Η αλήθεια είναι ότι θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει τη Skoda Octavia και… παρεξηγημένη. Βλέπετε, η αναμφισβήτητη δημοφιλία της στο χορό του επαγγελματικού αυτοκινήτου (βλ. ταξί) μπορεί να δημιουργήσει αρνητικούς συνδέσμους σε έναν αμετανόητο «ΙΧ-ή». Ωστόσο αυτή η δημοφιλία είναι που θα πρέπει να βάλει σε σκέψη κάποιον που ψάχνει ένα αυτοκίνητο αυτού του τύπου, δηλαδή ένα σεντάν με μεγάλο πορτμπαγκάζ, διότι είναι αυτή ακριβώς που δείχνει το πόσο τελικά αποτελεσματικό στην πράξη, αλλά και αξιόπιστο, είναι το συγκεκριμένο αυτοκίνητο.
Στα χέρια μας βρέθηκε πρόσφατα επιπλέον ταξιδιάρικη και εφοδιασμένο με δίλιτρο ντίζελ, «αυτόματη» εκδοχή - Skoda Octavia Grand Coupe Style 2.0 TDI 150PS DSG7 - αυτού του μοντέλου που μοιάζει με τετράθυρο αλλά είναι πεντάθυρο! Kαι ίσως θα είχε ένα νόημα να ξεκινήσουμε από αυτό ακριβώς το χαρακτηριστικό που αποτελεί διαχρονικά σήμα κατατεθέν και μεγάλο προσόν της Octavia: ο λόγος για το τεράστιο πορτμπαγκάζ που συνοδεύεται από την επίσης τεράστια πέμπτη πόρτα που διευκολύνει αφάνταστα τη φόρτωση του ούτως ή άλλως ευρύχωρο αυτοκινήτου. Γιατί η Octavia προσφέρει μεγάλους χώρους και για τους επιβάτες - και δεν μιλάμε για τους εμπρός, αλλά και για αυτούς που θα καθίσουν στο πίσω κάθισμα.
Προσφέρει επίσης η Οκτάβια και υψηλή ποιότητα κατασκευής. Τα υλικά που σε περιβάλλουν στο εσωτερικό παραπέμπουν σίγουρα σε κάτι ακριβό - και όχι σε μία μάρκα που μπορεί να έχει κάποια σχέση με το φθηνό… «σοσιαλιστικό» παρελθόν της Skoda. Το γεγονός της μετάβασης στην εποχή της ποιότητας και της τεχνολογίας επιβεβαιώνεται και από τις δύο ψηφιακές οθόνες που συναντάμε στο ταμπλό, εκ των οποίων η μία παίζει το ρόλο του πίνακα οργάνων και η άλλη είναι μία οθόνη αφής που χρησιμεύει για τον χειρισμό διαφόρων συστημάτων του αυτοκινήτου - και βέβαια για τον χειρισμό του ηχοσυστήματος κλπ. δηλαδή του λεγόμενου infotainment. Βάζοντας ένα αστερίσκο στο σημείο αυτό, θα θέλαμε να πούμε ότι δεν θα μας χάλαγε η παρουσία και κάποιον φυσικών διακοπτών διότι τελικά αυτή πολύ όμορφη η οθόνη συγκεντρώνει πλήθος λειτουργιών και τελικά καταλήγει να μην είναι η ίδια τόσο λειτουργική όσο θα έπρεπε.
Επί της ουσίας τώρα, κάτω από το εμπρός καπό κρύβεται ένας δίλιτρος turbo diesel που αποδίδει «χαλαρά» 150 ίππους. Και μπορεί και μόνο το άκουσμα της λέξης diesel να έχει καταντήσει στις μέρες μας να προκαλεί σε κάποιους… αναφυλαξία, ωστόσο η ουσία είναι ότι ο πετρελαιοκινητήρας ήταν, είναι και θα είναι ότι καλύτερο υπάρχει για ταξίδια, Και δη μεγάλων αποστάσεων! Εκεί μπορεί κανείς να βλέπει το στροφόμετρο τον δείκτη στο στροφόμετρο να μην ξεπερνά τις 3.000 στροφές και την κατανάλωση να βυθίζεται κάτω από τα έξι λίτρα χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια.
