Για το Skoda Kamiq G-TEC ισχύουν όσα ισχύουν και για το συμβατικό βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο μικρό SUV της τσεχικής εταιρείας. Είναι λοιπόν πρώτα από όλα το συγκεκριμένο μοντέλο ένα αυτοκίνητο βολικό, χρηστικό και – επιπλέον – ιδιαίτερα οικονομικό, χάρη στον διπλού καυσίμου κινητήρα του που λειτουργεί όμως κατά κύριο λόγο με το εξαιρετικά συμφέρον και σχετικώς «οικολογικό» φυσικό αέριο. Κάτι που είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε οδηγώντας για αρκετές μέρες το εν λόγω αυτοκίνητο.
Ένα πολύ πρακτικό αυτοκίνητο
Όμως, πριν ακόμα μιλήσουμε για τον κινητήρα του και για την ιδιαιτερότητα της χρήσης του φυσικού αερίου, θα πρέπει να πούμε δυο κουβέντες για το εσωτερικό του Kamiq, το οποίο συμβαδίζοντας με τη σύγχρονη σχεδιαστική προσέγγιση της Skoda χαρακτηρίζεται από το λιτά μοντέρνο ταμπλό, το οποίο επιπλέον είναι καλυμμένο με μαλακό πλαστικό που σε συνδυασμό με τις αντίστοιχες επενδύσεις στις πόρτες δημιουργεί μια αίσθηση καλής ποιότητας.
Ενώ εξαιρετικά καλά τα καταφέρνει το Kamiq στον τομέα της χρηστικότητας, με άφθονους χώρους για επιβάτες (στο πίσω κάθισμα χωράνε άνετα ψηλοί ενήλικες πίσω από ψηλό οδηγό) αλλά και «άπειρες» μικρές και μεγάλες θήκες που υπάρχουν γύρω-γύρω για να διευκολύνουν την καθημερινότητά του οδηγού. Ιδιαίτερα βολικές οι ευρύχωρες θήκες στις πόρτες που χωρούν ακόμα και ένα μεγάλο μπουκάλι νερό.
Είναι, λοιπόν, συνολικά ένα βολικό αυτοκίνητο – και ως SUV προορίζεται για όλες τις δουλειές. Ένα αυτοκίνητο που θα σε βολέψει και μέσα στην πόλη - γιατί δεν είναι πολύ μεγάλο το μέγεθος του – αλλά και έξω από αυτήν, τόσο στον αυτοκινητόδρομο όσο και στις αναζητήσεις σου στην εξοχή, όπου η σχετικά αυξημένη απόσταση από το έδαφος δεν θα σε περιορίσει στα όρια της ασφάλτου.
Σταθερά ασφαλές
Από την άλλη μεριά, τώρα, στο δρόμο και πάλι θα πρέπει να επαναλάβουμε ότι το Skoda Kamiq φυσικού αερίου διαθέτει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά συναντάμε και στο συμβατικό «αδερφάκι» του: σταθερό στο δρόμο, σου επιτρέπει να κινηθείς με ασφάλεια τόσο στον αυτοκινητόδρομο με υψηλές ταχύτητες, όσο και σε δρόμους με στροφές. Είναι ένα εξαιρετικά ομοιογενές σύνολο που χωρίς να σε προτρέπει να οδηγήσεις ιδιαίτερα γρήγορα, χαρακτηρίζεται από τέτοιο κράτημα που θα πρέπει να το χαρακτηρίσουμε ασφάλειες: το αυτοκίνητο σε προειδοποιεί όταν το παρακάνεις και δεν σου επιφυλάσσει δυσάρεστες εκπλήξεις εάν κάνεις κάποιο λάθος.
Εξάλλου Kamiq είναι εφοδιασμένο με ένα πλήρες σετ από προηγμένα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης τα οποία θα παρέμβουν με τον κατάλληλο τρόπο σε μια δύσκολη στιγμή.
Οι ιδιαιτερότητες του φυσικού αερίου
Tο συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) φυλάσσεται σε τρία ειδικά ρεζερβουάρ (μπουκάλες) που βρίσκονται κάτω από το πάτωμα (για την ακρίβεια κάτω από το πίσω κάθισμα και το πορτμπαγκάζ) και περνούν απαρατήρητες τόσο από τον οδηγό όσο και από τους επιβάτες. Σε υποψίες μπορεί να σας βάλει μόνο το γεγονός ότι το πορτμπαγκάζ είναι πιο μικρό από ότι περιμένει κανείς από ένα αυτοκίνητο τέτοιου μεγέθους (278 λίτρα, έναντι 400 λίτρων του “συμβατικού” Kamiq).
Οι μπουκάλες αυτές χωρούν 13,8 kg CNG, που θεωρητικά επαρκούν για κάτι λιγότερο από 300 χιλιόμετρα (με βάση τις ιδανικές συνθήκες των εργαστηριακών μετρήσεων). Στην πράξη μπορείτε να υπολογίζετε κάτι παραπάνω από 300 χιλιόμετρα (σημειώνουμε ότι πάντα οι θεωρητικές καταναλώσεις που βλέπετε στα τεχνικά χαρακτηριστικά είναι σημαντικά χαμηλότερες από τις πραγματικές).
