Τα πάνω κάτω (και ενδεχομένως τα μπρος πίσω) φιλοδοξεί να φέρει στο χώρο του οικογενειακού αυτοκινήτου η Citroen με ένα concept car το οποίο, παρά το γεγονός ότι φορά το ελαφρώς ρετρό, νέο λογότυπο της εταιρίας, δεν παύει να είναι εξαιρετικά ριζοσπαστικό, τιμώντας με αυτόν τον τρόπο της παράδοσης της γαλλικής εταιρίας.
Εμπνευσμένο από το Ami υποτίθεται ότι είναι το νέο compact ηλεκτρικό πρωτότυπο, που αντιπροσωπεύει όμως μια διαφορετική προσέγγιση οικογενειακού hatchback, αλλά με αυξημένο ύψος δηλαδή SUV, που διαθέτει όμως και κάτι από pick up, αφού αντί για παραδοσιακό πορτμπαγκάζ στο πίσω μέρος συναντάμε μια καρότσα! Ο χώρος αυτός διαμορφώνεται με τα προσκέφαλα των πίσω καθισμάτων να διπλώνουν στην οροφή, το πίσω κάθισμα να διπλώνει επίπεδα και το πίσω τζάμι να ανεβαίνει προς τα πάνω.
Το Citroen Oli είναι το πρώτο πρωτότυπο με το νέο σήμα της Citroen, το οποίο η εταιρία λανσάρισε πριν από μόλις τρεις μέρες και σηματοδοτεί την εξέλιξη της μάρκας. Είναι επίσης το Oli – που σίγουρα δεν είναι ένα τυχαίο concept car - ένα «εργαστήριο σε τροχούς», αλλά και μια φιλοσοφία ζωής. Στόχος – ιδιαίτερα επίκαιρος εν μέσω των γνωστών εξελίξεων στα ενεργειακά - είναι να προσφερθεί μία επιλογή που δεν κοστίζει ακριβά, που χρησιμοποιεί μόνο τα απολύτως απαραίτητα υλικά και μπορεί πανεύκολα να συντηρηθεί, να ανανεωθεί και να μεταβιβαστεί σε πάρα πολλούς ιδιοκτήτες, ώστε το «ρεζουμέ» του κύκλου ζωής να είναι θετικό. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι τα επίσης πρωτότυπα ελαστικά, προϊόν της συνεργασίας με τη Goodyear, μπορούν να παραμείνουν λειτουργικά για έως και 500.000 χιλιόμετρα!
Κοιτώντας τις φωτογραφίες αντιλαμβάνεσαι ότι είναι εύκολο να μπερδέψεις το εμπρός μέρος του αυτοκινήτου με το πίσω. Αντισυμβατικές επιλογές θα βρεις ουκ ολίγες όπως το κάθετο παρμπρίζ και ο γενικότερος συνδυασμό οριζόντιων και κάθετων επιφανειών, οι πανομοιότυπες εμπρός πόρτες που είναι τοποθετημένες αντικρυστά με τις πίσω και είναι κατασκευασμένες με 20% λιγότερα υλικά η καθεμία σε σχέση με αυτές ενός παραδοσιακού οικογενειακού hatchback.
Στο εσωτερικό αντί για ογκώδεις «πολυθρόνες» που περιορίζουν το φως και καταλαμβάνουν πολύ χώρο στην καμπίνα, το Oli διαθέτει ιδιαίτερα “compact” καθίσματα που χρησιμοποιούν 80% λιγότερα εξαρτήματα σε σχέση με τα καθίσματα ενός ισοδύναμου SUV – μόλις 8 αντί 37. Ενώ τα φωτεινά πορτοκαλί μπροστινά καθίσματα αποτελούνται από ισχυρά σωληνοειδή πλαίσια πάνω στα οποία είναι τοποθετημένο ένα άνετο μαξιλάρι βάσης καλυμμένο με ύφασμα κατασκευασμένο από 100% ανακυκλωμένο πολυεστέρα που είναι 100% ανακυκλώσιμο. Οι καινοτόμες κατασκευασμένες με τη μέθοδο 3D-printing διχτυωτές πλάτες διαθέτουν ενσωματωμένο προσκέφαλο και είναι εμπνευσμένες από τα μοντέρνα έπιπλα γραφείου.
Το Citroen Oli είναι κατασκευασμένο σχεδόν αποκλειστικά από ανακυκλωμένα ή και ανακυκλώσιμα υλικά, με στόχο εκτός των άλλων και τη μείωση του βάρους, καθώς οι Γάλλοι δεν θέλουν να αυτό να ξεπεράσει τα 1.000 kg - ώστε με μια σχετικά μικρής χωρητικότητας μπαταρία (40 kWh) να εξασφαλιστεί αυτονομία 400 km! Χάριν της αυτονομίας εξάλλου η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 110 km/h, ούτως ώστε να συγκρατηθεί και η κατανάλωση 10 kWh/100 km. Ενώ για τη φόρτιση της μπαταρίας, αρκούν 23 λεπτά για να ανέβει από το 20% στο 80% της ενέργειας που μπορεί να αποθηκεύσει.
Παράλληλα, το Citroen Oli δίνει τη δυνατότητα στον ιδιοκτήτη του αφενός να αποθηκεύσει σε αυτό την περίσσεια ενέργεια που μπορεί να παράγει από οικιακή φωτοβολταϊκή εγκατάσταση, ακόμα και πουλώντας την σε προμηθευτές ενέργειας, αλλά και να παρέχει ισχύ σε μια ηλεκτρική συσκευή 3000 W για περίπου 12 ώρες.
Ενδεικτικό της ολιστικής/ενεργειακής/περιβαλλοντικής προσέγγισης της γαλλικής εταιρίας είναι το γεγονός ότι στην περίπτωση του Oli συναντάμε μια σειρά βιώσιμες επιλογές, από ανακυκλώσιμα η ανακυκλωμένα υλικά, όπως τα πάνελ για το επίπεδο καπό, την οροφή και τα πίσω πάνελ «pick-up bed», που είναι κατασκευασμένα από ανακυκλωμένο κυματοειδές χαρτόνι με κυψελοειδή δομή το οποίο περιβάλλεται από ανθρακονήματα που ενισχύουν τη δομή τους. Ενώ ένα άλλο παράδειγμα είναι οι ζάντες των 20 ιντσών, οι οποίες είναι κατασκευασμένες από ένα συνδυασμό αλουμινίου και χάλυβα, καθώς οι αμιγώς αλουμινένιες είναι ακριβές και η παραγωγή τους ενεργοβόρα, ενώ οι πλήρως ατσάλινες έχουν μεγάλο βάρος.