Οι diesel είναι βέβαια γνωστοί για την αυξημένη τους ροπή που αποδίδεται μάλιστα και σε χαμηλές στροφές (στη συγκεκριμένη περίπτωση: 360 Nm / 1.600 – 2.750 rpm) και αυτό το εισπράττει κανείς όταν θελήσει να προσπεράσει… Κάθε φορά, λοιπόν, που βυθίζεις το δεξί πόδι σου στο πάτωμα δεν μπορείς παρά να απολαμβάνεις την ευκολία με την οποία επιταχύνει αυτό το ομολογουμένως μεγάλο (και βάρους περίπου 1,5 τόνου) αυτοκίνητο. Εξάλλου οι επιδόσεις που παραθέτουμε στον πίνακα των τεχνικών χαρακτηριστικών δεν αφήνουν αμφιβολία: η Skoda Octavia Grand Coupe Style 2.0 TDI 150 PS DSG7 είναι ένα γρήγορο αυτοκίνητο.
Από κει και πέρα, η Octavia ήταν πάντα ένα αυτοκίνητο ισορροπημένο, με οδική συμπεριφορά που δεν άφηνε κανέναν οικογενειάρχη ανικανοποίητο. Δεν ήταν σπορ - αν και που ήταν διαθέσιμο και σε πολύ καλές σπορ εκδόσεις μετά με το χαρακτηριστικό λογότυπο RS - αλλά ήταν ένα αυτοκίνητο που πατούσε πάντοτε γερά στην άσφαλτο και δεν σε πρόδιδε με απρόβλεπτες αντιδράσεις. Αυτό το χαρακτηριστικό το έχει διατηρήσει και σε αυτή τη γενιά, αλλά με μία μικρή αλλαγή, η οποία έχει να κάνει με την έμφαση που δόθηκε στην άνεση της ανάρτησης. Ένα στοιχείο που οδήγησε και στην εμφάνιση κάποιων τάσεων πλεύσης του αμαξώματος όταν η Octavia έρχεται αντιμέτωπη με εγκάρσιες ανωμαλίες του οδοστρώματος και μπορεί να ξενίσει τους παραδοσιακούς φίλους του μοντέλου, αλλά και αυτούς που θέλουν μεγαλύτερη αμεσότητα στο χειρισμό του αυτοκινήτου.
Η γενική αίσθηση πάντως που έχει κάποιος που κρατάει το τιμόνι στα χέρια του είναι ότι του παρέχεται σωστή πληροφόρηση ενώ παράπονο δεν θα έχει και από τα φρένα. Ενώ το 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη είναι ότι καλύτερο στην καθημερινότητά της Αθήνας - και βεβαίως είναι ένα ακόμα επιπλέον στοιχείο που προσθέτει στον τομέα της άνεσης σε ένα ταξίδι.
Εν κατακλείδι, λοιπόν, θα λέγαμε ότι είναι μάλλον κρίμα που η… λαίλαπα που ακούει στο όνομα SUV τείνει να ισοπεδώσει τέτοιες παραδοσιακές κατηγορίες αυτοκινήτων όπως αυτή στην οποία ανήκει και η Octavia της δοκιμής μας. Και το λέμε αυτό χωρίς να έχουμε πρόβλημα να δηλώνουμε και εμείς οι ίδιοι λάτρεις των SUV! Βλέπετε τέτοια αυτοκίνητα, όπως η Octavia, έχουν εκ γενετής ένα πλεονέκτημα σε σχέση με τα SUV: είναι πιο χαμηλά, άρα διαθέτουν χαμηλότερο κέντρο βάρους, άρα ξεκινούν με ένα προβάδισμα στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς. Ενώ από την άλλη έχουν και ένα προβάδισμα ως προς την τιμή, αφού τα αντίστοιχης κατηγορίας SUV είναι κατά κανόνα ακριβότερα.
Και αν σας φαίνονται – δικαίως - πολλά τα 31.700 ευρώ του «φουλ εξτρά» δίλιτρου diesel της δοκιμής μας, έχετε υπόψη ότι ο τιμοκατάλογος ξεκινά με την Grand Coupe Ambition 1.0 TSI 110 PS (με την έκδοση δηλαδή που είναι εφοδιασμένη με τον αποτελεσματικό τρικύλινδρο βενζινοκινητήρα των 999 cm3) από τα 20.980 ευρώ… Υπό αυτή την έννοια η Octavia έρχεται να επιβεβαιώσει τον value for money χαρακτήρα της μάρκας, ως μια πρόταση με ασυναγώνιστους χώρους και ποιότητα κατασκευής που εύκολα φέρνει σε δύσκολη θέση αντίστοιχα μοντέλα της Volkswagen.