Η Αίγινα είναι ένα ιστορικό νησί και ο πρώτος τουριστικός προορισμός κατοίκων του λεκανοπεδίου. Επί δημαρχίας Δημήτριου Μούρτζη ένα μεγάλο πρόβλημα του νησιού επιλύεται και αφορά την διασύνδεση του με το δίκτυο της ΕΥΔΑΠ μέσω υποθαλάσσιου αγωγού. Υπάρχουν όμως πολλά που πρέπει να γίνουν:
«Το νησί μας καταβάλλει το ποσό των 219.000 ευρώ/έτος μόνο για την μεταφορά των απορριμμάτων, κι άλλες 200.000 ευρώ/έτος για τις υπερωρίες και τα οδοιπορικά των υπαλλήλων αλλά και άλλα τόσα για την εναπόθεση στον ΧΥΤΑ Φυλής» δηλώνει ο Δήμαρχος.
Ή ακόμη και το κίνητρο για όσους επιθυμούνε να ασχοληθούν με την τοπική αυτοδιοίκηση: «Η συμπεριφορά ακόμα και στο συνταξιοδοτικό (νόμος Κατρούγκαλος) είναι απαξιωτική και απαγορευτική για οποιονδήποτε θέλει να ασχοληθεί με τα κοινά. Ο νόμος αυτός απαγορεύει στον Δήμαρχο να ζήσει ο οποίος αφιερώνει το 85% του χρόνου στην τοπική αυτοδιοίκηση» υποστηρίζει.
Αναφορικά με την γραφειοκρατία, τα δεδομένα αναλύονται εκτενώς στη συνέντευξη που μας παραχώρησε και είναι ενδεικτικά του πλαισίου που καλούνται να λειτουργήσουν οι δήμαρχοι της χώρας.
Συνέντευξη στον Χρήστο Ράπτη
- Υποθαλάσσιος αγωγός σύνδεσης της Αίγινας με την ΕΥΔΑΠ. Όνειρο ή πραγματικότητα δήμαρχε; Θα μπορούσε αυτό το έργο να αποτελέσει τον «πιλότο» διασύνδεσης και άλλων νησιών της χώρας;
Ο Υποθαλάσσιος αγωγός είναι ένα έργο ζωής για το νησί μας, ένας προσωπικός στόχος που ήταν και η κύρια αιτία ενασχόλησής μου με τα κοινά.
Η ανταπόκριση της Περιφέρειας Αττικής να χρηματοδοτήσει το μεγάλο έργο ζωής για το νησί με το ποσό των 32.520.000 ευρώ είναι και το αποτέλεσμα ότι αυτό δημοπρατήθηκε με όλες τις νόμιμες διαδικασίες και μέχρι το Μάιο του 2019 ολοκληρώνεται.
Ο αγωγός ξεκινά από το καταληκτικό σηµείο του κατασκευασμένου αγωγού ύδρευσης στη Σαλαµίνα, στην περιοχή της Πέρανης, ο οποίος τροφοδοτείται από την EΥΔΑΠ και έχει σχεδιασθεί µε την προοπτική να µπορεί να τροφοδοτήσει και την Αίγινα. ?ιασχίζει τη θαλάσσια περιοχή µεταξύ Αίγινας και Σαλαμίνας, µε χάραξη σχεδόν τεταμένη, παρακάμπτοντας προς ανατολάς τις βραχονησίδες Λαγούσες και καταλήγει στο λιμάνι του Λεοντίου, όπου συνδέεται µε τα έργα ύδρευσης της Αίγινας. Αυτή την στιγμή έχει ολοκληρωθεί η παραγωγή του 85% του αγωγού.
Καταρχάς αυτό το έργο είναι καινοτόμο για την Ελλάδα και πραγματοποιείται για την κάλυψη των μεγάλων αναγκών του νησιού μας. Θα μπορούσε όμως μελλοντικά να είναι έργο «πιλότος» και για την διασύνδεση και των υπολοίπων νησιών.
- Ποια άλλα σημαντικά έργα έχετε στο πρόγραμμα;
Παρά τις σοβαρότατες ελλείψεις σε προσωπικό και της μη πιστοποιημένης τεχνικής υπηρεσίας , ο Δήμος μας έχει την χαρά να συμμετέχει σε όλα τα τρέχοντα προγράμματα του ΕΣΠΑ, ΠΔΕ, κ.α. Αυτό είναι εξάρτηση των καλών σχέσεων που έχουμε αναπτύξει μεταξύ των Υπουργείων, την Περιφέρειας Αττικής και όλων των υπηρεσιών και είναι και αποτέλεσμα του προσωπικού αγώνα που γίνεται επί καθημερινής βάσεως για την επίτευξη του στόχου εξασφάλισης χρηματοδοτήσεων για την υλοποίηση έργων στο νησί μας.
