Δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται λόγος για παραδόσεις μικροδεμάτων κατ’ οίκον από οχήματα χωρίς οδηγό. Και καθώς οι πάσης φύσεως υπηρεσίες «delivery» ή «courier», που ούτως ή άλλως αποτελούσαν στοιχείο της καθημερινότητάς μας, γνώρισαν μια ιδιαίτερη αύξηση της ζήτησής τους λόγω της πανδημίας, η αναζήτηση λύσεων που θα τις κάνει πιο αποδοτικές τέθηκε πιο δυνατά επί τάπητος.
Στο πλαίσιο αυτό η Ford ανακοίνωσε ένα μεγάλο ερευνητικό πρόγραμμα, σε συνεργασία με την εταιρεία ταχυμεταφορών Hermes.
Φαίνεται, λοιπόν, ο τρόπος παραλαβής αυτών των δεμάτων μπορεί να αλλάξει. Ήδη, η Ford ανακοίνωσε το νέο Πρόγραμμα Έρευνας Αυτόνομων Οχημάτων (Self-Driving Vehicle Research Programme), το οποίο είναι σχεδιασμένο για να βοηθήσει τους Ευρωπαίους επιχειρηματίες να κατανοήσουν πώς τα αυτόνομα οχήματα μπορούν να αποβούν επωφελή για τις δραστηριότητές τους.
Όπως είναι γνωστό, οι ευθύνες ενός οδηγού επαγγελματικού οχήματος υπερβαίνουν, κατά κανόνα, τα απλά οδηγικά καθήκοντα. Σε μία δραστηριότητα διανομών ή logistics, για παράδειγμα, ο οδηγός μπορεί να επιφορτιστεί με πρόσθετα καθήκοντα όπως η ταξινόμηση και φόρτωση αγαθών και η παράδοση των δεμάτων στους παραλήπτες – ή ακόμα και η επαναφόρτωσή τους στο van όταν δεν πραγματοποιείται η παράδοση.
Πρόκειται ομολογουμένως για μια σύνθετων απαιτήσεων εργασία, που πολλές εταιρίες αναζητούν τρόπους να απλοποιήσουν/αυτοματοποιήσουν.
Στο πλαίσιο αυτό οι ερευνητές της Ford αποφάσισαν να διερευνήσουν πώς μπορούν τα αυτοοδηγούμενα οχήματα θα ενταχθούν ομαλά στις καθημερινές ζωές μας, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης μιας γλώσσας βασισμένης σε οπτικά σήματα που θα μεταφέρει στους άλλους οδηγούς, πεζούς και δικυκλιστές τις προθέσεις των αυτόνομων οχημάτων.
Για το σκοπό αυτό επιστρατεύτηκε ένα ειδικά διαμορφωμένο Ford Transit, που διαθέτει τους αισθητήρες ενός πραγματικού αυτοοδηγούμενου οχήματος και ένα “Human Car Seat” που ελέγχει το όχημα, επιτρέποντας σε έναν έμπειρο, «κρυμμένο» οδηγό να οδηγεί το όχημα δίνοντας ταυτόχρονα την εντύπωση στους άλλους ότι δεν υπάρχει κανείς στο τιμόνι.
Χρησιμοποιώντας αυτό το ειδικά διαμορφωμένο επαγγελματικό όχημα Ford, η έρευνα στοχεύει να καταστήσει πιο ξεκάθαρο πώς οι υπόλοιποι χρήστες των δρόμων αλληλοεπιδρούν με ένα van διανομών που φαινομενικά δεν έχει οδηγό.
Ωστόσο, σε αυτή την έρευνα, ο ρόλος του οδηγού θα είναι τελείως παθητικός και θα περιορίζεται μόνο στην οδήγηση του οχήματος. Οι πεζοί couriers που υποστηρίζουν το όχημα διανομών είναι εφοδιασμένοι με μία εφαρμογή smartphone (app) που τους επιτρέπει να καλούν το όχημα και να ξεκλειδώνουν από απόσταση την πόρτα του χώρου φόρτωσης αφού έχει παρκάρει με ασφάλεια στο πλάι του δρόμου.\
Μπαίνοντας μέσα, φωνητικές υποδείξεις και ψηφιακές οθόνες κατευθύνουν τον courier στη θυρίδα που περιέχει τα προς παράδοση δέματα.
Η Hermes, μία από τις κορυφαίες εταιρείες διανομής καταναλωτικών προϊόντων του Ηνωμένου Βασιλείου, είναι η πρώτη επιχείρηση που συνεργάζεται με τη Ford στο συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Το δεκαπενθήμερο ερευνητικό project με την Hermes βασίζεται στην επιτυχία των δοκιμών «last mile delivery» της Ford στο Λονδίνο, όπου μία ομάδα πεζών couriers παραλαμβάνει τα δέματα από ένα van διανομών και ολοκληρώνει το τελευταίο σκέλος της παράδοσης με τα πόδια, ώστε να επιτυγχάνονται ταχείες, βιώσιμες και αποδοτικές διανομές στις πόλεις.
Τα ερευνητικά οχήματα θα επιτρέψουν στην Hermes και σε άλλες επιχειρήσεις να αρχίσουν να σχεδιάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι ομάδες τους θα συνεργάζονται με οχήματα χωρίς οδηγούς. Για την Hermes, η εν λόγω έρευνα έχει συμπεριλάβει την ανάπτυξη μιας εφαρμογής (app) που επιτρέπει στους πεζούς couriers να έχουν πρόσβαση στο van για να παραλάβουν δέματα, και πάλι, είναι ένα καθήκον που ένας κανονικός οδηγός μπορεί να εκπληρώσει.
Σημειώστε ότι η Ford δοκιμάζει, επίσης, τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης σε μεγάλες πόλεις σε όλη την Αμερική και σχεδιάζει να επενδύσει περίπου 7,0 δις δολάρια σε αυτόνομα οχήματα στο πλαίσιο δεκαετούς προγράμματος που ολοκληρώνεται το 2025 – εκ των οποίων τα 5,0 δισ. δολάρια αφορούν την περίοδο από το 2021 και μετά – στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών Ford Mobility.
Σε συνεργασία με την Argo AI, εταίρο της Ford σε θέματα αυτόνομης οδήγησης, αυτόνομα οχήματα δοκιμών λειτουργούν καθημερινά σε έξι πόλεις των ΗΠΑ. Πέρσι, ένα ολοκληρωμένο αυτόνομο σύστημα οδήγησης της Argo Al επέτρεψε παραδόσεις φρέσκων προϊόντων και σχολικών ειδών από πόρτα σε πόρτα στο πλαίσιο ενός φιλανθρωπικού προγράμματος διανομής αγαθών στο Μαϊάμι, Φλόριντα (ΗΠΑ).