Η Ευρωπαϊκή Ένωση πλησιάζει σε συμφωνία για την εισαγωγή της βασικής νομοθεσίας για τη ρύθμιση του τομέα των κρυπτονομισμάτων, η οποία θα θέτει κοινούς κανόνες στα 27 κράτη μέλη. Η Γαλλία, η οποία προεδρεύει επί του παρόντος στην ΕΕ, και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αισιοδοξούν για την επίλυση των εναπομεινάντων ζητημάτων που εμποδίζουν την ψήφιση του νομοσχεδίου Αγορών Κρυπτο-Στοιχείων (MiCA). Οι νομοθέτες μάλιστα είναι αισιόδοξοι πως μπορεί να κλείσει και μέσα στον Ιούνιο.
Το MiCA, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2020 και θα θέσει τις ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές στην πρώτη γραμμή της εποπτείας των κρυπτονομισμάτων, δημιουργώντας κανόνες που θα ισχύουν σε όλη την ευρωπαϊκή επικράτεια. Η αντιμετώπιση ζητημάτων, όπως η προστασία των επενδυτών και ο αντίκτυπος των κρυπτονομισμάτων στη χρηματοπιστωτική σταθερότητα έχει αποκτήσει πρόσθετο επείγοντα χαρακτήρα μετά την ολική κατάρρευση του αλγοριθμικού νομίσματος σταθερής αξίας Terra/USD τον περασμένο μήνα. Τα κράτη μέλη και το κοινοβούλιο εξακολουθούν να διαφωνούν σε αρκετές βασικές πτυχές της MiCA.
Τα βασικά σημεία διαφωνίας που εκκρεμούν είναι τα παρακάτω:
- Εάν θα συμπεριληφθούν τα Non-Fungible Tokens (NFTs) στο νέο σύνολο κανόνων
- Πώς θα ρυθμιστούν τα stable coins
- Πώς θα γίνεται η επίβλεψη των μεγαλύτερων παρόχων υπηρεσιών κρυπτονομισμάτων ή CASP
- Περιορισμός της χρήσης των stablecoin ως τρόπο πληρωμής εισάγοντας ένα ανώτατο όριο, ιδίως για συναλλαγές που δεν εκφράζονται σε ευρώ
- Περιορισμοί των κρυπτονομισμάτων με βάση την περιβαλλοντική επίπτωση τους
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πιέζει επίσης για συνυπολογισμό των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των κρυπτονομισμάτων. Η εξόρυξη Bitcoin βασίζεται στη χρήση ιδιαίτερα ενεργοβόρας υπολογιστικής ισχύος για την επεξεργασία συναλλαγών, η οποία με τη σειρά της καταναλώνει τεράστιες ποσότητες ενέργειας.
Σύμφωνα με συνεντεύξεις με στελέχη της αγοράς κρυπτονομισμάτων, ο κανονισμός για τον οποίο υπάρχουν μεγαλύτερες ανησυχίες, αφορά τα stablecoins. Οι εκδότες Stablecoin αντιμετωπίζουν ένα δίλημμα: Είτε θα πρέπει να λάβουν εξουσιοδότηση και κινδυνεύουν να δουν την έκδοσή τους να περιορίζεται, είτε δεν θα γίνονται δεκτοί και δεν θα γίνονται πλέον δεκτοί στις πλατφόρμες συναλλαγών που δραστηριοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το MiCA συντάχθηκε ως άμεση αντίδραση στο πρώην έργο Libra stablecoin του Facebook (META) το οποίο πλέον σταμάτησε τη λειτουργία του.
Ορίζει 2 κατηγορίες stablecoin:
- E-Money-Tokens (EMTs): Αναφέρονται σε ένα μεμονωμένο νόμισμα σταθερής αξίας που βασίζεται σε 1-1 αποθεματικά με το νόμισμα
- Asset - Referenced- Tokens (ARTs): Αναφέρεται σε ένα μεμονωμένο νόμισμα που βασίζεται σε αποθεματικά τα οποία αποτελούνται από άλλα κρυπτονομίσματα, νομίσματα ή εμπορεύματα.
