Οι προηγούμενες ημέρες ήταν οι πιο γλυκιές της χρονιάς για τους μετόχους της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Tesla (TSLA NASDAQ). Ενώ την Δευτέρα 22 Απριλίου η μετοχή της έφτασε στο πιο χαμηλό σημείο των τελευταίων 52 εβδομάδων (138,80 δολάρια) και έκλεισε στα 142,05, μία εβδομάδα αργότερα κατάφερε να φτάσει μέσα στη συνεδρίαση τα 198,87 δολάρια.
Στο τέλος της συνεδρίασης της Δευτέρας 29ης Απριλίου η μετοχή της πρωτοπόρας αυτοκινητοβιομηχανίας έκλεισε στα 194,05 δολάρια. Η άνοδός της από το κλείσιμο της 22ης μέχρι το κλείσιμο της 29ης Απριλίου έφθασε το 36,60% ενώ η αντίστοιχη άνοδος από τα χαμηλά των 138,80 μέχρι τα υψηλά των 198,87 δολαρίων ήταν της τάξης του 43,20%.
Ομολογουμένως πολύ εντυπωσιακές επιδόσεις για μία εβδομάδα και οι μέτοχοι σίγουρα νοιώθουν κάπως ανακουφισμένοι. Όχι όμως και ευτυχείς, αφού η μετοχή είχε ξεκινήσει την φετινή χρονιά στα 248 δολάρια περίπου και όλες οι άλλες μετοχές της ομάδας Magnificent Seven (Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon, Nvidia και Meta Platforms) έχουν σημειώσει πολύ καλύτερες επιδόσεις μέσα στο 2024.
Η άνοδος της μετοχής ξεκίνησε μετά την ανακοίνωση των τριμηνιαίων αποτελεσμάτων της επιχείρησης, τα οποία ήταν πολύ άσχημα αλλά μάλλον δεν αιφνιδίασαν την αγορά. Ταυτόχρονα με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων η εταιρεία ενημέρωσε τους μετόχους της για την πρόθεσή της να προχωρήσει πολύ γρήγορα στην παραγωγή αυτοκινήτων που θα απευθύνονται πλέον στο ευρύ κοινό.
Η τελική ώθηση στην μετοχή ήρθε μετά το ταξίδι του Έλον Μασκ στην Κίνα το Σαββατοκύριακο και τις δύο σημαντικές ανακοινώσεις που το συνόδευσαν: την λήψη έγκρισης από τις κινεζικές αρχές για την λειτουργία του συστήματος αυτόνομης οδήγησης FSD (Full self-driving) της εταιρείας στα αυτοκίνητά της που κυκλοφορούν στην Κίνα και την συμφωνία συνεργασίας με την κινεζική εταιρεία Baidu (BIDU NASDAQ) στον τομέα των συστημάτων χαρτογράφησης και πλοήγησης.
Η άνοδος της μετοχής της εταιρείας κατά 15,30% μετά τις «κινεζικές» ανακοινώσεις ήταν αποτέλεσμα της ικανοποίησης των επενδυτών στο άκουσμα των ειδήσεων και της ανάγκης όσων είχαν πουλήσει την μετοχή, πιστεύοντας πως θα συνέχιζε την πτώση της, να την επαναγοράσουν βλέποντας την έντονα ανοδική πορεία της. Σήμερα θα ασχοληθούμε με τα δύο καλά νέα που έφερε ο ιδρυτής και ιθύνων νους της Tesla από το Πεκίνο.
Σύμφωνα με τον διεθνή Τύπο, η χαρά των επενδυτών οφείλεται στο γεγονός πως η έγκριση της λειτουργίας του συστήματος FSD στην Κίνα θα φέρει νέα έσοδα στην εταιρεία σε μία περίοδο που οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων δεν πηγαίνουν τόσο καλά και βρίσκεται σε εξέλιξη και ένας πόλεμος τιμών στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων.
