Οι ευθύνες της έλλειψης προετοιμασίας, της έλλειψης γνώσης, οι ψευδαισθήσεις και οι αυταπάτες που είχε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και οι οποίες παρέσυραν έναν ολόκληρο λαό δεν δικαιολογούνται, δηλώνει η Ντόρα Μπακογιάννη απαντώντας στο αν θα πρέπει να διερευνηθούν τα όσα έγιναν το πρώτο εξάμηνο του 2015.
Ταυτόχρονα, τονίζει πως ο κ. Τσίπρας λειτούργησε εκ του ασφαλούς και με μικροπολιτικά κίνητρα όταν ζητούσε να μπει στο κάδρο της προανακριτικής για τη Novartis.
Στη συνέντευξή της στον «Φιλελεύθερο», η πρώην υπουργός αναφέρεται στο «όχι» της Γαλλίας και της Ολλανδίας στην έναρξη των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της Βόρειας Μακεδονίας και της Αλβανίας, στις βλέψεις της Τουρκίας, στην ψήφο των αποδήμων και τα περιθώρια συναίνεσης, αλλά και... στον «Joker».
Συνέντευξη στον Γαβριήλ Χ. Σερέτη:
- Το «όχι» Γαλλίας και Ολλανδίας στην έναρξη ενταξιακών διαπραγματεύσεων για Αλβανία και Βόρεια Μακεδονία ματαιώνει οριστικά την ευρωπαϊκή προοπτική των Δυτικών Βαλκανίων ή είναι αναστρέψιμο;
Και βέβαια δεν ματαιώνεται οριστικά η ευρωπαϊκή προοπτική των Δυτικών Βαλκανίων και σίγουρα είναι αναστρέψιμο. Θέλω να ελπίζω ότι σύντομα να αναστραφεί η κατάσταση. Είναι μια λάθος απόφαση, η οποία μειώνει την αξιοπιστία και τη σοβαρότητα της Ε.Ε. απέναντι στους λαούς των Βαλκανίων.
- Ποια είναι η άποψή σας για το erga omnes; Μήπως η απόφαση των Βρυξελλών αποτελεί το άλλοθι που επιζητούσαν οι βόρειοι γείτονες για να χρησιμοποιήσουν διπλή ονομασία;
Όχι, δεν το πιστεύω αυτό. Βεβαίως από την ώρα που ετέθη το veto, σε τοπικό επίπεδο ανοίγει ο ασκός του Αιόλου. Θέλω όμως να ξεκαθαρίσω δύο πράγματα. Η Συμφωνία των Πρεσπών είναι μια συμφωνία κακή, της οποίας τις αδυναμίες αναδείξαμε καθ' όλη τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή. Είχαμε ευθέως και κατηγορηματικά πει στον ελληνικό λαό, πριν από τις εκλογές, ότι στην περίπτωση που αυτή η συμφωνία υπογραφεί και ψηφιστεί από το ελληνικό Κοινοβούλιο, είναι μη αναστρέψιμη. Παρέδωσε ο κ. Τσίπρας το μεγαλύτερο διπλωματικό όπλο της Ελλάδος που ήταν το κεκτημένο του Βουκουρεστίου. Αρα τα Σκόπια μπαίνουν στο ΝΑΤΟ. Τι μας απομένει ως διπλωματικό όπλο για να μπορέσουμε να διορθώσουμε ορισμένες αδυναμίες αυτής της συμφωνίας και ταυτόχρονα να ελέγξουμε το erga omnes; Η διαπραγμάτευση κατά τη διάρκεια της ενταξιακής πορείας. Η μη ενταξιακή πορεία και η μη διαπραγμάτευση είναι πλήγμα, πλήγμα για την Ελλάδα, πλήγμα για τη Βόρεια Μακεδονία και πλήγμα στην αξιοπιστία της Ε.Ε. έναντι της μαύρης τρύπας που δημιουργείται στα Βαλκάνια.
