Η αυτόνομη οδήγηση είναι μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά που αν και το μέγεθος της αποτιμήθηκε σε μόλις 0,4 δισ. δολάρια το 2023, αναμένεται να φτάσει τα 45,7 δισ. δολάρια έως το 2030, με CAGR 91,8% από το 2023 έως το 2030.
Σύμφωνα με τη McKinsey, αν ανοίξουμε το εύρος της αγοράς, η αυτόνομη οδήγηση θα μπορούσε να δημιουργήσει έσοδα 400 δισεκατομμυρίων δολαρίων έως το 2035.
Εντοπίζοντας τις νέες ευκαιρίες πολλές εταιρείες, από νεοσύστατες επιχειρήσεις έως κολοσσούς αυτοκινήτων όπως η Ford, η GM, η Tesla, ή η Toyota αλλά και τεχνολογικούς κολοσσούς όπως η Alphabet, έχουν αρχίσει να επικεντρώνονται στην αυτόνομη οδήγηση.
Πριν λίγους μήνες είχαμε παρουσιάσει τη Waymo, την εταιρεία αυτόνομων ταξί που ανήκει στη μητρική της Google, Alphabet και η οποία έχει ήδη περάσει από τη θεωρία στην πράξη μέσω της υπηρεσίας των ρομποταξί, που βολτάρουν ήδη στο Σαν Φρανσίσκο και στο Λος Άντζελες.
Η Alphabet προς το παρόν δεν ξεχωρίζει τα έσοδα της Waymo στις ανακοινώσεις αποτελεσμάτων. Σύμφωνα με το Forbes τα «χωνεύει» στην κατηγορία «Άλλα στοιχήματα» η οποία περιλαμβάνει υπηρεσίες που σχετίζονται με το διαδίκτυο και την υγειονομική περίθαλψη.
Όμως η Waymo αποτελεί το πιο «καυτό» από αυτά τα «άλλα στοιχήματα» της εταιρείας.
Οι αναλυτές παρατηρούν ότι τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 72% στα 495 εκατ. δολάρια το πρώτο τρίμηνο, συμπίπτοντας μεταξύ άλλων και με την επέκταση των υπηρεσιών της Waymo στο Σαν Φρανσίσκο και το Φοίνιξ. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε την αύξηση αυτού του λογαριασμού στο δεύτερο τρίμηνο, καθώς αυτό το τρίμηνο ξεκίνησε η υπηρεσία των ρομποταξί και στο Λος Άντζελες. (σ.σ: Περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε εδώ).
Υπενθυμίζουμε ότι την 1η Μαρτίου, οι κρατικές ρυθμιστικές αρχές έδωσαν στη Waymo το πράσινο φως για να επεκτείνει την υπηρεσία robotaxi στην κομητεία του Λος Άντζελες, ανοίγοντας τον δρόμο για την επέκταση της εταιρείας σε μία από τις μεγαλύτερες αγορές της χώρας.
Η εταιρεία που ξεκίνησε ως έργο εσωτερικού αυτοοδηγούμενου οχήματος της Google, δημιουργήθηκε το 2009 ως επιχείρηση για να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ των αυτοοδηγούμενων αυτοκινήτων και του robotaxi.
Tον Μάρτιο του 2023, ξεκίνησε να δοκιμάζει ένα από τα αυτόνομα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα στους δρόμους του Ώστιν του Τέξας και παρουσίασε το πρώτο πρωτότυπο Waymo Driver, το Firefly.
Στη συνέχεια η υπηρεσία Waymo One ride-hail έγινε διαθέσιμη στο Φοίνιξ της Αριζόνα και στο Σαν Φρανσίσκο της Καλιφόρνια.
Βέβαια οφείλουμε να σημειώσουμε ότι ακόμη και μετά από έξι χρόνια λειτουργίας στο Φοίνιξ και στα περίχωρά του, η υπηρεσία Waymo εξακολουθεί να είναι διαθέσιμη μόνο στη μισή πόλη. Έχει 200.000 επιβάτες στο Σαν Φρανσίσκο και πλέον η υπηρεσία ρομποταξί προσφέρεται σε ένα μικρό τμήμα του Λος Άντζελες.
