Του Δρ. Χρήστου Μπαξεβάνη*
Δεν χρειάστηκαν παρά ελάχιστα εικοσιτετράωρα από την τελευταία μας δημοσίευση για να επιβεβαιωθούν όσα λέγαμε για περίεργα και επικίνδυνα παιχνίδια της Κυβέρνησης σχετικά με απευθείας αναθέσεις έργων, απεριόριστες προσλήψεις υπαλλήλων και ευθείες παρεμβάσεις στη σύνθεση και λειτουργία των Επιτροπών Προσφυγών, του αρμοδίου οργάνου να εξετάζει σε δεύτερο βαθμό τα αιτήματα διεθνούς προστασίας.
Στο στόχαστρο οι δευτεροβάθμιες επιτροπές ασύλου
Από τον Μάιο έχουν εκδοθεί μια σειρά από ελληνικές αποφάσεις των Επιτροπών Προσφυγών, οι οποίες χαρακτηρίζουν την Τουρκία μη ασφαλή τρίτη χώρα και αναστέλλουν έτσι επ' αόριστον την πιθανότητα επιστροφών Σύρων στην Τουρκία θέτοντας εν αμφιβόλω την εφαρμογή της συμφωνίας. Το «δεδικασμένο» της πρώτης απόφασης που κρίνει την Τουρκία μη ασφαλή τρίτη χώρα για τους Σύρους έχει ακολουθηθεί στην εξέταση και άλλων εφέσεων, με αποτέλεσμα η διαδικασία της εξέτασης των αιτημάτων ασύλου όσων βρίσκονται στα νησιά να αναμένεται ότι θα διαρκέσει πολλούς μήνες. Μπροστά στον κίνδυνο να μπλοκαριστούν οι επιστροφές προς την Τουρκία, η ελληνική κυβέρνηση με τροπολογία που ψηφίστηκε στις 16 Ιουνίου 2016 αποφάσισε να αλλάξει τη σύνθεση των δευτεροβάθμιων επιτροπών εξέτασης ασύλου, με τη συμμετοχή δικαστών, καθώς, ως φαίνεται, η θεσμικά κατοχυρωμένη ανεξαρτησία των επιτροπών στέκεται εμπόδιο στις κυβερνητικές δεσμεύσεις να εφαρμοστεί πάση θυσία η συμφωνία. Να σημειώσουμε μάλιστα ότι μεταξύ άλλων εγείρονται (και) σοβαρά ζητήματα αναφορικά με τη συνταγματικότητα της πρόβλεψης να συμμετέχουν δικαστές σε επιτροπές διοικητικού χαρακτήρα.
Η ανεξαρτησία Επιτροπών Προσφυγών, έτσι όπως κατοχυρώθηκε από τον νόμο και ίσχυε μέχρι πρότινος διασφαλιζόταν μέσω της σύνθεσής τους, όπου ένα μέλος οριζόταν από κατάλογο που κατάρτιζε βάσει διαδικασίας αξιολόγησης η Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, ανεξάρτητο συμβουλευτικό όργανο του ελληνικού κράτους, ακόμα ένα μέλος οριζόταν από αντίστοιχο κατάλογο που κατάρτιζε η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (διεθνής οργανισμός με αρμοδιότητα τα δικαιώματα των προσφύγων, στον οποίο άλλωστε αναγνωρίζει η ίδια η διακήρυξη Ε.Ε. και Τουρκίας ρόλο επιτηρητή της εφαρμογής της συμφωνίας), και ένα τρίτο μέλος, που εκτελούσε χρέη προέδρου, δημόσιος υπάλληλος με συγκεκριμένα προσόντα ως προς τους τίτλους σπουδών και την προϋπηρεσία του. Είναι προφανές ότι, καθώς η τήρηση του διεθνούς δικαίου εμποδίζει την εφαρμογή της συμφωνίας, η κυβέρνηση αποφάσισε χωρίς ενδοιασμούς να θυσιάσει το κράτος δικαίου, τα δικαιώματα των προσφύγων και την ανεξαρτησία των επιτροπών προσφυγών, καταφέροντας έτσι ένα καίριο πλήγμα στην αξιοπιστία του Ελληνικού Συστήματος Ασύλου σε μία πολύ κρίσιμη περίοδο.