Σημαντικά έργα που έχουμε σκοπό να επιτελέσουμε είναι η αντικατάσταση των δικτύων ύδρευσης, το κλειστό γυμναστήριο, η διαχείριση των απορριμμάτων στο νησί μας, διάφορα έργα σε σχολεία (όπου έχουμε υλοποιήσει μελέτες), αναπλάσεις δημοτικών χώρων, αλλά και η αποκατάσταση όλου του οδικού δικτύου του νησιού μας κι άλλα έργα που έχουμε δρομολογήσει και έχουμε σκοπό να ολοκληρώσουμε.
- Έχετε πολύ μεγάλη εμπειρία στην τοπική αυτοδιοίκηση. Ποια είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο θεσμός;
Αυτή την στιγμή η Τοπική αυτοδιοίκηση αντιμετωπίζει μεγάλα οικονομικά προβλήματα για αυτό και από την πρώτη στιγμή αντιμετωπίζοντας τις δυσκολίες και τις προκλήσεις των καιρών λειτουργούμε σε δύο άξονες. Ο πρώτος άξονας είναι να διεκδικήσουμε και να δεσμεύσουμε όσο το δυνατόν περισσότερους πόρους από εθνικά και κοινοτικά κονδύλια (Περιφέρεια κ.α) για να κάνουμε έργα και να υλοποιήσουμε δράσεις και παρεμβάσεις για τον δήμο μας και τους πολίτες. Ο δεύτερος άξονας είναι να διαχειριζόμαστε συγκροτημένα και συνετά τον προϋπολογισμό με περιορισμό των ελαστικών δαπανών με εξόφληση των υποχρεώσεων με το να μην υπάρχουν οφειλές σε προμηθευτές και παροχές του Δήμου.
Η Τοπική αυτοδιοίκηση διανύει μία δύσκολη περίοδο ως αποτέλεσμα της γενικής οικονομικής δυσκολίας που αντιμετωπίζει το κράτος. Συχνά αλλάζει το νομικό πλαίσιο λειτουργίας και δομής της Τ.Α και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την πολυνομία και την κωλυσιεργία. Μετά από το Ν.3852/10 του Καλλικράτη τώρα έρχεται ο Ν. 4455/2018 Ο Κλεισθένης Ι. Αλλαγές και νέα δεδομένα... Δεν διαφωνώ στο να εξελίσσεται η Τοπική Αυτοδιοίκηση όμως γίνονται αλλαγές χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η πραγματικότητα στους ΟΤΑ (έλλειψη προσωπικού, έλλειψη υλικοτεχνικού εξοπλισμού κ.α) και χωρίς να εκπαιδεύεται κατάλληλα το προσωπικό με αποτέλεσμα την δυσλειτουργία της υπηρεσίας.
Σήμερα όλη η κρατική διοίκηση ασφυκτιά μέσα σε ένα πλέγμα κανόνων-νόμων ολοένα και περισσότερο περιγραφικών στο όνομα της διαφάνειας. Στόχος μιας δημοκρατικής διακυβέρνησης θα έπρεπε να είναι η ελάφρυνση των ΟΤΑ από αυτά τα νομικά δεσμά. Η μεταρρύθμιση του Δικαίου της Αυτοδιοίκησης θα δώσει τη δυνατότητα στους αιρετούς να ασκήσουν τα καθήκοντά τους και να υλοποιήσουν τους προγραμματικούς στόχους για τους οποίους ο κόσμος του εξέλεξε.
Ο νομοθέτης διαχρονικά δείχνει έντονη δυσπιστία για τους αιρετούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, λόγου χάρη επιβάλλει μόνον σε αιρετούς να αναρτούν τη δήλωση της περιουσιακής τους κατάστασης στην ιστοσελίδα του Δήμου εκθέτοντας τα προσωπικά τους δεδομένα. Κανείς άλλος δημόσιος λειτουργός δεν υποχρεώνεται σε παρόμοια έκθεση.
Η συμπεριφορά ακόμα και στο συνταξιοδοτικό (νόμος Κατρούγκαλος) είναι απαξιωτική και απαγορευτική για οποιονδήποτε θέλει να ασχοληθεί με τα κοινά. Ο νόμος αυτός απαγορεύει στον Δήμαρχο να ζήσει ο οποίος αφιερώνει το 85% του χρόνου στην Τ.Α. Αυτή η απαξίωση πρέπει να επαναξεταστεί και επιτέλους αυτοί οι ερασιτεχνισμοί να σταματήσουν και να ακολουθηθούν πρότυπα άλλων Ευρωπαϊκών κρατών της ΕΕ οι οποίες μεριμνούν ακόμα και για έξοδα παράστασης, όχι σε μία σύνταξη που θεωρείται το ελάχιστο που μπορεί να προσφερθεί σε έναν Δήμαρχο.
