Σημαντικά βήματα και παρεμβάσεις, που έχουν μετατρέψει τον Πειραιά σε μια πόλη που πλέον αποτελεί και έναν από τους μεγαλύτερους επενδυτικούς προορισμούς, έγιναν από τη δημοτική αρχή τα τελευταία χρόνια, όπως τονίζει ο Δήμαρχος Γιάννης Μώραλης, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο liberal.gr.
Χαρακτηρίζοντας ως κορυφαίο έργο της θητείας της σημερινής δημοτικής αρχής την «έγκριση και χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους του σχεδίου μας για την ανάπτυξη του Πειραιά και για τη δημιουργία θέσεων εργασίας» αναφέρει ότι «πριν από λίγες ημέρες παρουσιάσαμε την ψηφιακή στρατηγική του δήμου Πειραιά για την περίοδο 2018 – 2024, η οποία περιλαμβάνει τα θέματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης».
«Υλοποιούμε στον Πειραιά το μεγαλύτερο αναπτυξιακό σχέδιο στην ιστορία της πόλης» τονίζει χαρακτηριστικά προσθέτοντας πως «με συγκεκριμένα, εγκεκριμένα και κοστολογημένα έργα, τα οποία δεν μπορούν παρά να υλοποιηθούν.
Αφοσιωμένος στην πόλη του, ο Δήμαρχος Πειραιά έχει καταφέρει να αντλήσει 111 εκατομμύρια ευρώ από προγράμματα ΕΣΠΑ με σκοπό την ανάπτυξη και στήριξη ευπαθών ομάδων πληθυσμού και δηλώνει πως βασικός του στόχος είναι να δει στον Πειραιά ξανά τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρίες, να αξιοποιήσει τα εγκαταλελειμμένα ακίνητα του δήμου και να αναμορφώσει συνολικά την εικόνα του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας.
Συνέντευξη στον Χρήστο Ράπτη
-Με τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Μαΐου 2019 να πλησιάζουν, θεωρείτε ότι ο δήμος Πειραιά υπό την ηγεσία σας προόδευσε;
Πιστεύω ότι έγιναν σημαντικά βήματα προόδου. Ο Πειραιάς αυτή τη στιγμή αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους επενδυτικούς προορισμούς της χώρας και σε αυτό έχουμε συμβάλλει και εμείς, ως μια δημοτική αρχή εξωστρεφής, η οποία υποστηρίζει τις επενδύσεις και την επιχειρηματικότητα και αναζητά σύγχρονους τρόπους και μέσα διοίκησης. Έχουν γίνει πολύ σημαντικά βήματα και παρεμβάσεις σε τομείς που ενώ πραγματικά θεωρούνται τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του Πειραιά, καμία δημοτική αρχή δεν είχε ασχοληθεί ποτέ ως τώρα.
Σας αναφέρω ενδεικτικά τη στρατηγική για τη Γαλάζια Ανάπτυξη την οποία εκπονήσαμε ως μια πόλη-λιμάνι και την τουριστική καμπάνια Destination Piraeus. Φανταστείτε ότι στο οργανόγραμμα του δήμου Πειραιά, του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας με τα εκατομμύρια των τουριστών να φτάνουν στην πόλη μας με τα κρουαζιερόπλοια, δεν υπήρχε καν αναφορά στον τουρισμό ή τη ναυτιλία.
Επιπλέον, στόχος μας είναι και το έχουμε πετύχει σε πολύ μεγάλο βαθμό, να απορροφήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα διαθέσιμα κονδύλια από εξωτερικές χρηματοδοτήσεις και να μην περιμένουμε επιδοτήσεις από το κράτος, οι οποίες ούτως ή άλλως έχουν περικοπεί. Έχουμε αντλήσει περισσότερα από 111.000.000 ευρώ, από Ευρωπαϊκούς πόρους, μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ για μεγάλα έργα αλλά και για τη στήριξη ευπαθών κοινωνικών ομάδων.
-Ποιο έργο έχετε στο μυαλό σας ως το κορυφαίο που πραγματοποιήθηκε και γιατί;
Θεωρώ ότι το κορυφαίο έργο στην έως τώρα θητεία μας είναι η έγκριση και χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους του σχεδίου μας για την ανάπτυξη του Πειραιά και για τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Παρουσιάσαμε μια ολοκληρωμένη πρόταση, με βάση το χρηματοδοτικό εργαλείο της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης.
