Ο πρωθυπουργός «άγγιξε» το υδρογόνο

Ο πρωθυπουργός «άγγιξε» το υδρογόνο

Tον πρώτο στην Ελλάδα ολοκληρωμένο σταθμό παραγωγής, αποθήκευσης, συμπίεσης και χρήσης πράσινου υδρογόνου για τη φόρτιση ελαφρών ηλεκτροκίνητων οχημάτων κυψελών καυσίμου είχε την ευκαιρία να δει από κοντά προχθές ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στο πλαίσιο της επίσκεψής του στο ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος.

Το υδρογόνο παίρνει σιγά-σιγά τη θέση που του αρμόζει στον ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας μας ως μέρος ενός συμπλέγματος φορέων, πηγών & μέσων μεταφοράς και αποθήκευσης ενέργειας που καλούνται να χαράξουν το δρόμο μέσω προγραμμάτων όπως το “fit for 55” προς το όραμα των μηδενικών ρύπων και την πλήρη «απανθρακοποίηση» της Ευρώπης το 2050. Βλέπετε, το «πράσινο καύσιμο του μέλλοντος» μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις μεταφορές, οι οποίες ενοχοποιούνται για ένα σημαντικό μέρος των παγκόσμιων εκπομπών CO2, προσφέροντας τη δυνατότητα κίνησης με μηδενικούς ρύπους σε ηλεκτροκίνητα οχήματα τα οποία τροφοδοτούνται με ηλεκτρικό ρεύμα που παράγεται επί τόπου, από ειδικές συσκευές - τις κυψέλες καυσίμου (fuel cells) /υδρογόνου.

Στο πλαίσιο αυτό το επιστημονικό και ερευνητικό δυναμικό της χώρας μας δείχνει τις δυνατότητές του με επιτεύγματα όπως ο πρώτος ολοκληρωμένος σταθμός παραγωγής, αποθήκευσης, συμπίεσης και χρήσης πράσινου υδρογόνου για τη φόρτιση ελαφρών ηλεκτροκίνητων οχημάτων κυψελών καυσίμου που έχει αναπτυχθεί από την CYRUS SA, μία εταιρεία τεχνοβλαστό (spin-off) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος», η οποία λειτουργεί στο τεχνολογικό πάρκο «Λεύκιππος» του Κέντρου και έχει ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον ξένων επενδυτών.

Εδώ λοιπόν βρέθηκε και ο πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια της προχθεσινής επίσκεψής του στο ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος, για να δει και να μάθει από πρώτο χέρι – και συγκεκριμένα από τον Διευθυντή του Ινστιτούτου Πυρηνικών και Ραδιολογικών Επιστημών και Τεχνολογίας, Ενέργειας και Ασφάλειας του Κέντρου και ιδρυτή της εταιρείας CYRUS, Θάνο Στούμπο, και τα μέλη της ομάδας του - πώς λειτουργεί ο καινοτόμος σταθμός ανεφοδιασμού οχημάτων με «πράσινο» υδρογόνο. Οι άνθρωποι της εταιρίας παρουσίασαν στον Κυριάκο Μητσοτάκη τον σταθμό που δημιούργησαν, ο οποίος είναι βασισμένος σε μια πλήρως ελληνική ευρεσιτεχνία - προϊόν της τεχνογνωσίας και της εφευρετικότητάς τους. Στο χώρο αυτό δόθηκε η ευκαιρία να συζητηθούν τα ευρύτερα οφέλη που μπορούν να προκύψουν από τη χρήση του συγκεκριμένου καυσίμου και η δυνατότητα αξιοποίησής του στις μεταφορές αλλά και σε άλλους τομείς.