Για «σημαντικά» stablecoins πάνω από ένα συγκεκριμένο όριο (μέγεθος αποθεματικού, όγκος συναλλαγών κ.λπ.), θα ισχύουν ακόμη αυστηρότερες απαιτήσεις συμμόρφωσης και προληπτικής εποπτείας. Επιπλέον, θα εποπτεύονται από τις αρχές της ΕΕ αντί από τις εθνικές εποπτικές αρχές.
Εάν τα ρυθμιζόμενα σταθερά νομίσματα χρησιμοποιηθούν σε μεγάλη κλίμακα ως μέσα πληρωμών (π.χ. 1 εκατομμύριο ημερήσιες συναλλαγές), η ΕΕ σχεδιάζει να περιορίσει την έκδοσή τους λόγω ανησυχιών για νομισματική πολιτική και υποκατάσταση νομίσματος. Επίσης, εάν οι εκδότες δεν ζητήσουν εξουσιοδότηση, το stablecoin τους δεν θα επιτρέπεται πλέον στα ρυθμιζόμενα ανταλλακτήρια κρυπτονομισμάτων της ΕΕ ή ως μέθοδοι πληρωμών.
Η γαλλική προεδρία είναι πρόθυμη να αποδεχθεί την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να αποκαλύψει την κατανάλωση ενέργειας των Crypto-asset Service Provideς. Επιπλέον, τα μέλη του κοινοβουλίου θέλουν το εκτελεστικό σκέλος της ΕΕ να παράγει τεχνικά πρότυπα για τέτοιες κοινοποιήσεις, μαζί με μια ρήτρα αναθεώρησης. Τα κράτη μέλη και το κοινοβούλιο συγκρούονται επίσης για τη συμπερίληψη ρητρών κατά του ξεπλύματος χρήματος στο πακέτο MiCA. Οι εθνικές κυβερνήσεις θεωρούν ότι υπάρχει ένα ξεχωριστό σύνολο κανόνων για αυτό, ενώ οι νομοθέτες θέλουν να δημιουργήσουν μια λίστα με Crypto-asset Service Provider που δεν συμμορφώνονται με τους κανόνες κατά του ξεπλύματος χρήματος.
Σύμφωνα με το MiCA ο όρος «Πάροχος Υπηρεσιών Κρυπτονομισμάτων» περιλαμβάνει οποιαδήποτε από τις υπηρεσίες και τις δραστηριότητες που αναφέρονται παρακάτω σχετικά με οποιοδήποτε κρυπτονόμισμα:
- τη φύλαξη και διαχείριση κρυπτο-περιουσιακών στοιχείων για λογαριασμό τρίτων·
- τη λειτουργία μιας πλατφόρμας συναλλαγών για κρυπτογραφικά περιουσιακά στοιχεία·
- την ανταλλαγή κρυπτο-περιουσιακών στοιχείων με παραδοσιακά νομίσματα (όπως ευρώ, δολάριο) που αποτελούν νόμιμο χρήμα·
- την ανταλλαγή κρυπτοστοιχείων με άλλα κρυπτογραφικά περιουσιακά στοιχεία·
- την εκτέλεση εντολών για κρυπτοστοιχεία για λογαριασμό τρίτων·
- τοποθέτηση κρυπτο-περιουσιακών στοιχείων·
- τη λήψη και τη διαβίβαση εντολών για κρυπτογραφικά στοιχεία για λογαριασμό τρίτων·
- παροχή συμβουλών για κρυπτο-περιουσιακά στοιχεία
Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, ένας «Πάροχος Υπηρεσιών Κρυπτονομισμάτων» (CASP) ορίζεται σύμφωνα με το MiCA ως «κάθε άτομο του οποίου το επάγγελμα ή η επιχείρηση είναι η παροχή ενός ή περισσότερων υπηρεσιών κρυπτονομισμάτων σε τρίτους σε επαγγελματική βάση».
Αυτός ο ορισμός είναι ευρύτερος από τον ορισμό του παρόχου υπηρεσιών εικονικών περιουσιακών στοιχείων (VASP) της FATF, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι το MiCA ισχύει για τις περισσότερες εταιρείες κρυπτονομισμάτων και για την προστασία του στο μέλλον έναντι θέσεων της αγοράς που δεν υπάρχουν ακόμη.
Η γαλλική προεδρία είναι έτοιμη να εξετάσει μια τέτοια λίστα για να πετύχει μια συμφωνία άμεσα.