Η κατάργηση του βάσιμου λόγου απόλυσης θα ξεκλειδώσει εδώ και μήνες πολλές δρομολογημένες από επιχειρήσεις προσλήψεις, τις οποίες είχε «φρενάρει» η επίμαχη διάταξη, δηλώνει στο liberal.gr ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης.
Εκτιμά ότι θα απελευθερωθούν επιχειρηματικές αποφάσεις για αύξηση της απασχόλησης, τις οποίες είχε μπλοκάρει η επιβολή των αιτιολογημένων απολύσεων, κάνει λόγο για επαναφορά της ηρεμίας στην αγορά εργασίας, καθώς ακυρώνεται το φοβικό σύνδρομο των επιχειρήσεων, και θεωρεί ότι όλα αυτά σε συνδυασμό με το ευρύτερο οικονομικό κλίμα, θα έχουν θετικές επιπτώσεις στο ισοζύγιο προσλήψεων- απολύσεων, με τελικά ωφελημένους τους εργαζόμενους αλλά και τους ανέργους.
Χαρακτηρίζει την ρύθμιση που καταργήθηκε ως μοναδική παγκόσμια πατέντα, καθώς όπως λέει, καθιέρωνε για πρώτη φορά στην ιστορία του εργατικού δικαίου το ηλεκτρονικό φακέλωμα, το οποίο θα ακολουθούσε τον εργαζόμενο σε όλο του τον εργασιακό βίο.
«Ανάγκαζε τις επιχειρήσεις να καταγράφουν συμπεριφορές εργαζομένων, ώστε αν αυτοί χρειασθεί να απολυθούν, να μπορούν μετά οι εργοδότες να τεκμηριώσουν το βάσιμο λόγο της απόλυσης», σημειώνει ο υπουργός. Κάθε φορά επομένως που ένας απολυμένος θα αναζητούσε δουλειά, ο νέος του εργοδότης θα μπορούσε να ενημερωθεί από τον ηλεκτρονικό του φάκελο.
Ερωτηθείς, πόσοι συνταξιούχοι θα κληθούν να επιστρέψουν πίσω χρήματα, μετά την επιβολή πλαφόν στα 4.608 ευρώ, απαντά ότι ο αριθμός δεν μπορεί ακόμη να υπολογισθεί, καθώς οι περιπτώσεις αφορούν δύο κατηγορίες, τις νέες συντάξεις, και όσες επανυπολογίστηκαν με βάση τις διατάξεις του Κατρούγκαλου του 2016.
Συνέντευξη στον Γιώργο Φιντικάκη
- Σας κατηγορούν ότι η διάταξη αποτελεί ρουσφέτι στο ΣΕΒ, ότι καταργείτε την αιτιολόγηση των απολύσεων από τους εργοδότες και την προστασία των εργαζόμενων στις εργολαβίες. Τι απαντάτε;
Συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Η απόφαση μας να τροποποιήσουμε το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο για τον «βάσιμο λόγο απόλυσης» έρχεται να ενισχύσει τον ρυθμό προσλήψεων των επιχειρήσεων, καθώς θα ξεκλειδώσει το φοβικό σύνδρομο που υπήρχε στην αγορά. Στόχος της κίνησης είναι οι επιχειρήσεις να προσλαμβάνουν ευκολότερα χωρίς γραφειοκρατικά και αντιαναπτυξιακά προσκόμματα.
