Το διάβασα και ομολογώ έμεινα άναυδος. Λέω «δεν μπορεί, θα πρόκειται για παρεξήγηση». Σε μια συνέντευξη του στα «Χανιώτικα Νέα», ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ryanair Eddie Wilson, είπε το εξής εκπληκτικό. «Πέρσι στην Ελλάδα, η Ryanair έφερε 6 εκατομμύρια τουρίστες. Την ίδια χρονιά, στην Ιταλία έφερε 39 εκατομμύρια. Θέλουμε να φέρουμε τόσους και στην Ελλάδα, έχουμε καταθέσει συγκεκριμένο πρόγραμμα, αλλά κανένας από το υπουργείο τουρισμού δε μας δέχεται».
Λέω, δεν μπορεί, κάτι διαβάζω λάθος. Είτε ο τύπος λέει ψέματα, που απ’ όσα γνωρίζω δεν το συνηθίζει, είτε κάτι βραχυκυκλώνει ανάμεσα στον Κικίλια και σε μια εταιρεία που έχει τη δυνατότητα (και την πρόθεση) να υλοποιήσει αυτό που διαρκώς φωνάζουμε, δηλαδή τουρισμό όλο τον χρόνο. Διότι μου είναι αδιανόητο να σκεφτώ ότι ο υπουργός τουρισμού που βλέπει καθημερινά τον κάθε πικραμένο που χτυπά την πόρτα του, αρνείται ή ξεχνά να συναντήσει τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της μεγαλύτερης low cost αεροπορικής εταιρείας.
Εδώ ο Μητσοτάκης ο ίδιος κάνει «κρα» να φέρει στο Μαξίμου εκπροσώπους μεγάλων διεθνών εταιρειών και διεθνείς επενδυτές, ο Κικίλιας θα το αρνηθεί, όταν μάλιστα αφορούν στενά το αντικείμενο του; Στο κάτω-κάτω, ακόμα και αν η πρόταση της Ryanair, όπως και κάθε άλλης εταιρείας, έχει προβληματικά ή ανεδαφικά σημεία, αυτά πρέπει να συζητηθούν. Αυτή είναι η δουλειά του κράτους, των υπουργείων και των πολιτικών προϊσταμένων. Να βρίσκουν τις συμφερότερες λύσεις.
Ξέρω ότι η πολιτική των low cost αεροπορικών εταιρειών είναι διαφορετική από την πολιτική των tours operators και των μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων. Απευθύνονται σ’ έναν διαφορετικό τουρισμό, πιο έξυπνο, πιο δυναμικό, πιο ευέλικτο απ’ αυτόν που παραδοσιακά υπηρετήσαμε ως χώρα. Δε λέω να ισοπεδώσουμε τα παλιά συστήματα, πρόσφεραν και προσφέρουν. Λέω όμως να αφεθεί να λειτουργήσει ο υγιής ανταγωνισμός στην αγορά, άλλωστε κατά τη γνώμη μου υπάρχουν απεριόριστες ακόμα δυνατότητες για την ανάπτυξη και του ενός και του άλλου τουριστικού μοντέλου.
Ξέρω επίσης ότι η πολιτική των low cost εταιρειών έρχονται σε σύγκρουση με την πολιτική της Fraport που διαχειρίζεται τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Η Fraport θέλει κέρδη για τους μετόχους της και να αποσβέσει τα (πράγματι πολλά) χρήματα που έχει επενδύσει στα αεροδρόμια, άρα τα αεροδρόμια που διαχειρίζεται είναι ακριβά. Από την άλλη, η Ryanair λέει ότι δε γίνεται να πουλά 9,90 ευρώ ένα εισιτήριο Αγγλία-Ελλάδα την περίοδο χαμηλής ζήτησης και να βάζουμε 12 ευρώ φόρο παραπάνω ανά κεφάλι.
Δεν ξέρω αν έχει δίκιο και ο ένας και ο άλλος, ξέρω ότι έχουν συμφέροντα και οι δυο. Αντικρουόμενα προφανώς. Ναι, αλλά γι αυτό υπάρχουν οι υπουργοί. Για να βάζουν τα αλληλοσυγκρουόμενα συμφέροντα σε ένα τραπέζι και να βρίσκουν μια λύση που κοιτά το συμφέρον των τοπικών κοινωνιών. Πάντως, η κλειστή πόρτα (που ειλικρινά δεν ξέρω αν υπάρχει ή είναι παρεξήγηση) δεν είναι λύση. Διότι άλλο είναι να έχουν τα Χανιά (ή η Ρόδος ή άλλο νησί) 10.000 τουρίστες τους χειμερινούς μήνες και άλλο 210.000. Δε χρειάζεται εξήγηση αυτό…