Το να πει κανείς ότι οι πωλήσεις των αυτοκινήτων μειώθηκαν λόγω της πανδημίας δεν αποτελεί, βέβαια, είδηση. Όμως το να πεις ότι τον Νοέμβριο οι πωλήσεις αυτοκινήτων ήταν περισσότερες σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι αυτό είναι σίγουρα κάτι διαφορετικό που εμπεριέχει και ένα στοιχείο αισιοδοξίας…
Η αγορά αυτοκινήτου με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα και τις εκτιμήσεις των ανθρώπων της αγοράς, θα κλείσει από ότι φαίνεται το 2020 (τα επίσημα στατιστικά στοιχεία αναμένονται τις επόμενες μέρες) με κάπου 80.000 ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων και με περίπου 8.000 επαγγελματικά οχήματα όλων των τύπων να έχουν κάνει την είσοδό τους στους ελληνικούς δρόμους. Πρόκειται για μία επίδοση που είναι αρκετά κάτω από την περσινή των 114.110 «κομματιών» και που σίγουρα αναστρέφει τη σταθερά αυξητική πορεία των τελευταίων ετών, η οποία είχε φέρει την αγορά αρκετά πάνω από το ψυχολογικό όριο των 100.000 και αρκετά μακριά από το ναδίρ των περίπου 56.000 μονάδων των μαύρων ετών για την αγορά αυτοκινήτου (δηλαδή του 2012 και το 2013), έχοντας δημιουργήσει παράλληλα και μία αισιόδοξη προοπτική για τα επόμενα χρόνια.
Υπό κανονικές συνθήκες, λοιπόν, το 2020 θα μας έφερνε περίπου 120.000 πωλήσεις - στοιχείο που θα αποτελούσε μία καλή βάση για να ελπίζουμε ότι μέσα στην επόμενη πενταετία ενδεχομένως θα μπορούσαμε να προσεγγίσουμε το όριο αξιοπρέπειας/βιωσιμότητας της αγοράς, που πρέπει κανείς να του τοποθετεί γύρω στις 200.000 μονάδες. Ένα όριο που θα επιτρέψει επίσης την ανανέωση του στόλου των οχημάτων που κυκλοφορούν στη χώρα μας, ο οποίος έχει αρχίσει να γερνάει ανησυχητικά, με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για την οδική ασφάλεια και τη ρύπανση του περιβάλλοντος.
Με δεδομένο το τι έχει προκαλέσει ο Covid-19, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε ολόκληρο τον κόσμο, δεν μπορεί κανείς παρά να θεωρήσει το αποτέλεσμα το φετινό αποτέλεσμα ως «λογικό». Όχι καλό, βέβαια, αλλά από την άλλη μεριά όχι και καταστροφικό. Και αυτή την εκτίμηση υπάρχουν μία σειρά δεδομένα για να τη δικαιολογήσουν.
Κατ’ αρχάς έχουμε ένα αποτέλεσμα που βρίσκεται σίγουρα πάνω από τα 75.000 «κομμάτια» που κύκλοι της αγοράς εκτιμούσαν ότι θα άφηνε τελικά πίσω του το 2020. Έχουμε επίσης την οριακή αύξηση των ταξινομήσεων του προηγούμενου μήνα με 7.641 μονάδες, έναντι των 7.464 του Νοεμβρίου του 2019. Ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η αύξηση των πωλήσεων το Νοέμβριο σε σχέση με πέρυσι δεν ήταν η μοναδική έκπληξη εν μέσω πανδημίας διότι αύξηση είχαμε και τον Σεπτέμβριο – και μάλιστα σημαντικά μεγαλύτερη - καθώς με 7.107 ταξινομήσεις καταγράφηκε άνοδος κατά 20,5%, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι κάνοντας με τον απολογισμό του ενιαμήνου να κλείνει στο -35,3% σε σχέση με το ενιάμηνο του 2019.
Σημειώστε στο σημείο αυτό ότι ένα μήνα πριν, τον Αύγουστο, η αγορά κατέγραφε μείωση 39,1%, ενώ στα τέλη Νοεμβρίου είδαμε τη συνολική μείωση να περιορίζεται τελικά στο -30,7%. Το μεγάλο εκείνο ποσοστό μείωσης είχε να κάνει με το βαρύτατο πλήγμα που δέχθηκαν οι πωλήσεις των ενοικιαζομένων αυτοκινήτων (Rent a Car), οι οποίες όντας άμεσα εξαρτημένες από την τουριστική κίνηση επηρεάστηκαν αναπόφευκτα από τις επιπτώσεις του πρώτου κύματος της πανδημίας.
Μια πιο προσεκτική ματιά, τώρα, στα στατιστικά στοιχεία, αποκαλύπτει επίσης ότι τους τρεις μήνες του καλοκαιριού οι λιανικές πωλήσεις ήταν αυξημένες κατά περίπου 16% σε σύγκριση με τις περυσινές λιανικές. Όπως επίσης αυξημένες, σε μικρότερο βαθμό βέβαια, κατά 2% έως 3%, ήταν οι εταιρικές πωλήσεις (μακροχρόνιες μισθώσεις). Ενώ πολύ σημαντικό είναι το γεγονός ότι κατά το δεύτερο lockdown η κίνηση στις εκθέσεις αυτοκινήτων δεν είχε καμία σχέση με τα όσα συνέβησαν στο πρώτο κύμα της πανδημίας, με τις περισσότερες αντιπροσωπείες να δηλώνουν ικανοποιημένες και από τις διελεύσεις υποψηφίων αγοραστών από τα καταστήματα των αντιπροσώπων τους, και από τις πωλήσεις! Θυμίζουμε στο σημείο αυτό ότι το Μάρτιο η πτώση των πωλήσεων είχε φτάσει το 60,7% και τον Απρίλιο το 80,2%, με τη συνολική μείωση της αγοράς στο τετράμηνο να φτάνει το 38,3%.
Που οφείλεται, τώρα αυτή η τάση ανάκαμψης; Κατά κύριο λόγο στο ότι το αυτοκίνητο μόνο είδος πολυτελείας δεν είναι – και αυτό ισχύει στη συντριπτικότατη πλειοψηφία των ΙΧ. Κατά συνέπεια, η αντικατάσταση ενός παλαιού αυτοκινήτου με ένα καινούριο, αλλά και η αγορά για πρώτη φορά ενός καινούριο αυτοκινήτου, προκύπτει κατά κανόνα και πρωτίστως ως ανάγκη. Οι άνθρωποι σήμερα αγοράζουν αυτοκίνητο κυρίως γιατί το χρειάζονται. Και η αλήθεια είναι ότι, εν μέσω της ανάγκης προστασίας της υγείας τους λόγω του κορονοϊού, έχουν επιπλέον λόγους να το χρειάζονται.
Τα σενάρια που έχουμε ακούσει για το 2021 κάνουν λόγο για ανάκαμψη με μια αγορά της τάξης των 100.000 οχημάτων. Το πώς θα εξελιχθεί η πανδημία, το πόσο γρήγορα θα προχωρήσουν παγκοσμίως τα προγράμματα εμβολιασμού, το πόσο γρήγορα θα επανέλθει η ζωή σε σχετικά φυσιολογικούς ρυθμούς και, φυσικά, το πόσο θα επηρεαστεί η οικονομία στο σύνολό της θα παίξουν το δικό τους ρόλο σε αυτή την ιστορία.