Η εξίσωση που λέγεται αγορά αυτοκινήτου έχει γίνει ακόμα πιο δύσκολη καθώς πέρα από το διαχρονικό ερώτημα του value for money ή αν θέλετε του τί παίρνω με 10.000 ή 15.000 ευρώ (κοκ.) σε αυτήν μπήκαν και άλλες μεταβλητές όπως ο τύπος του συστήματος κίνησης. Η πορεία προς την ηλεκτροκίνηση έχει ξεκινήσει και για κάποιους – προσοχή: όχι όμως για όλους – έχει έρθει η ώρα για το μεγάλο βήμα.
Στα θέματα που σημάδεψαν αναμφισβήτητα την επικαιρότητα του θέρους, περιλαμβάνεται και το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που παρουσίασε με κάθε επισημότητα το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ένα πρόγραμμα κινήτρων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στο σύνολό της, καθώς το κράτος δεν έρχεται να επιδοτήσει απλώς την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, αλλά προχωρά στην ενίσχυση της προσπάθειας δημιουργίας υποδομής, με κίνητρα για εγκατάσταση φορτιστών κλπ.
Ενώ επιδοτήσεις δεν δίνονται μόνο για αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων αλλά και για ηλεκτρικά δίκυκλα, τρίκυκλα και ποδήλατα – με τα τελευταία να έχουν γίνει ιδιαίτερα δημοφιλή και να αποτελούν αιτία και αφορμή για την έναρξη νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και από αντιπροσωπείες αυτοκινήτων (πχ. Kosmocar/Kosmoride).
Εμάς βεβαίως μας απασχολεί πρώτα απ’ όλα η αγορά αυτοκινήτου, καθώς το αυτοκίνητο δεν είναι απλώς ένα αντικείμενο του πόθου, ένα παιχνίδι, αλλά είδος πρώτης ανάγκης, που για αυτόν τον λόγο, πρώτα απ’ όλα, αγοράζεται κάθε χρόνο από δεκάδες χιλιάδες συμπατριώτες μας.
Αν, λοιπόν, μέχρι τώρα το ερώτημα που συνήθως δεχόμασταν ήταν «να πάρω βενζίνη ή diesel», με το φόβο της υποτιθέμενης ολικής απαγόρευσης και της παύσης της παραγωγής των πετρελαιοκίνητων ΙΧ να ταλαιπωρεί τη σκέψη όσων έβλεπαν με καλό μάτι την αναμφισβήτητη οικονομία – ιδιαίτερα στον ανοιχτό δρόμο, σε μακρινές διαδρομές και ταξίδια - που προσφέρει η επιλογή του πετρελαίου, σήμερα η ερώτηση «να πάρω ηλεκτρικό;» έχει την τιμητική της. Ακόμα και άνθρωποι που εισοδηματικά απέχουν από το να έχουν την άνεση των 25.000 – 30.000 ευρώ που απαιτούνται για την αγορά ενός οχήματος μηδενικών ρύπων μπαίνουν στον πειρασμό να το συζητήσουν σοβαρά…
Η αλήθεια είναι ότι η ηλεκτροκίνηση δεν είναι για όλους, χωρίς – σε καμία περίπτωση - αυτό να σημαίνει ότι δεν είναι για κανέναν!
Γιατί μπορεί η μέγιστη έκπτωση των 6.000 ευρώ που προβλέπει το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» να αποτελεί όντως ένα ισχυρό κίνητρο, όμως το πράγμα θέλει σκέψη. Σκεφτείτε ότι στην καλύτερη περίπτωση, για ένα αυτοκίνητο πόλης όπως τα Fiat 500, Skoda Citigo iV, Smart fortwo θα χρειαστείτε, ακόμα και με την επιδότηση ένα ποσόν της τάξης των 18.000 – 20.000 ευρώ. Ενώ για πιο μεγάλα, οικογενειακά μοντέλα πρέπει να προσθέσουμε άλλες 10.000 ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να πάρετε μολύβι και χαρτί (και για να μιλάμε με τη γλώσσα των ημερών: να φτιάξετε ένα αρχείο excel) και να κάνετε τους υπολογισμούς σας, αφού προηγουμένως έχετε σκεφτεί πόσες και τί είδους διαδρομές κάνετε, τί πληρώνετε για καύσιμα με το βενζινο- ή πετρελαιο- κίνητο αυτοκίνητό σας και ποια είναι η οικονομία που θα προκύψει από ένα αυτοκίνητο που το βράδυ θα μπαίνει σε κάποια πρίζα (φορτιστή) του σπιτιού σας για να μειώσει αρκετά, ακόμα και κατά 5 φορές (υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις) το κόστος κίνησης των διαδρομών σας. Το όφελος, το Υπουργείο Ενέργειας το υπολογίζει στα 1.400 ευρώ ανά 10.000 χιλιόμετρα, ωστόσο κατά περίπτωση αυτό διαφέρει και για αυτό χρειάζονται οι προσωπικοί υπολογισμοί κάθε χρήστη αυτοκινήτου.
Υπάρχουν βεβαίως και οφέλη από το μειωμένο κόστος συντήρησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά παρόλα αυτά, αν σας λέγαμε ότι εν τέλει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει πρώτα απ’ όλα νόημα για εταιρίες που δραστηριοποιούνται σε κάποια πόλη, και ελεύθερους επαγγελματίες (λόγω και των φορολογικών κινήτρων), αλλά και δημόσιους οργανισμούς, δεν θα κάναμε λάθος. Όπως επίσης φαίνεται ότι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει νόημα και για τους ταξιτζήδες.