- Υπάρχει η δυνατότητα να λυθούν αυτά τα ζητήματα και με ποιους τρόπους;
Θεωρώ ότι υπάρχουν τρόποι να λυθούν με την σταθερότητα και την στενή επικοινωνία με τους ΟΤΑ και τα Ν.Π τους. Πρέπει να γίνονται διαβουλεύσεις με τους αιρετούς πριν από την έκδοση της όποιας νομοθεσίας. Πρέπει να ληφθούν υπόψη οι ελλείψεις σε προσωπικό αλλά και να στελεχωθούν κατάλληλα πριν εφαρμοστεί μια τέτοιου είδους πολυνομία. Επίσης, πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι ο εκάστοτε αιρετός είναι ένας ρομαντικός οραματιστής για το μέρος που υπηρετεί. Είναι εκείνος που προασπίζει τα συμφέροντα του τόπου του, μπαίνει μπροστά στα δύσκολα και είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει την κάθε δυσκολία για την ανάδειξη της περιοχής του.
- Διαχείριση σκουπιδιών. Πρόκειται για ένα ζήτημα υψηλής πολυπλοκότητας κατά την άποψη μας. Η Αίγινα πως αντιμετωπίζει το ζήτημα ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες που αυξάνεται πολύ και ο πληθυσμός; Έχετε κάποια πρόταση εσείς ως Δημοτική Αρχή;
Η διαχείριση των απορριμμάτων είναι ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όλοι οι Δήμοι. Δυστυχώς, δεν είναι εφικτή η διαχείριση τους στην πηγή και η υποχρεωτική μεταφορά τους στον ΧΥΤΑ ΦΥΛΗΣ είναι που δημιουργεί προβλήματα. Όλα τα νησιά του Αργοσαρωνικού παρουσιάζουμε έντονη τουριστική ανάπτυξη, με αποτέλεσμα να παρουσιάζουμε έντονα αυξητικές πληθυσμιακές τάσεις, αλλά ευτυχώς διατηρώντας ακόμα τα ιδιαίτερα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά των νησιών μας.
Το ελληνικό σύστημα διαχείρισης στερεών αποβλήτων βασίστηκε αποκλειστικά στην εδαφική τους διάθεση. Ως γνωστόν τα νησιά του Αργοσαρωνικού έχουν περιορισμένη εδαφική έκταση και σε συνδυασμό με τις εποχικές διακυμάνσεις του πληθυσμού, τα νησιά μας έρχονται αντιμέτωπα με την αυξημένη παραγωγή απορριμμάτων υποφέροντας επιπρόσθετα από τη οικονομική πίεση που ασκείται και για την μεταφορά του νερού.
Τα απορρίμματα των νησιών συλλέγονται και μεταφέρονται με ευθύνη των ΟΤΑ, για να αποτεθούν σε χώρους υγειονομικής ταφής, δηλαδή χώρους ειδικά διαμορφωμένους που πληρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές. Ο Δήμος της Αίγινας όπως και τα υπόλοιπα νησιά του Αργοσαρωνικού μεταφέρουμε τα απορρίμματά μας στον ΟΕΔΑ Φυλής σύμφωνα με το άρθρο 33 του Ν.3164/2003 (ΦΕΚ 176Α).
Για παράδειγμα, το νησί μας καταβάλλει το ποσό των 219.000 ευρώ/έτος μόνο για την μεταφορά των απορριμμάτων, κι άλλες 200.000 ευρώ/έτος για τις υπερωρίες και τα οδοιπορικά των υπαλλήλων αλλά και άλλα τόσα για την εναπόθεση στον ΧΥΤΑ Φυλής. Δηλαδή, στην Αίγινα πραγματοποιούνται καθημερινά 4 δρομολόγια για την μεταφορά των απορριμμάτων με έξοδα που ανέρχονται στο ποσό των 600ευρώ/ημερησίως. Πολλές φορές – φυσικά καιρού επιτρέποντος – τα συμβατικά πλοία δεν μεταφέρουν τα απορριμματοφόρα του Δήμου μας εξαιτίας της πληρότητας από ιδιωτικά οχήματα, με αποτέλεσμα να απομένουν τα απορρίμματα στο νησί μας.
Μάλιστα πρόσφατα κατορθώσαμε να γίνει τροποποίηση του Νόμου και να μπορούμε να μεταφέρουμε νόμιμα τα απορρίμματα με τα επιβατηγά πλοία, έπειτα από προσωπικές ενέργειες και φυσικά με την σημαντικότατη συμβολή του Υπουργείου Ναυτιλίας. Επιπρόσθετα, η τραγική μείωση των δρομολογίων επιβαρύνει την κατάσταση αυτή. Το καλοκαίρι η κατάσταση γίνεται αφόρητη προσπαθώντας οι λιγοστοί υπάλληλοι της καθαριότητας, με ελάχιστα μέσα να πραγματοποιήσουν την αποκομιδή σε όλες τις κοινότητες του νησιού μας.
