E-Tech Saga: 4x4 300 hp. Πράσινη τετρακίνηση α λα γαλλικά

E-Tech Saga: 4x4 300 hp. Πράσινη τετρακίνηση α λα γαλλικά

Το Renault Rafale E-Tech 4x4 300 hp προσφέρει το καλύτερο και από τους δύο κόσμους: ηλεκτρικό και plug-in υβριδικό. Ηλεκτρική λειτουργία για την καθημερινή οδήγηση με αυτονομία έως 105 χιλιόμετρα (κύκλος WLTP EV) και χρήση του βενζινοκινητήρα στις μεγάλες διαδρομές, με κατανάλωση καυσίμου 0,5 l/100 km με πλήρη μπαταρία και 5,8 l/100 km με άδεια (Esprit Alpine finish / WLTP), που επιτρέπει στο όχημα να καλύψει έως και 1.000 km με ένα μόνο ρεζερβουάρ καυσίμου. 

Το Renault Rafale E-Tech 200 hp παρουσιάστηκε στον Τύπο στην αεροπορική έκθεση του Παρισιού στις 18 Ιουνίου 2023. Αποκαλύπτοντας τη νέα ναυαρχίδα της μάρκας, ο Luca de Meo, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Renault, είχε τότε δηλώσει ότι: «Το Rafale επανασυνδέει τη Renault με ένα μακρόχρονο όνειρο, ένα όνειρο στο οποίο η μάρκα αποδεικνύει την ικανότητά της να ανεβαίνει σε νέα ύψη και να στοχεύει ακόμη και στο υψηλότερο σημείο της αγοράς». Αυτή η αινιγματική δήλωση έγινε πραγματικότητα τον Νοέμβριο του 2024 με την παρουσίαση της έκδοσης «προηγμένων επιδόσεων» του Rafale: το E-Tech 4x4 300 hp.

Για τους μηχανικούς του έργου, ήταν σαφές ότι η έκδοση υψηλών επιδόσεων του Rafale έπρεπε να τροφοδοτείται από την E-Tech και ήταν ο ρόλος τους να οδηγήσουν το σύστημα σε νέα ύψη τεχνικής και τεχνολογικής υπεροχής.

Πρόκληση αριθ. 1: διαχείριση της ροής ενέργειας και της μετάδοσης 4x4

Οι μηχανικοί συστημάτων μετάδοσης κίνησης στο Technocentre είχαν ήδη μια εξαιρετική βάση για το μελλοντικό «σούπερ υβριδικό» των 300 ίππων: το E-Tech 200 hp. Ο Nicolas Fremau, ειδικός στην υβριδική τεχνολογία και το σύστημα κίνησης E-Tech μας λέει ότι: «Ο 3κύλινδρος βενζινοκινητήρας 1,2 λίτρων του E-Tech 200 hp παρέχει μέγιστη απόδοση έως και 43%. Για την παραγωγή επιπλέον 100 ίππων, η μόνη μας λύση είναι η τοποθέτηση ενός μεγαλύτερου υπερσυμπιεστή και η προσθήκη ενός δεύτερου ηλεκτροκινητήρα στο σύστημα μετάδοσης κίνησης. Για να τροφοδοτήσουμε αυτόν τον κινητήρα και να επιτύχουμε μια αυτονομία που να είναι επαρκής για καθημερινή χρήση, έπρεπε να τοποθετήσουμε μια ισχυρότερη μπαταρία και να μετατρέψουμε το σύστημα κίνησης σε plug-in υβριδικό».

Η πλατφόρμα CMF-CD νέας γενιάς, που υλοποιήθηκε για το Renault Rafale είναι επαρκώς σπονδυλωτή (modular), ώστε να μπορεί να φιλοξενήσει έναν ηλεκτροκινητήρα τοποθετημένο στο πίσω μέρος και μια επαναφορτιζόμενη μπαταρία 22 kWh κάτω από το δάπεδο. Αυτή η διαμόρφωση είναι επίσης η καλύτερη όσον αφορά την κατανομή του βάρους. Για το «σούπερ υβριδικό» αυτό project, ο πίσω τοποθετημένος ηλεκτρoκινητήρας προσέφερε δύο βασικά πλεονεκτήματα: πρώτον, η διάταξη κάτω από το εμπρός καπό είναι η ίδια με αυτή του E-Tech 200 hp, και δεύτερον, ο κινητήρας συνδέεται με τους πίσω τροχούς, επιτρέποντας μετάδοση κίνησης στους 4 τροχούς. Αυτό το χαρακτηριστικό εκτιμάται ιδιαίτερα από τους πελάτες στην κατηγορία των SUV υψηλών προδιαγραφών. Και έτσι οριστικοποιήθηκαν τα τεχνικά χαρακτηριστικά. Το μελλοντικό Rafale 300 hp θα είναι ένα plug-in υβριδικό 4x4.

Οι Alexandre Herrero και Corentin Kerouredan αξιοποίησαν πλήρως την απίστευτη ευελιξία που προσφέρει ο ελεγχόμενος από λογισμικό κινητήρας και το κιβώτιο ταχυτήτων. Όσον αφορά την πρόσφυση, και οι τέσσερις κινητήριοι τροχοί είναι έτοιμοι ανά πάσα στιγμή. Η κατανομή της ροπής μπορεί να μεταβάλλεται άμεσα από 100% μπροστά (κίνηση στους εμπρός τροχούς) έως 100% πίσω (κίνηση στους πίσω τροχούς), ανάλογα με τις ρυθμίσεις που επιλέγει ο οδηγός, το στυλ οδήγησης και τις συνθήκες οδήγησης. Κατά γενικό κανόνα, η κίνηση στους εμπρός τροχούς προτιμάται μέχρι τα 70 km/h και η κίνηση στους πίσω τροχούς σε υψηλότερες ταχύτητες.

