Τελικά δεν πέσαμε και πολύ έξω όταν, πριν μερικούς μήνες (Rivian: Η start up που θέλει να ανταγωνιστεί την Tesla στην ηλεκτροκίνηση | Liberal Markets), υποθέσαμε πως η Rivian Automotive θα αποφάσιζε να πραγματοποιήσει την αρχική δημόσια εγγραφή των μετοχών της στο αμερικανικό χρηματιστήριο σχεδόν ταυτόχρονα με την έναρξη των παραδόσεων των πρώτων αυτοκινήτων της.
Την Τετάρτη που μας έρχεται θα ξεκινήσει η διαπραγμάτευσή τους στο χρηματιστήριο NASDAQ, με σύμβολο διαπραγμάτευσης το RIVN.
Όπως μαθαίνουμε από το ενημερωτικό της δελτίο, οι πωλήσεις του πρώτου της μοντέλου, του ημιφορτηγού R1T, μόλις έχουν αρχίσει, αφού μέχρι την 31η Οκτωβρίου είχαν παραχθεί από το εργοστάσιό της στο Ιλινόις 180 αυτοκίνητα, και 156 από αυτά είχαν παραδοθεί στους πρώτους από τις 50.000 πελάτες που τα έχουν παραγγείλει εδώ και καιρό.
Η Rivian ξεκίνησε τη διαδικασία εισαγωγής των μετοχών της στο NASDAQ της από το τέλος του Αυγούστου, αλλά καθυστέρησε αρκετά τις παρουσιάσεις προς τους επενδυτές, προβληματίζοντας τη χρηματιστηριακή αγορά. Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, η καθυστέρηση οφειλόταν στο γεγονός πως η διοίκηση αντιλήφθηκε πως ο στόχος της εταιρείας να πετύχει με την εισαγωγή της χρηματιστηριακή αξία πάνω από τα 70 δισεκατομμύρια και κατά προτίμηση κοντά στα 80 δις δολάρια ήταν υπερβολικά φιλόδοξος.
Το γνωστό αμερικανικό περιοδικό Barron’s εκτιμά πως η διοίκηση αποφάσισε τελικά να κάνει το μεγάλο βήμα παρά το ότι οι πιθανότητες να επιτευχθεί η επιθυμητή χρηματιστηριακή αξία φαινόντουσαν πλέον μικρές, όταν είδε τη μεγάλη άνοδο των μετοχών της Tesla (TSLA NASDAQ) και άλλων εταιρειών που κατασκευάζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως η Lucid (LCID NASDAQ), από τα μέσα του Οκτωβρίου και μετά. Η διαδικασία εισαγωγής μπήκε στην τελική ευθεία την προηγούμενη Δευτέρα.
Η εταιρεία θα εκδώσει τουλάχιστον 135 εκατομμύρια νέες μετοχές (αν η ζήτηση είναι πολύ μεγάλη μπορεί να εκδώσει μέχρι και 20 εκατομμύρια παραπάνω). Η τιμή στην οποία θα εκδοθούν οι νέες μετοχές δεν είναι ακόμα σίγουρη, το αρχικό εύρος τιμών που ανακοινώθηκε ήταν από 57 έως 62 δολάρια, αλλά αργά την Παρασκευή τα πράγματα άλλαξαν και το εύρος τιμών ανέβηκε στα 72 με 74 δολάρια.
Αν υποθέσουμε πως η τελική τιμή, η οποία θα καθοριστεί αύριο Τρίτη το βράδυ, θα είναι τα 74 δολάρια, η εταιρεία θα εισπράξει περίπου 10 δισεκατομμύρια δολάρια (ή σχεδόν 11,5 δις αν εκδοθούν και τα 20 εκατομμύρια παραπάνω μετοχές), ενώ η χρηματιστηριακή της αξία θα είναι κοντά στα 65 δις δολάρια. Την τελευταία δεκαετία μόνο δύο εταιρείες εισέπραξαν παραπάνω χρήματα μπαίνοντας στο χρηματιστήριο, η Alibaba (BABA NYSE) και η Facebook (νυν Meta) (FB NASDAQ).
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του διεθνούς Τύπου, το ενδιαφέρον των μεγάλων θεσμικών επενδυτών είναι πολύ σημαντικό. Διαχειριστές κεφαλαίων όπως η Blackstone, η Franklin Templeton, η Capital Research και hedge funds όπως το Third Point Investors και το Soros έχουν ήδη εκδηλώσει προκαταρκτικό ενδιαφέρον για να αγοράσουν μετοχές αξίας περίπου 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Πέρα από τους θεσμικούς επενδυτές, το γεγονός πως τρία μεγάλα ονόματα της Wall Street, η Goldman Sachs, η Morgan Stanleyκαι η JP Morgan Chase είναι οι κύριοι ανάδοχοι της αρχικής δημόσιας εγγραφής, σημαίνει πως το τελικό επενδυτικό ενδιαφέρον θα είναι πολύ μεγάλο.
