Όσο και να «γκουκλίσαμε», δεν βρήκαμε πουθενά τον όρο «covid-maximizers». Πουθενά. Καμία αρχή δημόσιας υγείας, κανένα πανεπιστημιακό ίδρυμα, κανείς από τους «επώνυμους» επιδημιολόγους διεθνώς, δεν εμφανίζεται να τον χρησιμοποιεί. Κι όμως, στην Ελλάδα ο όρος είναι ευρύτερα γνωστός αφού τον έχει εισάγει και τον χρησιμοποιεί, σε καθημερινή βάση, το πλέον αρμόδιο πρόσωπο για τη διαχείριση της πανδημίας, ο καθηγητής Γκίκας Μαγιορκίνης.
Τον όρο «covid-maximizers» τον χρησιμοποιεί για να αναφερθεί, υποτιμητικά, σε όσους θεωρεί ότι υπερβάλλουν για τις συνέπειες που είχε η πλήρης άρση των μέτρων, επειδή υποκινούνται από πολιτικούς λόγους και από αντιπολιτευτική διάθεση απέναντι στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας.
Μάλιστα, προ ημερών, με σχόλιό του στη σελίδα του στο facebook, έφτασε στο σημείο να συγκρίνει τους «covid-maximizers» με τους αντιεμβολιαστές. Είχαν προηγηθεί άλλα σχόλια, πιο... εύγλωττα και προκλητικά, τα οποία στη συνέχεια έσβησε, με τα οποία «έλουζε» με διάφορους χαρακτηρισμούς όσους είχαν τολμήσει αμφισβητήσουν τις απόψεις του για τα πανηγύρια του Αυγούστου.
Από τη στήλη αυτή σχολιάζουμε την επικαιρότητα από τη σκοπιά της Επικοινωνίας, γιατί αυτό είναι το αντικείμενο που γνωρίζουμε καλά. Επίσης, στην Ιταλία που βρεθήκαμε πρόσφατα, όχι μόνο δεν είδαμε να τηρούνται τα μέτρα (βασικώς οι μάσκες σε κλειστούς χώρους) αλλά οι ίδιες οι μάσκες ήταν και δυσεύρετες, δεν πωλούνται στα σούπερ μάρκετ όπως εδώ και την ίδια εικόνα μας μεταφέρουν φίλοι κι από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.
Η Ελλάδα αναφορικά με τα μέτρα δεν κάνει κάτι διαφορετικό από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες αλλά εμφανίζει πολλούς θανάτους. Όμως, είμαστε σίγουροι ότι ο επιστήμονας που έχουν ορίσει ως αρμόδιο, δεν ειρωνεύεται όσους τους αμφισβητούν, όσους φοβούνται υπερβολικά είτε επειδή είναι ανοσοκατεσταλμένοι ή πάσχουν από κάποιο σοβαρό, χρόνιο νόσημα, από αυτά που μάθαμε, από τους αρμόδιους, να χαρακτηρίζουμε ως «υποκείμενα» ή φοβούνται το ενδεχόμενο να κολλήσουν και να βρεθούν να παλεύουν μετά, επί μήνες, με τον long-covid (η υπογράφουσα είναι ένας από αυτούς).
Η πανδημία είναι ένα καθαρά συμπεριφορικό φαινόμενο με πολιτικές διαστάσει, αφού όταν τα μέτρα αφορούν περιορισμούς των ατομικών ελευθεριών και η υποχρεωτικότητα είναι νομοθετικά καθορισμένη και προβλέπει επιβολή προστίμου στους παραβάτες, πολιτικά είναι τα ζητήματα που ανακύπτουν. Ως εκ τούτου οι κυβερνήσεις βρίσκονται διαρκώς στη δίνη πολιτικών αντιπαραθέσεων, συχνά και κακόβουλων.
Παρ' όλα αυτά, ένας επιστήμονας δεν μπορεί να απευθύνεται στην κοινή γνώμη με αυτό τον τρόπο. Είναι αδιανόητο να ειρωνεύεται όσους πίστεψαν όσα έλεγε μέχρι πριν από μερικούς μήνες και τηρούν απαρέγκλιτα όσα τους συμβούλευε να κάνουν.
Τις υπόλοιπες συμπεριφορές του κ. Μαγιορκίνη (για παράδειγμα τις φωτογραφίες του με μαγιό στα σόσιαλ μήντια ή μπροστά από ποτήρια με αλκοόλ) τις αφήνουμε ασχολίαστες γιατί αφορούν αποκλειστικά τον ίδιο. Παρ' όλα αυτά όμως, αν ήμασταν φίλοι θα τον συμβουλεύαμε, ως επαγγελματίες της Επικοινωνίας, να μαζευτεί γιατί βλάπτει μετρήσιμα την εικόνα του και υπονομεύει μόνος του το επιστημονικό του κύρος. Ο λόγος που μέχρι σήμερα έχουμε δει τον Άντονι Φάουτσι μόνο με κοστούμι και γραβάτα και όχι με μαγιό ή μπροστά από ένα ποτήρι με αλκοόλ, δεν έχει να κάνει με την ηλικία του αλλά με τη θέση του.
Όλα αυτά τα πανδημικά χρόνια, το θέμα της Επικοινωνίας ήταν διαρκώς παρόν. Συζητάμε αρκετά για το πώς οι επιστήμονες μπορούν να εξηγήσουν στο ευρύ κοινό αυτά που στους μη-ειδικούς φαίνονται ακατανόητα και ανεξήγητα. Με την έναρξη των εμβολιασμών, η έννοια της επικοινωνιακής στρατηγικής ήρθε στο προσκήνιο και θεωρήθηκε (και σωστά) καταλύτης για την επιτυχία τους. Φτάσαμε στο σημείο να συζητάμε για την ανάγκη να εκπαιδευτούν οι γιατροί στους αποτελεσματικότερους τρόπους επικοινωνίας των μηνυμάτων της επιστήμης. Σχολιάσαμε ad nauseam τα μέλη της επιτροπής που διατηρούν «στασίδι» στα πρωινά τηλεοπτικά πάνελ και τη βλάβη που προκάλεσαν στη διασπορά των σωστών μηνυμάτων.
Όμως, το να αποκαλείς τους συμπολίτες σου «covid-maximizers», συγκρίνοντάς τους με τους αντιεμβολιαστές, κανένας επαγγελματίας της επικοινωνίας δεν θα το διδάξει, γιατί δεν θα του περάσει καν από το μυαλό ότι χρειάζεται. Για κάποιες συμπεριφορές, ο Όρκος του Ιπποκράτη που δίνουν όλοι, ανεξαιρέτως, οι γιατροί θα έπρεπε να είναι αρκετός ως «μπούσουλας» απεύθυνσης στο κοινό, με σεβασμό και ενσυναίσθηση, ακόμα και σε αυτούς που επιδεικνύουν ανορθολογικό φόβο.
Θλιβερό που στην Ελλάδα ο Όρκος του Ιπποκράτη δεν αρκεί σε κάποιους λειτουργούς της Υγείας για να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων αλλά και της θέσης που τους εμπιστεύτηκαν.