Η πραγματικότητα διαψεύδει τον ΣΥΡΙΖΑ και την κριτική που ασκεί, δηλώνει στο liberal.gr η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, η οποία με αφορμή και τις διαρκείς επιθέσεις για την τηλεκπαίδευση τονίζει πως η αξιωματική αντιπολίτευση στα θέματα Παιδείας κινείται με ψηφοθηρική στόχευση.
Όπως αναφέρει αποτελεί παράδοξο αυτοί που στήριξαν τις καταλήψεις και αντέδρασαν σε κάθε πρωτοβουλία να κόπτονται για την ομαλή τέλεση των μαθημάτων.
Το γεγονός ότι παρά την ανάληψη της ευθύνης για το τεχνικό πρόβλημα που σημειώθηκε την Δευτέρα, πρώτη ημέρα εφαρμογής της τηλεκπαίδευσης λόγω lockdown, από την ίδια την εταιρεία πάροχο και παρά την επιβεβαίωση πως ανάλογα προβλήματα σημειώθηκαν σε χώρες της Ευρώπης, ο ΣΥΡΙΖΑ εξακολουθεί να εγείρει ζητήματα και να κατηγορεί το υπουργείο Παιδείας, επιβεβαιώνει σύμφωνα με την κ. Ζαχαράκη τη βασική στόχευση που είναι η νεολαία και η δημιουργία εντυπώσεων.
Όπως αναφέρει η υφυπουργός Παιδείας αποτελεί παράδοξο αυτοί που αντέδρασαν από την πρώτη στιγμή στην εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης αλλά και σε όλες τις πρωτοβουλίες και τις μεταρρυθμίσεις που προωθούνται παρά την πανδημία και τα προβλήματα που αυτή προκαλεί στην ομαλή λειτουργία αναιρώντας την κανονικότητα να εμφανίζονται ως τιμητές της κανονικότητας των πάντων.
Η κ. Ζαχαράκη επισημαίνει ακόμη ότι η τηλεκπαίδευση αποτελεί μια μεγάλη παρακαταθήκη για το ελληνικό δημόσιο σχολείο και διευκρινίζει πως η συμμετοχή η στήριξη και οι προσπάθειες των εκπαιδευτικών αλλά και των ίδιων των παιδιών ήταν και είναι σημαντικές για την υλοποίηση του στόχου που είναι κοινός για όλους.
Συνέντευξη στον Τάσο Ευαγγελίου
Τελικά τι συνέβη με την τηλεκπαίδευση και το blackout της Δευτέρας; Φταίει το υπουργείο όπως καταγγέλλει ο ΣΥΡΙΖΑ;
Αυτοί που επένδυσαν στην καταστροφολογία για μια ακόμη φορά διαψεύστηκα. Και θυμίζω ότι είναι οι ίδιοι που αντέδρασαν με ανάλογη ρητορική και στο άνοιγμα των σχολείων αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις που θα είχε η διακοπή των μαθημάτων στην ψυχολογία των παιδιών αλλά και στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αυτό που έγινε τη Δευτέρα προέκυψε από τεχνικό πρόβλημα που η ίδια η εταιρεία παροχής των υπηρεσιών (που διαθέτει δωρεάν την πλατφόρμα στο ελληνικό δημόσιο, στα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς} αναγνώρισε και παραδέχθηκε επισήμως. Τεχνικό πρόβλημα που μάλιστα δεν επηρέασε μόνο την Ελλάδα αλλά πολλές Ευρωπαϊκές χώρες.
Από τη Δευτέρα γίνονται συνεχείς αναβαθμίσεις η κατάσταση έχει ομαλοποιηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό και κατ' επέκταση έχει ομαλοποιηθεί η καθημερινότητα των ψηφιακών τάξεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι την Τρίτη έγιναν πάνω από 40.000 ψηφιακές τάξεις. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι την Δευτέρα, όταν προέκυψε το τεχνικό πρόβλημα, μπήκαν περίπου 600.000 παιδιά. Μιλάμε για ένα πολύ μεγάλο αριθμό σε ένα σύστημα το οποίο, σημειωτέον, ήδη λειτουργούσε με τις τάξεις των διαδικτυακών μαθημάτων για τα παιδιά τα οποία ήταν σπίτι για προληπτικούς λόγους, είτε επειδή ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες είτε διότι ήταν σε τάξεις και σχολεία που κλείνουν λόγω κρουσμάτων Covid.
