Άλλη μια ταφόπλακα στην Παιδεία βάζει ο κ. Γαβρόγλου με το σχέδιό του, που ετοίμασε χτες για να δώσει στους εκπαιδευτικούς. Και επί της ουσίας κοροϊδεύει καθηγητές, μαθητές και γονείς με παραμύθια. Οι εξετάσεις που καταργεί δεν καταργούνται και οι καθηγητές που θα προσλάβει θα παλέψουν σκληρά με το νόμο για να διοριστούν. Αν διοριστούν!
Η μεγάλη τομή στην Παιδεία που προαναγγέλλει ο κ. Γαβρόγλου και η κυβέρνηση είναι μια τρύπα στο νερό! Πρώτα και κύρια γιατί δεν διορθώνεις το ρετιρέ ενός σπιτιού που τρίζουν τα θεμέλιά του! Ο υπουργός ασχολείται με την ψηφοθηρική εισαγωγή στα πανεπιστήμια ως μείζον θέμα (ψηφίζουν οι 17χρονοι και οι γονείς τους), την ώρα που υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στη λειτουργία των νηπιαγωγείων και ακόμα μεγαλύτερο στην ποιότητα της διδακτέας Παιδείας σε δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο. Σε ένα Σχολείο που παράγει αμόρφωτους ή τρελαμένους μαθητές από τη ρηχότητα και την αντιφατικότητα των μαθημάτων. Και τρελαμένους γονείς από τις διαρκείς αλλαγές του κάθε υπουργού.
Ο υπουργός και η κυβέρνηση κλείνουν επίσης το μάτι σε όλους όσοι είναι έτοιμοι να γδάρουν οικονομικά τους νέους φοιτητές σε νοίκια, φαγητό και παροχές στις πόλεις με πανεπιστήμια. Μια πρακτική που εφαρμόστηκε με αχρείαστα ιδρύματα επί δεκαετίες για να καταργηθούν και τώρα να ξαναανθίσουν. Σε μια Ελλάδα ρημαγμένη από τις χαμηλές απολαβές και τους δυσθεώρητους φόρους.
Ο υπουργός προαναγγέλλει την κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων στα πανεπιστήμια, που δεν καταργούνται, και την πρόσληψη 15.000 εκπαιδευτικών από το 2020 με ένα σύστημα χωρίς γραπτές εξετάσεις, που έτσι δεν έχει στοιχεία αντικειμενικότητας δεν είναι ΑΣΕΠ και εμφανώς δεν αντέχει σε οποιαδήποτε προσφυγή στα δικαστήρια.
Μ αυτά τα απλά λόγια είναι στον αέρα και οι μαθητές, που άλλοτε θα δίνουν και άλλοτε δεν θα δίνουν εισαγωγικές (!), και τα πανεπιστήμια, που άλλοτε θα είναι α' εθνικής και άλλοτε β' εθνικής, και οι καθηγητές που χωρίζονται σε ακόμα πιο αβέβαιες ομάδες ως προς το μέλλον τους και την πρόσληψή τους και τις απολαβές τους.
Ταυτόχρονα δημιουργεί μείζον πρόβλημα στα πανεπιστήμια που δεν έχουν ούτε τα μέσα υποδομής (κτήρια, αίθουσες, όργανα, κλιματισμούς, εργαλεία διδασκαλίας, αναλώσιμα), ούτε τους προϋπολογισμούς για να ανταπεξέλθουν σε πλήθος φοιτητών, ούτε το απαιτούμενο διδακτικό και διοικητικό προσωπικό. Εδώ, σήμερα, τα περισσότερα μεγάλα ΑΕΙ δεν έχουν λεφτά για χαρτί τουαλέτας και κιμωλίες για τους πίνακες!
Για να καταλάβει ο αναγνώστης, ο καθηγητής, ο γονιός, ο φοιτητής, ο μαθητής τι κάνει ο κ Γαβρόγλου, πρέπει να σπουδάσει αλχημεία. Και μικροπολιτική ψηφοθηρία. Με κριτήρια παιδείας αποτυγχάνει.
Ο υπουργός χωρίζει τις πανεπιστημιακές σχολές σε πράσινες και κόκκινες! Οι κόκκινες θα είναι οι σχολές μεγάλης ζήτησης και οι υποψήφιοι θα μπαίνουν με κανονικές πανελλήνιες εξετάσεις. Οι πράσινες θα είναι οι σχολές χαμηλής ζήτησης. Εδώ οι υποψήφιοι θα μπαίνουν χωρίς εξετάσεις αν το απολυτήριο λυκείου πληροί τα κριτήρια που θα μπουν! Και τι γίνεται αν μια σχολή χαμηλής ζήτησης μετατραπεί σε υψηλής ζήτησης; Ε, θα αλλάξει χρώμα και θα γίνει κόκκινη για την επόμενη χρονιά!