Πολύ θετικό νέο θεωρείται και η συμφωνία με την Baidu, βάσει της οποίας το σύστημα FSD θα μπορεί να χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες χαρτογράφησης και πλοήγησης της κινεζικής επιχείρησης, με την οποία συνεργάζεται ούτως ή άλλως από το 2020. Πέρα όμως από το γεγονός πως η λειτουργία του FSD μπορεί να φέρει νέα έσοδα στην επιχείρηση, θα την βοηθήσει να αντιμετωπίσει τον πάρα πολύ ισχυρό ανταγωνισμό που αντιμετωπίζει στην Κίνα από τις τοπικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Όπως είναι εύκολο να διαπιστώσουμε διαβάζοντας τις ειδήσεις από την Κίνα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που ήδη κυκλοφορούν, και ακόμα περισσότερο αυτά που θα κυκλοφορήσουν σύντομα, έχουν ήδη μπει στην «έξυπνη» εποχή. Είναι γεμάτα με ηλεκτρονικά συστήματα και οι οδηγοί τους μπορούν να τα ελέγχουν πλήρως μέσα από τα κινητά τους τηλέφωνα.
Τα περισσότερα από αυτά διαθέτουν εξελιγμένο λογισμικό και πλήθος από οθόνες, ενώ τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης σαν το FSD της Tesla βρίσκονται ήδη σε όλο και περισσότερα αυτοκίνητα. Σύμφωνα με τον Maxwell Zhou, διευθύνοντα σύμβουλο εταιρείας που παράγει λογισμικό για έξυπνα αυτοκίνητα, οι οδηγοί που ετοιμάζονται να πληρώσουν πάνω από 30.000 δολάρια ΗΠΑ για ένα αυτοκίνητο δεν υπάρχει περίπτωση να δεχθούν ένα «χαζό αυτοκίνητο».
Μιλώντας στο Reuters, ο Zhou πρόσθεσε πως μεγαλώνουν με ταχύ ρυθμό και οι απαιτήσεις των οδηγών όσον αφορά στην παρουσία των συστημάτων υποβοήθησης. Σύμφωνα με άρθρο του Reuters, με την ευκαιρία του ταξιδιού του Έλον Μασκ το οποίο συνέπεσε με την ετήσια έκθεση αυτοκινήτων στο Πεκίνο, όλες οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες κινούνται πολύ γρήγορα στον τομέα των συστημάτων υποβοηθούμενης οδήγησης, τα οποία φαίνεται να βρίσκονται σε παρόμοιο επίπεδο προόδου με αυτό της Tesla.
Χωρίς να χρειάζεται να μπούμε σε περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τις δυνατότητες των κινεζικών αυτοκινήτων, είναι προφανές πως αποτελούν πλέον τουλάχιστον ισότιμους αντιπάλους για την Tesla, καθώς είναι και πιο φθηνά από τα τωρινά μοντέλα της. Ακόμα λοιπόν και αν το FSD αρχίζει να εγκαθίσταται από σήμερα, δεν είναι καθόλου βέβαιο πως η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία θα καταφέρει εύκολα να πείσει τους Κινέζους οδηγούς πως είναι καλύτερο από τα συστήματα των δικών τους βιομηχανιών. Το ίδιο ισχύει και για τα υπόλοιπα «έξυπνα» συστήματα των αυτοκινήτων.
Εδώ όμως πρέπει να επισημάνουμε και κάτι άλλο. Σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες που εμφανίστηκαν στον διεθνή Τύπο, η Tesla δεν έχει πάρει ακόμα την επίσημη έγκριση των αρμόδιων αρχών για την λειτουργία του FSD στα αυτοκίνητά της στην Κίνα. Το πιθανότερο είναι να πρόκειται για μία κατ’ αρχήν συμφωνία αλλά κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει πότε θα γίνει επίσημη και ποιοι θα είναι οι επιμέρους όροι της.