Η πρότασή μας πήρε την υψηλότερη βαθμολογία σε μια «ανταγωνιστική» διαδικασία μεταξύ άλλων δήμων με αποτέλεσμα σήμερα να υπάρχουν στην διάθεση του Δήμου 80 εκ. ευρώ για επενδύσεις και παρεμβάσεις τα οποία θα πρέπει να έχουμε απορροφήσει μέσα στα επόμενα 5 χρόνια.
Πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο ποσό και σε συνδυασμό με άλλους πόρους που έχουμε εξασφαλίσει, άλλα περίπου 30 εκ. ευρώ, υλοποιούμε στον Πειραιά το μεγαλύτερο αναπτυξιακό σχέδιο στην ιστορία της πόλης. Με συγκεκριμένα, εγκεκριμένα και κοστολογημένα έργα, τα οποία δεν μπορούν παρά να υλοποιηθούν.
- Αν και οι συγκρίσεις σε σχέση με όσα υποσχεθήκατε είναι ουτοπικές δεδομένου διαφορετικών συνθηκών που επικρατούν ανά χρονική περίοδο, αισθάνεστε ότι εκπληρώσατε μέρος των προεκλογικών σας δεσμεύσεων;
Θα συμφωνήσω μαζί σας ότι το 2014, όταν θέσαμε υποψηφιότητα για τον δήμο Πειραιά, οι συνθήκες στη χώρα ήταν τελείως διαφορετικές, πολιτικά και οικονομικά. Για παράδειγμα, παρότι εμείς διαφωνούσαμε με την παραχώρηση του λιμανιού σε έναν ιδιώτη, τον Αύγουστο του 2016, ισχυρή πλειοψηφία της Βουλής ψήφισε την παραχώρηση του λιμανιού στην Cosco. Από εκεί και πέρα εμείς έπρεπε να προσαρμοστούμε σε αυτό το δεδομένο και να αποκομίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα οφέλη από αυτή τη συμφωνία, όπως και πράξαμε.
Σας αναφέρω ότι ο δήμος Πειραιά έλαβε φέτος περίπου 2 εκ. ευρώ, ως αντισταθμιστικό όφελος από τη λειτουργία του λιμανιού, κάτι που δεν συνέβαινε ως τώρα και μάλιστα το ποσό αυτό θα βαίνει αυξανόμενο.Όμως θεωρώ ότι ένα πολύ μεγάλο μέρος των προεκλογικών μας δεσμεύσεων θα έχει ολοκληρωθεί η δρομολογηθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2019 που λήγει η θητεία μας. Υποσχεθήκαμε να φέρουμε στην πόλη τους αναγκαίους πόρους και τις επενδύσεις ώστε ο Πειραιάς να γίνει μια άλλη σύγχρονη πόλη, ένας επενδυτικός προορισμός που θα φέρει ανάπτυξη και νέες θέσεις εργασίας για τους Πειραιώτες και το πράξαμε.
Υποσχεθήκαμε να αναβαθμίσουμε τις γειτονιές της πόλης μας και το πράττουμε, με μια σειρά αναπλάσεων σε πλατείες, παιδικές χαρές, χώρους πρασίνου, δρόμους και πεζοδρομία. Υποσχεθήκαμε να στηρίξουμε τους οικονομικά αδύναμους και το πράττουμε. Εκτός από τη μείωση των δημοτικών τελών κατά 10% στην οποία έχουμε προχωρήσει για όλους, έχουμε ενισχύσει τις κοινωνικές δομές και υπηρεσίες για όσους έχουν ανάγκη.
Υποσχεθήκαμε να είμαστε δίπλα στην “τρίτη ηλικία” και έχουμε αναβαθμίσει σημαντικά τις παροχές μας προς τα περίπου 1300 άτομα, μέλη των 11 Κέντρων Αγάπης του δήμου μας. Και σε άλλους τομείς, όπως στη ναυτιλία, στον τουρισμό, στον πολιτισμό, στον αθλητισμό, έχουν γίνει σημαντικά βήματα, στο πλαίσιο των προεκλογικών μας δεσμεύσεων. Είναι βέβαια νομίζω αυτονόητο ότι τα οποία έσοδα από όσα σχεδιάσουμε θα επενδυθούν ώστε να λύσουμε υπαρκτά προβλήματα της καθημερινότητας .
