Μία από τις πιο γνωστές εκδηλώσεις στον χώρο της διεθνούς, και κυρίως της Ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας είναι εδώ και πάρα πολλά χρόνια, για την ακρίβεια από το 1897, η διεθνής έκθεση αυτοκινήτων της Γερμανίας (Internationale Automobile – Ausstellung στα γερμανικά ή International Motor Show στα αγγλικά).
Στην έκθεση αυτή παρουσιάζονταν παραδοσιακά όλα τα νέα μοντέλα των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών και από ένα σημείο και μετά και πολλών διεθνών. Μέχρι τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο γινόταν στο Βερολίνο, μετά την λήξη του μετακόμισε για λίγο στο Ανόβερο και από το 1951 μέχρι το 2019 γινόταν κάθε δύο χρόνια στην Φρανκφούρτη. Το 2021 η έκθεση χωρίστηκε στα δύο (IAA Mobility για τα αυτοκίνητα και IAA Transportation για τα φορτηγά και τα λεωφορεία), άλλαξε όνομα και μετακόμισε, με την έκθεση αυτοκινήτων να γίνεται στο Μόναχο και την έκθεση φορτηγών στο Ανόβερο.
Χθες λοιπόν ξεκίνησε η έκθεση IAA Mobility 2023, η οποία θα κρατήσει μέχρι την επόμενη Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου. Είναι μία τεράστια έκθεση που γίνεται σε διάφορες τοποθεσίες μέσα στο Μόναχο και στα πλαίσια της οποίας γίνεται πλήθος εκδηλώσεων, παρουσιάσεων και συνεδρίων.
Για πάρα πολλά χρόνια, αυτή η έκθεση ήταν μία μεγάλη ευκαιρία για την Γερμανία να τονίσει σε όλο τον κόσμο την δεσπόζουσα θέση της στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Μπορεί κατά την διάρκεια της έκθεσης να παρουσιάζονταν και πολλά νέα μοντέλα άλλων ευρωπαϊκών και ασιατικών βιομηχανιών αλλά το ενδιαφέρον των επισκεπτών και του διεθνούς Ειδικού Τύπου συγκέντρωναν πάντα τα νέα γερμανικά δημιουργήματα.
Όπως αναφέρεται σε σχετικό άρθρο των New York Times με την ευκαιρία της έναρξης της έκθεσης, η IAA ήταν πάντα συνδεδεμένη με την φράση «Made in Germany» και την υπερηφάνεια που προκαλούσε στους Γερμανούς και τις βιομηχανίες της. Η φετινή έκθεση όμως φαίνεται πως θα συνδεθεί με μία άλλη φράση, για πρώτη φορά στην ιστορία.
Η φράση αυτή είναι «All electric, Made in China». Αυτό σημαίνει πως το ενδιαφέρον των εκθετών δεν είναι πλέον στραμμένο στις δημιουργίες των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, αλλά στα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έρχονται από την Κίνα με σκοπό να κυριεύσουν την Ευρώπη. Ο τίτλος του σχετικού άρθρου του Bloomberg είναι αρκετά εύγλωττος: «η VW, η BMW και η Mercedes εμφανίστηκαν στην Γερμανική Έκθεση Αυτοκινήτου με άδεια χέρια». Διαβάζοντας το σχετικό άρθρο, είναι φανερό πως αυτό που εννοεί ο συντάκτης του Craig Trudell είναι πως ενώ οι γερμανικές βιομηχανίες παρουσιάζουν διάφορα μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων με εξαιρετικές προδιαγραφές, αυτά δεν θα είναι έτοιμα πριν το 2025.
Αντίθετα, τα κινεζικά νέα μοντέλα που έχουν κατακλύσει φέτος την έκθεση είναι όλα σχεδόν έτοιμα προς πώληση και στις πιο πολλές περιπτώσεις πολύ πιο φθηνά από τα γερμανικά. Στην αρχή του άρθρου των New York Times, η συντάκτρια του Melissa Eddy αναφέρεται στην ενθουσιώδη υποδοχή που επιφύλαξε το κοινό στα δύο μοντέλα της κινεζικής BYD, ένα ηλεκτρικό σεντάν και ένα ηλεκτρικό SUV. Η είσοδος των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη συνιστά μία πολύ σοβαρή απειλή για τις βιομηχανίες αυτοκινήτων της ηπείρου, και φυσικά κυρίως για τις γερμανικές που ούτως ή άλλως είναι οι μεγαλύτερες στην Ευρώπη. Η απειλή δεν έρχεται μόνο από το γεγονός πως τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι έτοιμα για εξαγωγή και δεν θα αρχίσουν να παράγονται σε μερικά χρόνια αλλά και από το ότι τα χαρακτηριστικά τους είναι πολύ κοντά στα γούστα μεγάλου μέρους των Ευρωπαίων πολιτών. Δεν είναι πολύ μεγάλα, είναι κατάλληλα για κυκλοφορία στις πόλεις και, όπως είπαμε νωρίτερα, δεν είναι καθόλου ακριβά.