- Είστε από εκείνους που πιστεύουν ότι σε περίπτωση μείζονος κρίσης με την Τουρκία θα είμαστε μόνοι μας; Πρέπει η χώρα να ενισχυθεί εξοπλιστικά, και πώς αυτό συνάδει με την έξοδο από την κρίση και την ανάπτυξη;
Η πρώτιστη υποχρέωση μιας χώρας είναι η διαφύλαξη της εδαφικής της ακεραιότητας και των στρατηγικών της συμφερόντων. Αρα δεν ιεραρχείται αυτή η ανάγκη σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη μπορεί να προκύψει. Τώρα ως προς το εάν θα υπάρξει κρίση, η άποψή μου είναι ότι στη φάση αυτή, οι προτεραιότητες της Τουρκίας δεν είναι προς τη μεριά της Ελλάδος αλλά είναι προς τη Συρία. Η Τουρκία αυτή τη στιγμή, χάρη σε αστοχίες εξωτερικής πολιτικής και των ΗΠΑ και της Ευρώπης, είναι μετά βεβαιότητας στους κερδισμένους από αυτή την κρίση, όμως δεν είμαι καθόλου σίγουρη ότι αυτό το κέρδος μπορεί να έχει διάρκεια. Η Ελλάδα είναι μία χώρα καλά θωρακισμένη, είναι μία χώρα μείζονος γεωπολιτικής-στρατηγικής σημασίας για εταίρους και συμμάχους. Αρα είναι μια χώρα που παρά το ότι είναι μικρή στο μέγεθος και σε δύσκολη γειτονιά, είναι μεγίστης σημασίας για τους συμμάχους μας, γεγονός το οποίο δεν πρέπει να ξεχνάμε και να έχουμε αυτοπεποίθηση για τον ρόλο τον οποίο μπορούμε να παίξουμε.
- Ο έλεγχος των πεπραγμένων μιας προηγούμενης κυβέρνησης αποτελεί νομοτελειακά ρεβανσισμό; Τελικά, για παράδειγμα, οι πολίτες θα πρέπει να μείνουν με τη δίκαιη ή άδικη κρίση τους για τα όσα έγιναν το 2015 ή θα έπρεπε να διερευνηθεί η υπόθεση των πιθανών ευθυνών του κ. Τσίπρα και του κ. Βαρουφάκη από τη Βουλή και τη Δικαιοσύνη;
Είναι ένα δύσκολο δίλημμα αυτό το οποίο τίθεται. Κατ'' αρχάς, μακριά από μένα και η οποιαδήποτε λογική ρεβανσισμού. Είναι, όμως, απολύτως βέβαιο ότι το πρώτο εξάμηνο του ''15 επιβάρυνε τους Έλληνες φορολογουμένους, στην καλύτερη περίπτωση, με 80 δισεκατομμύρια, τα οποία πρέπει να πληρώσουν τα παιδιά και τα εγγόνια μας. Οι ευθύνες της έλλειψης προετοιμασίας, της έλλειψης γνώσης, οι ψευδαισθήσεις και οι αυταπάτες που είχε η κυβέρνηση και οι οποίες παρέσυραν έναν ολόκληρο λαό δεν δικαιολογούνται κατά την άποψή μου. Και όποιος έχει διαβάσει τα πρόσφατα στοιχεία για το πώς λειτούργησε αυτή η κυβέρνηση, κάνει τον σταυρό του και σκέφτεται πως το ότι είμαστε σήμερα μέλος της Ε.Ε. σημαίνει ότι υπάρχει Θεός της Ελλάδος.
- Πρέπει να βγουν οι λεγόμενες κουκούλες από τους προστατευόμενους μάρτυρες για την υπόθεση Novartis; Ποια είναι η απάντηση στον κ. Παπαγγελόπουλο, ο οποίος επιμένει ότι υπάρχει σκευωρία εις βάρος του. Και στον κ. Τσίπρα ο οποίος ισχυρίζεται πως κακώς δεν είναι και ο ίδιος στο κάδρο;
Μα, τώρα, σοβαρολογούμε; Ποιες κουκούλες να βγουν; Αυτές οι οποίες έχουν προ πολλού βγει, και όλος ο κόσμος τους γνωρίζει;
Η δήλωση του κ. Τσίπρα έγινε όταν βεβαιώθηκε πως δεν είναι στο κάδρο και προφανώς έχει μικροπολιτικά κίνητρα. Ο κ. Παπαγγελόπουλος οφείλει να δώσει εξηγήσεις με ποια αρμοδιότητα αποφάνθηκε ότι πρόκειται για το μεγαλύτερο σκάνδαλο της Μεταπολίτευσης που αφορά πολιτικούς.