- Το πολυώροφο κτίριο που έχουμε "βαφτίσει" ως τον "Πύργο του Πειραιά" είναι ένα άδειο σώμα εδώ και καιρό. Σαφώς και πρέπει να αξιοποιηθεί, όμως πόσο εφικτό είναι αυτό; Επίσης υπάρχει σχέδιο και για άλλα αναξιοποίητα ακίνητα του δήμου;
Ο Πύργος του Πειραιά είναι ένα κτήριο στο κέντρο του Πειραιά, το οποίο εδώ και 45 χρόνια είναι απολύτως αναξιοποίητο. Στο παρελθόν είχαν γίνει προσπάθειες αξιοποίησης του, όμως όλοι οι διαγωνισμοί έβαιναν άγονοι. Η τωρινή όμως συγκυρία, με το επενδυτικό ενδιαφέρον που παρατηρείται στον Πειραιά, αλλάζει τα δεδομένα και ο Πύργος έχει μετατραπεί σε ένα πολύ ελκυστικό επενδυτικό ακίνητο. Μέχρι το τέλος του έτους θα προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός για την παραχώρησή του. Ήδη μας έχουν ζητήσει στοιχεία πολλοί επενδυτές.
Το ενδιαφέρον είναι δεδομένο και στο διαγωνισμό θα υπάρξει συμμετοχή και θα ολοκληρωθεί με συμφέροντες όρους για τον δήμο. Το ακίνητο αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό περιουσιακό στοιχείο του δήμου Πειραιά, το οποίο μπορεί να αποφέρει τεράστια έσοδα για τον δήμο και φυσικά, μια επένδυση στον Πύργο θα σημάνει αλλαγή στη λειτουργία της αγοράς στην περιοχή και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας.
- Όχι μόνο στον Πειραιά αλλά και σε αρκετούς δήμους της χώρας υπάρχουν ζητήματα με τον φωτισμό. Σημεία παραμένουν "άφαντα" μόλις δύει ο ήλιος και σε άλλα παρατηρούνται ελλείψεις. Ποιο είναι το δικό σας πλάνο ώστε να φωτίσετε το δήμο σας και παράλληλα να εξοικονομήσετε ενέργεια άρα και πόρους;
Μέσα στο 2019 θα έχει ολοκληρωθεί ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση του δημοτικού φωτισμού σε όλη τη γεωγραφική έκταση του Δήμου Πειραιά. Με αυτό το έργο λύνουμε οριστικά τα προβλήματα οδοφωτισμού, όπως είναι οι καμένες λάμπες και οι κακοφωτισμένες περιοχές, εξοικονομώντας ενέργεια, αλλά και χρήματα, περίπου 8,5 εκ. ευρώ. Μεταξύ άλλων, αντικαθιστούμε όλα τα φωτιστικά σώματα με νέα, τεχνολογίας LED και εφαρμόζουμε σύστημα τηλεελέγχου και τηλεχειρισμού έτσι ώστε να όποια προβλήματα με τον φωτισμό να λύνονται άμεσα.
- Συνομιλώντας με αρκετούς δημάρχους, προκύπτει το συμπέρασμα ότι στερούνται ανθρωπίνου δυναμικού με συνέπεια να δυσλειτουργούνε οι δήμοι. Αιφνιδιάστε μας εσείς με μια αντίθετη άποψη.
Δυστυχώς δεν θα σας αιφνιδιάσω. Το πρόβλημα με την έλλειψη του προσωπικού είναι υπαρκτό και στο δήμο Πειραιά. Πριν από μερικά χρόνια οι υπάλληλοι ήταν 2.600, ενώ τώρα έχουν μειωθεί σε 1.100. Αυτό, σε συνδυασμό με τις όλο και περισσότερες αρμοδιότητες τις οποίες αποκτούν οι δήμοι, δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία του δήμου. Οι απαιτήσεις των δημοτών για την καθαριότητα, για άμεση επίλυση των υποθέσεων τους και για την καθημερινότητά τους είναι μεγάλες και δικαιολογημένες. Ευελπιστώ ότι η χώρα θα αρχίσει να μπαίνει σε μια κανονικότητα και θα μπορέσουμε να προσλάβουμε το απαραίτητο προσωπικό.
