Στο τραπέζι των μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών επανέρχεται ο αγωγός φυσικού αερίου East Med, στο πλαίσιο σχεδίου για την τροφοδοσία της Ευρώπης με εναλλακτική πηγή ενέργειας, το φυσικό αέριο της λεκάνης της Ανατολικής Μεσογείου.
Η αμερικανική κυβέρνηση πριν δύο μήνες είχε αποσύρει την υποστήριξή της από τον East Med, επικαλούμενη το μεγάλο κόστος και τη μη βιωσιμότητά του.
Οι νέες συνθήκες που δημιουργούνται όμως στο παγκόσμιο ενεργειακό τοπίο μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, την εκτίναξη των τιμών του πετρελαίου και του φυσικού αερίου και η αβεβαιότητα που προκαλεί η ενεργειακή εξάρτηση της Ευρώπης από τη Μόσχα, υποχρεώνουν σε νέους υπολογισμούς πρωτίστως τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα (Jerusalem Post που επικαλείται και το Reuters) ο επικεφαλής του αμερικανικού πετρελαϊκού κολοσσού CHEVRON Μάικλ Γουιρθ μιλώντας στο μεγάλο εενεργειακό συνέδριο CERAWeek δήλωσε ότι οι ελλείψεις σε φυσικό αέριο στην Ευρώπη που ωθούν τις τιμές σε πρωτοφανή ύψη, έχουν αναβιώσει τη συζήτηση γα τον αγωγό East Med που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Ισραήλ στην Ευρώπη.
Ο επικεφαλής της CHEVRON πάντως υποβάθμισε τις ανησυχίες σχετικά με τον παγκόσμιο εφοδιασμό πετρελαίου εν μέσω του συνεχιζόμενου πολέμου Ρωσίας - Ουκρανίας και των επακόλουθων πιθανοτήτων για ενεργειακή κρίση.
Οι δηλώσεις του κ. Γουίρθ έχουν ιδιαίτερη σημασία, καθώς η CHEVRON μετά την εξαγορά των ποσοστών της Noble Energy κατέχει το 39,60% του μεγάλου ισραηλινού κοιτάσματος Leviathan και του επίσης ισραηλινού κοιτάσματος TAMAR, ενώ κατέχει και το σημαντικό ποσοστό του κυπριακού κοιτάσματος ΑΦΡΟΔΙΤΗ.
Η δημόσια δήλωση του επικεφαλής της CHEVRON, πρακτικά είναι το πρώτο βήμα για να ξεπεραστούν οι (πραγματικές ή και προσχηματικές ίσως) ενστάσεις και αντιρρήσεις της αμερικανικής κυβέρνησης για την προώθηση του συγκεκριμένου έργου, που και πολιτικά πλέον είναι απολύτως συμβατό με την αμερικανική στρατηγική έναντι της Ρωσίας για την ενεργειακή απεξάρτηση της Ευρώπης από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Μια επιλογή η οποία παίρνει πλέον επείγοντα και δραματικό χαρακτήρα μετά τα νέα δεδομένα που έχει δημιουργήσει η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Θα πρέπει το αμέσως επόμενο διάστημα βεβαίως να διαπιστωθεί αν αυτή η δήλωση του επικεφαλής της CHEVRON θα έχει συνέχεια, ανοίγοντας τον δρόμο έτσι στην επόμενη φάση και φέρνοντας και πάλι στο τραπέζι τον αγωγό East Med.
Κάτι που θα σημάνει συνέχιση των εργασιών τόσο για τη δρομολόγησή του, αλλά και για την εξασφάλιση χρηματοδότησης της κατασκευής του που θα υποχρεώσει και την αμερικανική κυβέρνηση να αναπροσαρμόσει τη στάση της έναντι αυτού του μεγάλου και φιλόδοξου ενεργειακού έργου, το οποίο πλέον πέραν της οικονομικής σημασίας του αποκτά και ευρύτερο γεωστρατηγικό περιεχόμενο.