Αν όμως ο ΣΥΡΙΖΑ ισχυρίζεται ότι η κατάργηση της διάταξης αποτελεί ρουσφέτι στον ΣΕΒ, τότε καλείται να απαντήσει κατά πόσο εκείνος εφάρμοζε την πολιτική του ΣΕΒ, επί 4,5 ολόκληρα χρόνια. Διότι εμείς καταργήσαμε μια διάταξη που είχε θεσμοθετηθεί στις 20 Μαΐου 2019. Όλο όμως το προηγούμενο διάστημα εφαρμοζόταν το καθεστώς που τώρα εμείς επαναφέρουμε. Επιστρέφουμε δηλαδή στο καθεστώς που ίσχυε ακριβώς πριν τις 20 Μαΐου του 2019. Επί 4,5 δηλαδή χρόνια, ο ΣΥΡΙΖΑ εφάρμοζε την πολιτική ΣΕΒ;
- Μιλήσατε για ενίσχυση του ρυθμού προσλήψεων εκ μέρους των επιχειρήσεων. Εκτιμάτε ότι λόγω διατάξεων σαν αυτές υπάρχουν αυτή την στιγμή πολλές «μπλοκαρισμένες» προσλήψεις οι οποίες τώρα θα απελευθερωθούν;
Σίγουρα, η ρύθμιση θα ξεκλειδώσει δρομολογημένες από επιχειρήσεις προσλήψεις, τις οποίες είχε «φρενάρει» η διάταξη για τις απολύσεις. Δηλαδή θα απελευθερώσει επιχειρηματικές αποφάσεις και πρωτοβουλίες για αύξηση της απασχόλησης, τις οποίες είχε μπλοκάρει η επιβολή των «αιτιολογημένων απολύσεων». Είναι δύσκολο να ποσοτικοποιηθούν οι επιπτώσεις της διάταξης, ωστόσο το βέβαιο είναι ότι θα επέλθει ισορροπία και ηρεμία στην αγορά εργασίας και στις επιχειρήσεις. Η αποκατάσταση αυτής της ισορροπίας σε συνδυασμό με το ευρύτερο οικονομικό κλίμα, θα έχουν θετικές επιπτώσεις στην αγορά εργασίας με τελικά ωφελημένους τους εργαζόμενους αλλά και τους ανέργους.
Δεν νομίζω ότι έχει γίνει ευρύτερα αντιληπτό, ότι η διάταξη του ΣΥΡΙΖΑ καθιέρωνε για πρώτη φορά στην ιστορία του εργατικού δικαίου το ηλεκτρονικό φακέλωμα. Ανάγκαζε τις επιχειρήσεις να καταγράφουν συμπεριφορές εργαζομένων, ώστε αν χρειασθεί αυτοί να απολυθούν, να μπορούν οι εργοδότες να τεκμηριώσουν το "βάσιμο λόγο της απόλυσης". Στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, υπήρχε και σχετικό κουτάκι, με την ένδειξη "πείτε μας τα αίτα του βάσιμου λόγου". Αυτό όπως αντιλαμβάνεσθε, θα ακολουθούσε τον εργαζόμενο σε όλη του την εργασιακή ζωή. Κάθε φορά που θα αναζητούσε δουλειά, ο εργοδότης θα μπορούσε να ενημερωθεί για τον ηλεκτρονικό του φάκελο. Επρόκειτο για μια μονάδική ελληνική επινόηση, μια μοναδική πατέντα σε όλο τον κόσμο.
- Αποδίδετε το αρνητικό κατά 14.691 θέσεις, ισοζύγιο προσλήψεων-αποχωρήσεων τον Ιούλιο 2019, στην σύγχυση, στην αύξηση του διοικητικού βάρους και του μισθολογικού κόστους που προκάλεσαν στην αγορά ρυθμίσεις σαν αυτές που καταργήθηκαν;
Ήταν περισσότερο ο φόβος εκ μέρους των επιχειρήσεων, αλλά αυτό διογκώθηκε λόγω της προεκλογικής ρύθμισης του ΣΥΡΙΖΑ, και έτσι είδαμε να διευρύνεται ξαφνικά ο ρυθμός των απολύσεων συγκριτικά με το 2018.
