στόχων που έχει θέσει με βάση τη στρατηγική του για τζίρο από τη λιανική στα επίπεδα των 500 εκατ. ευρώ, βρίσκεται ο Όμιλος Fourlis, παρά τις αναταράξεις στην αγορά, σύμφωνα με τη διοίκηση του Ομίλου και τα όσα ειπώθηκαν κατά τη διάρκεια της χθεσινής τηλεδιάσκεψης.
Παράλληλα, στην τηλεδιάσκεψη έγινε σαφές ότι για την TRADE Estates θεωρείται σίγουρη η είσοδος στο ΧΑ στο α' εξάμηνο του 2023, όπως σας έχει ενημερώσει σχετικά το Liberal, ενώ λίγο πίσω για λόγους γραφειοκρατίας πάει η ανάπτυξη του δικτύου της Holland & Barrett, η οποία όμως σε κάθε περίπτωση στο πρώτο τρίμηνο του 2023 θα έχει σε λειτουργία τρία καταστήματα σε Ελλάδα και αμέσως μετά θα ξεκινήσει και η Ρουμανία.
Σύμφωνα με τον Απόστολο Πεταλά, διευθύνοντα σύμβουλο της Fourlis, η εκτίμηση είναι ότι στο σύνολο του έτους ο όμιλος θα εμφανίσει τζίρο στα 495-500 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 12% από το 2021 και 7% πάνω από το 2019, επιβεβαιώνοντας την πρόβλεψη που είχε κάνει πριν από λίγους μήνες. Αυτή η εξέλιξη θα σηματοδοτήσει και μια καλή αφετηρία για τη νέα χρονιά και τα επόμενα χρόνια δεδομένης και της ευελιξίας που έχει οικοδομήσει ο όμιλος σε επίπεδο logistics μετά από τις επενδύσεις που ολοκληρώνονται στο τέλος του έτους.
Σημειώνεται ότι σε προηγούμενη τοποθέτηση ο Πρόεδρος του Ομίλου κ. Βασίλης Φουρλής, με βάση αυτό τον κύκλο εργασιών για τη λιανική το Ebit margin θα διαμορφωθεί στο 2,5-3% και ο στόχος για το 2025 παραμένει στα 750 εκατ. ευρώ με Ebit margin 8%. Εξ αυτών τα 450 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι θα προέρχονται απ’ την IKEA, τα 250 εκατ. ευρώ απ’ την Intersport και 50 εκατ. ευρώ απ’ την Holland & Barrett.
Οι παραπάνω στόχοι είναι επιτεύξιμοι χάρη στο μπαράζ των επενδύσεων που έχουν ενεργοποιηθεί τα τελευταία έτη και συνεχίζονται. Για φέτος δε αυτές υπολογίζονται στα 20-22 εκατ. ευρώ.
Τα μηνύματα από τα προϊόντα εκτός αποθέματος (out of stock) στην ΙΚΕΑ είναι θετικά και η διοίκηση ευελπιστεί στο δ' τρίμηνο σε διατήρηση της τάσης που δίνει ώθηση στις πωλήσεις, ενώ αποτελεί πρόκριμα για τους στόχους που έχουν τεθεί για την τρέχουσα χρήση και το μέλλον.
Άλλωστε, ό όμιλος έχει λάβει διαβεβαίωση από τους experts της ΙΚΕΑ International ότι το θέμα του out of stock, που στοιχίζει στην Fοurlis 10-15 εκατ. ευρώ είναι διεθνές φαινόμενο και θα εξομαλυνθεί πλήρως στο πρώτο μισό του 2023.
Σύμφωνα με τα στελέχη της διοίκησης του ελληνικού ομίλου σε παρουσίαση των αποτελεσμάτων 9μήνου στους αναλυτές, αν συνεχιστεί αυτή η τάση, όπως φαίνεται στο δ' τρίμηνο, και παραμείνει το 2023 θα ανακτηθεί το μικρό μερίδιο αγοράς που χάθηκε από την διαταραχή που ξεκίνησε με την πανδημία και ακόμη παραπάνω.
Επίσης, παρατηρείται σημαντική βελτίωση στον ρυθμό ανάπτυξης των πωλήσεων από τον Σεπτέμβριο η οποία συνεχίζεται και ενισχύεται περαιτέρω Οκτώβριο και Νοέμβριο, ως αποτέλεσμα και της βελτίωσης στο πρόβλημα που δημιουργούν τα out of stock προϊόντα, καθώς στο συγκεκριμένο δίμηνο καταγράφεται αύξηση 14% σε σχέση με πέρυσι και 12% σε σχέση με το 2019.
Σημαντική πρόκληση για τον όμιλο είναι και πληθωρισμός, ο αντίκτυπος του οποίου αποτυπώνεται στην αύξηση του κόστος εμπορευμάτων στην IKEA κατά 20%, του ενεργειακού κόστους κατά 60% και του κόστους μισθώσεων περίπου 5%.