- Άποψη μας είναι πως οι υπηρεσίες ενός Δήμου δεν είναι δυνατόν να "βρίσκονται" σε κάθε τετραγωνικό μέτρο της ορίων μια πόλης. Πρέπει και οι κάτοικοι να νοιάζονται για την πόλη τους. Εσείς έχετε "πείσει" τους Πειραιώτες πως είστε σύμμαχοι στη δημιουργία μιας φιλόξενης και λειτουργικής πόλης και πως η δική τους αρωγή είναι πολύ σημαντική;
Συμφωνώ απολύτως μαζί σας, εάν δεν νοιάζονται οι δημότες για την πόλη τους, όλες οι προσπάθειες οποιασδήποτε δημοτικής αρχής σχεδόν θα πέφτουν στο κενό. Αυτό είναι κάτι το οποίο τονίζουμε σε κάθε ευκαιρία στον Πειραιά. Χρειαζόμαστε τους δημότες, να είναι σύμμαχοι στην προσπάθειά μας να αλλάξουμε την πόλη μας. Σύμμαχοι μας στην καθαριότητα, σύμμαχοι στην προστασία της δημόσιας περιουσίας, σύμμαχοι στον σεβασμό των δικαιωμάτων των υπολοίπων. Θεωρώ ότι και στην πόλη μας οι περισσότεροι άνθρωποι πλέον έχουν αυτή την νοοτροπία.
Όμως δεν παύουν να υπάρχουν και οι ασυνείδητοι - για να χρησιμοποιήσω έναν ευγενικό όρο - αυτοί που δεν διστάζουν να βανδαλίσουν μια νέα παιδική χαρά, αυτοί που θα αφήσουν τις ακαθαρσίες των κατοικίδιων τους στη μέση του δρόμου ή αυτοί που θα παρκάρουν σε πεζοδρόμια ή ράμπες αναπήρων. Υπάρχουν και αυτά τα φαινόμενα, τα οποία δυστυχώς είναι συχνά.
Επιπλέον, όπως είπατε και εσείς, οι υπηρεσίες του δήμου δεν μπορούν να βρίσκονται παντού, για αυτό και θα πρέπει οι δημότες, όταν εντοπίζουν μια δυσλειτουργία ή μια άσχημη κατάσταση, να ενημερώνουν το δήμο. Στον Πειραιά έχουμε δημιουργήσει μια ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας με τους πολίτες, μια εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα και έναν πενταψήφιο τηλεφωνικό αριθμό, προκειμένου να συμμετέχουν ενεργά με σύγχρονα εργαλεία και χωρίς γραφειοκρατικές δυσκολίες στην καταγραφή και αντιμετώπιση των προβλημάτων στην πόλη μας.
- Υποστήριξη από την κεντρική διοίκηση υπάρχει;
Σε γενικές γραμμές θα έλεγα ότι η γραφειοκρατία της κεντρικής διοίκησης καθυστερεί σημαντικά τις δικές μας αποφάσεις, άλλοτε δυσχεραίνοντας το έργο μας και άλλοτε δημιουργώντας προβλήματα. Για παράδειγμα, για να εγκριθεί η ανάπλαση στο Μικρολίμανο, χρειάστηκε να περάσουν 4 χρόνια. Εμείς υποβάλαμε την πρότασή μας τον Σεπτέμβριο του 2015 και τα έργα δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα.
Έχουμε παραχωρήσει το κτίριο της Ραλλείου για να γίνουν τα νέα δικαστήρια της πόλης στο Υπουργείο Δικαιοσύνης από το 2014 και την αποδέχτηκαν μετά από πιέσεις δικές μας και του δικηγορικού συλλόγου τον περασμένο Μάρτιο. Επιπλέον, η κεντρική διοίκηση, εξακολουθεί ακόμα και σήμερα που οι περισσότεροι δήμοι είναι στα όρια τους οικονομικά, να μεταφέρει νέες αρμοδιότητες στους Δήμους, χωρίς να τους παρέχει τους απαιτούμενους πόρους.
- Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση του δήμου σε ποιο στάδιο εφαρμογής της βρίσκεται;
Πριν από λίγες ημέρες παρουσιάσαμε την ψηφιακή στρατηγική του δήμου Πειραιά για την περίοδο 2018 – 2014, η οποία περιλαμβάνει τα θέματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Είναι μια δέσμη παρεμβάσεων, οι οποίες χρηματοδοτούνται από την ΟΧΕ, για αυτό και δεν μπορούσαμε να τις εφαρμόσουμε νωρίτερα. Στόχος μας είναι να μετατρέψουμε τον Πειραιά σε μία έξυπνη πόλη, η οποία θα δίνει τη δυνατότητα στους δημότες να απολαμβάνουν σύγχρονες και καινοτόμες υπηρεσίες.
