Τα 75α γενέθλια του διαχρονικού και δημοφιλέστατου Citroën 2 CV ενός αυτοκινήτου που προέκυψε ως συνέχεια του “Toute Petite Voiture” (πολύ μικρού οχήματος) του 1936 και κατάφερε να γίνει ένα από τα πιο εμβληματικά – αν όχι το πιο εμβληματικό – μοντέλα της γιορτάζει φέτος η Citroën.
Σχεδιασμένο στο σχεδιαστικό κέντρο της Citroën στη Rue du Théâtre στο Παρίσι και εξελιγμένο στο κέντρο δοκιμών La Ferté-Vidame στην περιφέρεια του Eure-et-Loir, το δημοφιλές 2 CV έκανε την πρώτη του δημόσια εμφάνιση στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού, στις 7 Οκτωβρίου 1948. Και ήταν αυτή η εμφάνιση η αρχή μιας εντυπωσιακής πορείας, με 5.114.969 κομμάτια να βγαίνουν από το εργοστάσιο στη διάρκεια των 42 ετών που το μοναδικό αυτό μοντέλο έμεινε στην παραγωγή. Μεταξύ αυτών των 2 CV περιλαμβάνονται και 1.246.335 2 CV «βανάκια». Το τελευταίο 2 CV βγήκε από το εργοστάσιο του Mangualde στην Πορτογαλία, στις 4 μ.μ. την 27η Ιουλίου του 1990.
Εν αρχή ήν το “TPV”
Το μοντέλο "TPV" / Toute Petite Voiture (πολύ μικρό αυτοκίνητο) γεννήθηκε το 1936 με στόχο να προσφέρει στους αγοραστές με χαμηλό εισόδημα, ένα οικονομικό και ευέλικτο αυτοκίνητο. Το πρώτο πρωτότυπο με δυνατότητα κίνησης στο δρόμο είδε το φως της δημοσιότητας το 1937, είχε βάρος μόλις 370 κιλά και διέθετε μόνο έναν προβολέα (καθώς η νομοθεσία εκείνη την εποχή δεν απαιτούσε δύο! Το TPV μπορούσε να μεταφέρει έως τέσσερα άτομα και 50 κιλά αποσκευών με μέγιστη ταχύτητα 50 km/h, ήταν δε εξαιρετικά άνετο.
Στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού, το 1939, επρόκειτο να παρουσιαστούν 250 μοντέλα προπαραγωγής, αλλά το ξέσπασμα του πολέμου άλλαξε με βίαιο τρόπο τα σχέδια των Γάλλων, καθώς τα μοντέλα που είχαν κατασκευαστεί καταστράφηκαν όλα εκτός από τέσσερα, που φυλάσσονταν κρυφά στο Κέντρο δοκιμών της Citroën στο La Ferté-Vidame.
Η γέννηση του θρύλου
Όταν βγήκε στην παραγωγή τον Ιούλιο του 1949, το 2 CV ήταν ένα μικρό αυτοκίνητο με αερόψυκτο, επίπεδο «μπόξερ» κινητήρα 375 κ.εκ., ο οποιος απέδιδε μόλις 9 ίππους, και επέτρεπε τελική ταχύτητα 50 km/h. Με αυτό το μοντέλο, η Citroën είχε καταφέρει να δημιουργήσει μια επανάσταση στην αυτοκινητοβιομηχανία…
Το μοναδικό του design και η ελκυστικότητά του κέρδισαν γρήγορα ένα μεγάλο μέρος του αγοραστικού κοινού. Η τεράστια επιτυχία του όμως μπορεί να αποδοθεί και στο άπειρο εύρος χρήσεων του, καθώς και στα αφαιρούμενα καθίσματά του, το χαμηλό βάρος του, την ευελιξία και την άνεση που προσέφερε στους επιβάτες του. Ενώ σίγουρα, ιδιαίτερο ρόλο έπαιξε στην επιτυχία αυτή και το γεγονός ότι ήταν εξαιρετικά οικονομικό στη λειτουργία του, καθιστώντας ως το πλέον δημοφιλές αυτοκίνητο. Μέχρι το 1950, οι παραγγελίες ήταν αμέτρητες, αυξάνοντας τους χρόνους παράδοσης στα 6 χρόνια!
Το πρωτοποριακό πνεύμα του, με τις έξυπνες για την εποχή τεχνολογίες του, εξασφάλισαν ότι θα παραμείνει στο προσκήνιο της αυτοκινητοβιομηχανίας για πολλά χρόνια. Το 2 CV είναι ένα διαχρονικό μοντέλο που έχει γίνει ένα πραγματικό κοινωνικό φαινόμενο, προσελκύοντας συλλέκτες από όλο τον κόσμο. Και εξακολουθεί, ακόμα και σήμερα, να κυκλοφορεί συχνά στους δρόμους μας.