Χωρίς, βεβαίως, να αποκλείει κανείς το σενάριο να συμφέρει και έναν ιδιώτη το ηλεκτρικό αυτοκίνητο: αυτό μπορεί να συμβεί στην περίπτωση που κάποιος κάνει καθημερινά πολλά χιλιόμετρα σε ένα αστικό κέντρο (και γύρω από αυτό) οπότε το excel που αναφέραμε παραπάνω του βγάζει θετικό οικονομικό αποτέλεσμα σε ένα εύλογο διάστημα. Για αυτές λοιπόν τις κατηγορίες χρηστών παραθέτουμε στο παρόν αφιέρωμα μια σειρά ηλεκτροκίνητες προτάσεις, όπως τα πλήρως ηλεκτρικά Kia e-Niro και Opel Corsa-e & Mokka-e, αλλά μια σειρά επαναφορτιζόμενες “plug in” υβριδικές προτάσεις που θα διευκολύνουν τους οδηγούς κατά τη μακρά ενεργειακή μετάβαση στους μηδενικούς ρύπους συνδυάζοντας τα οφέλη της αυτονομίας που προσφέρουν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης με την κίνηση μηδενικών ρύπων που εξασφαλίζουν οι ηλεκτροκινητήρες. Ανάμεσά τους μια ολόκληρη σειρά μοντέλων της Mercedes, η EQ Power (A 250e, GLA 250e, C 300 e & C 300 de), αλλά και οι plug in hybrid εκδόσεις του Opel Grandland X.
Οφείλουμε πάντως να τονίσουμε στο σημείο αυτό ότι μπορεί η ηλεκτροκίνηση να είναι το φωτεινό μας μέλλον, αλλά επί της παρούσης δεν αποτελεί πανάκεια. Διότι, αν το ζητούμενο για τον τελικό χρήστη-οδηγό-καταναλωτή είναι η οικονομία, ενδέχεται αυτή να επιτυγχάνεται με πολύ χαμηλότερο κόστος αγοράς του οχήματος. Και στο σημείο αυτό έχουμε το χαρακτηριστικό παράδειγμα της Renault, που ενώ ήδη κατέχει εξέχουσα θέση στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, δεν διστάζει να προτείνει τα νέα Renault Clio και Captur σε εκδόσεις διπλού καυσίμου (βενζίνης – υγραερίου/LPG) που είναι επίσης και ελαφρώς πιο φιλικά προς το περιβάλλον.
Τέλος, ο οδηγός-υποψήφιος αγοραστής πρέπει να έχει υπόψη του ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα είναι για καιρό ακόμα μαζί μας – και μάλιστα με αναβαθμισμένα οικολογικά πιστοποιητικά. Στην αγορά υπάρχει πλήθος προτάσεων τόσο με κινητήρες βενζίνης, όσο και με diesel που – και στις δύο περιπτώσεις - καλύπτουν τις αυστηρές απαιτήσεις των ευρωπαϊκών προδιαγραφών, εξασφαλίζοντας παράλληλα χαμηλή κατανάλωση. Για παράδειγμα, οι σύγχρονοι turbo βενζινοκινητήρες των 1.000 κ.εκ. αποδίδουν την ισχύ που απέδιδαν πριν από τρεις δεκαετίες δίλιτροι κινητήρες με κατανάλωση όμως μειωμένη κατά 30-40%! Τέτοιας τεχνολογίας κινητήρες, ίδιου και μεγαλύτερου κυβισμού, θα βρείτε στην πλήρη γκάμα των SUV της Skoda (Kamiq, Karoq, Kodiaq) που παρουσιάζουμε στο αφιέρωμά μας. Δίπλα τους παρατάσσονται αξιόλογοι πετρελαιοκινητήρες – κυρίαρχοι των μεγάλων αποστάσεων – αποδεικνύοντας ότι όλες οι τεχνικές προσεγγίσεις έχουν τη θέση τους και ότι σε καμία περίπτωση δεν φτάσαμε στην κατάργηση του diesel...
Τέλος, ο οδηγός-υποψήφιος αγοραστής πρέπει να έχει υπόψη του ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα είναι για καιρό ακόμα μαζί μας – και μάλιστα με αναβαθμισμένα οικολογικά πιστοποιητικά. Στην αγορά υπάρχει πλήθος προτάσεων τόσο με κινητήρες βενζίνης, όσο και με diesel που – και στις δύο περιπτώσεις - καλύπτουν τις αυστηρές απαιτήσεις των ευρωπαϊκών προδιαγραφών, εξασφαλίζοντας παράλληλα χαμηλή κατανάλωση. Για παράδειγμα, οι σύγχρονοι turbo βενζινοκινητήρες των 1.000 κ.εκ. αποδίδουν την ισχύ που απέδιδαν πριν από τρεις δεκαετίες δίλιτροι κινητήρες με κατανάλωση όμως μειωμένη κατά 30-40%! Τέτοιας τεχνολογίας κινητήρες, ίδιου και μεγαλύτερου κυβισμού, θα βρείτε στην πλήρη γκάμα των SUV της Skoda (Kamiq, Karoq, Kodiaq) που παρουσιάζουμε στο αφιέρωμά μας. Δίπλα τους παρατάσσονται αξιόλογοι πετρελαιοκινητήρες – κυρίαρχοι των μεγάλων αποστάσεων – αποδεικνύοντας ότι όλες οι τεχνικές προσεγγίσεις έχουν τη θέση τους και ότι σε καμία περίπτωση δεν φτάσαμε στην κατάργηση του diesel...