Αν και με αργά βήματα λοιπόν η αρχή έχει γίνει και όπως θα δούμε πιο κάτω είναι σημαντικό ότι η εταιρεία έχει επιλέξει για την ανάπτυξη της μικρά και σταθερά βήματα με προτεραιότητα στους κανόνες ασφαλείας.
Επιπλέον, υπενθυμίζουμε ότι η Επιτροπή Δημοσίων Υπηρεσιών της Καλιφόρνια που επιβλέπει τη ρύθμιση των οχημάτων χωρίς οδηγό σε όλη την Πολιτεία αντικαθιστώντας τις τοπικές κυβερνήσεις, πέραν του Λος Άντζελες έδωσε πρόσφατα έγκριση στη Waymo για τις περιοχές της Σάντα Μόνικα, του Μπέβερλι Χιλς, του Ίνγκλγουντ, του Κόμπτον και πολλές άλλες τοποθεσίες.
Το 2024 λοιπόν εξελίσσεται σε μια χρονιά ορόσημο για τον ελεγχόμενο από την τεχνητή νοημοσύνη στόλο της Waymo .
Μετά από 15 χρόνια έρευνας και ανάπτυξης, επενδύσεις άνω των 8 δις δολαρίων και μια σειρά από πιλοτικά προγράμματα, τα ρομποταξί της Waymo εκτελούν σύμφωνα με το Forbes περισσότερες από 50.000 διαδρομές την εβδομάδα στις τρεις προαναφερθείσες πόλεις. Με το μέσο κόστος πέριξ των 20 δολαρίων /διαδρομή, τα ετήσια έσοδα της εταιρείας θα ξεπεράσουν τα 52 εκατ. δολάρια φέτος.
Αν και η Waymo και η μητρική της Alphabet δεν έχουν ανακοινώσει τις οικονομικές προσδοκίες για το όλο εγχείρημα, εντούτοις σύμφωνα με υπολογισμούς, ακόμη και με ήπια ανάπτυξη στις τέσσερις πόλεις στις οποίες σχεδιάζει να δραστηριοποιηθεί μέχρι το τέλος του 2024 η Waymo, θα μπορούσε να έχει ετήσια έσοδα εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων μέσα σε ένα ή δύο χρόνια.
Αν και η Waymo θα χρειαστεί κάποια χρόνια για να καταστεί κερδοφόρα και να αποσβέσει τα δισεκατομμύρια δολάρια που χρειάστηκαν για να φτάσει σε αυτό το σημείο, εντούτοις είναι από τις λίγες εταιρείες ρομποταξί που έχουν σημειώσει ουσιαστική πρόοδο, αφήνοντας πίσω της ένα πλήθος ανταγωνιστών.
Αυτό το γεγονός καθιστά την Αlphabet σύμφωνα με το Forbes ως έναν δυνατό ανταγωνιστή της Tesla στον κλάδο της αυτόνομης οδήγησης.
Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Waymo
Δεν είναι όμως όλα ρόδινα. Οι ρυθμιστικές αρχές ασφαλείας των ΗΠΑ διερευνούν δεκάδες αναφορές για προβληματική συμπεριφορά των οχημάτων της θυγατρικής της Alphabet, αν και είναι σημαντικό ότι σε καμία από αυτές τις αναφορές δεν καταγράφονται τραυματισμοί ή θάνατοι.
Κάτι που έχει συμβεί στους ανταγωνιστές της, όπως για παράδειγμα το σοβαρό ατύχημα με ρομποταξί της μονάδας Cruise της General Motors που χτύπησε και παρέσυρε μια γυναίκα 20 μέτρα πέρυσι στο Σαν Φρανσίσκο και ανάγκασε την εταιρεία να αναβάλλει τον προγραμματισμό της για την παροχή υπηρεσιών ρομποταξί σε δέκα ακόμα πόλεις.
Αν η Waymo συνεχίσει τα αργά αλλά σταθερά της βήματα και διατηρήσει τους ίδιους ρυθμούς ανάπτυξης, αποφεύγοντας ρυθμιστικές ή νομικές περιπέτειες, μπορεί να καταφέρει μια σημαντική νίκη για την Alphabet στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, στην πρώτη πραγματικά επιτυχημένη προσπάθεια της υλοποίησης του σχεδίου των ρομποταξί.