Για παράδειγμα θα μπορούμε να ενημερωνόμαστε σε πραγματικό χρόνο και οι υπηρεσίες του δήμου θα μπορούν να παρεμβαίνουν άμεσα, σε θέματα όπως είναι η διαχείριση των απορριμμάτων, η στάθμευση, ο φωτισμός, το κυκλοφοριακό κ.α. Η ψηφιακή μας στρατηγική είναι ένα οργανωμένο σχέδιο δράσης προκειμένου οι υπηρεσίες μας να λειτουργούν όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά και με την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων.
- Ο συνεδριακός τουρισμός εδώ και χρόνια είναι στην ατζέντα κάθε σημαντικής πόλης. Το λιμάνι του Πειραιά που αποτελεί κόμβο επικοινωνίας με όλο σχεδόν τον κόσμο, δεν θα έπρεπε να έχει ένα σύγχρονο συνεδριακό-εκθεσιακό χώρο που να καλύπτει τις ανάγκες; Φυσικά αυτό προϋποθέτει να υπάρχουν και οι κατάλληλες δομές για τις φιλοξενία χιλιάδων ανθρώπων, όπως ξενοδοχεία. Πιστεύετε ότι είναι εφικτό κάποια στιγμή ο Πειραιάς να γίνει και συνεδριακός προορισμός;
Σκεφτείτε τα Ποσειδώνια, τη μεγαλύτερη διεθνώς έκθεση για τη ναυτιλία, η οποία πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια στα Σπάτα. Δεν νοείται να μην γίνονται στον Πειραιά, το κέντρο της ελληνικής ναυτιλίας, επειδή δεν υπάρχει μεγάλος εκθεσιακός χώρος. Στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, το οποίο εξελίσσεται σε έναν από τους μεγαλύτερους συγκοινωνιακούς κόμβους στην Ευρώπη, δυστυχώς δεν υπάρχουν οι υποδομές για συνεδριακό τουρισμό.
Ούτε κάποιο μεγάλο συνεδριακό – εκθεσιακό κέντρο, αλλά ούτε και αρκετά ξενοδοχεία τα οποία να καλύπτουν τις ανάγκες. Παρόλα αυτά, αυτή την περίοδο υπάρχει μια έντονη κινητικότητα στον ξενοδοχειακό τομέα, καθώς πολλοί επενδυτές διαβλέπουν στον Πειραιά την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας και τη μετατροπή του σε home port. Ας μην ξεχνάμε ότι στον Πειραιά υπάρχουν αρκετά μεγάλα εγκαταλελειμμένα βιομηχανικά κτίρια, τα οποία προσελκύουν το ενδιαφέρον των επενδυτών, λόγω της θέσης τους, κοντά στο λιμάνι.
- Αποτελεί προτεραιότητα σας η επιστροφή μεγάλων ναυτιλιακών εταιριών στον Πειραιά;
Φυσικά και μας ενδιαφέρει να επιστρέψουν όσες μεγάλες ναυτιλιακές έχουν φύγει από τον Πειραιά, καθώς στόχος μας είναι και για αυτό εργαζόμαστε, ο Πειραιάς να μετατραπεί σε διεθνές ναυτιλιακό κέντρο. Προς αυτή την κατεύθυνση έχουν γίνει αρκετά βήματα στην πόλη. Το ναυτιλιακό cluster που έχει δημιουργηθεί και οι επενδύσεις στον ΟΛΠ, κατά ένα μεγάλο ποσοστό, θεωρώ ότι θα συμπαρασύρουν την επιστροφή των ναυτιλιακών εταιρειών.
Επιπλέον, τα έργα και οι παρεμβάσεις που γίνονται από τον δήμο στον Πειραιά, μέσω της ΟΧΕ, αλλά και τα μεγάλα συγκοινωνιακά έργα, όπως το Μετρό και το Τραμ, μετατρέπουν τον Πειραιά, σε μια πόλη σύγχρονη, καθαρή, χωρίς κυκλοφοριακά προβλήματα και με εφαρμογές έξυπνης πόλης. Όλα αυτά λειτουργούν σωρευτικά έτσι ώστε ο Πειραιάς να ενισχύσει ακόμα περισσότερο τη θέση του διεθνώς στον ναυτιλιακό χάρτη.
