Του Κωνσταντίνου Βέργου*
Δεν πέρασαν δύο εβδομάδες από τότε που επισημάναμε ότι η νοτιοκορεάτικη οικονομία βρίσκεται κοντά σε σημαντικούς κινδύνους. Δυστυχώς οι εξελίξεις είναι ταχύτερες από ό,τι θα μπορούσαμε να φανταστούμε. Η Νότια Κορέα μάλλον εισέρχεται ήδη σε ύφεση!
Είχαμε αναφερθεί, πριν δύο εβδομάδες, στο γεγονός ότι η Ν. Κορέα διαθέτει τις έξι (6) από τις 10 μεγαλύτερες ναυπηγικές εταιρείες του κόσμου στον κλάδο που βρίσκονται σε κίνδυνο. Πριν δυο μόλις βδομάδες οι πιστώτριες τράπεζες «τράβηξαν την πρίζα» σε μια κολοσσιαία εταιρεία του ναυπηγικού κλάδου, την 3η μεγαλύτερη εταιρεία του κόσμου, την STX Offshore & Shipbuilding Co, όταν βρήκαν τρύπα 1 δισ.! Σήμερα το πρωί, οι ελεγκτικές αρχές, ανακοίνωσαν ότι βρήκαν μια τεράστια τρύπα 1,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων στα βιβλία και της Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering! Πρόκειται για απίστευτη εξέλιξη, στη δεύτερη μεγαλύτερη ναυπηγική εταιρεία της Κορέας, και την 4η μεγαλύτερη στον κόσμο! Πρόβλημα με κολοσσιαίες επιπτώσεις, καθώς, όπως έχουμε επισημάνει στο παρελθόν, η διάρθρωση της κορεάτικης οικονομίας οδηγεί σε απανωτά λουκέτα - καραμπόλα, καθώς οι κορεάτικες εταιρείες ανήκουν σε ομίλους (λέγονται chaebol) που, όπως στη μαφία βρίσκεται πάντα ο «νονός» να καλύψει τη ζημιά, έτσι και σ'' αυτές διοχετεύονται πόροι, με αδιαφανή τρόπο, από άλλες εταιρείες του ομίλου! Αν η ζημιά μιας δεν καλύπτεται, η τρύπα είναι πολύ μεγαλύτερη από ό,τι φαίνεται και οδηγεί σε χρεοκοπία όλο τον όμιλο!
Η ταχύτητα με την οποία βγαίνουν οι ειδήσεις για τα κανόνια, και το γεγονός ότι αυτά δεν καλύφθηκαν από τους ομίλους, δείχνει ότι πλέον η κρίση έχει ξεκινήσει και επιταχύνεται απίστευτα γρήγορα. Προχτές ο 5ος μεγαλύτερος όμιλος της Νότιας Κορέας, η Lotte Group, η οποία έχει τη μεγαλύτερη εισηγμένη σε χρηματιστήριο νοτιοκορεάτικη εταιρεία, τη Lotte Chemical, αποκαλύφθηκε ότι έχει κάνει εκτεταμένες πλαστογραφίες βιβλίων και οδεύει προς κανόνι!
Οι εξελίξεις είναι τόσο ραγδαίες που η νοτιοκορεατική κυβέρνηση έκανε το αδιανόητο! Ζηλεύοντας την τόλμη των Ιταλών τραπεζιτών, που ίδρυσαν ταμείο για να… καλύπτουν τις χρηματοδοτικές ανάγκες των ιταλικών τραπεζών, το περιβόητο σχέδιο Άτλας, ανακοίνωσε ότι φτιάχνει «υπερταμείο» διάσωσης του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου! Το ταμείο θα έχει 10 δισ. δολάρια, ώστε να προλάβει να κλείσει ό,τι τρύπες μπορεί! Όμως, όπως έχουμε εξηγήσει, η Νότια Κορέα έχει τις πιο υπερδανεισμένες εταιρείες του κόσμου. Το ταμείο της κυβέρνησης ενδεχομένως θα αποδειχτεί τόσο αποτελεσματικό, όσο να προσπαθεί κάποιος με μια τάπα νεροχύτη να σταματήσει ένα κύμα θαλάσσης!
Αν τα παραπάνω σας φαίνονται υπερβολικά, δεν είναι! Τόσο η κολοσσιαία τράπεζα Korea Development Bank (KDB), όσο και η Export-Import Bank Korea υπάρχει η υποψία ότι είναι ένα βήμα από τη χρεοκοπία, καθώς δάνεισαν χρήματα στις χρεοκοπημένες εταιρείες ναυπηγείων, πετώντας πάνω από 4 δισ. δολάρια στον γκρεμό, και τώρα αντιμετωπίζουν θέμα και ίσως χρειαστούν οι ίδιες διάσωση. Η κρίση, εν ολίγοις, ήδη αρχίζει να περνάει από τα Ναυπηγεία στις Τράπεζες!
Όμως η κρίση δεν είναι υποθετική! Η κορεατική κυβέρνηση σε μια κίνηση - έκπληξη μείωσε τα επιτόκια της χώρας κατά 0,25% στα εκπληκτικά χαμηλά 1,25%. Μείωση επιτοκίου είναι πάντα ένδειξη ότι μια χώρα είναι ήδη σε κρίση! Για μια χώρα, όμως, σαν τη Νότια Κορέα, που είχε συνηθίσει σε ρυθμούς ανάπτυξης 5% ως 7% στο παρελθόν, η μείωση επιτοκίων, και μάλιστα σε τόσο χαμηλά επίπεδα, αποτελεί το ασφαλέστερο σήμα ότι η γιγαντιαία αυτή χώρα πάει για φούντο, εισέρχεται σε μια βαθύτατη κρίση. Κρίση από την οποία δεν γνωρίζουμε αυτήν τη στιγμή ούτε πότε θα βγει, ούτε με τι απώλειες…
* Ο κ. Κωνσταντίνος Βέργος είναι Καθηγητής Χρηματοοικονομικών, Πανεπιστήμιο Πόρτσμουθ, Αγγλία.
Το παρόν άρθρο εκφράζει τις προσωπικές απόψεις του γράφοντος, δεν αποτελεί οδηγό ή σύσταση για επενδύσεις οποιασδήποτε μορφής προς οιονδήποτε και για οτιδήποτε τίτλο ή παράγωγο αυτού.