Κοινή επιχείρηση με αρχικό στόχο την παραγωγή βαρέων ηλεκτρικών φορτηγών μπαταρίας στο Ulm της Γερμανίας ίδρυσαν η Iveco, γνωστός κατασκευαστής επαγγελματικών οχημάτων, και η Nikola, γνωστή για τα υδρογονοκίνητα πρωτότυπα που έχει παρουσιάσει στις ΗΠΑ. Η κοινή αυτή εταιρία θεωρείται βέβαιο ότι λίγο αργότερα θα φέρει στην αγορά και φορτηγά οχήματα με κυψέλες καυσίμου.
Ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία των βιώσιμων μεταφορών ανοίγει η συνεργασία της IVECO και της Nikola Corporation, με την παρουσίαση στο κοινό των εγκαταστάσεων όπου αναμένεται να ξεκινήσει μέχρι το τέλος του έτους η παραγωγή των πλήρως ηλεκτρικών φορτηγών Nikola Tre, στο Ulm της Γερμανίας. Η συμφωνία μεταξύ της Iveco, που είναι ένας παγκοσμίου εμβέλειας κατασκευαστής επαγγελματικών οχημάτων και της Nikola Corporation, της εταιρίας που με έδρα τις ΗΠΑ ειδικεύεται σε βαρέα φορτηγά μηδενικών εκπομπών ρύπων, κατηγορίας 8 επιτεύχθηκε σε χρόνο ρεκόρ και αποτελεί ένα ορόσημο στο χώρο των μεταφορών.
Τα πρώτα μοντέλα Nikola Tre που θα κατασκευαστούν εδώ θα παραδοθούν σε επιλεγμένους πελάτες στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2022. Εκτός από το μοντέλο παραγωγής που θα είναι ένα ηλεκτρικό όχημα μπαταρίας (Battery Electric Vehicle - BEV), από το εργοστάσιο του Ulm θα δούμε να βγαίνουν και άλλα μοντέλα, καθώς ήδη εκτέθηκε στο κοινό ένα πρωτότυπο ηλεκτρικό όχημα κυψελών καυσίμου (Fuel Cell Electric Vehicle - FCEV) το οποίο δημιουργήθηκε στη βάση της αρθρωτής πλατφόρμας βαρέως τύπου που χρησιμοποιήθηκε και το Nikola Tre. Αυτό, το επόμενο μοντέλο θα μπει στην παραγωγή στο Ulm μέχρι το τέλος του 2023.
Σχεδιασμένο και εξελιγμένο ως μια ασφαλής, αξιόπιστη και υψηλής απόδοσης λύση μεταφοράς μηδενικών εκπομπών, το Nikola Tre δείχνει –και αυτό με τη σειρά του– το δρόμο των «καθαρών» μεταφορών. Βασισμένο στην πλατφόρμα φορτηγών οχημάτων IVECO S-WAY και εφοδιασμένο με ηλεκτρικό άξονα που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από την FPT Industrial, θα αξιοποιήσει την προηγμένη ηλεκτρική τεχνολογία και (σε δεύτερη φάση) τις κυψέλες καυσίμου/υδρογόνου της Nikola, μαζί με κάποια βασικά εξαρτήματα που παρέχει η Bosch.
Οι ομάδες των μηχανικών των δύο εταιριών έχουν λοιπόν εξελίξει μια αρθρωτή πλατφόρμα (στη βάση της S-WAY) που μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο για τις κυψέλες καυσίμου όσο και για συστήματα κίνησης αποκλειστικά με μπαταρία. Η έναρξη χρήσης της τεχνολογίας των μπαταριών θα βοηθήσει να ωριμάσει περαιτέρω η συγκεκριμένη πλατφόρμα, πριν προστεθεί σε αυτήν η κυψέλη καυσίμου η οποία θα προσφέρει αυξημένη αυτονομία.
Σημειώστε ότι η IVECO είναι μάρκα της CNH Industrial, μιας πολύ μεγάλης εταιρίας στην οποία επίσης ανήκουν η Case IH, η New Holland Agriculture και η Steyr που κατασκευάζουν τρακτέρ και γεωργικά μηχανήματα. Στη CNH Industrial ανήκουν επίσης οι Case και New Holland Construction (κατασκευαστές χωματουργικών μηχανημάτων), αλλά και η Iveco (επαγγελματικά οχήματα). Iveco Bus και Heuliez Bus κατασκευάζουν λεωφορεία και πούλμαν, η Iveco Astra οχήματα για λατομεία και τον κλάδο των κατασκευών, η Magirus πυροσβεστικά οχήματα και η Iveco Defence κατασκευάζει οχήματα για τον στρατό και την πολιτική προστασία. Ενώ η FPT Industrial ασχολείται με κινητήρες και κιβώτια ταχυτήτων.
Η Nikola Corporation ιδρύθηκε το 2015 και έχει την έδρα της στο Φοίνιξ της Αριζόνα. Ως σχεδιαστής και κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας, ηλεκτρικών κινητήρων, συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας και υποδομών σταθμών υδρογόνου, η Nikola αρχικά δημιούργησε αρκετό θόρυβο με τα βαρέα φορτηγά κυψελών καυσίμου (FCEVs) Nikola One και Nikola Two που παρουσίασε πριν από 5 και 4 χρόνια, αντίστοιχα, με τη μορφή πρωτοτύπων.