Η Louis Vuitton και ο πληθωρισμός της ματαιοδοξίας
Shutterstock
Shutterstock

Η Louis Vuitton και ο πληθωρισμός της ματαιοδοξίας

Μία από τις κορυφαίες ειδήσεις της χθεσινής ημέρας για τις διεθνείς αγορές ήταν το γεγονός ότι η LVMH, μητρική μεγάλων brands όπως η Louis Vuitton και επιχειρηματικός όμιλος του πλουσιότερου ανθρώπου στον κόσμο, Μπερνάρ Αρνό, έγινε η πρώτη ευρωπαϊκή εισηγμένη με αξία που ξεπερνά τα 500 δισ. δολάρια. Σήμερα, η LVMH είναι 11η στον κόσμο σε κεφαλαιοποίηση, φτάνοντας πολύ κοντά στην αξία της Tesla και της Johnson & Johnson. Βρίσκεται, μάλιστα, υψηλότερα από κολοσσούς, όπως η Exxon Mobil, η TSMC της Ταϊβάν, η κινεζική Tencent και η μεγαλύτερη τράπεζα του πλανήτη JPMorgan

Υπενθυμίζεται ότι ο 74χρονος Αρνό θεωρείται ο πλουσιότερος άνθρωπος, με περιουσία στα 243,5 δισ. δολάρια, ξεπερνώντας κατά πολύ τον Ίλον Μασκ (171,3 δισ. δολάρια) και τον Τζεφ Μπέζος (128,3 δισ. δολάρια). Ο όμιλος Louis Vuitton Moet Hennessy έχει στο χαρτοφυλάκιό του 70 οίκους πολυτελείας που δραστηριοποιούνται σε έξι κλάδους, με πιο γνωστούς τους Louis Vuitton, Christian Dior, Moet & Chandon, Veuve Clicquot, Givenchy, Bulgari, Fendi, Kenzo, Marc Jacobs, TAG Heuer. 

Σε μία εποχή που η ακρίβεια καλπάζει, επώνυμα brands βλέπουν τις πωλήσεις τους να εκτινάσσονται, με αποτέλεσμα να προσελκύουν το επενδυτικό ενδιαφέρον και να γράφουν σημαντικά κέρδη. Το φαινόμενο θα μπορούσε να ονομαστεί και «πληθωρισμός της ματαιοδοξίας». Το 2022, ένα έτος κατά τη διάρκεια του οποίου ο πληθωρισμός εκτοξεύτηκε σε υψηλά 40 ετών και τα χρηματιστήρια κατέγραψαν μεγάλη πτώση, η αγορά πολυτελών ειδών είδε το 95% των εταιρειών που την απαρτίζουν να αναπτύσσεται.

Και φυσικά δεν είναι μόνο η LVMH. Η Rolls Royce, για παράδειγμα, πούλησε μέσα στο 2022 τα περισσότερα αυτοκίνητα από κάθε άλλη χρονιά στην 117χρονη ιστορία της. Η βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία που είναι συνώνυμο της πολυτέλειας, έσπασε τα κοντέρ πέρσι, πουλώντας 6.021 αυτοκίνητα, έναντι 5.586 αυτοκινήτων το 2021 που ήταν και πάλι ιστορικό ρεκόρ. 

Σύμφωνα με την Bain & Co, μετά τη σφοδρή συρρίκνωση του 2020 εξαιτίας των lockdowns, η αγορά πολυτελών ειδών ανέκαμψε το 2021 στα 1,15 τρισ. δολάρια και εξέπληξε τους πάντες το 2022, σημειώνοντας ανάπτυξη της τάξης του 21%, παρά την αυξημένη αβεβαιότητα, αγγίζοντας τα 1,4 τρισ. δολάρια.

Αυτοκίνητα, ξενοδοχεία και προσωπικά είδη αποτελούν το 80% της αγοράς πολυτελών προϊόντων και υπηρεσιών, με τον κλάδο των προσωπικών ειδών να θεωρείται ο πυρήνας της. Η αμερικανική συμβουλευτική εταιρεία εκτιμά ότι το 2023, ακόμα και αν επιβεβαιωθούν τα σενάρια για ύφεση, η αγορά πολυτελών ειδών θα εμφανιστεί πολύ πιο ανθεκτική από την ύφεση του 2009. Η Bain & Co αποδίδει την ανθεκτικότητα της αγοράς στο γεγονός ότι η πελατειακή βάση της είναι πλέον μεγαλύτερη αλλά και περισσότερο συγκεντρωμένη στους πιο πλούσιους πελάτες, οι οποίοι επηρεάζονται λιγότερο από τις οικονομικές αναταράξεις. 

Δεν είναι όμως μόνο οι ζάμπλουτοι. Στις ΗΠΑ, το υψηλότερο εισοδηματικά 20% των νοικοκυριών «ευθύνεται» περίπου για το 40% της συνολικής καταναλωτικής δαπάνης και για το 28% του ΑΕΠ. Είναι οι Αμερικανοί που εμφανίζουν εισόδημα που κατά μέσο όρο ξεπερνά τα 176.000 δολάρια στο χρόνο, σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας των ΗΠΑ, και οι οποίοι αντιμετωπίζουν λιγότερες δυσκολίες σε περιόδους όπως η τρέχουσα. 

Αλλά ακόμη και καταναλωτές με χαμηλότερο εισόδημα ψωνίζουν πολυτελή προϊόντα αλλά σε μικρότερη κλίμακα και αντιστοιχούν βέβαια σε πολύ μικρό μερίδιο των συνολικών πωλήσεων. Είναι γνωστές οι ουρές που σχηματίζονται κάθε φορά για τα καινούρια iPhone αλλά και οι έρευνες που δείχνουν ότι οι περισσότεροι Αμερικανοί ξόδεψαν τις επιταγές που έλαβαν ως οικονομική βοήθεια κατά τη διάρκεια της πανδημίας, κυρίως σε ακριβά είδη. 

Σύμφωνα με μελέτη για την Εθνική Υπηρεσία Οικονομικών Ερευνών των ΗΠΑ, που υπογράφουν οι Alex Imas και Kristof Madarasz, καθηγητές του Πανεπιστημίου του Σικάγο και του London School of Economics, αντίστοιχα, οι καταναλωτές ψωνίζουν ακριβότερα για να δείξουν ότι είναι ανώτεροι. Όπως σημειώνεται στη μελέτη, ο άνθρωπος έχει αλλάξει πολύ λίγο από το 1755, όταν ο Ελβετός φιλόσοφος και συγγραφέας, Ζαν Ζακ Ρουσώ, έγραψε ότι η επιτυχία ή αποτυχία των ανθρώπων, εξαρτάται από το κατά πόσο χαίρονται όταν αισθάνονται ανώτεροι των άλλων.  

Κάπως έτσι λειτουργούν και τα πολυτελή προϊόντα. Οι πωλήσεις μάλιστα αυξάνονται σε μία εποχή υπερβολικά υψηλού πληθωρισμού, διότι όσοι έχουν την οικονομική δυνατότητα, αγοράζουν ακόμη πιο ακριβά είδη, για να δείξουν στους υπόλοιπους ότι τα καταφέρνουν καλύτερα. Ότι σε μία τόσο δύσκολη συγκυρία, αυτοί μπορούν να αποκτήσουν ένα πολύ ακριβό αυτοκίνητο ή μία τσάντα περιορισμένης κυκλοφορίας και συντηρούν τον πληθωρισμό της… ματαιοδοξίας.