Όσον αφορά τη λειτουργία του συστήματος κίνησης, ο βενζινοκινητήρας ή ένας από τους ηλεκτροκινητήρες μπορεί να αποσυνδεθεί ανά πάσα στιγμή (υβριδική ή αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία) για τη συνεχή βελτιστοποίηση της κατανάλωσης καυσίμου. Η μαγεία του συστήματος E-Tech είναι να επιτυγχάνει συνεχώς τον καλύτερο συμβιβασμό μεταξύ της πρόσφυσης του 4x4 και της μέγιστης απόδοσης όλων των πηγών ενέργειας. Με αυτόν τον τρόπο, το όχημα αξιοποιεί στο μέγιστο βαθμό τον κινητήρα εσωτερικής καύσης στη ζώνη λειτουργίας γύρω από το σημείο μέγιστης απόδοσης. «Καταφέραμε να συνδυάσουμε την εξαιρετική πρόσφυση με ένα υψηλό επίπεδο απόδοσης», λέει ο Corentin Kerouredan.

Πρόκληση αριθ. 2: δημιουργία ενός νέου plug-in υβριδικού συστήματος κίνησης

Η μετατροπή ενός «πλήρως υβριδικού» σε «plug-in υβριδικό» με επαναφορτιζόμενη μπαταρία περιλαμβάνει κάτι περισσότερο από την απλή προσθήκη» μιας πρίζας. Η μπαταρία του συστήματος κίνησης E-Tech 4x4 300 hp δεν είναι μόνο δέκα φορές ισχυρότερη από την μπαταρία του E-Tech 200 hp (22 kWh έναντι 2 kWh), αλλά και η χημεία της είναι θεμελιωδώς διαφορετική. Η σύνθεση και η αρχιτεκτονική μιας μπαταρίας εξαρτώνται από διάφορα κριτήρια, όπως η εμβέλεια, οι απαιτήσεις ισχύος και η συχνότητα φόρτισης και εκφόρτισης.

Πρόκληση αριθ. 3: διαχείριση πολύπλοκων λειτουργιών συστήματος κίνησης και λογισμικού

Λαμβάνοντας υπόψη τις πολλές ρυθμίσεις λειτουργιών που είναι διαθέσιμες με το Renault Rafale E-Tech 4x4 300 hp στο φινίρισμα Atelier Alpine (τέσσερις κινητήρες/μοτέρ, τετρακίνηση, σύστημα τετραδιεύθυνσης, αναγεννητική πέδηση και έξυπνη ανάρτηση), το κύριο καθήκον του Romain Saulnier και των άλλων μηχανικών ήταν να απλοποιήσουν τη χρήση του οχήματος. Οι οδηγοί μπορούν να προσαρμόσουν την οδηγική τους εμπειρία με τρία μενού: Multi-Sense, E-Save και το νέο Agility Control.

Οι οδηγοί μπορούν επίσης να προσαρμόσουν το Multi-Sense επιλέγοντας μία από τις τέσσερις λειτουργίες του: Eco, Comfort, Sport και Snow. Οι διαφοροποιήσεις στο βάρος του τιμονιού, την απόκριση του κινητήρα και την ευελιξία του πλαισίου προσφέρουν διαφορετικές εμπειρίες οδήγησης, από δυναμική οδήγηση στη λειτουργία Sport μέχρι αυξημένη πρόσφυση σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης με τη λειτουργία Snow.

Το κουμπί EV Mode στο κεντρικό υποβραχιόνιο παρέχει πρόσβαση σε τρεις λειτουργίες οδήγησης: Υβριδική (προεπιλεγμένη), Ηλεκτρική (αμιγώς ηλεκτρική έως 160 ίππους και τελική ταχύτητα 135 km/h) και E-Save (η φόρτιση της μπαταρίας διατηρείται πάνω από το 25% χρησιμοποιώντας τον κινητήρα εσωτερικής καύσης ως γεννήτρια).

Στη μέγιστη ισχύ φόρτισης, δηλαδή 7,4 kW (32 A), χρειάζονται 2 ώρες και 10 λεπτά για την πλήρη φόρτιση της μπαταρίας από 0 έως 80% και 2 ώρες και 55 λεπτά από 0 έως 100%.

Με αυτό το σύστημα κίνησης κάτω από το αμάξωμά του, το Renault Rafale, E-Tech 4x4 300 hp είναι σε θέση να ικανοποιήσει όλες τις απαιτήσεις και διευρύνοντας ακόμη περισσότερο τα όρια των δυνατοτήτων της τεχνολογίας E-Tech προσφέρει ανώτερες επιδόσεις, δυναμικά χαρακτηριστικά και αποδοτικότητα.

«Με το σύστημα κίνησης E-Tech 4x4 300 hp, στοχεύσαμε στη Σελήνη, αλλά πήγαμε στον Άρη», καταλήγει χαρακτηριστικά ο Nicolas Fremau.