Η προσθήκη άλλωστε εκατοντάδων οχημάτων σε κάθε μία από τις τοποθεσίες που αναφέραμε πιο πάνω και η διεύρυνση των περιοχών που εξυπηρετεί η Waymo στις πόλεις όπου ήδη δραστηριοποιείται, θα ενισχύσει εντυπωσιακά τα έσοδα.
Το κλειδί της επιτυχίας της θυγατρικής της Αlphabet όμως είναι και το ζητούμενο για την εξέλιξη της. H Waymo θα πρέπει να συνεχίσει τον αργό και σταθερό βηματισμό της, συνεχίζοντας να προτάσσει την ασφάλεια ως πρώτη προτεραιότητα. Εν ολίγοις, θα πρέπει να αντισταθεί στις σειρήνες για γρήγορη επέκταση λόγω πίεσης από πλευράς χρηματοδοτών.
Βλέπετε, μπορεί κάποιοι επενδυτές να είναι απογοητευμένοι καθώς ήδη από το 2018 η Morgan Stanley είχε προχωρήσει σε κάποιες υπερβολικά αισιόδοξες προβλέψεις σχετικά με το μέγεθος της Waymo, προσδιόριζοντας την επιχειρηματική της αξία πέριξ των 175 δις δολαρίων.
Όμως η Μorgan Stanley είχε προχωρήσει σε αυτές τις εκτιμήσεις χωρίς την προϋπόθεση να συμβαδίζουν με έναν ρεαλιστικό ρυθμό ανάπτυξης της συγκεκριμένης τεχνολογίας.
Μπορεί έξι χρόνια μετά η Waymo να απέχει από τις προβλέψεις της Μorgan Stanley, όμως αν και αργός ο βηματισμός της, είναι σταθερός και εν τω μεταξύ έχουν εκλείψει πολλοί πιθανοί ανταγωνιστές της.
Το Forbes μας θυμίζει ότι η Ford και η Volkswagen οπισθοχώρησαν από το Argo AI, τη startup εταιρεία ρομποταξί αξίας πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, η Uber διέκοψε το πρόγραμμά της, πουλώντας τη μονάδα στην Aurora, ενώ πλέον συνεργάζεται με τη Waymo καθώς τα ρομποταξί της Waymo είναι προσβάσιμα μέσω της εφαρμογής Uber, η Motional που υποστηρίζεται από τη Hyundai μείωσε τις δραστηριότητές της και η Zoox της Amazon δεν έχει καν ξεκινήσει εμπορικές διαδρομές με το ειδικά σχεδιασμένο ηλεκτρικό βαν. (σ.σ: Μάλλον θα τις ξεκινήσει εως τα τέλη του έτους).
Όσον αφορά τις κάποτε πολλά υποσχόμενες startups με ρομπότ-φορτηγά, όπως οι TuSimple, Embark, Ike και Starsky, απέτυχαν ή εξαγοράστηκαν από άλλες εταιρείες.
Όσον αφορά τώρα τον κυριότερο ίσως ανταγωνιστή της, την Τesla, μάλλον δεν τα έχει πάει καλά με τις ομοσπονδιακές αξιολογήσεις ασφάλειας των λειτουργιών υποβοήθησης οδηγού Autopilot και FSD.
Η Tesla προσπαθεί να κατακτήσει την αυτόνομη οδήγηση χρησιμοποιώντας κάμερες ως κύριο αισθητήρα και όχι τα πανάκριβα συστήματα λέιζερ lidar και ραντάρ που βοηθούν στην τρισδιάστατη θέαση του περιβάλλοντος και στην ανίχνευση αντικειμένων σε όλες τις συνθήκες φωτισμού που χρησιμοποιεί η Waymo. Και σε αυτό ακριβώς το σημείο φαίνεται ότι η θυγατρική της Αlphabet έχει αφήσει πίσω της τη βασίλισσα της ηλεκτροκίνησης.
Aποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.