- Ως άνθρωπος που ζει και εργάζεται στον Πειραιά θα έχετε αντιληφθεί πως κάποιες φορές το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα αναστατώνει τους πάντες. Τι γίνεται με τα έργα συγκοινωνιακής υποδομής που υποτίθεται θα είχαν ολοκληρωθεί;
Πράγματι, οι καθυστερήσεις στα έργα του Τραμ και του Μετρό, έχουν προκαλέσει πολύ μεγάλα προβλήματα σε κατοίκους, καταστηματάρχες, αλλά και τους επισκέπτες της πόλης. Από την αρχή της θητείας μας τον Σεπτέμβριο του 2014 έως και σήμερα, τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης των έργων αλλάζουν και παρατείνονται συνεχώς. Πολύς κόσμος δεν γνωρίζει ότι αυτά τα έργα δεν είναι δημοτικά, αλλά της κεντρικής διοίκησης, με αποτέλεσμα να γίνομαι συχνά ο αποδέκτης της κριτικής για την καθυστέρηση των έργων.
Από την πλευρά μας, όλο αυτό το διάστημα, έχουμε ασκήσει πολύ έντονη πίεση για την επίσπευση ολοκλήρωσης των έργων, όχι μόνο για να «ανασάνει» η πόλη από τα εργοτάξια, αλλά και για να αποσυμφορηθεί η πόλη από το κυκλοφοριακό και να γίνει προσβάσιμη με τα μέσα μεταφοράς για τους κατοίκους απ' όλη την Αττική. Πραγματικά θεωρώ ότι η ολοκλήρωση των έργων θα αλλάξει ριζικά την εικόνα της πόλης προς το καλύτερο και θα βελτιώσει την καθημερινότητα όλων μας.
Σύμφωνα με τα τελευταία χρονοδιαγράμματα που μας έχουν δοθεί και ελπίζω να είναι τα οριστικά, το τραμ θα λειτουργήσει στις αρχές του 2019 και το Μετρό στις αρχές του 2021. Βεβαίως δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι είμαστε ο Πειραιάς, η πόλη με το μεγάλο λιμάνι της χώρας και αυτή η παράμετρος έχει πολύ μεγάλα πλεονεκτήματα αλλά και ορισμένα μειονεκτήματα κυρίως στο κυκλοφοριακό αλλά και στην επιβάρυνση του περιβάλλοντος και στις υποδομές της πόλης και στους κοινόχρηστους χώρους .
- Η λέξη “ανάπλαση” διεγείρει πάντα το μυαλό ώστε να δημιουργεί εικόνες. Εσείς έχετε ήδη προγραμματίσει αναπλάσεις περιοχών, για παράδειγμα το μικρολίμανο και όχι μόνο. Μας διαφωτίζετε που βρισκόμαστε κ. Μώραλη;
Όπως σας ανέφερα, στην πόλη του Πειραιά υλοποιούμε ένα μεγάλο αναπτυξιακό σχέδιο με έργα και παρεμβάσεις τα οποία θα μεταμορφώσουν τον Πειραιά. Σε λίγα χρόνια ο Πειραιάς θα είναι μια άλλη πόλη, καθώς οι αναπλάσεις που γίνονται ή έχουν δρομολογηθεί είναι πολύ μεγάλης κλίμακας. Το Μικρολίμανο, ένα πολύ γνωστό σημείο του Πειραιά, το οποίο εδώ και δεκαετίες αποτελεί προορισμό διασκέδασης, όχι μόνο για τους τουρίστες και τους Πειραιώτες, αλλά και για όλους τους κατοίκους της Αττικής, αλλάζει ριζικά όψη. Θα δημιουργηθεί πεζόδρομος δίπλα στη θάλασσα, τα αυτοκίνητα θα κινούνται σε μονή λωρίδα και ο χώρος που θα κερδηθεί θα αποδοθεί στα καταστήματα για τα τραπεζοκαθίσματα.
Εκτιμώ ότι τον Ιανουάριο θα υπάρχει ανάδοχος, ενώ με βάση τα χρονοδιαγράμματα τα έργα αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του 2019. Σε λίγο καιρό ξεκινούν και τα έργα ανάπλασης της περιοχής του Αγίου Διονυσίου. Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη έκταση δίπλα στο λιμάνι του Πειραιά, η οποία έως σήμερα ήταν υποβαθμισμένη.
