Toν κίνδυνο ενός δημοσιονομικού εκτροχιασμού από τις παροχές που εξαγγέλλει η κυβέρνηση σχεδόν κάθε εβδομάδα, και απειλεί κάθε προσπάθεια ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας, επισημαίνει στο Liberal.gr, ο Παναγιώτης Πετράκης, καθηγητής Οικονομικών στο ΕΚΠΑ.
Eξηγεί ότι ο λόγος που οι Βρυξέλλες κρούουν το καμπανάκι είναι επειδή βλέπουν την πρόθεση εκτόξευσης της μισθολογικής δαπάνης στο Δημόσιο, μαζί με τον κίνδυνο εκτροχιασμού εξαιτίας του μπαρ;Aζ δικαστικών αποφάσεων, όταν την ίδια στιγμή η Ελλάδα βρίσκεται εκτός αγορών.
Χαρακτηρίζει εξαιρετικά σημαντική την αναφορά στην έκθεση για τις δικαστικές αποφάσεις καθώς έρχεται σε μια στιγμή όπου φουντώνει ένα κύμα αγωγών από συνταξιούχους για τη διεκδίκηση αναδρομικών. Και τονίζει ότι δεδομένου του ρυθμού απονομής της δικαιοσύνης, η βόμβα αυτή θα σκάσει τα επόμενα 2-3 χρόνια στα χέρια της επόμενης κυβέρνησης, τινάζοντας στον αέρα το μελλοντικό δημοσιονομικό τοπίο, μαζί με τη προσπάθεια μείωσης των φορολογικών συντελεστών, που χρειάζεται για να μπει η χώρα σε αναπτυξιακή τροχιά.
Συνέντευξη στον Γιώργο Φιντικάκη
Διαβάζοντας την έκθεση της Κομισιόν, αυτή χτυπάει ένα καμπανάκι για τις δικαστικές αποφάσεις αναφορικά με τα αναδρομικά, τη μείωση του μισθολογικού κόστους, και το "πακέτο Τσίπρα". Τι μήνυμα στέλνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή;
Η έκθεση δείχνει τον κίνδυνο που υπάρχει για το 2019, και στέλνει το μήνυμα "μην υπερβείτε τα όρια που έχουμε συζητήσει κατ'' επανάληψη".
Στην πραγματικότητα η Κομισιόν βλέπει την πρόθεση εκτόξευσης της μισθολογικής δαπάνης στο Δημόσιο, μαζί με τον κίνδυνο εκτροχιασμού του προϋπολογισμού εξαιτίας των δικαστικών αποφάσεων. Αποτυπώνει τον κίνδυνο ότι η ελληνική οικονομία θα μπει σε νέες περιπέτειες.
Την ίδια στιγμή η αναφορά στην έκθεση για τις δικαστικές αποφάσεις έρχεται και αυτή σε μια στιγμή όπου φουντώνει ένα κύμα αγωγών από συνταξιούχους για τη διεκδίκηση αναδρομικών. Δεδομένου του ρυθμού απονομής της δικαιοσύνης, η "βόμβα" αυτή θα σκάσει τα επόμενα 2-3 χρόνια στα χέρια της επόμενης κυβέρνησης. Αυτό θα τινάξει το δημοσιονομικό τοπίο, μαζί με τη προσπάθεια μείωσης των φορολογικών συντελεστών, που χρειάζεται για να μπει η χώρα σε αναπτυξιακή τροχιά. Μια συνταγματικού τύπου ρύθμιση θα μπορούσε να αποτρέψει αυτόν τον κίνδυνο.
Στο σκέλος του 2018, φαίνεται ότι θα υπάρξει ένας δημοσιονομικός χώρος 500-900 εκατ. ευρώ, προκειμένου να δοθεί το έκτακτο μέρισμα. Στο θέμα του 2019, η κυβέρνηση μιλά για ένα δημοσιονομικό χώρο 1,2 δισ. ευρώ. Αυτός θα μπορούσε θεωρητικά να τροφοδοτήσει μέρος από τη μη περικοπή των συντάξεων, και μέρος από τα μέτρα Τσίπρα της Θεσσαλονίκης.
