Του Γιάννη Μαστρογεωργίου*
Προφανώς. Το πρώτο ήδη συμβαίνει και το δεύτερο δρομολογείται σύντομα. Μπορεί οι εξελίξεις να συμβαίνουν εν προκειμένω στη στεριά… αλλά θα επηρεάσουν και τη ναυτιλία.
Η πλήρως αυτόνομη λειτουργία ενός μη επανδρωμένου πλοίου δεν είναι πλέον σενάριο επιστημονικής φαντασίας, υπάρχουν, όμως, ακόμη πολλά που πρέπει να διευθετηθούν σε επιστημονικό, τεχνολογικό επίπεδο, σε θέματα ασφαλείας, αλλά και στο ρυθμιστικό πλαίσιο πριν χρησιμοποιηθεί ευρέως και κυρίως στην ποντοπόρο και επιβατηγό ναυτιλία.
Στην τεχνολογία οι στόχοι επιτυγχάνονται πολύ πιο γρήγορα απ' ό,τι υπολογίζουμε και με την έννοια αυτή μπορεί η πραγματικότητα του αυτόνομου (χωρίς πλήρωμα) πλοίου να έρθει πιο σύντομα απ' ό,τι αναμένεται.
Επίσης, μια δεύτερη σημαντική παρατήρηση είναι ότι πριν από τη «δρομολόγηση» του αυτόνομου πλοίου θα πρέπει να λυθούν μια σειρά από ρυθμιστικά προβλήματα, καθώς αλλάζουν τα δεδομένα. Το πιο ενδεικτικό και χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ποιος ή πώς θα αντικατασταθούν οι ευθύνες και εξουσίες του πλοιάρχου.
Το μη επανδρωμένο πλοίο και γενικότερα η εφαρμογή της ψηφιακής τεχνολογίας στη ναυτιλία οδηγεί σε ένα νέο ανατρεπτικό (disruptive) μονοπάτι.
Δεν μπορούμε, όμως, να μιλάμε για ψηφιακή ναυτιλία αν τα λιμάνια δεν ψηφιοποιηθούν και αυτά όπως και πολλές άλλες διαδικασίες που συνδέονται με τη ναυτιλία.
Η τεχνολογική εξέλιξη εξαρτάται από τους ρυθμιστικούς κανόνες, αλλά και από τις δυνατότητες της τεχνολογίας ευρύτερα.
Για παράδειγμα, η υφιστάμενη χωρητικότητα (bandwidth) δεν μπορεί να εξυπηρετήσει περισσότερα από 1.000 πλοία ταυτόχρονα.Επίσης εξαρτάται και από το πόσο εξυπηρετεί τη σχέση κόστους - οφέλους.
Πρέπει, όπως σημειώνουν γνώστες της εξέλιξης της συγκεκριμένης τεχνολογίας, να αυξηθεί σημαντικά το capacity στις δορυφορικές επικοινωνίες και αυτό θα γίνει με τη χρήση μικρών δορυφόρων που θα πετούν χαμηλότερα και θα εξασφαλίζουν τη μεταφορά 200mb/sec από 50 Mb/sec που είναι σήμερα εφικτό.Το λεγόμενο Internet Of Things είναι εκείνο που θα αποτελέσει το σημείο καμπής της εξέλιξης του αυτόνομου πλοίου.
Σε κάθε περίπτωση, πολλά είναι ακόμα αυτά που πρέπει να εξεταστούν αναφορικά με το αυτόνομο πλοίο, όπως τι θα συμβεί όταν χρειαστεί να ληφθούν αποφάσεις σε real time, ή πόσο ασφαλή είναι τα συστήματα από επιθέσεις hackers.
Τα ίδια άλλωστε προβλήματα και προκλήσεις έχει να αντιμετωπίσει και το αυτόνομο αυτοκίνητο χωρίς οδηγό, μόνο που εδώ έχουμε αρχίσει να εξοικειωνόμαστε κάπως με την εξέλιξη.
* Ο κ. Γιάννης Μαστρογεωργίου είναι Διευθυντής του ΔΙΚΤΥΟΥ.
** Αναδημοσίευση από τον «Φιλελεύθερο», αρ. φύλλου 92.
Φωτογραφία: Shutterstock