Έχοντας αυτά υπόψη μας, δεν μας εκπλήσσει καθόλου αυτό που δήλωσε στην Melissa Eddy των New York Times ο ανεξάρτητος αναλυτής της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων Matthias Schmidt: «έχω την εντύπωση πως οι Ευρωπαίοι έχουν πρακτικά παγώσει στην σκέψη πως οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να κάνουν μία επιτυχημένη απόβαση στην Ευρώπη». Δεν είναι καθόλου δύσκολο να καταλάβουμε γιατί φοβούνται οι ευρωπαϊκές και οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Όπως είπε στο Bloomberg o Σπύρος Φωτεινός, επικεφαλής της Zeekr (μάρκα ηλεκτρικών αυτοκινήτων που ανήκει στην κινεζική Geely), πολλοί Ευρωπαίοι καταναλωτές που επιθυμούν να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο δυσκολεύονται να βρουν κάτι που τους ταιριάζει στα προϊόντα των εταιρειών από τις οποίες αγόραζαν για πολλά χρόνια τα οχήματά τους. Αυτό σημαίνει πως το πεδίο είναι πλέον ανοικτό για όποιον κατασκευαστή μπορέσει να πείσει αυτούς τους καταναλωτές πως το δικό του αυτοκίνητο έχει τα σωστά χαρακτηριστικά και την σωστή τιμή.
Είναι σίγουρο πως οι γερμανικές και οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν πολλά να φοβηθούν από την Κίνα. Πολλές από αυτές έχουν επεκταθεί πάρα πολύ στην κινεζική αγορά πουλώντας ακριβά πολυτελή αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, αλλά δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν τον σκληρό ανταγωνισμό στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την αμερικανική Tesla και όλους τους Κινέζους κατασκευαστές οι οποίοι έχουν ξεκινήσει και πόλεμο τιμών.
Την ίδια στιγμή που τα πράγματα στην Κίνα αρχίζουν να δυσκολεύουν για αυτούς, βλέπουν τους Κινέζους να είναι έτοιμοι να κατακλύσουν την Ευρώπη με τα δικά τους ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι φόβοι τους δεν είναι κρυφοί, όπως είχαμε δει πριν μερικούς μήνες όταν ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis είχε δηλώσει πως δεν θεωρεί λανθασμένη κίνηση την επιβολή εισαγωγικών δασμών στα κινεζικά αυτοκίνητα μέχρι να μπορέσει να βρει τον δρόμο της η ευρωπαϊκή βιομηχανία αυτοκινήτων στον τομέα της ηλεκτροκίνησης (Σερί υψηλών επιδόσεων για ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι τράπεζες στο μικροσκόπιο και η Τεχνική ψάχνεται για επενδύσεις | Liberal.gr).
Τα πλεονεκτήματα των κινεζικών επιχειρήσεων είναι πολύ μεγάλα, καθώς έχουν ήδη κάνει πολύ μεγάλη πρόοδο και στον τομέα των μπαταριών και σε αυτόν των διαφόρων ηλεκτρονικών συστημάτων που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Εκτός αυτού, οι γερμανικές επιχειρήσεις έχουν να αντιμετωπίσουν και το υψηλότερο κόστος παραγωγής, λόγω των υψηλών τιμών του ρεύματος και των υψηλότερων αμοιβών που καταβάλλουν στους εργαζόμενους τους στα ευρωπαϊκά εργοστάσια. Οι Κινέζοι δεν κρύβουν την επιθυμία τους να μπουν με δύναμη στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου. Ο Michael Shu, διευθυντής της BYD Europe, δήλωσε στους New York Times πως η ευρωπαϊκή αγορά είναι στρατηγικής σημασίας για την εταιρεία του. Ο ίδιος υπενθύμισε πως η εταιρεία του είναι η πρώτη στον κόσμο που κατάφερε να πουλήσει πέντε εκατομμύρια υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Προφανώς, δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι πως η μαζική εισαγωγή κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη θα στεφθεί με επιτυχία, όσο και αν φαίνεται πως το έδαφος είναι γόνιμο για αυτή την κίνηση. Δεν ξέρουμε αν θα τα εμπιστευθούν τελικά οι Ευρωπαίοι καταναλωτές και αν θα ικανοποιήσουν τις προσδοκίες όσων αποφασίσουν να τα αγοράσουν. Αυτό για το οποίο είμαστε βέβαιοι είναι πως τα επιτελεία των τριών μεγάλων γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών βρίσκονται σε κατάσταση συναγερμού, όπως και η πολιτική ηγεσία της Γερμανίας. Η επίδειξη δύναμης των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών μέσα στην «έδρα» της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας είναι κάτι που αποκλείεται να περάσει απαρατήρητο. Το πώς θα οργανώσουν την άμυνά τους μέχρι να καταφέρουν να ξεκινήσουν την επίθεσή τους είναι προφανώς το ζητούμενο για τις ηγεσίες της Volkswagen, BMW και Mercedes Benz. Η μάχη που θα ξεκινήσει σύντομα θα είναι σίγουρα σκληρή και πολύ ενδιαφέρουσα.