Άρα, για να ξεκαθαρίζουμε, τεχνικό το ζήτημα το οποίο αντιμετωπίζεται. Βασικό μας στόχο και σε αυτόν είμαστε προσηλωμένοι αποτελεί και η πρόθεσή μας, να ενισχύεται συνέχεια κάθε τομέας και κυρίως το πανελλήνιο σχολικό δίκτυο ώστε να μπορεί να αντέξει αυτή την υπερχρήση που γίνεται και που θα συνεχιστεί.
Και όμως βλέπουμε ότι η κριτική συνεχίζεται. Μάλιστα και ο Αλέξης Τσίπρας από τα Ιωάννινα υποστήριξε ότι η κυβέρνηση ψεύδεται...
Τους διαψεύδει όμως η ίδια η πραγματικότητα. Η ίδια η πραγματικότητα απαντά στις επίμονες αιτιάσεις αυτών που επενδύουν τόσο καιρό στις επιθέσεις κατά του υπουργείου και της κυβέρνησης, αυτών που πολέμησαν λυσσαλέα και την τηλεκπαίδευση στην αρχή της πανδημίας. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τον Μάρτιο ήταν οι ίδιοι που εφεύρισκαν κάθε είδους πρόσκομμα για να υπονομευθεί η προσπάθεια που βρισκόταν σε εξέλιξη και η οποία σε κάθε περίπτωση δεν ήταν η προσπάθεια ενός απρόσωπου υπουργείου αλλά και των εκπαιδευτικών και των ίδιων των παιδιών. Χρειάστηκαν πολλές ώρες ώστε να καταστεί εφικτή η λειτουργία όλων και η δημιουργία αυτής της νέας σχέσης που σίγουρα δεν είναι ιδανική και δεν μπορεί να αντικαταστήσει την φυσική παρουσία στην τάξη, αλλά είναι κάτι που αποτελεί μια πολύ μεγάλη παρακαταθήκη για το ελληνικό δημόσιο σχολείο. Η τηλεκπαίδευση με τη σύγχρονη και την ασύγχρονη μορφή της δεν μπορεί ως εγχείρημα να παραγνωριστεί.
Πάντως συνολικά η Παιδεία και η Υγεία ως τομείς είναι στο επίκεντρο της κριτικής της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης όλο αυτό το διάστημα με αφορμή και την πανδημία. Θεωρείτε πως υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος λόγος; Μήπως γίνεται κάποιου είδους «επένδυση» σε αυτή την αντιπολιτευτική τακτική;
Μιλάτε σε έναν άνθρωπο που πολιτεύεται με το πρόταγμα ότι ο χώρος της Παιδείας δεν μπορεί να είναι πεδίο κομματικής αντιπαράθεσης. Αυτό όμως φαίνεται ότι δεν χαρακτηρίζει και τη λογική του ΣΥΡΙΖΑ, που εμφανίζεται να στοχεύει, αν θέλετε, για ψηφοθηρικούς λόγους είτε στην νεολαία είτε σε κάθε οικογένεια που αντιμετωπίζει ή δυσανασχετεί από τα συσσωρευμένα την περίοδο της πανδημίας, προβλήματα. Δείχνει θα σημείωνα ότι θέλει να τα αξιοποιήσει όλα αυτά ψηφοθηρικά.
Η Παιδεία δεν προνομιακός χώρος για την άσκηση αντιπολιτευτικής κριτικής και μάλιστα αυτού του είδους. Δεν πρέπει να είναι. Η οποιαδήποτε καλοπροαίρετη κριτική είναι καλοδεχούμενη για να γινόμαστε όλοι μας καλύτεροι. Όμως η κριτική πρέπει να έχει βάση και τεκμηρίωση ειδικά σε ευαίσθητους τομείς όπως η Παιδεία.