Το 2 CV είναι επίσης γνωστό σε όλο τον κόσμο με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και η φήμη του το έκανε να κερδίσει πολλά προσωνύμια. Μερικά από τα πιο γνωστά είναι τα "Deuche", "Deudeuche" και "Ugly Duckling", για να αναφέρουμε μόνο μερικά από αυτά. Αυτή η μεγάλη ποικιλία προσωνύμιων, δείχνει πόσο δημοφιλές ήταν αυτό το ιστορικό και εμβληματικό μοντέλο.
Μοναδικές εκδόσεις οργώνουν την Υφήλιο
Συνολικά, υπήρχαν δέκα ειδικές εκδόσεις του 2 CV, που κυκλοφόρησαν στη Γαλλία και σε ευρωπαϊκές χώρες. Περιλάμβαναν το Spot, το Charleston και το Cocorico. Το 2 CV υπέστη επίσης μια σειρά αλλαγών, συμπεριλαμβανομένης της κυκλοφορίας του van 2 CV (γνωστού ως 2 CV AU) το 1951 και στη συνέχεια του 2 CV AZ το 1954, εξοπλισμένο με κινητήρα 12 ίππων και με τον περίφημο φυγόκεντρο συμπλέκτη.
Επιπλέον, το 2 CV έφτασε να οδηγείται σε δρόμους σε όλο τον κόσμο χάρη σε διάφορα οδοιπορικά, όπως το 16.500 χλμ. Paris-Kaboul-Paris Raid του 1970, το 13.500 χλμ Paris-Persépolis Raid του 1971 και το 8.000 χλμ Africa Raid από το Abidjan στην Τύνιδα το 1973, οργανωμένα και τα τρία από τη Citroën.
8 εμβληματικά 2 CVs σε μια ιστορική φωτογράφιση
Για τον εορτασμό των 75-χρονων του 2 CV, οκτώ εμβληματικά 2 CVs από το Μέγαρο της Citroën, φωτογραφήθηκαν, στο πλαίσιο μιας εκδήλωσης – η οποία θα πραγματοποιηθεί στις 7 Οκτωβρίου και θα είναι αφιερωμένη στη μεγάλη αυτή επέτειο -, υπό μια ιδιαίτερα καλλιτεχνική οπτική γωνία:
- Το 2 CV 6 Hermès, ντυμένο από την Hermès μέσα και έξω, που παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού το 2008 για να σηματοδοτήσει τα 60ά γενέθλια του 2 CV.
- Τα 2 CV 6 Spécial, ένα από τα 2 τελευταία 2 CVs που παρήχθησαν στο εργοστάσιο του Levallois το 1988
- Το 2 CV Spot, η πρώτη ειδική έκδοση της Citroën, εκ των οποίων 1.800 μονάδες κατασκευάστηκαν με δίχρωμη ταπετσαρία και αμάξωμα, βασισμένα σε σχέδιο του στυλίστα Serge Gevin.
- Το 2 CV A, ένα από τα 250 πρωτότυπα που κατασκευάστηκαν το 1939 για την Έκθεση Αυτοκινήτου, η οποία έμελλε να ακυρωθεί λόγω του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Ένα από τα τέσσερα εναπομείναντα οχήματα, βρίσκεται στο Μέγαρο Citroën.
- Το 2 CV A Berline (του 1950), πανομοιότυπο με αυτό που αποκάλυψε ο Pierre Boulanger στα εγκαίνια της Έκθεσης Αυτοκινήτου του Παρισιού το 1948.
- Το δεξιοτίμονο 2 CV A, που κατασκευάστηκε στο Slough (του Ηνωμένου Βασιλείου) από το 1953. Είχε πορτμπαγκάζ από λαμαρίνα και ανοιγόμενα πίσω παράθυρα. Μέχρι σήμερα, είναι το παλαιότερο 2 CV Βρετανικής κατασκευής στην Ευρώπη.
- Το 2 CV AZU, ένα βαν 2 CV που κατασκευάστηκε από το 1954 έως τον Μάρτιο του 1978, έχει μεγάλη χωρητικότητα φόρτωσης και πίσω πόρτες τύπου «ντουλαπιού» για εύκολη φόρτωση.
- Το 2 CV 4 x 4 «Sahara», με τετρακίνηση και δύο κινητήρες που του επιτρέπουν να κινείται σε επικλινές αμμώδες έδαφος, με κλίση πάνω από 40%!