Η Αίγινα κατακλύζεται με κόσμο το καλοκαίρι οι οποίοι κάποιοι από αυτούς δεν σέβονται το γεγονός ότι μεταφέρει τα απορρίμματα απορρίπτοντας στρώματα και ογκώδη εκτός κάδων, αλλά και απορρίμματα παντού. Συστήθηκε ομάδα για την διαχείριση των απορριμμάτων ΑΣΑ έπειτα από παρότρυνσή μου και η οποία συνεδρίασε αρκετές φορές για να βρεθεί λύση στα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στην διαχείριση των απορριμμάτων όμως μέχρι στιγμής δεν έχει βρεθεί οριστική λύση.
Θεωρώ ότι θα έπρεπε να υπάρξει η συγκρότηση επιτροπής με εξειδικευμένα άτομα της Περιφέρεια που θα εξετάζουν τους ΣΜΑ των νησιών και θα δοθούν χρηματοδοτήσεις στους δήμους αυτούς για την αποκατάστασή τους και την πλήρη αδειοδότησή τους. Έτσι οι Δήμοι θα μπορούν να πραγματοποιούν την διαχείριση στα νησιά τους ή την μείωση του όγκου των απορριμμάτων τους.
- Τα τελευταία χρόνια υπάρχει έντονη ροπή και ευαισθητοποίηση προς την ανακύκλωση. Τα δικά σας αποτελέσματα κρίνονται ικανοποιητικά;
Η ανακύκλωση είναι ένα εργαλείο για να μειωθεί σημαντικά ο όγκος των απορριμμάτων και να επαναχρησιμοποιηθούν σε πρώτες ύλες από τις οποίες παράγονται νέα υλικά.
Όχι θεωρώ ότι η ανακύκλωση που πραγματοποιείται στο νησί μας δεν φτάνει στα αποτελέσματα που θα θέλαμε. Είναι ένα ζήτημα το οποίο έχουμε συζητήσει και θα θέλαμε να πραγματοποιήσουμε εκπαιδευτικά προγράμματα στο νησί, διότι πιστεύουμε ότι η πρόληψη και η εκπαίδευση είναι κάτι που θα βοηθήσει.
Απλά υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι έχουν εξοικειωθεί και βοηθούν το έργο της ανακύκλωσης, άλλοι που δεν γνωρίζουν το σωστό τρόπο ανακύκλωσης δυσκολεύοντας και το δικό μας έργο και άλλοι οι οποίοι αδιαφορούν πλήρως.
- Διαχείριση υδάτινων πόρων. Συχνά παρατηρούνται ζητήματα με το νερό σε νησιώτικες περιοχές ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Εσείς το αντιμετωπίζετε;
Η διαχείριση των υδάτινων πόρων είναι ένα επίσης σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα νησιά, διότι για να εξασφαλιστεί το αγαθό αυτό είναι απαραίτητη η μεταφορά του αγαθού αυτού με υδροφόρα πλοία. Φυσικά και αντιμετωπίζουμε ζητήματα με την ομαλή υδροδότηση περιοχών του νησιού μας ως αποτέλεσμα καταρχάς του γεγονότος ότι η πρόβλεψη που εγκρίνεται για την υδροδότηση του νησιού μας είναι για 14.000 κατοίκους που είναι κι ο μόνιμος πληθυσμός του νησιού μας ενώ το καλοκαίρι ο αριθμός των κατοίκων και παραθεριστών του νησιού μας ανέρχεται στους 120.000!
Γίνεται μεγάλος προσωπικός αγώνας να εξασφαλίσω επιχορηγήσεις από την Περιφέρεια Αττικής για να μπορέσω να καλύψω τα κενά αυτά και να αποπληρώσω τις εταιρείες για να μας διαθέτουν τις ποσότητες νερού για να επαρκέσουν για τους κατοίκους και τους παραθεριστές το καλοκαίρι. Προβλήματα στην υδροδότηση δημιουργούνται λόγω των καιρικών συνθηκών κι άλλες φορές λόγω βλαβών που μπορεί να υπάρξουν στο δίκτυο. Μην ξεχνάμε ότι η Αίγινα παρά την εγγύτητα με την πρωτεύουσα είναι νησί.
Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να ευχαριστήσω προσωπικά την Περιφέρεια Αττικής η οποία ανταποκρίνεται άμεσα στο αίτημα μας για επιχορήγηση της μεταφοράς νερού στο νησί μας, για να μην επιβαρυνθεί με πρόσθετα έξοδα ο δημότης.
