Ημέρα time out η χτεσινή για τις αγορές, γεγονός που αναπτέρωσε τις ελπίδες των επενδυτών, κυρίως εντός του ευρωπαϊκού εδάφους, καθώς τα χαμόγελα λόγω της εισόδου βασικών δεικτών όπως της Γερμανίας και της Γαλλίας στο ανοδικό τους κανάλι- 11.000 και 4840 μονάδες αντίστοιχα- δεν διήρκησαν πάνω από ένα 24ωρο.
Με έντονες ανοδικές τάσεις οι δύο πρώτες ημέρες της εβδομάδας και για τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, με βασικά καύσιμα την τόνωση της ζήτησης, καθώς πολλές οικονομίες προχωρούν σε σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων, ενώ ταυτόχρονα από την 1η Μαΐου έχει τεθεί σε ισχύ η συμφωνία στο πλαίσιο του ευρύτερου καρτέλ OPEC+, για σημαντική μείωση της παραγωγής κατά σχεδόν 10 εκατ. βαρέλια ημερησίως με στόχο την στήριξη των τιμών.
Δεδομένου ότι οι αγορές τείνουν να αντιδρούν επιθετικά σε οποιοδήποτε καλό νέο, πόσο μάλλον μετά από έναν καταστροφικό Απρίλιο κατά την διάρκεια του οποίου η παγκόσμια ζήτηση για το πετρέλαιο κατέρρευσε κατά 30%, οι τιμές του Brent πλησιάζουν την πρώτη την αντίσταση των 33-34 δολαρίων/βαρέλι και αντίστοιχα οι τιμές του αμερικανικού αργού τα 27-28.40 δολάρια/βαρέλι.
Αντίθετα βέβαια με την ανάκαμψη των τιμών, η ανάκαμψή της ζήτησης αναμένεται να είναι αργή, ειδικά από την στιγμή που οι αεροπορικές εταιρείες σχεδιάζουν να κρατήσουν τα αεροσκάφη τους στο έδαφος για μήνες, με τους περισσότερους CEO να προετοιμάζονται για δύσκολες συνθήκες σε βάθος τριετίας.
Ανοίγοντας το κάδρο, οι ειδήσεις που προβληματίζουν για τη συνέχεια, δυστυχώς είναι πολύ περισσότερες από εκείνες που θα μπορούσαν να προσδώσουν στην άνοδο το χαρακτηριστικό της ανθεκτικότητας. Ας δούμε λοιπόν κάποια στοιχεία των δύο πρώτων ημερών της νέας εβδομάδας, που αν και επιδεικτικά αγνόησαν οι επενδυτές, δυστυχώς θα τα βρούμε μπροστά μας.
- Το πρώτο τρίμηνο του 2020 ήταν το χειρότερο για την οικονομία του Χονγκ Κονγκ εδώ και πάνω από 45 χρόνια. Η οικονομία της αυτόνομης κινεζικής πόλης - κράτους συρρικνώθηκε κατά 8,9% σε ετήσια βάση, στη χειρότερη επίδοση από το 1974, με τον υπουργό Οικονομικών Paul Chan να δηλώνει ότι «Προχωρώντας στο β' τρίμηνο, ακόμη και εάν υπάρξει βελτίωση, αυτή θα είναι σταδιακή και μικρή».
- Εκτός αγοράς εργασίας οδηγήθηκαν 122 εκατομμύρια άνθρωποι στην Ινδία τον Απρίλιο. Η απασχόληση τον περασμένο μήνα βυθίστηκε μετά την απόφαση της ομοσπονδιακής κυβέρνησης της Ινδίας να επιβάλει 40ήμερη καραντίνα σε 1,3 δισ. Ινδούς πολίτες, οδηγώντας το ποσοστό της ανεργίας στο 27,1% την εβδομάδα που έληξε στις 3 Μαΐου, σύμφωνα με το Κέντρο για την Παρακολούθηση της Ινδικής Οικονομίας (CMIE).
