«Η διασπορά σε όλη την Ελλάδα σε λελογισμένους αριθμούς και επί ίσοις όροις είναι αυτονόητη όχι μόνον υπό τις έκτακτες συνθήκες που διερχόμαστε τώρα αλλά ανά πάσα στιγμή» δηλώνει στο liberal.gr o Άγγελος Συρίγος σημειώνοντας πως το μεταναστευτικό – προσφυγικό αντιμετωπίζεται μόνο με αποφασιστικότητα. Ταυτόχρονα διατυπώνει τις ανησυχίες του για την ανάπτυξη τυχόν εξτρεμιστικών ή ακραίων αντιλήψεων.
Σύμφωνα με τον Βουλευτή της ΝΔ και καθηγητή Διεθνούς Δικαίου και Εξωτερικής Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο οι ροές θα συνεχιστούν και οφείλουμε να τις μειώσουμε, αν θέλουμε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Διευκρινίζει όμως πως τα μέτρα που ανακοινώθηκαν δύναται να φέρουν αποτελέσματα από τη στιγμή που διαπιστώνεται ότι το πρόβλημα δεν είναι προσφυγικό αλλά μεταναστευτικό.
Τέλος, προτάσσει την αποφασιστικότητα, ως την μόνη λύση αντιμετώπισης του μεταναστευτικού πριν είναι πολύ αργά για ένα μεγάλο εθνικό θέμα που βρίσκεται ήδη σε δραματική εξέλιξη μπροστά μας.
Συνέντευξη στον Ανδρέα Ζαμπούκα
- Το 1% είναι καλό μέτρο για την εκτόνωση των αντιδράσεων στις τοπικές κοινωνίες;
Το μέτρο του 1% δεν ετέθη με σκοπό την εκτόνωση των αντιδράσεων. Η διασπορά σε όλη την Ελλάδα σε λελογισμένους αριθμούς και επί ίσοις όροις είναι αυτονόητη όχι μόνον υπό τις έκτακτες συνθήκες που διερχόμαστε τώρα αλλά ανά πάσα στιγμή. Όπως είναι απαράδεκτο να διαμένει στη Λέσβο, στη Χίο ή στη Σάμο ένας δυσανάλογα μεγάλος αριθμός μεταναστών και προσφύγων εν σχέσει προς τον μόνιμο πληθυσμό των νησιών, εξ ίσου αδιανόητο είναι να μεταφερθούν όλοι αυτοί οι άνθρωποι σε μία μόνον περιοχή της χώρας.
Υπενθυμίζω ότι ήδη από τον Μάιο του 2016 η Ν.Δ. είχε προτείνει 29 συγκεκριμένες δράσεις για την αντιμετώπιση του μεταναστευτικού και προσφυγικού προβλήματος. Εκεί είχε αναφέρει επί λέξει ως πρώτη προϋπόθεση για τους χώρους φιλοξενίας τη διασπορά του μεταναστευτικού/προσφυγικού πληθυσμού σε δήμους σε όλη τη χώρα με παράλληλη αποφυγή συγκεντρώσεως μεγάλου αριθμού προσφύγων σε μία μόνον περιοχή. Μπορεί εύκολα να αναζητηθούν οι τότε προταθείσες δράσεις στο διαδίκτυο. Από τις υπόλοιπες προϋποθέσεις αξίζει να υπενθυμισθεί η αποφυγή δημιουργίας λυόμενων πόλεων/γκέτο. Επίσης είχε προταθεί η χρήση υφισταμένων δομών σε στρατόπεδα, παλαιά ξενοδοχεία, εστίες, κάμπινγκ κ.λ.π. και η μεταφορά των αιτούντων άσυλο σε επίσημες δομές με παράλληλη διακοπή λειτουργίας όλων αυτών των αυτοσχέδιων εγκαταστάσεων από τους αποκαλούμενους «αλληλέγγυους».