- Ποια είναι σήμερα τα οικονομικά δεδομένα του δήμου σας;
Τα οικονομικά δεδομένα συναρτώνται με την γενικότερη κατάσταση της χώρας. Ο Δήμος μας καλείται να ανταπεξέλθει προσπαθώντας να πραγματοποιήσει μία ορθολογική διαχείριση των πόρων του, μειώνοντας τις λειτουργικές δαπάνες χωρίς μείωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και της ποιότητας προς του Δημότες μας, αλλά και να δείξει και ένα καλό πρόσωπο στις δικές τους αποπληρωμές (προμήθειες κλπ).
Υπάρχουν δημόσια περιουσιακά στοιχεία κυρίως ακίνητα που παραμένουν ανεκμετάλλευτα. Ένας σοβαρός ανασταλτικός παράγοντας είναι για το ποιος είναι πραγματικά ο φορέας στον οποίο ανήκει τυπικά η κυριότητα του ακινήτου και η οποία πολύ συχνά προσκρούει προς τις πραγματικές ανάγκες και τις δυνατότητες της περιοχής. Για παράδειγμα η αξιοποίηση των αιγιαλών και παραλίας όπου ενώ όλη η διαχείρισή τους γίνεται από την ΕΤΑΔ ή την κτηματική, οι δήμοι λαμβάνουν ένα ελάχιστο αντίτιμο και όχι για όλες τις ακτές, ενώ είναι απαραίτητος ο καθαρισμός των ακτών αυτών καθ'όλη την διάρκεια του έτους χωρίς καμία πρόσθετη επιχορήγηση.
Βεβαίως αυτή η αυστηρή επιβολή των νόμων που διέπει τις πολυσύχναστες ακτές (τρεις χαρακτηρίστηκαν στον δήμο μας) είναι εξωφρενική κι αυτό γιατί αυτές παραχωρούνται με ένα αντίτιμο που ο Δήμος μας οφείλει να πληρώσει εις τετραπλούν καθότι επιβάλλεται η πρόσληψη ναυαγοσώστη και η αποπληρωμή προστίμων σε περίπτωση που δεν το κάνει (τονίζεται χωρίς κάποια πρόσθετη επιχορήγηση).
Επιπλέον, παρατηρείται το φαινόμενο Δήμοι με έκταση εκατοντάδων χιλιάδων στρεμμάτων να επιχορηγούνται μέσω των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) με το ίδιο ή και μικρότερο χρηματικό ποσό με Δήμους του Λεκανοπεδίου υποπολλαπλάσιας έκτασης, επειδή κυριότερο κριτήριο για το ύψος της χρηματοδότησης είναι ο πληθυσμός.
Το σημερινό σύστημα χρηματοδότησης των Δήμων πρέπει να προσαρμοστεί προς τις νέες συνθήκες, ιδίως να θεσπιστεί ιδιαίτερο κονδύλιο για την αγροτική ανάπτυξη, ιδίως για νησιά που έχουν αγροτικά προϊόντα μοναδικής ποιότητας (λ.χ Αίγινα φιστίκι-ΠΟΠ, Χίος μαστίχα κ.α).
- Πιστεύετε πως ένας νησιώτικος δήμος μπορεί να γίνει αυτοχρηματοδοτούμενος ώστε να λειτουργεί αυτόνομα και να μην εξαρτάται από τα κεφάλαια της περιφέρειας; Ή τουλάχιστον όχι μόνο από εκείνα;
Ο Δήμος στις υπάρχουσες συνθήκες δε μπορεί με τίποτα να είναι αυτοχρηματοδοτούμενος, η Περιφέρεια είναι σημαντικός αρωγός και η συμβολή της είναι απαραίτητη για το Δήμο μας. Η παραγκώνιση της δε θα βοηθήσει, αντίθετα θα κλείσει τους Δήμους, όπου είναι και ο μοναδικός θεσμός διαπροσωπικής σχέσης του πολίτη με το Δημόσιο. Η είσπραξη των εσόδων των Δήμων είναι μικρή λόγω της γενικής οικονομικής κατάστασης της χώρας και αυτό δημιουργεί προβλήματα ακόμα και στο ισοσκελισμό του προϋπολογισμού του δήμου μας.
- Το νησί σας προσφέρει επενδυτικές ευκαιρίες; Δεν αναφέρομαι μόνο στο κομμάτι του τουρισμού αλλά και σε άλλους κλάδους;
Η Αίγινα είναι ένα νησί πλουσιοπάροχο σε ύλες του πρωτογενούς τομέα, δεν αναφέρομαι μόνο στην καλλιέργεια της φιστικιάς, αλλά και στην καλλιέργεια κότζι μπέρυ, καλλιέργεια συκιάς, αμπελιών, ελιάς κ.α, στην αλιεία στην κτηνοτροφία και την παραγωγή τυριού κ.α.