- Στο ίδιο κλίμα και τα στοιχεία από τις ΗΠΑ. Η δραστηριότητα των αμερικανικών επιχειρήσεων εκτός του πολύπαθου μεταποιητικού κλάδο συρρικνώθηκε τον Απρίλιο για πρώτη φορά από τον Δεκέμβριο του 2009, τερματίζοντας μια περίοδο ανάπτυξης που διήρκησε για 122 μήνες, σύμφωνα με την έρευνα του Institute for Supply Management. Ο μη μεταποιητικός δείκτης του ISM υποχώρησε στις 41,8 μονάδες τον Απρίλιο από 52,5 μονάδες τον Μάρτιο.
- Έχουμε όμως και συνέχεια. Ο δείκτης για την επιχειρηματική δραστηριότητα κατρακύλησε σε ιστορικό χαμηλό στις 26 μονάδες, ο δείκτης για τις νέες παραγγελίες υποχώρησε στις 32,9 μονάδες από 52,9 μονάδες τον προηγούμενο μήνα, ενώ ο δείκτης για την απασχόληση διολίσθησε στις 30 μονάδες από 47 μονάδες τον Μάρτιο.
- Νέο ρεκόρ σημείωσε το καταναλωτικό χρέος στις ΗΠΑ το πρώτο τρίμηνο του 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία της New York Federal Reserve. Το χρέος των νοικοκυριών ανήλθε σε 14,3 τρισ. δολάρια, εμφανίζοντας άνοδο 1,1% από το προηγούμενο τρίμηνο, οδηγούμενο κυρίως από την αύξηση των φοιτητικών δανείων –κατά 27 δισ. δολάρια, τα δάνεια για την απόκτηση αυτοκινήτου- κατά 15 δισ. δολάρια και τα υπόλοιπα στα ενυπόθηκα δάνεια - κατά 156 δισ. δολάρια- φτάνοντας τα 9,71 τρισ. δολάρια. Να υπενθυμίσουμε ότι το προηγούμενο υψηλό ήταν στα 12,7 τρισ. δολάρια το γ' τρίμηνο του 2008.
- Αυτό που θα πρέπει να υπογραμμιστεί όσον αφορά το καταναλωτικό χρέος των ΗΠΑ είναι ότι η άνοδος σημειώθηκε παρά την υποχώρηση των υπολοίπων στις πιστωτικές κάρτες κατά 34 δισ. δολ. Η μείωση αυτή όμως αντανακλά ακριβώς τα πρώτα σημάδια μείωσης των καταναλωτικών δαπανών λόγω του SARS-CoV-2. Όχι και τόσο καλός οιωνός για μια οικονομία που βασίζεται στην κατανάλωση.
- Από το εταιρικό μέτωπο τώρα, μπορεί να ξεφύγαμε για λίγο από τον πολύπαθο πετρελαϊκό κλάδο, αλλά η σκυτάλη έχει ήδη παραδοθεί, με την Hertz Global Holdings Inc. να προσπαθεί να πείσει τους πιστωτές της σε αναδιάρθρωση του χρέους της προκειμένου να αποφύγει την χρεοκοπία. Η γνωστή εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο προσφυγής στα δικαστήρια για προστασία έναντι των δανειστών της, σύμφωνα με πηγές τις οποίες επικαλείται το πρακτορείο Bloomberg. Εκπρόσωπος της Hertz δεν απάντησε σε γραπτό αίτημα για σχόλιο, ενώ να επισημάνουμε ότι η Hertz δεν κατάφερε να επωφεληθεί από το κρατικό πακέτο διάσωσης της κυβέρνησης των ΗΠΑ ύψους 50 δισ. δολ, μιας και η βασική ανταγωνίστριά της, Avis Budget, είχε υγιέστερα στοιχεία ισολογισμού.
* Αποποίηση Ευθύνης: Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.