Αυτοί οι οποίοι από πέρσι μιλούσαν λυσσαλέα εναντίον της τηλεκπαίδευσης και διαψεύστηκαν, έστω με τα όποια προβλήματα προέκυψαν, αυτοί οι οποίοι προφανώς ανησυχούσαν για το άνοιγμα των σχολείων, αυτοί οι οποίοι είχαν σταθεί εναντίον στο νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση, αυτοί οι οποίοι έλεγαν το καλοκαίρι ότι το νομοσχέδιο για την πρωτοβάθμια και την δευτεροβάθμια εκπαίδευση ήταν νομοσχέδιο το οποίο δεν θα πέρναγε (εν τούτοις και εν μέσω πανδημίας εφαρμόζονται, πιλοτικά, εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις και εκπαιδευτικές καινοτομίες που σε όλη την Ελλάδα), ουσιαστικά επιβεβαιώνουν πως αντιμετωπίζουν τα πάντα ψηφοθηρικά και όχι ανθρωποκεντρικά.
Εμείς θα συνεχίσουμε λοιπόν να νομοθετούμε αλλά κυρίως να παίρνουμε πρωτοβουλίες οι οποίες θα αφορούν κάθε πολίτη κάθε μαθητή όπου και αν βρίσκεται. Είμαστε εδώ και για τον μαθητή ο οποίος είναι στο κέντρο της Αθήνας και μπορεί να έχει σύνδεση στο Ίντερνετ και υπολογιστή αλλά για τον μαθητή ενός απομακρυσμένου χωριού που αντιμετωπίζει προβλήματα είτε με τη σύνδεση επί με τον εξοπλισμό. Είμαστε εδώ για τους πολίτες και θα συνεχίσουμε να λειτουργούμε με γνώμονα αυτόν τον σκοπό.
Οφείλω να επισημάνω σχετικά με τις αντιδράσεις του ΣΥΡΙΖΑ για το άνοιγμα των σχολείων ότι τουλάχιστον τους δύο πρώτους μήνες λειτουργίας τα μέτρα απέδωσαν. Τηρούνται σχεδόν αξιοθαύμαστα από μικρούς και μεγάλους στα σχολεία. Από παιδιά ηλικίας 4 και 5 ετών. από τα μικρά παιδιά των 4 και των 5 ετών
Υπάρχει όμως και οικογένειες που δεν έχουν τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουν σε μια τέτοια διαδικασία μη διαθέτοντας υπολογιστές. Πως αντιμετωπίζεται αυτό το ζήτημα;
Μιλάμε για μια χώρα που λόγω του ιδιαίτερου αναγλύφου της υπάρχουν περιοχές που αντιμετωπίζουν ακόμη και θέματα της σύνδεσης. Δεν τα απέκτησαν τώρα βέβαια. Αυτό που κάνουμε, σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση και με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, είναι να προσπαθούμε να βρούμε τρόπους να ενισχύουμε κάθε περιοχή.
Συγχρόνως όμως το υπουργείο Παιδείας μέσα στο καλοκαίρι ενίσχυσε το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, ενίσχυσε δηλαδή το δίκτυο το οποίο βοηθά αυτή τη στιγμή στη τηλεκπαίδευση παντού στην Ελλάδα. Την ίδια στιγμή έστελνε στα σχολεία της χώρας πάνω από 80000 φορητές συσκευες για να μπορούν να βοηθηθούν κυρίως τα παιδιά που δεν μπορούν να έχουν στο σπίτι, λόγω κοινωνικών και οικονομικών προβλημάτων και να αποκτήσουν πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση.
Δεν θα σταματήσουμε αυτή την προσπάθεια. Θέλω στο σημείο αυτό να τονίσω ότι σε αυτή την προσπάθεια βρήκαμε πολλούς αρωγούς. Ήταν η ιδιωτική πρωτοβουλία. Περίπου 20.000 τάμπλετ δόθηκαν μέσα από δωρεές. Ήταν όμως και τα Ευρωπαϊκά κονδύλια, μέσω ΕΣΠΑ, τα οποία συνέβαλαν στο να παραλάβουμε πάνω από 60000 τάμπλετ που εστάλησαν σε κάθε σχολείο. Υπαρκτά τα προβλήματα, δεν εξωραΐζουμε την κατάσταση αντιθέτως αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες και προχωράμε σε δράσεις για να διευκολύνουμε την πρόσβαση κάθε παιδιού. Μέλημα μας, στόχος μας είναι η ισότητα των ευκαιριών για κάθε όπου και αν βρίσκεται.