Μιλώντας για όρους, αναφερόμαστε κυρίως στο ζήτημα της επεξεργασίας των ψηφιακών δεδομένων που είναι απαραίτητα για την λειτουργία του συστήματος FSD. Όλα αυτά τα συστήματα λειτουργούν μέσω μίας συνεχούς ροής δεδομένων μεταξύ των αυτοκινήτων και των κεντρικών υπολογιστών και data centers της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η επεξεργασία αυτών των δεδομένων είναι απαραίτητη πρώτα απ’ όλα για την «εκπαίδευση» αυτών των συστημάτων αλλά και για την «επιτήρηση» των αυτοκινήτων που τα χρησιμοποιούν.
Σύμφωνα με ό,τι διαβάζουμε στο Reuters και το Bloomberg, για να δουλέψει το FSD στην Κίνα, θα πρέπει να δοθεί ειδική έγκριση από τις αρχές στην Tesla προκειμένου να μπορεί να γίνει η εξαγωγή των ψηφιακών δεδομένων από την Κίνα προς τις ΗΠΑ.
Επίσης, η Tesla θα πρέπει να συμμορφωθεί με τις Κινεζικές απαιτήσεις όσον αφορά στον τρόπο επεξεργασίας αυτών των δεδομένων, ειδικά όταν πρόκειται για δεδομένα που μπορεί να χαρακτηριστούν ευαίσθητα και αμιγώς ιδιωτικού χαρακτήρα. Κάτι άλλο που μάλλον θα πρέπει να δεχθεί η αμερικανική εταιρεία είναι να υπάρχει η δυνατότητα του οδηγού να σταματά με εύκολο τρόπο την ροή δεδομένων προς το FSD.
Δεν ξεχνάμε πως στο παρελθόν έχει απαγορευθεί η κυκλοφορία αυτοκινήτων της Tesla κοντά σε στρατιωτικές ή κυβερνητικές εγκαταστάσεις εξαιτίας της συλλογής δεδομένων που ούτως ή άλλως κάνουν τα αυτοκίνητά της.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Reuters και του Bloomberg, η ένωση των Κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών δήλωσε την Κυριακή πως τα αυτοκίνητα της Tesla πληρούν όλες τις προδιαγραφές σχετικά με την συλλογή και την επεξεργασία δεδομένων. Αυτό ακούγεται πολύ καλό για την εταιρεία αλλά ίσως να πρέπει να περιμένουμε λίγο ακόμα για να μάθουμε περισσότερες λεπτομέρειες και για να βεβαιωθούμε πως η «ευλογία» μίας επιχειρηματικής οργάνωσης συνεπάγεται και την επίσημη κρατική έγκριση.
Και, πέρα από αυτό, ίσως να είναι φρόνιμο να κρατήσουμε μερικές επιφυλάξεις σχετικά με το πόσο εύκολα θα αποδεχθεί η αμερικανική ηγεσία μία συμφωνία αμερικανικής επιχείρησης με τις κινεζικές αρχές πάνω σε θέματα προστασίας και επεξεργασίας ψηφιακών δεδομένων, τουλάχιστον για όσο είναι ακόμα πρόεδρος ο Τζο Μπάιντεν, ο οποίος δεν φημίζεται για την αγάπη του για τον Έλον Μασκ.
Υποθέτουμε πως δεν θα αργήσουμε να μάθουμε λεπτομέρειες σχετικά με τις συμφωνίες της Tesla με την Κίνα, οι οποίες μπορεί όντως να αποδειχθούν εξαιρετικά θετικές για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία.
Δεν μπορούμε όμως να μην παρατηρήσουμε πόσο έχει αλλάξει ο κόσμος: το καμάρι της αμερικανικής βιομηχανίας χρειάζεται την βοήθεια των κινεζικών αρχών για να δώσει ώθηση στη μετοχή του. Κάποτε δεν θα μπορούσαμε ούτε να σκεφθούμε κάτι τέτοιο.