- Ανησυχείτε για εξτρεμιστικές τάσεις στην ελληνική κοινωνία, εάν το μεταναστευτικό εξελιχθεί σε μακροχρόνιο εθνικό ζήτημα;
Σε πολλές χώρες της Ευρώπης μία σειρά αντισυστημικών κομμάτων έχουν αυξήσει τα ποσοστά έχοντας ως αιχμή του ιδεολογικού τους δόρατος το μεταναστευτικό. Εδώ στην Ελλάδα βιώσαμε την εκμετάλλευση αντίστοιχων συναισθημάτων ενώ η χώρα βυθιζόταν στην οικονομική κρίση μετά το 2010.
Το κίνημα των αγανακτισμένων, η εκρηκτική άνοδος της Χρυσής Αυγής, η σταθερότητα των ποσοστών που έδειξε το κόμμα των ΑνΕλ σε αλλεπάλληλες εκλογικές αναμετρήσεις και κυρίως η ίδια η εκτίναξη του ΣΥΡΙΖΑ από κόμματος διαμαρτυρίας που φλέρταρε με την είσοδο του στη Βουλή σε κόμμα εξουσίας, οφείλονται ακριβώς στην εκμετάλλευση τέτοιων ακραίων καταστάσεων. Αυτό δεν σημαίνει ότι όσοι ανησυχούν είναι εξτρεμιστές. Είναι άνθρωποι που έχουν επανειλημμένως απογοητευθεί από το ελληνικό κράτος και φοβούνται ότι στις πλάτες τους θα λυθεί το μεταναστευτικό.
Μοναδικός τρόπος να μεταπεισθούν αυτοί οι άνθρωποι είναι να φανεί ότι η νέα πολιτική που ασκεί πλέον το ελληνικό κράτος είναι ριζικά διαφορετική από την προηγούμενη. Το μήνυμα πλέον προς τους εισερχόμενους ότι πολύ σύντομα οι οικονομικοί μετανάστες θα επιστρέψουν στην Τουρκία. Όλα αυτά όμως δεν γίνονται από τη μία ημέρα στην άλλη. Θέλει χρόνο.
- Ποιες αποφάσεις θα μπορούσαν να εκφράσουν την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης;
Μακάρι το θέμα να ήταν τόσο απλό ώστε με κάποιες αποφάσεις η κυβέρνηση να επιδείξει αποφασιστικότητα. Το θέμα δεν επιδέχεται εύκολες λύσεις. Για την αντιμετώπιση του εις βάθος ψηφίσθηκε την Πέμπτη 31 Οκτωβρίου ένας νέος νόμος για το μεταναστευτικό και προσφυγικό. Επειδή δεν υπάρχουν σίγουροι και ασφαλείς κανόνες που μπορούν αυτομάτως να υιοθετηθούν, στο νέο νόμο προβλέπονται μία σειρά από παρεμβάσεις που ενσωματώνουν καλές πρακτικές από όλη την Ευρώπη.
Με την αύξηση των επιτροπών που εξετάζουν τα αιτήματα ασύλου και την πρόσληψη σημαντικού αριθμού υπαλλήλων για τη στελέχωση των επιτροπών εκτιμάται ότι θα είμαστε σε θέση να αρχίσουμε μαζικές επιστροφές στην Τουρκία από την άνοιξη του 2020. Από εκεί και πέραν είναι μία σειρά μέτρων που πρέπει να ληφθούν και δεν εξαρτώνται αποκλειστικώς από την Ελλάδα.
Επί παραδείγματι τα νησιά μας ασφυκτιούν λόγω του λεγομένου γεωγραφικού περιορισμού. Είναι η περίφημη ερμηνεία που έδωσε αυθαιρέτως η ΕΕ στο ανακοινωθέν ΕΕ-Τουρκίας. Όσοι εγκαταλείψουν τα νησιά και σταλούν στην ενδοχώρα εξαιρούνται της εφαρμογής του ανακοινωθέντος ΕΕ-Τουρκίας και δεν μπορούν να επιστραφούν στην γείτονα. Αυτό είναι θέμα διμερές με την ΕΕ. Σε οποιαδήποτε περίπτωση εκείνο που περνά τώρα ως μήνυμα είναι πέρασε ο καιρός που ένας αιτών άσυλο μπορούσε να ροκανίσει τον χρόνο φθάνοντας στα 2-3 χρόνια για να ολοκληρωθεί η εξέταση του αιτήματός του.