Η εκτόξευση των τιμών των καυσίμων, είναι η μεγάλη ευκαιρία να εμπεδωθεί μια άλλη κουλτούρα μετακινήσεων στην Αθήνα με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το περιβάλλον, τη βιώσιμη κινητικότητα, την αλλαγή των όρων εργασίας, ζωής, διασκέδασης στην πρωτεύουσα, στην οποία ζει ο μισός πληθυσμός της χώρας. Ανήκοντας ούτως ή άλλως στους λάτρεις του μετρό, το οποίο δεν εγκατέλειψα ως μέσο μετακίνησης ούτε στην περίοδο της πανδημίας, θεωρώ ότι η καλύτερη είδηση των ημερών είναι, η εκτίναξη της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
Με δείκτη τις επικυρώσεις των εισιτηρίων στο τρίμηνο Ιανουαρίου- Μαρτίου σε σχέση με το 2021 η αύξηση ανέρχεται κατά μέσο όρο 44,3%. Δεν είναι βέβαια αυτός ο σημαντικός δείκτης, με δεδομένο πως το 2021 ήταν ιδιάζουσα χρονιά λόγω πανδημίας, αλλά το γεγονός ότι την Παρασκευή 18 Μαρτίου, 1 εκατομμύριο 391 χιλιάδες άνθρωποι, επιβιβάστηκαν σε μετρό, τραμ, ηλεκτρικό, λεωφορεία και τρόλεϊ για να πάνε στις δουλειές τους, στο πανεπιστήμιο, στο γιατρό, στο σούπερ μαρκετ, στο θέατρο, στα μουσεία. Παντού.
Προφανώς και για τους περισσότερους η χρήση των ΜΜΜ ήταν αναγκαστική, πριν από την αύξηση των καυσίμων. Για αρκετούς, κατέστη επιλογή εξαιτίας της μεγάλης αύξησης του κόστους μετακίνησης που καίει ένα σημαντικό τμήμα του οικογενειακού προϋπολογισμού. Μια άλλη ευάριθμη κατηγορία πολιτών πάντως χρησιμοποιεί τα ΜΜΜ για ποικίλους άλλους λόγους. Λόγω αυξημένης περιβαλλοντικής ευαισθησίας, επειδή θεωρεί πολύτιμο το χρόνο για να τον χάνει στις μετακινήσεις κλπ.
Για οποιονδήποτε λόγο κι αν μπαίνει πάντως κάποιος σε τραμ, λεωφορείο, ηλεκτρικό, τρόλεϊ η απαίτηση είναι ίδια: τακτική, γρήγορη, συνεπή εξυπηρέτηση.
Οι προσπάθειες που έχουν καταβληθεί από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών για την εκπόνηση και υλοποίηση ενός συνολικού σχεδίου βελτίωσης της εικόνας των αστικών συγκοινωνιών, είναι σημαντικές και έχουν αποδώσει. Σε κάποια μέσα πολύ. Σε κάποια λίγο λιγότερο.
Η πανδημία περιέργως βοήθησε. Έκανε επιτακτικότερη την ανάγκη για ενίσχυση του στόλου των λεωφορείων και επέτρεψε, επιλογές που σε διαφορετική περίπτωση θα προκαλούσαν «οργισμένες» αντιδράσεις. Κάποιος επιτέλους συνυπολόγισε την οικονομία κλίμακος και τις δυνατότητες καλύτερου συντονισμού, αν δημιουργηθεί ένα κεντρικό συνεργείο το οποίο θα αντιμετώπιζε τις μεγάλες βλάβες των οχημάτων. Το αποκτήσαμε κι αυτό.
Προσελήφθησαν μετά από 13 χρόνια και οδηγοί. Με λίγη τύχη θα ολοκληρωθεί και ο διαγωνισμός για τα 700 νέα σύγχρονα και πράσινα λεωφορεία, τα οποία θα ενταχθούν στο στόλο και θα αλλάξουν πολύ το «πρόσωπο» των αστικών συγκοινωνιών. Η νέα γραμμή του Μετρό σε μια δεκαετία θα διατρέχει πολυπληθείς γειτονιές της πόλης. Όλα αυτά μαζί θα καλυτερεύσουν τις συνθήκες στην Αθήνα.
Μέχρι τότε όμως υπάρχουν πράγματα που μπορεί να γίνουν ώστε η εξαναγκαστική σήμερα στροφή στα ΜΜΜ, να γίνει μακροπρόθεσμη επιλογή.
Ένα απ' αυτά θα μπορούσε να είναι επαναφορά της αυστηρής αστυνόμευσης της κίνησης άλλων ΙΧ στις λεωφοριολωρίδων ή η δημιουργία νέων, σε δρόμους με κυκλοφοριακό φόρτο. Οι συγκοινωνιολόγοι έχουν μια σειρά από απλές προτάσεις για να αντιμετωπιστεί μεσοπρόθεσμα το πρόβλημα και δεν θα ήταν κακό να ζητηθεί η συνδρομή τους. Ψάχνοντας για τις άριστες λύσεις πολλές φορές χάνουμε την ευκαιρία για μερικές απλές που κάνουν όμως διαφορά.
Για να μην χαθεί το momentum μιας σημαντικής συλλογικής αλλαγής, είναι αναγκαίο τα ΜΜΜ να είναι διαθέσιμα 365 μέρες το χρόνο. Ανεξαρτήτως αν οι εργαζόμενοι σε αυτά πρέπει να συμμετάσχουν σε γενική συνέλευση, απεργία, ή αργία. Το 1 εκατομμύριο 391 χιλιάδες, πελάτες των ΜΜΜ έχει την απαίτηση να εξυπηρετείτε. Και αυτή την απαίτηση την έχει από την κυβέρνηση.