Η πανδημική κρίση δημιούργησε αρρυθμίες στην παγκόσμια αγορά εμπορευματοκιβωτίων, «πάγωσε» τις θαλάσσιες μεταφορές και διασάλευσε την εφοδιαστική αλυσίδα. Το 2020 ήταν το έτος που καταγράφηκαν στη χώρα μας οι λιγότερες μεταφορές εμπορευμάτων διά θαλάσσης με την πτώση στα μεταφερόμενα φορτία στην ενδοχώρα να καταγράφουν πτώση έως 50%.
Ωστόσο, η αγορά ανακάμπτει και οι μεταφορές φορτίων έχουν εκτοξευθεί.Τι αναφέρει ο Χαράλαμπος Σημαντώνης, Πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Μικρών Αποστάσεων σε συνέντευξή του στο Liberal Markets.
Συνέντευξη στον Νικόλα Ταμπακόπουλο
Πώς κινήθηκε η αγορά το 2020. Ήταν έντονα πτωτική;
Γενικότερα το 2020 ήταν μια δύσκολη χρονιά για όλο το εμπόριο διεθνώς. Η πανδημία του κορονοϊού δημιούργησε προβλήματα στις εξαγωγές, στις εισαγωγές και στις μεταφορές προϊόντων. Αυτά τα προβλήματα δεν αφορούσαν μόνο τις θαλάσσιες, αλλά όλους τους κλάδους μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Σε ό,τι αφορά στην Ελλάδα παρατηρήθηκε πτώση πάνω από 50% στα μεταφερόμενα φορτία. Το καλοκαίρι που είναι μια περίοδος που παραδοσιακά καταγράφονται υψηλά ποσοστά μεταφοράς φορτίων, αυτή κινήθηκε σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα. Κάτι που είναι λογικό καθώς ο τουρισμός υπολειτουργούσε και δεν υπήρξε σαφήνεια ως προς τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν. Πολλά πλοία είχαν δέσει στα λιμάνια και παρέμειναν σε αυτά.
Φέτος, τι εικόνα επικρατεί στην αγορά;
Η φετινή χρονιά ξεκίνησε με προσμονή πως η πανδημία θα μπορέσει να ελεγχθεί και οι αρρυθμίες στην αγορά να περιοριστούν. Έχουμε πλέον φτάσει στο σημείο να φτάσουμε στα νούμερα του 2019, κάτι που είναι ιδιαίτερα θετικό. Η ανοικοδόμηση έχει ξεκινήσει, τα κατασκευαστικά έργα έχουν πάρει μπροστά. Κάτι που φαίνεται από τις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων, καθώς στα νησιά υπάρχουν αρκετές μεταφορές. Σε ορισμένες περιπτώσεις οι μεταφορές κινούνται στο +30% συγκριτικά με το 2019. Πρόκειται για πολύ σημαντική εξέλιξη.
Καθώς η μεταφορά φορτίων έμμεσα υποδηλώνει και την τουριστική κίνηση που αναμένει η αγορά, είστε αισιόδοξος για τον τουρισμό φέτος;
Είμαι συγκρατημένα αισιόδοξος καθώς βλέπουμε πως υπάρχει αύξηση των μεταφορόμενων φορτίων. Αυτή οφείλεται αφενός στις προσδοκίες της αγοράς για τον τουρισμό και αφετέρου στο γεγονός πως εξαιτίας του παρατεταμένου lockdown έχουν αδειάσει επιχειρήσεις από τα προϊόντα τους. Η ναυλαγορά και η μεταφορά φορτίων αναμένουν σημαντική ανάκαμψη της κατανάλωσης και του τουρισμού και αρχίζουμε τις μεταφορές υπό αυτό το πρίσμα.
Ποια τα γενικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος;
Σε ό,τι αφορά στο κομμάτι της πανδημίας ένα σημαντικό πρόβλημα είναι η αλλαγή των πληρωμάτων, ο εμβολιασμός τους και το ευρωπαϊκό trade. Έχουν ξεκινήσει διαδικασίες από τα υπουργεία Υγείας και Ναυτιλίας προκειμένου να υπάρξει προτεραιότητα στον εμβολιασμό πληρωμάτων. Η δεύτερη δόση των εμβολίων πρέπει να γίνει στο λιμάνι για τους ναυτικούς και αναμένουμε ένα βελτιωμένο κανονιστικό πλαίσιο.
Τέλος, κ. Σημαντώνη αντιμετωπίζετε προβλήματα χρηματοδότησης;
Ο τομέας μεταφοράς εμπορευμάτων είναι ιδιαίτερος. Πρέπει να υιοθετήσουμε πράσινο καύσιμο, κάτι που είναι πιο εύκολο γιατί οι αποστάσεις τόσο στο ελληνικό, όσο και στο ευρωπαϊκό trade είναι συγκεκριμένες. Ωστόσο η πράσινη ναυτιλία έχει ένα κόστος, το οποίο δεν γίνεται να επιμεριστούν μόνο οι εφοπλιστές.
Προσπαθούμε να φτιάξουμε το πλαίσιο για τη ναυτιλία μικρών αποστάσεων, ώστε η αγορά να πάρει μπροστά. Το δεύτερο πλαίσιο είναι το νομοθετικό. Το τρίτο είναι η χρηματοδότηση η οποία είναι αναγκαία. Βλέπουμε διάθεση από την κυβέρνηση να λυθούν ορισμένα προβλήματα του κλάδου, όμως αναμένουμε και έργα προς αυτή την κατεύθυνση.