Τα παραπάνω είχαν ως αποτέλεσμα οι λειτουργικές δαπάνες, που παραδοσιακά κυμαίνονται σε 45 εκατ. ευρώ ανά τρίμηνο, το 2022 να καταγράφουν αύξηση λόγω του πληθωρισμού αλλά και της ακριβής ενέργειας διαμορφώνοντας το ενεργειακό κόστος στο 9μηνο με αύξηση περίπου 8-9 εκατ. ευρώ και το κόστος μισθώσεων να αυξάνεται λόγω αναπροσαρμογής με την αύξηση του πληθωρισμού κατά περίπου 2 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, παρά την αύξηση του κόστους των προϊόντων o όμιλος με τη στήριξη της ΙΚΕΑ International -που διευκόλυνε τους συνεργάτες της retailers μετακυλίοντας μόνο το ήμισυ των αυξήσεων των εμπορευμάτων στο κόστος των προϊόντων- κράτησε τις τιμές χαμηλά όταν ο ανταγωνισμός προχωρούσε σε αυξήσεις πάνω από 25-35%.
Σε απόλυτα νούμερα, ο όμιλος Fourlis εμφάνισε περιθώριο κέρδους βελτιωμένο κατά 1,8%. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, για τον επόμενο χρόνο που θα γίνουν περισσότερες προωθητικές ενέργειες αναμένεται μικρή μείωση περιθωρίου, αλλά κάτω από 0,5-1%.
Οι πωλήσεις του ομίλου στο 9μηνο του 2022 είναι αυξημένες κατά 4% σε σχέση με το 2019 έναντι αύξησης 11% σε σχέση με το 2021.
Στον κλάδο οικιακού εξοπλισμού ΙΚΕΑ η αύξηση σε σχέση με το 2019 είναι 2% ενώ συγκριτικά με το 2021 είναι 14%. Στον κλάδο αθλητικών ειδών, Intersport και The Athlete's Foot, καταγράφεται αύξηση 7% σε σχέση με πέρυσι και 9% σε σχέση με το 2019.
Όσον αφορά τη γεωγραφική κατανομή των πωλήσεων, οι προκλήσεις επηρεάζουν περισσότερο την Ελλάδα, που εμφάνισε αύξηση πωλήσεων 10%, ευνοούμενη και από τον τουρισμό, στα ίδια επίπεδα με το 2019 ενώ στις άλλες αγορές (Βουλγαρία, Ρουμανία, Κύπρος και Τουρκία) η συνολική ανάπτυξη είναι 11% πάνω από πέρυσι και 10% πάνω από τα επίπεδα του 2019.
Οσον αφορά στη Holland & Barrett, αναμένονται τρία φυσικά καταστήματα ταυτόχρονα με το ηλεκτρονικό κατάστημα στο πρώτο τετράμηνο του 2023 εκ των οποίων τα 2 πρώτα θα ανοίξουν τον Ιανουάριο και μέχρι το τέλος του 2023 ο στόχος είναι να ανοίξουν έξι καταστήματα.
Ο αρχικός σχεδιασμός της διοίκησης προέβλεπε το άνοιγμα των καταστημάτων έως το τέλος του 2022 αλλά όπως αναφέρθηκε πρέπει να γίνουν τα σωστά βήματα ώστε να διαδραματίσει ηγετικό ρόλο στον κλάδο προϊόντων υγείας και ευεξίας.
Σημειώνεται ότι η στρατηγική συνεργασία με την Holland & Barrett, ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα λιανικής της Ευρώπης στον κλάδο της υγείας και της ευεξίας, με την εταιρεία WELLNESS MARKET MAE. Ανακοινώθηκε τον Μαϊο και αφορά στην ανάπτυξη δίκτυου 120 καταστημάτων
Τέλος, σχετικά με την Τουρκία, η διοίκηση ενημέρωσε ότι βρίσκεται σε συζητήσεις με δυνητικό επενδυτή για την περαιτέρω παρουσία στην τοπική αγορά όπου ο όμιλος έχει μείνει με δίκτυο 12 καταστημάτων, από 25 που είχε, πριν θέσει σε εφαρμογή το σχέδιο εξορθολογισμού.
Σημειώθηκε δε ότι ο πρώτος στόχος ήταν και επιτεύχθηκε να περάσει η δραστηριότητα σε οριακά θετικό ΕBIT, ενώ. Ωστόσο, η διοίκηση του ομίλου άφησε να εννοηθεί ότι εξετάζεται και το σενάριο της αποχώρησης με τον κ. Α. Πεταλά να αναφέρει ότι, «Αυτό που μπορούμε να σας διαβεβαιώσουμε είναι ότι το group Fourlis θα συνεχίσει να επενδύει σε Ελλάδα, Ρουμανία, Βουλγαρία, Κύπρο και στην Τουρκία, αν το κάνουμε, θα το κάνουμε με συνεταίρο».