Η ανάγκη της ανεξαρτησίας των παραδοσιακών, μεγάλων κατασκευαστών αυτοκινήτων από την κινεζική βιομηχανία παραγωγής μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων οδηγεί στη δημιουργία νέων συνεργασιών στον ευρύτερο χώρο της αυτοκίνησης και της βιομηχανίας. Πρόσφατη είναι η είδηση της προσχώρησης στην Automotive Cells Company (ACC), στην οποία ήδη βασικός μέτοχος είναι η Stellantis (PSA – Peugeot, Citroen, Opel και FCA – Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Chrysler) της Mercedes-Benz με στόχο την αύξηση της παραγωγικής ικανότητας σε μπαταρίες στο ύψος των 120 GWh μέχρι το 2030.
Η νέα μεγάλη είδηση είναι τώρα η δημιουργία δύο τεράστιων βιομηχανικών συγκροτημάτων στις Ηνωμένες Πολιτείες. Δύο συγκροτήματα που θα δημιουργηθούν στην βάση της νέας κοινής επιχείρησης της Ford με SK Innovations, την κορεατική εταιρία που είναι από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως στον τομέα της κατασκευής μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα (μεταξύ άλλων προμηθεύει και την KIA). Η κοινή αυτή επιχείρηση ονομάζεται BlueOvalSK – και αν αναρωτιέστε γιατί BlueOvalSK και όχι FordSK, η απάντηση είναι ότι το «μπλε οβάλ» είναι ο χαρακτηρισμός που χρησιμοποιείται για το σήμα της εταιρίας. Σημειώστε ότι η SK Innovation βρίσκεται ήδη στις ΗΠΑ, ως SK Battery America (SKBA) με δύο δικά της εργοστάσια δυναμικότητας 9,8 GWh και 11,7 GWh ετησίως, τα οποία θα αρχίσουν να το πρώτο το 2022 και το δεύτερο το 2023.
Το πρώτο συγκρότημα, που θα είναι και ότι πιο εξελιγμένο έχει δημιουργήσει στην 118-χρονη ιστορία της η Ford θα ονομάζεται Blue Oval City. Θα χτιστεί σε μια έκταση περίπου 3.600 στρεμμάτων, κοντά στο Στάντον του Τενεσί (Stanton, west Tennessee) και θα περιλαμβάνει ένα εργοστάσιο συναρμολόγησης των ηλεκτρικών φορτηγών επόμενης γενιάς της Ford (F-Series pickups - το τρέχον Ford F-150 Lightning θα παράγεται στο Μίσιγκαν), το εργοστάσιο της BlueOvalSK που θα αναλάβει την παραγωγή μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων (43 GWh ετησίως), καθώς και κάποιες ακόμα εγκαταστάσεις με στόχο την καθετοποίηση της παραγωγής των ηλεκτρικών μοντέλων της εταιρίας – αλλά και την αύξηση της παραγωγικότητας της όλης διαδικασίας. Όλο το συγκρότημα θα κοστίσει 5,6 δισεκατομμύρια δολάρια και θα δημιουργήσει 6.000 θέσεις εργασίας.
Το δεύτερο μεγάλο συγκρότημα, το BlueOvalSK Battery Park θα κατασκευαστεί στο Κεντάκι (Glendale, central Kentucky), καταλαμβάνοντας έκταση 1.500 στρεμμάτων και θα ασχολείται αποκλειστικά με τις μπαταρίες. Θα περιλαμβάνει δύο πανομοιότυπα εργοστάσια της BlueOvalSK για την παραγωγή μπαταριών ιόντων λιθίου για ηλεκτρικά μοντέλα της Ford και της πιο πολυτελούς μάρκας της, Lincoln. Η παραγωγική ικανότητα θα είναι η ίδια και για τα δύο εργοστάσια, δηλαδή 43 GWh ετησίως, κάτι που σημαίνει συνολική δυνατότητα για 86 GWh το χρόνο, ενώ στην συγκεκριμένη περίπτωση, το κόστος της επένδυσης θα φτάσει τα 5,8 δισεκατομμύρια δολάρια. Αναμένεται δε να δημιουργηθούν 5.000 θέσεις εργασίας.
Οι νέες εγκαταστάσεις σε Τενεσί και Κεντάκι αναμένεται να λειτουργήσουν το 2025, δίνοντας στη Ford τη δυνατότητα παραγωγής επιπλέον 129 GWh μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων. Παράλληλα, από κοινού με την Redwood Materials, θα οργανωθούν επιχειρήσεις ανακύκλωσης μπαταριών και συνολικά, η Ford και οι συνεργάτες της σκοπεύουν να επενδύσουν 30 δισεκατομμύρια δολάρια στην ηλεκτροκίνηση έως το 2025.
Σημειώστε πάντως ότι το μέγεθος - και το ειδικό βάρος - της επένδυσης δεν σηματοδοτούν κάποια εσπευσμένη μετάβαση της Ford στην ηλεκτροκίνηση, καθώς και μετά 2030 τα ηλεκτρικά οχήματα θα αντιπροσωπεύουν μόνο το 40-50% των πωλήσεων της εταιρείας παγκοσμίως. Κάτι που ακούγεται λογικό γιατί η πίεση για μετάβαση στους μηδενικούς ρύπους είναι πιο έντονη στην Ευρώπη, λόγω του προγράμματος “fit for 55” που σηματοδοτεί την διακοπή πώλησης στην ΕΕ αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Εδώ μπορείτε να δείτε βίντεο σχετικά με τη δημιουργία της Blue Oval City: