Της Μαίρης Βενέτη
Όλες οι σύγχρονες τεχνολογίες απαιτούν έναν καταλύτη για να λειτουργήσουν.
Για μια πληθώρα συσκευών, η απαίτηση αυτή μεταφράζεται σε μια λέξη: λίθιο.
Ειδικά η βιομηχανία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου αναμένεται να απορροφήσει μεγάλες ποσότητες από το συγκεκριμμένο εμπόρευμα.
Παρόλο όμως που η ζήτηση για το λίθιο παραμένει ισχυρή, με αυξητικές τάσεις μάλιστα , εντούτοις η υπερβολική προσφορά λόγω εντατικής εξόρυξης, ταλαιπώρησε τις τιμές κατά τη μεγαλύτερη διάρκεια του 2019.
Τις τελευταίες 20 ημέρες όμως κάτι φαίνεται να αλλάζει στην ταλαιπωρημένη αγορά του λιθίου και αυτό φαίνεται και στις αντίστοιχες μετοχές και etfs.
Αναζητώντας την είδηση που μπορεί να κρύβεται πίσω από την πρόσφατη αναλαμπή των μετοχών λιθίου, η στήλη έπεσε πάνω σε ένα αφιέρωμα του BBC για την άνοδο της ηλεκτροκίνησης στην αεροπορική βιομηχανία.
Το ρεπορτάζ αφορούσε την πτήση ενός ηλεκτροκίνητου υδροπλάνου στο Βανκούβερ του Καναδά.
Μια πτήση που η αεροπορική βιομηχανία βάπτισε σαν «παγκόσμια πρωτιά», καθώς αποτελεί το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση της δημιουργίας του πρώτου πλήρως ηλεκτρικού στόλου για εμπορικούς σκοπούς στον κόσμο.
Η σύντομη δοκιμαστική πτήση έγινε με συνεργασία της αμερικανικής Harbour Air και της magniX.
Η πρώτη διαθέτει έναν στόλο άνω των 40 αεροσκαφών και μεταφέρει ετησίως μισό εκατομμύριο επιβάτες σε πτήσεις μεταξύ του Βανκούβερ, του θερέτρου Whistler και γειτονικών νησιών και παραθαλάσσιων προορισμών.
Η magniX ειδικεύεται στα συστήματα ηλεκτρικής προώθησης και «δουλεύει» πάνω στην επανάσταση της ηλεκτρικής αεροπορίας.
Οι δύο εταιρείες συνεργάστηκαν ώστε να δημιουργήσουν ένα εξαθέσιο αεροσκάφος με ηλεκτρικό κινητήρα, το DHC-2 de Havilland Beaver με κινητήρα magni500, ιπποδύναμης 750 αλόγων.
Σύμφωνα με το κοινό ανακοινωθέν των δύο εταιρειών, η ιστορική αυτή πτήση σηματοδοτεί την έναρξη της τρίτης εποχής στην αεροπορία, της επονομαζόμενης «ηλεκτρικής εποχής».
Η πτήση είχε διάρκεια λίγων λεπτών και μέχρι στιγμής ένα τέτοιο αεροσκάφος μπορεί να πετάξει μόνο για 160 χλμ με ενέργεια από μπαταρίες ιόντων λιθίου.
Όπως είπε όμως και ο διευθύνων σύμβουλος της magniX: «Η εμβέλεια δεν είναι αυτή που θα θέλαμε να είναι, αλλά επαρκεί για να αρχίσει την επανάσταση».
Η ηλεκτροκίνηση στα αεροσκάφη θα μπορούσε να αλλάξει αρχικά τα δεδομένα στις πτήσεις μικρών αποστάσεων και με την εξέλιξη των επόμενων ετών να καταφέρει εν τέλει να αλλάξει τα δεδομένα για ολόκληρο τον κλάδο της αεροπλοΐας.
Καθώς η αεροπορική βιομηχανία αποτελεί μια από τις πιο ρυπογόνες βιομηχανίες του πλανήτη, είναι κατανοητό ότι η κατάκτηση της ηλεκτροκίνησης από τον συγκεκριμμένο κλάδο θεωρείται «κλειδί» για τον περιορισμό των εκπομπών άνθρακα.
Η αμερικανική Harbour Air μάλιστα σκοπεύει να καταστήσει ηλεκτρικό ολόκληρο τον στόλο της ως το 2022, εφόσον φυσικά δοθούν οι απαιτούμενες άδειες από τις αρμόδιες αρχές.
Μια νέα αγορά γεννιέται λοιπόν και ίσως αυτά τα «γεννητούρια» να εορτάζουν αυτές τις ημέρες οι μετοχές εξόρυξης λιθίου.
Αποποίηση Ευθύνης: Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή, ή προτροπή για αγορά ή πώληση των αναφερομένων προϊόντων.
Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται, βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δεν δίνεται ότι είναι ακριβείς ή πλήρεις και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.