Η «φάμπρικα» των απευθείας αναθέσεων στο προσφυγικό
Να αποσύρει τροπολογία που κατέθεσε αργά το βράδυ της Τρίτης (14.06.16) ο Υπουργός Γ. Μουζάλας στη Βουλή, όπου συζητείτο ο νέος αναπτυξιακός νόμος, υποχρεώθηκε η κυβέρνηση μπροστά στις αντιδράσεις που υπήρξαν από τους βουλευτές της αντιπολίτευσης. Ήταν 20 λεπτά πριν από τα μεσάνυχτα, όταν κατατέθηκε τροπολογία 75 σελίδων με 350 παραπομπές σε άλλα άρθρα και νόμους. Σε μία αίθουσα με μόλις 7 βουλευτές και με την μέθοδο των offshore, επιχειρήθηκε, μεταξύ άλλων, να ανοίξει ο δρόμος για απεριόριστες προσλήψεις υπαλλήλων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου για την κάλυψη «επειγουσών αναγκών», αποσπάσεις στην Υπηρεσία Ασύλου κατά παρέκκλιση κάθε διάταξης, δημιουργία κυλικείων εντός των δομών φιλοξενίας, καθώς και να εξαιρεθούν οι διαγωνισμοί που κηρύσσει η Υπηρεσία Ασύλου, από το νόμο περί δημοσίων διαγωνισμών, με αναδρομική ισχύ μάλιστα από 1/1/2016!!!
Μπορεί με νομοτεχνική βελτίωση και κάτω από την δημόσια καταγραφή η τροπολογία να επανήλθε τροποποιημένη, ωστόσο, το ζήτημα της διαφάνειας παραμένει, καθώς η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ αρνείται πεισματικά όλο αυτό το διάστημα και δεν απαντά σε σοβαρές καταγγελίες κομμάτων της αντιπολίτευσης αλλά και βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για έργα που υλοποιούνται κυρίως από το ΥΠΕΘΑ, τόσο για μισθώσεις ιδιωτικών εγκαταστάσεων, εκτάσεων και αγρών, όσο και για υπηρεσίες εστίασης, σίτισης και καθαριότητας. Ολοένα και περισσότερα στοιχεία καταδεικνύουν ότι οι διαδικασίες χρηματοδότησης και σύναψης συμβάσεων που ακολουθεί η Κυβέρνηση για τη δημιουργία κέντρων φιλοξενίας προσφύγων και μεταναστών χαρακτηρίζονται, στην πλειοψηφία τους, από αδιαφάνεια, αφού μετέρχονται μεθόδων απευθείας αναθέσεων προς τους αναδόχους και απουσία κάθε προβλεπόμενης διαγωνιστικής διαδικασίας. Ήταν μάλιστα το liberal.gr που στα μέσα του περασμένου Φεβρουαρίου απεκάλυψε την τροπολογία σχετικά με τις απ' ευθείας αναθέσεις του ΥΠΕΘΑ.
Ο Βασιλιάς είναι γυμνός
Οι μάσκες πλέον έπεσαν και αποκάλυψαν ότι ο «ανθρωπισμός» που επαγγελόταν η «Πρώτη Φορά Αριστερά» εξαντλείται σε απευθείας αναθέσεις έργων, απεριόριστες προσλήψεις υπαλλήλων και ευθείες παρεμβάσεις στη σύνθεση και λειτουργία των οργάνων του Ελληνικού Συστήματος Ασύλου». Για αυτό λοιπόν, Φοβού τους “Αριστερούς” και “Ανθρωπισμό” φέροντας.
* Ο Δρ. Χρήστος Μπαξεβάνης είναι Διεθνολόγος