- Υπάρχουν περιθώρια συναίνεσης για τα μεγάλα ανοιχτά ζητήματα της χώρας, ακόμα και πέρα από την ψήφο των αποδήμων; Σε ποιες κινήσεις πρέπει να προχωρήσει ως πρωθυπουργός ο Κυριάκος Μητσοτάκης για να την εξασφαλίσει, κάνοντας τη διαφορά έναντι των προκατόχων του;
Να συμφωνήσουμε ότι έχει ήδη κάνει τη διαφορά έναντι των προκατόχων του, με αυτή τη σημαντική συμφωνία η οποία επετεύχθη για την ψήφο των αποδήμων. Κάτι που δεν είχαμε καταφέρει μέχρι σήμερα. Είχα κάνει την προσπάθεια αυτή ως υπουργός Εξωτερικών και μάλιστα προσφάτως ο κ. Λοβέρδος αναφέρθηκε σ' εκείνη την περίοδο, όταν το ΠΑΣΟΚ είχε αρνηθεί να συμφωνήσει. Το ό,τι επετεύχθη σήμερα οφείλεται μετά βεβαιότητος στη βούληση του Κυριάκου Μητσοτάκη να κάνει διάλογο και να δεχθεί προτάσεις της αντιπολίτευσης και βεβαίως στην άοκνη προσπάθεια του υπουργού Εσωτερικών. Το αποτέλεσμα είναι ιστορικής σημασίας για την Ελλάδα, διότι είμαστε μια χώρα Διασποράς. Ιστορικής σημασίας, γιατί έφυγαν 500.000 νέα παιδιά στην κρίση, τα οποία έχουν δικαίωμα να συμμετέχουν στα πολιτικά δρώμενα της χώρας και ιστορικής σημασίας διότι επιτέλους για πρώτη φορά το ελληνικό Κοινοβούλιο στέλνει μήνυμα δύναμης και ενότητας προς όλους τους ομογενείς ανά την υφήλιο.
- Τι αίσθηση σας δημιουργεί η δημόσια συζήτηση με αφορμή την ταινία «Joker», τη σύλληψη ανηλίκων που την παρακολουθούσαν από αστυνομικούς, τις δηλώσεις Τσίπρα, Ραγκούση, Χρυσοχοΐδη, την πιστή ή ελαστική εφαρμογή του νόμου, τις αιτιάσεις περί επιστροφής στο ''50 από ένα νεοσυντηρητικό κράτος της Δεξιάς;
Αηδία. Διότι στην Ελλάδα έχει καταστεί το αυτονόητο, ζητούμενο. Αυτονόητο πρώτο: όταν υπάρχει νόμος και καλείται η αστυνομία, τον εφαρμόζει. Αυτονόητο δεύτερο: δεν έχει δικαίωμα η αστυνομία να εφαρμόσει επιλεκτικά τους νόμους, γιατί τότε θα είμαστε ένα αστυνομικό κράτος και όχι δημοκρατία. Αυτονόητο τρίτο: το υπουργείο Πολιτισμού έχει μία επιτροπή η οποία έκρινε ότι ο «Τζόκερ» είναι μία ταινία για να τη δουν οι άνω των 18. Αν έκρινε καλώς ή κακώς, μπορούμε να το συζητήσουμε κι αν ο νόμος έπρεπε να προβλέπει από 15 ή από 18. Αλλά, εν πάση περιπτώσει, στη φάση αυτή, αυτός ήταν ο νόμος. Αυτονόητο τέταρτο: το ότι αυτή η συζήτηση γίνεται και πολιτικοποιείται και ιδεολογικοποιείται, δείχνει μία απίστευτη γύμνια επιχειρημάτων της αντιπολίτευσης έναντι της κυβέρνησης. Δεν υπάρχει Ελληνας πολίτης που να πιστεύει ότι γυρίσαμε στο αστυνομικό κράτος του ''50 και δεν υπάρχει και Έλληνας πολίτης που να πιστεύει ότι μπορεί να κολλήσει τέτοια ταμπέλα στην κυβέρνηση του Κυριάκου του Μητσοτάκη. Δεν υπάρχει άνθρωπος στην Ελλάδα που να πιστεύει ότι ο Μητσοτάκης είναι σκοταδιστής. Να συνειδητοποιήσουμε όμως ένα πράγμα. Αν ο νόμος είναι λάθος, αλλάζει ο νόμος, ώς τότε δεν μπορούμε να αρνηθούμε την εφαρμογή του.
* Αναδημοσίευση από τον «Φιλελεύθερο» της Παρασκευής 25 Οκτωβρίου 2019.