Βεβαίως, επειδή έχουμε να κάνουμε με έναν κινητήρα διπλού καυσίμου το Kamiq G-TEC διαθέτει και ένα δευτερεύον ρεζερβουάρ, το οποίο χώρα 9 λίτρα βενζίνης. Η ποσότητα αυτή δεν μπορεί να θεωρηθεί αρκετή για να κάνει κανείς μία μεγάλη διαδρομή καθώς σου επιτρέπει να κινηθείς για κάτι παραπάνω από 100 χιλιόμετρα και, κατά συνέπεια, δεν μπορείς να βασιστείς στη βενζίνη για να κάνεις ένα ταξίδι.
Αυτό είναι οπωσδήποτε ένα ζήτημα και στο σημείο αυτό θα πρέπει να πούμε ότι προτιμούσαμε την προηγούμενη διαμόρφωση αντίστοιχων μοντέλων φυσικού αερίου της Skoda όπου το ρεζερβουάρ βενζίνης ήταν μεγαλύτερο και σου έδινε τη δυνατότητα να κινηθείς για πάνω από 200 km.
Προφανώς έχουμε να κάνουμε μία επιλογή η οποία έχει να κάνει με τις προδιαγραφές εκπομπής ρύπων. Ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα αυτοκίνητο που πωλείται και σε όλη την Ευρώπη, η οποία διαθέτει σαφώς πιο εκτεταμένο δίκτυο πρατηρίων CNG σε σχέση με τη χώρα μας. Στη Γερμανία, για παράδειγμα υπάρχουν 900 πρατήρια, όταν στη χώρα μας το δίκτυο Fisikon διαθέτει προς το παρόν δεκαοκτώ.
Το κόστος κίνησης
Πάντως το μεγάλο όφελος τη συγκεκριμένη περίπτωση λέγεται κόστος κίνησης. Και το Skoda Kamiq G-TEC είναι ένα από τα πιο οικονομικά αυτοκίνητα που μπορεί να βρει κανείς στην αγορά – πιο οικονομικό ακόμα και από diesel στον αυτοκινητόδρομο, πιο οικονομικό σε ορισμένες περιπτώσεις και από πλήρως υβριδικά μοντέλα. Η Skoda υπόσχεται κόστος κίνησης μειωμένο κατά 40% σε σχέση με τα diesel και κατά 50% σε σχέση με αντίστοιχα βενζινοκίνητα μοντέλα. Δεν είναι τυχαίο που μοντέλα φυσικού αερίου (με πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της Skoda Octavia, αλλά και του Volkswagen Passat) είναι ιδιαίτερα δημοφιλή μεταξύ των ιδιοκτητών ταξί!
Στο πρατήριο το CNG κοστίζει 0,834 €/kg. Εμείς με 13,4 kg, για τα οποία πληρώσαμε € 11,10 καταφέραμε να καλύψουμε απόσταση 252 χιλιομέτρων, με κίνηση – λόγω lockdown – αποκλειστικά στην ευρύτερη περιοχή της Πρωτεύουσας. Αυτό αντιστοιχεί σε € 0,044 – ένα κόστος που αρχίζει να προσεγγίζει το κόστος κίνησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων!
Κατά τα άλλα ο κινητήρας των 90 ίππων είναι δεόντως ζωηρός στις χαμηλές και μεσαίες στροφές ενώ προσπαθώντας να ανεβάσει πιο ψηλά τις στροφές λειτουργίας του αρχίζει να δείχνει ότι υστερεί έναντι της ισχυρότερης εκδόσεως του, της βενζινοκίνητης με τους 116 ίππους – κάτι που είναι τελικά λογικό. Δύσκολα πάντως θα καταλάβει κανείς (αν δεν του το έχουν πει) ότι αυτός ο κινητήρας λειτουργεί με φυσικό αέριο, καθώς η λειτουργία του είναι ομαλότατη και εξίσου πολιτισμένη σε σύγκριση με τον κινητήρα βενζίνης.
Συμπέρασμα
Εν κατακλείδι θα λέγαμε ότι με ένα πιο εκτεταμένο δίκτυο πρατηρίων ανεφοδιασμού με συμπιεσμένο φυσικό αέριο - CNG το Skoda Kamiq θα ήταν η απόλυτη επιλογή για ένα μικρό SUV. H εξοικονόμηση χρημάτων είναι τέτοια που πολύ εύκολα παραβλέπει κανείς το γεγονός ότι χάνει κάποια λίτρα στο πορτμπαγκάζ - τα οποία είναι αλήθεια ότι δεν τα χρειάζεται κάθε μέρα, ενώ τα ευρώ τα γλιτώνεις κάθε εβδομάδα όταν έρχεται η ώρα να επισκεφτείς το βενζινάδικο. Αφήστε που, εκτός των άλλων, το φυσικό αέριο είναι και μία σχετικά φιλική προς το περιβάλλον επιλογή.
Υπό τις παρούσες συνθήκες, πάντως, το Skoda Kamiq TGi το θεωρούμε ιδανικό για κάποιον που κινείται – «γράφοντας» αρκετά χιλιόμετρα στο κοντέρ - στα όρια της Αττικής ή της Θεσσαλονίκης ή για έναν κάτοικο της Λάρισας ή της Λαμίας - πόλεις όπου υπάρχουν πρατήρια CNG. Εξαιρετική επιλογή είναι επίσης το Kamiq TGi και για κάποιον που κινείται πολύ συχνά στην εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης – είναι βέβαιο ότι δεν υπάρχει φθηνότερος τρόπος να ταξιδέψεις σε αυτόν τον οδικό άξονα.