Το νησί μας διαθέτει νέους ανθρώπους με όρεξη και μεράκι που ήδη ασχολούνται με αυτό αλλά πιστεύουμε ότι ο τομέας δεν έχει κορεστεί και αναμένουμε να αναπτυχθεί κι άλλο., αλλά για να γίνει αυτό πρέπει να αρθούν οι απαγορευτικές διατάξεις και οι περιορισμοί που ορίζουν την Αίγινα μόνο ως τουριστική περιοχή. Για παράδειγμα δε μπορεί να θέλει ένας νέος να ασχοληθεί με την αμπελουργία και ο ίδιος ο νόμος να του επιτρέπει να κάνει χρήση γης μόνο για ιδία χρήση, δηλαδή χρήση μόνο 1ος στρέμματος.
Πρόσθετες επενδυτικές ευκαιρίες είναι η δημιουργία ιδιωτικών αλλά και δημόσιων μαρίνων που δεν υπάρχουν στο νησί μας.
Υπάρχουν αποστολές που διοργανώνονται σε συνεργασία με την τουριστική επιτροπή του δήμου μας και έχουν ως σκοπό να φέρουν σε επαφή παράγοντες από όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες προκειμένου να προβούν σε καταγραφή νέων τεχνολογιών, ειδικά στους τομείς ενέργειας, ανακύκλωσης, διαχείρισης απορριμμάτων, αγροτουρισμού κ.α και να προωθήσουν επιχειρηματικές σχέσεις, με πολλές υποσχόμενες επενδυτικές ευκαιρίες.
- Ποιες είναι οι κινήσεις που κάνατε ως δημοτική αρχή ώστε να επεκτείνετε την τουριστική περίοδο;
Ο τουρισμός για τον Δήμο μας είναι πολύ σημαντικός και για αυτό προσπαθούμε όλο το έτος να βρίσκεται σε ικανοποιητικό επίπεδο. Η προβολή του τόπου μας σε χώρες του εξωτερικού είναι μεγάλη. Διοργανώνουμε εκδηλώσεις όπως το φεστιβάλ φιστικιού που είναι πλέον θεσμός και έτσι προβάλουμε το νησί μας αλλά και το τοπικό προϊόν ΠΟΠ που είναι το φιστίκι Αιγίνης.
Η Ιερά Μονή του Αγίου Νεκταρίου και η συνεργασία με την Μητρόπολη της Ύδρας Σπετσών και Αιγίνης είναι μεγάλη και ο θρησκευτικός τουρισμός στο νησί μας γίνεται όλο το έτος. Διοργανώνονται συναυλίες κι εκδηλώσεις από την ΚΕΔΑ αλλά και αθλητικά γεγονότα όπως οι αγώνες δρόμου Ι.Καποδίστριας που αναδεικνύουν την ποιότητα ζωής του νησιού της Αίγινας. Οι πολιτιστικοί σύλλογοι σε συνεργασία με τον Δήμο βοηθούν να υπάρχει μεγαλύτερη διεύρυνση της πολιτιστικής δράσης.
- Πως θα κρίνατε το δικό σας έργο όλα αυτά τα χρόνια που είστε δήμαρχος; Υπάρχουν πράγματα που δεν κάνατε και θα αλλάζατε κάποιες αποφάσεις που πήρατε;
Ως Δήμαρχος θεωρώ ότι κάθε μέρα ξεπερνώ τον εαυτό μου με προσωπικές θυσίες αλλά και προσωπικά έξοδα για να μπορώ να υλοποιήσω το πρόγραμμα που έχω υποσχεθεί στους δημότες που με εμπιστεύτηκαν με την ψήφο τους. Ο κύριος στόχος μου είναι ο Υποθαλάσσιος αγωγός που καθημερινά βλέπω την εξέλιξη του και συγκινούμαι.
Τα θέματα που προκύπτουν στον δήμο είναι καθημερινά, με αποτέλεσμα να πρέπει να είμαι σε διαρκή εγρήγορση. Μου αρέσει η ενασχόλησή μου με τα κοινά, είμαι άνθρωπος της προσφοράς και αυτό ελπίζω να φαίνεται. Υπάρχουν φορές που ξεχνώ να φάω ή χρειάζεται ενώ επιστρέφω στο σπίτι 11:30 το βράδυ και να χρειαστεί να ξανακατέβω στο δήμο στις 4 το πρωί για να αντιμετωπίσω έκτακτα φαινόμενα που προκύπτουν.
