Πώς ο Τραμπ παγιδεύει μέσω δασμών τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία
AP Photo / Evan Vucci
AP Photo / Evan Vucci
Ανάλυση CNBC

Πώς ο Τραμπ παγιδεύει μέσω δασμών τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία

Σε εξαιρετικά δύσκολη θέση φαίνεται πως φέρνει τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, ιδίως τις γερμανικές, η δέσμευση του εκλεγμένου προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, να επιβάλει γενικούς δασμούς σε όλα τα αγαθά που εισάγονται στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Όπως επισημαίνει το CNBC σε ανάλυσή του την Τρίτη (17/12), ο Τραμπ είχε ανακοινώσει ήδη από τα τέλη Σεπτεμβρίου, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας του στη Σαβάνα της Πολιτείας Τζόρτζια, την επιθυμία του να μετατρέψει τους «κολοσσούς» της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας σε αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Τότε, είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: ««Θέλω οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες να γίνουν αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Θέλω να χτίζουν τα εργοστάσιά τους εδώ», Πρόσθεσε, μάλιστα ότι «η λέξη "δασμοί" ήταν μία από τις πιο όμορφες λέξεις που έχω ακούσει ποτέ και μουσική στα αυτιά μου».

Έκτοτε, ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να επιβάλει νέους δασμούς στην Κίνα, τον Καναδά και το Μεξικό, σε μια από τις πρώτες πράξεις του στην εξουσία. Τα μέτρα περιλαμβάνουν πρόσθετο δασμό 10% σε όλα τα κινεζικά προϊόντα που εισέρχονται στις ΗΠΑ και δασμό 25% σε όλα τα προϊόντα που προέρχονται από τον Καναδά και το Μεξικό.

Αν και τότε, η ΕΕ δεν φάνηκε να αντιδρά στις πρώτες τοποθετήσεις του Τραμπ για τους δασμούς, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής στις Βρυξέλλες δεν άργησαν να καταλάβουν ότι πλέον θα ήταν απλώς θέμα χρόνου να στρέψει ο εκλεγμένος πρόεδρος την προσοχή του στον τομέα αυτοκινήτων της Ευρώπης των 27.

Όπως εκτιμούν οικονομικοί αναλυτές, για τη Γερμανία, η προοπτική των αμερικανικών δασμών στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα έρχεται σε μια εποχή που κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται αντιμέτωπες με σοβαρές δυσχέρειες σε ό,τι αφορά τα οικονομικά τους αποτελέσματα.

Ήδη τους τελευταίους μήνες η Volkswagen, ο όμιλος Mercedes-Benz και η BMW έχουν όλοι εκδώσει προειδοποιήσεις για τα κέρδη τους, επικαλούμενοι την οικονομική αδυναμία και την υποτονική ζήτηση στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο.

Σημειώνεται ότι η Γερμανία είναι μακράν ο μεγαλύτερος Ευρωπαίος εξαγωγέας επιβατικών αυτοκινήτων προς τις ΗΠΑ, αντιπροσωπεύοντας εξαγωγές αξίας 23 δισεκατομμυρίων ευρώ (24,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων) πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η στατιστική υπηρεσία Eurostat και η ING Research. Αυτό αντιπροσωπεύει το 15% των συνολικών εξαγωγών της Γερμανίας προς τις ΗΠΑ.

Υπό το πρίσμα αυτό, η ενδεχόμενη επιβολή δασμών στις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσε να έχει περαιτέρω αρνητικό αντίκτυπο στα οικονομικά αποτελέσματά τους.

Η Mercedes Benz, εν τω μεταξύ, δήλωσε ότι απασχολεί περισσότερους από 11.000 εργαζόμενους στις ΗΠΑ, παράγοντας κυρίως επιβατικά αυτοκίνητα και φορτηγά σε 12 βασικές τοποθεσίες. «Προσβλέπουμε σε έναν εποικοδομητικό διάλογο με τη νέα κυβέρνηση στις ΗΠΑ», δήλωσε εκπρόσωπος στο CNBC.

Η BMW, η οποία αρνήθηκε να σχολιάσει την προοπτική των δασμολογικών απειλών του Τραμπ, έχει ένα εθνικό αποτύπωμα με περίπου 30 τοποθεσίες σε 12 πολιτείες των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένης της μεγαλύτερης μεμονωμένης μονάδας παραγωγής της BMW στον κόσμο στο Σπάρτανμπεργκ της Νότιας Καρολίνας.

Οι μετοχές τόσο της Volkswagen όσο και της BMW έχουν υποχωρήσει κατά περίπου 23% από την αρχή του έτους, ενώ ο όμιλος Mercedes-Benz έχει υποχωρήσει κατά περίπου 13% στο ίδιο χρονικό διάστημα.