Το έργο έκτασης 458 στρεμμάτων περιλαμβάνει την ανάπλαση δώδεκα δρόμων στους οποίους θα ανακατασκευαστούν το οδόστρωμα και τα πεζοδρόμια, θα δημιουργηθεί ποδηλατόδρομος, θα φυτευτούν νέα δέντρα, θα τοποθετηθεί νέος οδοφωτισμός, θα μπουν βυθιζόμενοι κάδοι και θα γίνουν πολλές άλλες παρεμβάσεις έτσι ώστε η περιοχή αυτή να προσελκύσει νέες οικονομικές και πολιτιστικές δραστηριότητες.
Είναι ένα έργο πνοής για τον Πειραιά, το οποίο θα αλλάξει ριζικά την εικόνα και την οικονομία της περιοχής. Ακόμα ένα σημαντικό έργο, μικρότερης κλίμακας, αλλά πολύ μεγάλης σημασίας για τους κατοίκους του Νέου Φαλήρου είναι η ανάπλαση της οδού Ειρήνης, ενός κεντρικού δρόμου με πολλές κακοτεχνίες. Έχουμε ολοκληρώσει τη μελέτη και προχωράμε στη δημοπράτηση του έργου.
- Σαν κοινωνία βιώσαμε την καταστροφική πυρκαγιά στο Μάτι που συντάραξε τον κόσμο εντός και εκτός συνόρων. Μια πληγή που είναι ανοιχτή και δεν θα κλείσει ίσως ποτέ. Θεωρείτε κ. Μώραλη πως είναι εφικτό η τοπική αυτοδιοίκηση να βγει μπροστά και να λάβει πρωτοβουλίες που να θωρακίσουν και θα εκπαιδεύσουν τους πολίτες ώστε να γνωρίζουν τι θα πράξουν εφόσον βρεθούνε σε ανάγκη;
Φυσικά και θεωρώ ότι η τοπική αυτοδιοίκηση, όχι μόνο μπορεί, αλλά και οφείλει να λάβει πρωτοβουλίες που θα εκπαιδεύσουν τους πολίτες σε θέματα εκτάκτων αναγκών. Πιστεύω ότι οι δήμοι έχουν καλύτερη εικόνα των αναγκών και των ιδιαιτεροτήτων μιας περιοχής, απ' ότι η κεντρική διοίκηση. Για αυτό θα έπρεπε κάθε δήμος να έχει ένα οργανωμένο σχέδιο δράσης για τέτοιου είδους περιπτώσεις, το οποίο φυσικά θα έχουν φροντίσει να επικοινωνήσουν στους δημότες τους. Το σημαντικό βέβαια είναι η πράξη και όχι η θεωρία. Ποτέ δεν μπορείς να προβλέψεις με βεβαιότητα τι θα κληθείς να αντιμετωπίσεις. Θεωρώ ότι το πρόβλημα σε τέτοιου είδους ζητήματα εκτάκτων αναγκών είναι θέμα συντονισμού των πολλών και διαφορετικών συναρμόδιων φορέων.
- Κύριε Μώραλη θα είστε και πάλι υποψήφιος Δήμαρχος Πειραιά;
Ναι θα είμαι ξανά υποψήφιος. Το 2014 ο Πειραϊκός λαός μας εμπιστεύτηκε, εμένα και μια σειρά από ανθρώπους με ιδιαίτερη βαρύτητα και ενδιαφέρον για την πόλη με την ψήφο του, με την προσδοκία ότι θα αλλάξουμε τον Πειραιά, ότι θα γίνει μια σύγχρονη και ανθρώπινη πόλη, όπου θα μπορούν να ζουν και να εργάζονται.
Έχουν γίνει ήδη σημαντικά βήματα όπως προανέφερα και έχουμε θέσει τα θεμέλια για την περαιτέρω ανάπτυξη της πόλης μας σε κοινωνικό, τουριστικό, πολιτιστικό και κυρίως οικονομικό επίπεδο, όμως υπάρχει ακόμα πολύς δρόμος μπροστά μας για να πούμε ότι ο Πειραιάς είναι η πόλη που όλοι θέλουμε και επιθυμούμε. Αυτό το έργο θέλουμε να ολοκληρώσουμε και για αυτό θα συνεχίσουμε να δουλεύουμε συστηματικά, εφόσον οι δημότες μας το επιλέξουν.
