Η Νορβηγία πρόκειται να γίνει η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα «εξαφανίσει» ουσιαστικά τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα από την αγορά νέων αυτοκινήτων της, σύμφωνα με δημοσίευμα του CNBC.
Παρά τα τεράστια αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου που διαθέτει, η σκανδιναβική χώρα έχει αναγνωριστεί εδώ και καιρό ως παγκόσμιος ηγέτης στις βιώσιμες μεταφορές. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (EV) αυξήθηκαν από λιγότερο του 1% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων το 2010 σε ένα εντυπωσιακό 88,9% πέρυσι - και η τάση αυτή δεν δείχνει κανένα σημάδι επιβράδυνσης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από τη Νορβηγική Δημόσια Διοίκηση Οδών, τα ηλεκτροκίνητα αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 96% των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν τις πρώτες εβδομάδες του 2025. Το γεγνός αυτό φέρνει τη Νορβηγία σε απόσταση αναπνοής από την πλήρη ηλεκτροκίνηση, έναν μη δεσμευτικό στόχο που είχε τεθεί για πρώτη φορά από τους βουλευτές της το 2017.
«Σε τέτοιους καιρούς, με τον Τραμπ να αποσύρει τις ΗΠΑ από τη συμφωνία για το κλίμα νομίζω ότι πρέπει να γιορτάσουμε τα επιτεύγματα που καταφέραμε», επεσήμανε στο CNBC η γενική γραμματέας της νορβηγικής ένωσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, Χριστίνα Μπου, η οποία προέβλεψε πως μέχρι το τέλος του έτους οι πωλήσεις ηλεκτρικών θα φτάσουν μεταξύ 95% και 100%.
Αν και οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στη Νορβηγία αφορούν σχεδόν 100% τα ηλεκτρικά, κυκλοφορούν ακόμη πολλά οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η Μπου της NEVA δήλωσε ότι το 28% των αυτοκινήτων είναι πλήρως ηλεκτρικά σε εθνικό επίπεδο, αν και το ποσοστό αυτό ανέρχεται σε πάνω από 40% στην πρωτεύουσα Όσλο.
Μια νέα κανονικότητα
Η αναπληρώτρια υπουργός Μεταφορών της Νορβηγίας Σεσίλι Κνιμπ Κρόγκλουντ δήλωσε ότι οι μακροπρόθεσμες και συνεπείς πολιτικές που έχουν σχεδιαστεί για να υποστηρίξουν την υιοθέτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αντί της απαγόρευσης της χρήσης οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, ήταν καθοριστικής σημασίας για τη μετάβαση της χώρας.
Συγκριτικά, η Ευρωπαϊκή Ένωση υιοθέτησε μέτρα για την απαγόρευση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων που εκλύουν διοξείδιο του άνθρακα από το 2035, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο δήλωσε ότι θα απαγορεύσει την πώληση νέων αυτοκινήτων που κινούνται αποκλειστικά με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2030.
Ορισμένα από τα κίνητρα της Νορβηγίας για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα περιλαμβάνουν απαλλαγή από τον ΦΠΑ, εκπτώσεις στα τέλη κυκλοφορίας και στάθμευσης και πρόσβαση σε λεωφορειολωρίδες. Η κυβέρνηση έχει επίσης επενδύσει σημαντικά σε δημόσιες υποδομές φόρτισης και πολλά νορβηγικά νοικοκυριά μπορούν να φορτίζουν τα αυτοκίνητά τους στο σπίτι.
Η Κρόγκλουντ δήλωσε ότι πρόκειται για μια «νέα κανονικότητα» για τη χώρα των 5,5 εκατομμυρίων κατοίκων. «Οι μεταφορές αποτελούν μεγάλο μέρος της απάντησης για λύσεις φιλικές προς το κλίμα. Ετσι, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι μέρος της επιτυχίας που είχαμε με τα αυτοκίνητα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε άλλα κομμάτια του τομέα των μεταφορών», σημείωσε.
Πράγματι, η χώρα σχεδιάζει να μεταβεί πλήρως σε ηλεκτρικά λεωφορεία το 2025, ενώ τα βαρέα οχήματα θα είναι κατά 75% «πράσινα» μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Βέβαια, ενώ οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στη Νορβηγία είναι σχεδόν 100% ηλεκτρικά, κυκλοφορούν ακόμη πολλά οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η Μπου της νορβηγικής ένωσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων δήλωσε ότι το 28% των αυτοκινήτων είναι πλήρως ηλεκτρικά σε εθνικό επίπεδο, αν και το ποσοστό αυτό ανέρχεται σε πάνω από 40% στο Όσλο.
Σημειώνεται πως έλλειψη λόμπι των αυτοκινητοβιομηχανιών στη Νορβηγία έχει ευνοήσει το ποσοστό υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα με την πάροδο των ετών. Ειδικότερα, ενώ έγιναν πολλές πολιτικές συζητήσεις σχετικά με τα πλεονεκτήματα της μετάβασης από τις μηχανές εσωτερικής καύσης, όσοι ήταν αντίθετοι στη μετάβαση δεν ήταν αρκετά ισχυροί ή οργανωμένοι, ώστε να αλλάξουν το αποτέλεσμα.