Οι εκπαιδευτικοί στηρίζουν τις πρωτοβουλίες που λαμβάνονται; Διότι ναι μεν βλέπουμε συνδικαλιστές να αντιδρούν σε κάθε δράση, όμως η βάση των εκπαιδευτικών πως αντιδρά;
Φαίνεται από το αποτέλεσμα και τη συμμετοχή. Συμμετοχή η οποία ήδη στην τηλεκπαίδευση καταγράφει υψηλότατα αποτελέσματα, όπως για παράδειγμα χθες. Θα ήθελα να επισημάνω ότι οι εκπαιδευτικοί έστω και σε θέματα που έπρεπε να προσαρμοστούν απότομα, όπως έγινε τον Μάρτιο, προσπάθησαν με κάθε τρόπο συμβάλλοντας στην υλοποίηση του εγχειρήματος. Υπήρξαν και επιμορφωτικά σεμινάρια τα οποία έγιναν από το ινστιτούτο εκπαιδευτικής πολιτικής και από διάφορους φορείς.
Τώρα, μέσα από ένα μεγάλο πρόγραμμα ΕΣΠΑ, θα προχωρήσουμε στην επιμόρφωση, όλων των εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση μονίμων και αναπληρωτών, για τα ψηφιακά εργαλεία αλλά και για το πως γίνεται ένα εξ αποστάσεως μάθημα.
Όλοι λοιπόν ερχόμαστε και κάνουμε μια «αλυσίδα» με τον κάθε κρίκο να αλληλεπιδρά, γύρω από τα παιδιά έτσι ώστε να μπορέσουμε να τους διασφαλίσουμε όσο γίνεται καλύτερα την πρόσβαση στην εκπαίδευση. Αυτό που στερήθηκαν πολύ καιρό και δεν είναι δυνατόν να συνεχίσουν να το στερούνται.
Ξέρετε ένα σημαντικό ζήτημα που θέλουμε να αντιμετωπίσουμε και αντιμετωπίζουμε είναι και η κάλυψη των κενών. Διότι δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι και από την προηγούμενη σχολική περίοδο και από την τωρινή προκαλούνται κενά στα παιδιά. Δεν θέλουμε να είναι έτσι. Θα προτεραιοποιήσουμε την κάλυψη των κενών που προκλήθηκαν από την προηγούμενη περίοδο για αυτό και προχωράμε και παρακάτω στην ύλη τώρα με την υποχρεωτική πλέον χρήση της τηλεκπαίδευσης.
Πώς κρίνετε το γεγονός πως η αξιωματική αντιπολίτευση από τη μια πλευρά εμφανίζεται να θέτει θέμα συνέχισης των μαθημάτων και από την άλλη να είναι η ίδια που υποστήριξε ανοιχτά τις καταλήψεις;
Η αλήθεια είναι πως αποτελεί μια ανεύθυνη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης και βέβαια ένα έντονο παράδοξο. Υπάρχει μια αντίφαση μέσα στην αγωνία για το τι θα γίνει με το μάθημα και την ταυτόχρονη υποστήριξη των καταλήψεων. Όπως είχαμε τονίσει εκείνη την περίοδο η κατάληψη δεν είναι λύση. Δεν απαντά στα υπαρκτά προβλήματα ούτε και σε όσα καθ' υπερβολήν εκτιμώ ετέθησαν από τους καταληψίες. Γι' αυτό και είχα αναφέρει πως σταδιακά θα σταματούσαν.
Και όμως ο ΣΥΡΙΖΑ εκεί βρήκε χώρο ώστε να δώσει στήριξη σε μια διαδικασία η οποία ουσιαστικά δημιουργεί ανισότητα ευκαιριών. Γιατί πρέπει να αναλογιστούμε ποιος ωφελείται όταν κλείνει η πόρτα του σχολείου. Σίγουρα όχι οι μαθητές σίγουρα όχι οι εκπαιδευτικοί σίγουρα όχι η Παιδεία.