Εδώ η λογική σηκώνει τα χέρια. Αλλά, και το υπουργείο επίσης: Πώς θα μετατραπεί από πράσινη σε κόκκινη, και τούμπαλιν, μια σχολή αφού η ζήτηση δεν θα καθορίζεται από τα ίδια κριτήρια; Αφού στη μια σχολή οι μαθητές μπαίνουν με εξετάσεις και στην άλλη τζάμπα! Αν η σχολή καλλιεργητών αμπαρόριζας γεμίσει με 3.500 φοιτητές επειδή μπαίνεις χωρίς εξετάσεις θα είναι του χρόνου μια κόκκινη σχολή; Οι 3.500 δεν θα σημαίνουν ζήτηση; Και αν δύο ή περισσότερες διαφορετικές σχολές περίπου ισοβαθμούν σε «ζήτηση» κατά τα κριτήρια (που ακόμα είναι στον αέρα!), πού θα υπαχθούν; Στις κόκκινες ή στις πράσινες; Ή μήπως στις ροζ με πράσινα αστράκια;
Επιπλέον, ο υπουργός θα μπουκώσει με αδιάφορους φοιτητές αποδεδειγμένα αδιάφορες σχολές. Αποδεδειγμένα, από τη στιγμή που δεν τις προτιμούν οι υποψήφιοι. Και θα τις μπουκώσει χωρίς κανένα αντίκρισμα στην πραγματική Παιδεία, γιατί οι αδιάφοροι αυτοί θα πάνε για να έχουν πάσο, φτηνή σίτιση, φοιτητικά δικαιώματα και απολυτήριο ΑΕΙ για μοριοδότηση στο δημόσιο και κάτι πιο σημαντικό: Την ευκαιρία να μεταπηδήσουν σε μια άλλη, κόκκινη σχολή, με κατατακτήριες εξετάσεις ή όποιες καθορίσει το ψηφοθηρικό υπουργείο.
Να σημειώσει ο αναγνώστης ότι η ιατρική σχολή δεν έχει μικροσκόπια ούτε για το ένα δέκατο των φοιτητών στα εργαστήρια, ότι το φυσικό πάσχει από όργανα εργαστηρίου, όπως και το Χημείο, που είναι διαρκές θύμα κλοπών. Για να μη μιλήσουμε για τις υποδομές στις εστίες, στις αίθουσες, σε μηχανογραφικό υλικό, σε κομπιούτερς σε όλα τα ΑΕΙ. Και ο κατάλογος δεν έχει τέλος.
Ο υπουργός που έχει καταργήσει 4 φορές τις εισαγωγικές εξετάσεις χωρίς να τις καταργήσει και έχει φέρει δυο φορές ανατροπή στη διδακτέα ύλη και το σύστημα ενδοσχολικών εξετάσεων, που έχει αποδειχτεί αστραπιαίος μάστορας μόνο σε ό,τι αφορά στον αφελληνισμό της διδακτέας ύλης με διαστροφή και κατάργηση ιστορίας και αρχαίων, αλλά και λατινικών, έχει αφήσει σύξυλους τους μαθητές της Β και Γ λυκείου, που δεν ξέρουν αν θα δώσουν εξετάσεις, με ποιο σύστημα και σε πόσα και ποια μαθήματα, εκπέμπει με τις νέες εξαγγελίες του σε μαθητές και γονείς το μοναδικό σαφές μήνυμα από τις αρλούμπες του: Ψηφίστε μας για να μοιράσουμε πτυχία από το 2020 και μετά. Ικανοποιώντας έτσι και τη φιλοδοξία των γονιών «να πάρει ένα χαρτί το παιδί, ό,τι νάναι».
Και εμπαίζει και τους καθηγητές ο υπουργός. Γιατί, υπόσχεται 15.000 προσλήψεις- από το 2020 κι αυτές!- με ένα σύστημα παρα- ΑΣΕΠ, χωρίς γραπτές εξετάσεις, με ένα διαγωνισμό μοριοδοτήσεων. Στον οποίο θα λαμβάνονται υπ΄όψιν η προϋπηρεσία (μέχρι 120 μήνες), πτυχία, μεταπτυχιακά και άλλα επιστημονικά προσόντα και κοινωνικά κριτήρια!
Μόνο που ο υπουργός δεν έχει πάρει υπ όψιν του ότι το ΑΣΕΠ προβλέπει ρητά και πρώτιστα ΓΡΑΠΤΕΣ εξετάσεις, ως το μόνο αδιάβλητο και αντικειμενικό κριτήριο. Με όλα τα υπόλοιπα να έπονται. Και δεν έχει υπολογίσει ότι το ΑΣΕΠ είναι υποχρεωτικό και κατοχυρωμένο από το Σύνταγμα ως Ανεξάρτητη Αρχή. Και δεν παρακάμπτεται.
Αλλά, κάνει και κάτι ακόμα πιο τραγικό ο υπουργός. Απαγορεύει σε κάθε φοιτητή που αποφοίτησε από το 2008 και μετά από σχολή που δίνει το δικαίωμα εργασίας σε διδασκαλική ή καθηγητική θέση να πιάσει δουλειά σε δημόσιο σχολείο! Γιατί, διαγωνισμός ΑΣΕΠ για προσλήψεις στα σχολεία έχει να γίνει από το 2008. Έκτοτε, τα σχολεία λειτουργούν χάρη στους χιλιάδες αναπληρωτές και ωρομίσθιους, που καλύπτουν τα κενά της κρατικής ανικανότητας.
Αν όλοι αυτοί οι αναπληρωτές και ωρομίσθιοι πάρουν μέρος στο διαγωνισμό του κ. Γαβρόγλου από το 2019 ως το 2022, δεν θα αφήσουν περιθώριο για κανέναν που δεν έχει προϋπηρεσία. Δηλαδή για κανέναν νέο άνθρωπο που θα έχει βγει από το πανεπιστήμιο τα τελευταία 10 χρόνια!
Και για να μετρήσουμε κυνικά τα σχέδια Γαβρόγλου, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου, για τις πρώτες 4.500 θέσεις από το 2019 αναμένεται να ενδιαφερθούν 35.000- 38.000 πολίτες. Και για τις επόμενες 10.500 θέσεις, πάνω από 100.000 υποψήφιοι!
Είναι πολλές οι ψήφοι Άρη. Με κόκκινους και πράσινους κόκκους.
Γ. Παπαδόπουλος- Τετράδης