Του Αλέξανδρου Σκούρα
Ένα από τα πράγματα που αρέσουν στους συνεργάτες μου στο ΚΕΦίΜ είναι το να εμπλουτίζουν τον πολιτικό διάλογο με απόψεις και προτάσεις που βασίζονται σε δεδομένα. Σύμφωνα με τις περισσότερες δημοσκοπήσεις, το κυρίαρχο οικονομικό διακύβευμα των επερχόμενων εκλογών είναι η μείωση της φορολογίας. Έτσι λοιπόν, σε συνεργασία με το Tax Foundation των ΗΠΑ αποφασίσαμε να υπολογίσουμε τον αντίκτυπο που θα είχαν οι φορολογικές εξαγγελίες της Νέας Δημοκρατίας και του ΣΥΡΙΖΑ στον Διεθνή Δείκτη Φορολογικής Ανταγωνιστικότητας που εκδίδει το Tax Foundation εδώ και μία πενταετία.
Η ιδέα είναι σχετικά απλή. Υποθέτουμε ότι όλες οι προεκλογικές εξαγγελίες των δύο κομμάτων που αφορούν το φορολογικό σύστημα θα εφαρμοστούν άμεσα. Επίσης, υποθέτουμε ότι οι υπόλοιπες χώρες θα παραμείνουν σταθερές.
Τα αποτελέσματα της μελέτης είναι διαφωτιστικά: ο ΣΥΡΙΖΑ φαίνεται ότι χρησιμοποιεί τις αναγγελθείσες μειώσεις των φορολογικών συντελεστών ως κυρίως επικοινωνιακό τέχνασμα. Αναλυτικά:
- Στην εταιρική φορολόγηση θα ανέβαινε 8 θέσεις, 17η από 25η
- Στην φορολόγηση εισοδήματος θα ανέβαινε 4 θέσεις, 10η από 14η
- Στους φόρους κατανάλωσης θα παρέμενε στην ίδια θέση, 30η
- Στους φόρους ιδιοκτησίας θα ανέβαινε 2 θέσεις, 25η από 27η
- Στους κανόνες φορολόγησης κερδών στο εξωτερικό θα παρέμενε στην ίδια θέση, 29η
- Στην συνολική φορολόγηση θα παρέμενε στην ίδια θέση, 29η
Στον αντίποδα, οι προτάσεις της ΝΔ φαίνεται ότι θα βελτίωναν αισθητά την φορολογική ανταγωνιστικότητα αλλά παράλληλα θα μπορούσαμε να πούμε ότι ενδεχομένως οι μειώσεις φόρων που έχει στο πρόγραμμά της ίσως να μην επαρκούν από μόνες τους για την επανεκκίνηση της οικονομίας. Πιο συγκεκριμένα:
- Στην εταιρική φορολόγηση θα ανέβαινε 15 θέσεις, 10η από 25η
- Στην φορολόγηση εισοδήματος θα ανέβαινε 7 θέσεις, 7η από 14η
- Στους φόρους κατανάλωσης θα ανέβαινε 3 θέσεις, 27η από 30η
- Στους φόρους ιδιοκτησίας θα ανέβαινε 7 θέσεις, 20η από 27η
- Στους κανόνες φορολόγησης κερδών στο εξωτερικό θα παρέμενε στην ίδια θέση, 29η
- Στην συνολική φορολόγηση θα ανέβαινε 5 θέσεις, 24η από 29η
Όπως και να το δει κανείς το θέμα, οι Έλληνες φορολογούμενοι πληρώνουν πολλά για πολύ χαμηλού επιπέδου υπηρεσίες. Η μείωση των φορολογικών βαρών πρέπει, σε συνδυασμό με δομικές μεταρρυθμίσεις, να δώσει το μήνυμα τόσο στην εγχώρια όσο και τη διεθνή αγορά ότι η Ελλάδα είναι και πάλι «open for business» μετά από μια δεκαετία.