Δεν αποκλείεται μάλιστα να δούμε ακόμα υψηλότερη τιμή για τις νέες μετοχές, πράγμα που θα σημαίνει ακόμα μεγαλύτερα έσοδα για την εταιρεία και ακόμα υψηλότερη χρηματιστηριακή αξία. Ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο της δημόσιας εγγραφής είναι το ότι η διοίκηση αποφάσισε να διαθέσει το 7% των νέων μετοχών στους πελάτες που έχουν παραγγείλει τα αυτοκίνητά της και έχουν δώσει προκαταβολές.
Όσον αφορά στη μετοχική σύνθεση της εταιρείας, το ακριβές μετοχικό ποσοστό του 35χρονου ιδρυτή της, Ρ.Τ. Σκαρίντζε, δεν αναφέρεται στο ενημερωτικό δελτίο, πιθανολογείται όμως πως μετά την ολοκλήρωση της εισαγωγής στο χρηματιστήριο θα είναι ανάμεσα από 15% και 20%.
Αυτό όμως δεν έχει μεγάλη σημασία, διότι στην ουσία ελέγχει την εταιρεία, αφού κατέχει και μετοχές άλλης κλάσης που του δίνουν πολύ περισσότερα δικαιώματα ψήφου. Αυτό που μάθαμε είναι πως ο τεχνολογικός κολοσσός Amazon (AMNZ NASDAQ) θα κατέχει περίπου το 17% και η αυτοκινητοβιομηχανία Ford (F NYSE) λίγο πάνω από το 11%.
Είναι προφανές πως δεν υπάρχει αμφιβολία πως η Rivian θα βάλει στα ταμεία της ένα πολύ σεβαστό ποσό που θα της δώσει τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσει πολλές από τις απαραίτητες επενδύσεις τα επόμενα χρόνια. Αυτό είναι φυσικά πολύ θετικό, αλλά αυτό που πρέπει κυρίως να απασχολεί τους επενδυτές είναι το πόσο γρήγορα θα μπορέσει να μεγαλώσει τις πωλήσεις της.
Για να έχει νόημα η αποτίμηση με την οποία θα εισαχθεί στο χρηματιστήριο, θα πρέπει μέσα στα επόμενα χρόνια να καταφέρει να πουλά πολλές εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα κάθε χρόνο. Αυτό δεν είναι κάτι τρομερά δύσκολο να γίνει, αλλά δεν είναι και εύκολο.
Θα γίνει σχετικά εύκολο αν τα πρώτα δύο μοντέλα της, το ημιφορτηγό R1T και το SUV R1S, πετύχουν αμέσως να ενθουσιάσουν τους Αμερικανούς οδηγούς και η ίδια η Rivian να μπορέσει να αυξήσει γρήγορα την παραγωγή της χωρίς σημαντικά προβλήματα. Όσο πιο γρήγορα γίνουν αυτά τα δύο, τόσο πιο σημαντικές είναι οι πιθανότητες επιτυχίας για την εταιρεία.
Σε αυτό το αισιόδοξο σενάριο, σύντομα θα εξαντληθεί η παραγωγική δυναμικότητα του εργοστασίου της, το οποίο μπορεί να παράγει μέχρι περίπου 300.000 οχήματα ετησίως και η Rivian θα αποκτήσει και άλλο, κατά το πρότυπο της Tesla, (TSLA NASDAQ) η οποία ξεκίνησε με ένα μόνο εργοστάσιο και σταδιακά κατασκεύασε και άλλα καθώς αυξανόταν η ζήτηση. Το αισιόδοξο σενάριο όμως δεν είναι δεδομένο.
Ο ανταγωνισμός στα ηλεκτρικά ημιφορτηγά θα είναι πάρα πολύ δυνατός, καθώς η Ford, η General Motors (GM NYSE), αλλά και η Tesla προβλέπεται να ξεκινήσουν μέσα στους επόμενους μήνες την πώληση των δικών τους μοντέλων. Καθώς οι Αμερικανοί οδηγοί έχουν συνηθίσει να οδηγούν τα ημιφορτηγά της Ford και της GM εδώ και δεκαετίες, δεν είναι καθόλου βέβαιο πως θα διαλέξουν ένα νέο «άγνωστο» όνομα τη στιγμή που οι αγαπημένες τους εταιρείες είναι έτοιμες με τα δικά τους μοντέλα.
Ίσως να ακούγεται κάπως υπερβολικό, αλλά οι πρώτοι έξι μήνες από την εισαγωγή της Rivian στο χρηματιστήριο μπορεί να αποδειχθούν οι πιο κρίσιμοι. Αν οι πωλήσεις του R1T και του R1S αρχίζουν και «τρέχουν», τότε οι προσδοκίες που ενσωματώνονται στην αρκετά αισιόδοξη χρηματιστηριακή αποτίμηση της επιχείρησης θα μπορούν να συντηρηθούν και να ενισχυθούν.
Αν καθυστερήσει και η κυκλοφορία των μοντέλων των ανταγωνιστών της, ακόμα καλύτερα. Στο αντίθετο ενδεχόμενο, ούτε η ισχυρή ταμειακή θέση της Rivian ούτε η παραγγελία των εκατό χιλιάδων φορτηγών που έχει κάνει η Amazon θα μπορούν να εμπνεύσουν τους επενδυτές.