Σε γενικές γραμμές είμαι ικανοποιημένος καθότι έχω διεκδικήσει χρηματοδοτήσεις για έργα, τρέχω μελέτες έργων που πρόκειται να γίνουν πράξη, έχω διεκδικήσει χρηματοδοτήσεις για την μεταφορά νερού «γλιτώνοντας» την πρόσθετη επιβάρυνση στους δημότες μου, κ.α και άλλων φορέων/επιτροπών που είμαι ψηφισμένος σε αυτές.
Φυσικά οι συνεργάτες μου παίζουν σημαντικό ρόλο στην επίτευξη όλων αυτών, αλλά και η άψογη συνεργασία με την Περ.Αττικής, την ΠΕΔΑ, την ΚΕΔΕ, κ.α.
Αν και έχουν γίνει σημαντικά βήματα για το νησί μου αυτήν την 5ετία θεωρώ ότι έχω ακόμα πολλά να προσφέρω, δεν έχω ολοκληρώσει όλα όσα θα ήθελα. Είναι έργα που θα ήθελα να ολοκληρωθούν και έχω το πείσμα και την όρεξη να τα κάνω.
Σε μια κοινωνία ευνοούμενη, η αντιπολίτευση μπορεί να διαδραματίσει και ρόλο συμβούλου σε μια δημοτική αρχή. Εσείς έχετε αλλάξει ποτέ τη βούληση σας εισακούοντας την άποψη της αντιπολίτευσης και κρίνοντας πως είναι σωστή;
Η αντιπολίτευση είναι σημαντική στην Τ.Α, η παρουσία της μπορεί να συμβάλει αλλά μπορεί και να κωλυσιεργήσει το έργο μας. Αυτό που εννοώ είναι ότι η κριτική και ο μηδενισμός χωρίς ουσία δεν είναι λύση σε κανένα πρόβλημα. Η καλοπροαίρετη κριτική είναι ευπρόσδεκτη και εποικοδομητική ενώ η κακοπροαίρετη είναι επιζήμια ακόμα και για αυτούς που την καλλιεργούν. Για παράδειγμα, το να μη ψηφιστεί μία συμμετοχή σε ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα θεωρώ ότι μόνο αρνητικό αντίκτυπο μπορεί να έχει για το Δήμο μας.
Φυσικά και έχω αλλάξει τη βούλησή μου σε θέμα που η αντιπολίτευση πρότεινε, διότι θεώρησα ότι η πρόταση που έγινε εντός του Δ.Σ θα προσέφερε σε έργο που ήταν να εκτελεστεί στο νησί μας. Μάλιστα σε πολλές επιτροπές που έχω συστήσει επιλέγω να υπάρχουν άτομα της αντιπολίτευσης ακριβώς διότι θεωρώ ότι κανονικά από την στιγμή που βγουν τα αποτελέσματα της εκλογικής διαδικασίας δεν υπάρχει αντιπολίτευση, αλλά υπάρχουν άτομα που θέλουν το καλό του νησιού μας, της Αίγινας.
- Στις επόμενες δημοτικές εκλογές του Μαΐου 2019, θα είστε υποψήφιος δήμαρχος και πάλι;
Θα είμαι υποψήφιος στις δημοτικές εκλογές του Μαΐου, διότι θέλω να ολοκληρώσω όλα τα έργα που έχω ξεκινήσει, τα έργα για το νησί που έχω οραματιστεί.
- Πολλοί συνάδελφοι σας ανησυχούν με το νέο σύστημα διεξαγωγής των εκλογών. Με το σύστημα της απλής αναλογικής υπάρχουν τελικά λόγοι να ανησυχούνε;
Το σύστημα της απλής αναλογικής θεωρώ ότι στην Ελλάδα δεν θα λειτουργήσει όπως πρέπει. Δεν έχουμε την παιδεία ακόμα να ανταποκριθούμε στα Ευρωπαϊκά πρότυπα. Πιστεύω ότι θα δημιουργηθεί δυσλειτουργία στην ψήφιση των θεμάτων του Δ.Σ αλλά και πολυγνωμία σε όλα τα θέματα, με αποτέλεσμα ο εκάστοτε Δήμαρχος να μη μπορεί να επιτελέσει το έργο του.
Θα υπάρχει δυσπιστία και δυσκολία στην λήψη αποφάσεων. Αν με ένα σύστημα ενισχυμένης αναλογικής όπως είναι σήμερα δε μπορεί να γίνει απαρτία στα Δ.Σ, σκεφτείτε τι έχει να γίνει με την καθιέρωση αυτού του νόμου. Ελπίζω να διαψευστώ και να λειτουργήσει θετικά στην λειτουργία της Τ.Α.