- Που αποδίδετε αλήθεια, το γεγονός ότι η προηγούμενη κυβέρνηση άλλαξε ένα καθεστώς που ίσχυε επί 4,5 χρόνια, και παραμονές των εκλογών, έφερε την συγκεκριμένη διάταξη;
Το έκανε καθαρά για προεκλογικούς λόγους, προκειμένου να προσπαθήσει να πείσει για την «φιλοεργατική» της πολιτική. Με βάση την συγκεκριμένη διάταξη επανερχόμαστε σε αυτό που ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ αλλοίωσε, στο άρθρο 24 του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη, ο οποίος είναι νόμος του κράτους από το 2016. Στην πράξη η διάταξη του ΣΥΡΙΖΑ παρέκαμπτε την πολυετή νομολογία για την προστασία του δικαιώματος εργασίας, που θεμελιώνεται και από πρόσφατη απόφαση του Αρείου Πάγου (1512/2018).
Το σύστημα που άλλαξε ο ΣΥΡΙΖΑ, είναι ένα σύστημα που επί 100 χρόνια λειτούργησε χωρίς κανένα πρόβλημα. Στον Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη που υιοθέτησε η χώρα από το 2016, υπήρχαν δύο επιλογές στην περίπτωση απόλυσης εργαζομένου: Είτε ο «βάσιμος λόγος απόλυσης» χωρίς αποζημίωση, είτε η καταβολή αποζημίωσης στον εργαζόμενο χωρίς «βάσιμο λόγο απόλυσης». Τον περασμένο λοιπόν Μάιο, λίγες εβδομάδες πριν από τις εκλογές, η τότε κυβέρνηση έφερε διάταξη σύμφωνα με την οποία καθιερώθηκε πλέον μόνο μία επιλογή: Η καταγγελία της σύμβασης να γίνεται μόνο για «βάσιμο λόγο».
Ρύθμιση που όπως σας εξήγησα, όχι μόνο δεν είναι «φιλεργατική», αλλά λειτουργεί εναντίον των εργαζομένων, καθώς καθιστά δύσκολη τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, ενώ στιγματίζει τον εργαζόμενο που απολύεται για τον υπόλοιπο εργασιακό του βίο.
Επιπλέον, με το άρθρο 58 του ίδιου νόμου επιδεινώνονταν ραγδαία μια βασική παθογένεια του ελληνικού συστήματος, που αφορά τις καθυστερήσεις στην έκδοση δικαστικών αποφάσεων, οι οποίες φτάνουν να τελεσιδικούν έπειτα από μεγάλο χρονικό διάστημα από 2 έως και 5 έτη.
- Ας πάμε στο πλαφόν των 4.608 ευρώ, που επιβάλατε στις συντάξεις. Ποιοι θα κληθούν να επιστρέψουν πίσω χρήματα, και με ποιον τρόπο;
Όσοι πήραν υψηλές συντάξεις λόγω της αβλεψίας ή ανικανότητας του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος επί τρία χρόνια που υπήρχε ο νόμος δεν έκανε το αυτονόητο να επιβάλει πλαφόν. Τώρα, οι επιπλέον διαφορές συντάξεων θα παρακρατούνται από τους συνταξιούχους σε ποσοστό 20% της μηνιαίας καταβαλλόμενης σύνταξης και μέχρι την εξόφλησή τους.
- Μιλάμε για πόσες ακριβώς περιπτώσεις συνταξιούχων;
Δεν μπορούμε ακόμη να τις υπολογίσουμε. Υπάρχουν δύο τέτοιες κατηγορίες συντάξεων. Η πρώτη αφορά τις νέες συντάξεις, και η δεύτερη όσες επανυπολογίστηκαν με βάση τις διατάξεις του Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016), και δόθηκαν από την 1η/1/2019. Αυτές τις συντάξεις που έχουν επανυπολογιστεί με βάση το παραπάνω πλαίσιο, και είναι πολλές, δεν γνωρίζουμε τον αριθμό τους. Είναι στοιχεία τα οποία θα βρούμε, όταν θα αρχίσει να λειτουργεί το σύστημα, και θα μπορέσουμε να μάθουμε ηλεκτρονικά μέσω του συστήματος ΗΔΙΚΑ, πόσες ακριβώς είναι αυτές.