- Σας περνάει από το μυαλό να διεκδικήσετε κάποια στιγμή κάποιο άλλο πολιτειακό αξίωμα; Η δημοφιλία σας θα μπορούσε να σας δελεάσει ώστε να θέσετε υποψηφιότητα για το βουλευτικό αξίωμα;
Με ενδιαφέρει μόνο ο Δήμος του Πειραιά. Θεωρώ ότι η τοπική αυτοδιοίκηση α' βαθμού είναι ένας πού σημαντικός διοικητικός θεσμός, ο οποίος βρίσκεται πολύ πιο κοντά στον πολίτη. Ειδικά δε οι ανεξάρτητες υποψηφιότητες, όπως είναι ο δικός μας συνδυασμός, δεν πιέζονται, ούτε εξαρτώνται από τα κόμματα, είτε αυτά είναι στην εξουσία είτε στην αντιπολίτευση. Μας ενδιαφέρει μόνο το καλό του Πειραιά και δεν θα διστάσουμε να διαφωνήσουμε με τον οποιοδήποτε αλλά και να συνεργαστούμε με όλους όπως και κάναμε . Ούτως ή άλλως σε όλη αυτή την τετραετία συνεργαστήκαμε με διαφορετικές κυβερνήσεις για να προωθήσουμε τα θέματα του Πειραιά. Υπάρχει ακόμα πολύ δουλειά να γίνει στον Πειραιά, προκειμένου να ολοκληρωθεί το έργο μας και δεν θα ήθελα να το αφήσω στη μέση.
- Η απλή αναλογική πιστεύετε πως θα αλλάξει τα δεδομένα στην τοπική αυτοδιοίκηση;
Θεωρώ ότι τα δεδομένα στην τοπική αυτοδιοίκηση και στον τρόπο διοίκησης και λειτουργίας θα αλλάξουν ριζικά με την απλή αναλογική. Οι περισσότεροι δήμαρχοι δεν θα έχουν πλειοψηφία στα δημοτικά τους συμβούλια. Αν λοιπόν οι δυνάμεις που θα εκλεγούν με την απλή αναλογική δεν θα έχουν διάθεση να συναινέσουν θα υπάρχει πλήρης ακυβερνησία στους Δήμους και οι συνέπειες θα είναι καταστροφικές. Παρότι θεωρώ ότι η απλή αναλογική είναι ένα δικαιότερο εκλογικό σύστημα, δεν νομίζω ότι ήμασταν ακόμα έτοιμοι να το εφαρμόσουμε αποτελεσματικά και με όφελος για τις πόλεις μας.
- Τέλος πείτε μας αν η εμπειρία σας ως δήμαρχος εκπλήρωσε την εσωτερική σας ανάγκη για προσφορά
Η εσωτερική ανάγκη για προσφορά δεν ικανοποιείται ποτέ. Όσο προσφέρεις και βλέπεις τους κόπους σου να πιάνουν τόπο, τόσο περισσότερο θες να συνεχίσεις. Οι Πειραιώτες μας τίμησαν με την ψήφο τους στις προηγούμενες δημοτικές εκλογές και μου έδωσαν την ευκαιρία να ηγηθώ μιας πολύ μεγάλης και δύσκολης προσπάθειας για να αλλάξει η πόλη μας προς το καλύτερο. Είναι βέβαια προφανές ότι αν δεν είχα στο πλευρό μου καλούς συνεργάτες , τον Ολυμπιακό και τον Βαγγέλη Μαρινάκη με την ήδη μεγάλη προσφορά στην πόλη τα πράγματα θα ήταν ακόμα πιο δύσκολα.
Το ίδιο ισχύει και για τις καλές σχέσεις και καλή συνεργασία μας με τους παραγωγικούς φορείς της πόλης, τη Μητρόπολη Πειραιά, το Πανεπιστήμιο του Πειραιά και γενικότερα με τους περισσότερους φορείς της πόλης μας. Κάθε φορά που ένας στόχος μας επιτυγχάνεται, κάθε φορά που μια προεκλογική μας δέσμευση γίνεται πράξη, παίρνουμε ακόμα μεγαλύτερη ικανοποίηση και δύναμη να συνεχίσουμε για ακόμη περισσότερα και μεγαλύτερα πράγματα για τον Πειραιά μας.