Μην ξεχνάτε όμως ότι οι Ευρωπαίοι παρ'' ότι αναγνωρίζουν ότι θα υπάρξει υπερπλεόνασμα το 2019, εντούτοις δεν έχουν ακόμη συμφωνήσει με τη κυβέρνηση ως προς το ύψος του. Οι Ευρωπαίοι, επιπλέον, θέλουν και ένα περιθώριο ασφαλείας από τον στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ.
Έναν ευρύτερο λοιπόν κίνδυνο βλέπει η Κομισιόν και αυτός αφορά το κλίμα απαιτήσεων που έχει διαμορφωθεί. Αυτή τη στιγμή καταβάλλεται μια προσπάθεια να περάσει προς τα έξω ένα κλίμα ευφορίας, απαιτήσεων και παροχών που αφορά το 2019. Όλα αυτά μαζί δεν γίνονται, δηλαδή ούτε να περικοπούν οι συντάξεις, και αναδρομικά να επιστραφούν από τα δικαστήρια, και μέρισμα θα δοθεί. Αλλά όλα αυτά μαζί, δεν γίνονται εκτός και αν υπάρχει άνεση δανεισμού.
Άρα, λέτε ότι η οικονομία το 2019 δεν μπορεί να σηκώσει τέτοιες παροχές;
Είναι προφανές ότι η εξασφάλιση του ελληνικού αιτήματος κάθε άλλο παρά περίπατος θα είναι. Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί θα απαιτήσουν κάποιες "θυσίες", ώστε να μη σταλεί το μήνυμα ότι η Ελλάδα επιδιώκει να αναθεωρήσει τις δεσμεύσεις της.
Βέβαια η κυβέρνηση παρουσιάζει ως "κλειδωμένη" τη μη περικοπή των συντάξεων...
Σε κάθε περίπτωση, μια εξέλιξη σαν αυτή, δηλαδή η πλήρη αναστολή των περικοπών των συντάξεων (με δημοσιονομικό κόστος 2,065 δισ. ευρώ), και η εφαρμογή πρόσθετων δημοσιονομικών παρεμβάσεων πάνω από 700 εκατ. ευρώ (μείωση του ΕΝΦΙΑ, των ασφαλιστικών εισφορών και χορήγηση του επιδόματος ενοικίου), δύσκολα θα περάσει.
Υπάρχει ο κίνδυνος να υπερβούμε τα όρια. Έπειτα ενοχλεί το μήνυμα αμφισβήτησης των μεταρρυθμίσεων.
Κάθε εβδομάδα που περνά, προστίθεται άλλη μια εξαγγελία παροχών ή προσλήψεων στο προεκλογικό πακέτο...
Έτσι είναι, και αυτό ακριβώς το κίνδυνο κρούει η έκθεση της Κομισιόν. Το ζήτημα είναι ότι η πολιτική αυτή υπονομεύει όχι μόνο την επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές αλλά και το δημοσιονομικό τοπίο των επόμενων ετών. Δηλαδή μιλάμε για παροχές που στηρίζονται πάνω σε προσωρινά έσοδα μιας πολιτικής υπερφορολόγησης που δεν είναι διατηρήσιμη, αφού τα ίδια τα νούμερα δείχνουν ότι πολίτες και επιχειρήσεις έχουν φτάσει στο όριο της αντοχής τους. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της εξαγγελίας για 10.000 νέες προσλήψεις.
Σχολιάστε μας και τις προβλέψεις της Κομισιόν για τις επενδύσεις. Οι Βρυξέλλες προβλέπουν ότι αυτές θα... μειωθούν κατά 2,1% όταν στις εαρινές τους προβλέψεις έκαναν λόγο για αύξηση 10,3%. Πως γίνεται αυτό;
Αυτή η βουτιά των δέκα μονάδων οφείλεται στη καταβαράθρωση των δημοσίων επενδύσεων. Το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων έχει θυσιαστεί και θα συνεχίσει να θυσιάζεται προκειμένου να διατηρηθεί υψηλά το πρωτογενές πλεόνασμα. Όσον αφορά στις ιδιωτικές επενδύσεις, η μοναδική ανάκαμψη είναι αυτή στον οικιστικό τομέα. Ξένες επενδύσεις δεν έρχονται, ενώ οι αποκρατικοποιήσεις δύσκολα επιτυγχάνονται. Μένω έκπληκτος για το πόσο πολύ αυτή η κυβέρνηση αγνόησε τις δημόσιες επενδύσεις.