- Τελικά η τοπική αυτοδιοίκηση είναι θεσμός που μπορεί να λειτουργήσει προς όφελος των πολιτών σε μεγαλύτερο βαθμό με λιγότερη γραφειοκρατία; Πόσες διαδικασίες χρειάζονται ώστε να υλοποιηθεί και ένα μικρής κλίμακας έργο ώστε να κατανοήσουν οι άνθρωποι τι ακριβώς συμβαίνει;
Ο Δήμος είναι εκτελεστικό όργανο. Οι νομοπαρασκευαστές πρέπει να αλλάξουν συμπεριφορές. Η Τ.Α μπορεί να λειτουργήσει προς όφελος των πολιτών σε μεγαλύτερο βαθμό με λιγότερη γραφειοκρατία με το κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό. Σημαντική είναι η συμβολή του Η/Υ, η ψηφιακή αποτύπωση όλων των εγγράφων και η διακίνησή τους με αυτήν θα είναι το σημαντικότερο βήμα που μπορεί να υλοποιηθεί στην Τ.Α.
Επιπρόσθετα, η πρόσληψη προσωπικού στους δήμους θα διευκολύνει την διαδικασία, αλλά και η πρόσληψη Γενικού Γραμματέα στο Δήμο ο οποίος θα διαθέτει προγράμματα χρονοδιαγραμμάτων στους δήμους και την Περιφέρεια που υπαγόμαστε διοικητικά θα βοηθήσει στην μείωση της γραφειοκρατίας και την ταχύτερη ολοκλήρωση των έργων.
Ακόμα και η εκτέλεση έργων µικρής εµβέλειας πρέπει να ακολουθούν αυστηρά το Ν.4412/2016 ο οποίος βρίσκεται σε ισχύ από 8/8/2016. Για να υλοποιηθεί μία δημόσια σύμβαση απαιτούνται ο εντοπισμός των αναγκών και ο προσδιορισμός του αντικειμένου για ανάθεση, η τεχνική επάρκεια, η ανάλυση της αγοράς, η επιλογή της σωστής διαδικασίας ανά περίπτωση, η εκπόνηση προδιαγραφών, τα ποιοτικά κριτήρια και κριτήρια ανάθεσης, η κατάρτιση εγγράφων της σύμβασης (διακήρυξη, ειδικών τευχών κ.α), η δημοσίευση της προκήρυξης/διακήρυξης, η παροχή διευκρινήσεων, η παραλαβή προσφορών και η αποσφράγιση, η εξέταση συνδρομής λόγω αποκλεισμού, η επιλογή των κατάλληλων προσφερόντων, η αξιολόγηση των προσφορών, η κατάθεση και υπογραφή της σύμβασης, η διαχείριση και παρακολούθηση της εκτέλεσης, η πληρωμή, η υλοποίηση της σύμβασης και η τυχόν καταγγελία της.
Αλλά ακόμα και για μία απευθείας ανάθεση απαιτούνται τα εξής βήματα: Σύνταξη και καθορισμός τεχνικών προδιαγραφών, Πρωτογενές αίτημα, Ανάρτηση στο ΚΗΜΔΗΣ (για συμβάσεις ίσης η ανώτερης αξίας των 1.000 ευρώ άνευ Φ.ΠΑ ), Τεκμηριωμένο αίτημα του διατάκτη για έκδοση Απόφασης Ανάληψης Υποχρέωσης, Απόφαση Ανάληψης Υποχρέωσης ( Α.Α.Υ), Ανάρτηση στη «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» (άρθρο 2 παρ. 4 περ.6α Ν.3861/10), Καταχώρηση στο «ΚΗΜΔΗΣ»( άρθρο 5 Υ.Α 57654/22-5-2017 (Φ.Ε.Κ 1781τ.Β΄), Εγκεκριμένο αίτημα Ανάρτηση στη «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» (άρθρο 2 παρ. 4 περ.6α Ν.3861/10), Καταχώρηση στο «ΚΗΜΔΗΣ»( άρθρο 5 Υ.Α 57654/22-5-2017 (Φ.Ε.Κ 1781τ.Β΄), Απόφαση Δημάρχου, Πρόσκληση υποβολής προσφοράς στα πλαίσια της διαδικασίας με διαπραγμάτευση (αρθ. 120 § 3 Ν. 4412/16), Υποβολή προσφοράς/ών, Αξιολόγηση προσφοράς, Απόφαση Δημάρχου για την απευθείας ανάθεση, Ανάρτηση της απόφασης Δημάρχου στο ΚΗΜΔΗΣ, Υπογραφή της σύμβασης από τον Δήμαρχο και τον ανάδοχο και ανάρτηση αυτής στο ΚΗΜΔΗΣ2.
Κατανοείται πόσο πολύπλοκη και χρονοβόρα έχει γίνει ακόμα και η απευθείας ανάθεση. Συμφωνούμε με την σύμπτυξη των οδηγιών της ΕΚ και των νόμων σε έναν, όμως δυστυχώς δεν υπάρχει προσωπικό για να μπορεί να κάνει όλη την διαδικασία και δη εξειδικευμένο.