Θυμίζουμε ότι το υδρογόνο μπορεί αξιοποιηθεί για τη λειτουργία των κυψελών καυσίμου, που καταναλώνοντας το ανεξάντλητο αυτό και «καθαρό» καύσιμο μπορούν να παράγουν ηλεκτρικό ρεύμα προκειμένου να τροφοδοτήσουν τον ηλεκτροκινητήρα ενός οχήματος. Με αυτόν τον τρόπο το υδρογόνο υποκαθιστά την μπαταρία προσφέροντας το πλεονέκτημα του άμεσου εφοδιασμού των ηλεκτρο/υδρογονοκίνητων οχημάτων, σε μόλις 3-4 λεπτά της ώρας, όταν η φόρτιση μιας μπαταρίας μπορεί να διαρκέσει ακόμα και αρκετές ώρες, ανάλογα με τον τύπο του φορτιστή και τις δυνατότητες του ηλεκτρικού δικτύου.

Ήδη, με την υπάρχουσα τεχνολογία και τις δυνατότητες που αυτή προσφέρει θεωρείται ότι το υδρογόνο μπορεί να πρωτοστατήσει στο μηδενισμό του ανθρακικού αποτυπώματος των βαρέων οχημάτων, ενώ υπάρχουν και σκέψεις για αξιοποίησή του και σε επιβατικά οχήματα. Ενώ τεχνικές προσεγγίσεις όπως αυτή που εξέλιξε η CYRUS έρχονται να δώσουν τη λύση στο μέγα θέμα της δημιουργίας των υποδομών που απαιτούνται για την παραγωγή, την αποθήκευση και τη διανομή του υδρογόνου, με έναν αθόρυβο και οικονομικό συμπιεστή που προσφέρει, σε πρώτη φάση, τη δυνατότητα αποθήκευσης υπό πίεση έως 200 bar.

Αυτή η τεχνολογία συμπιεστή βασίζεται σε υδρίδια μετάλλων (Metal Hydride Compressors - MHCs). και χρησιμοποιεί νερό ως μέσο ψύξης και θέρμανσης (σε περιοχή θερμοκρασιών 10-85°C) για την επίτευξη πιέσεων υδρογόνου που υπερβαίνουν τα 500 bar, στοιχείο που την καθιστά κατάλληλη για κλιμάκωση, με την αξιοποίηση της εύκολα προσβάσιμης και σχετικά φθηνότερης θερμότητας χαμηλής ποιότητας, και της δίνει τη δυνατότητα να γίνει ο “game changer” στο χώρο των βαρέων οχημάτων, όπως τα φορτηγά και τα λεωφορεία, που αποθηκεύουν στα ρεζερβουάρ τους το υδρογόνο υπό πίεση 350 bar.

Σημειώστε δε ότι αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη αρχίσει την παραγωγή ηλεκτρο/υδρογονοκίνητων λεωφορείων (πχ. Solaris) και φορτηγών (Hyundai), ενώ άλλες προωθούν την ιδέα του υδρογόνου και στο χώρο των επιβατικών αυτοκινήτων (Toyota και BMW).

Ο πρωθυπουργός ξεναγήθηκε στο χώρο του Δημόκριτου από τον Πρόεδρο του Κέντρου, Γιώργο Νούνεση, και ενημερώθηκε για το εν εξελίξει έργο αναβάθμισης των υποδομών, προϋπολογισμού 48 εκατομμυρίων ευρώ, που συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Τον Κυριάκο Μητσοτάκη συνόδευσαν κατά την επίσκεψή του στον Δημόκριτο ο Υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, ο Υφυπουργός Ανάπτυξης αρμόδιος για την έρευνα Μάξιμος Σενετάκης, ο Γενικός Γραμματέας Έρευνας και Καινοτομίας Αθανάσιος Κυριαζής, και ο Δήμαρχος Αγίας Παρασκευής, Γιάννης Μυλωνάκης.

Σημειώστε ότι το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» είναι το μεγαλύτερο διεπιστημονικό ερευνητικό κέντρο στην Ελλάδα, με περισσότερα από 500 άτομα ερευνητικό προσωπικό, ενώ το Τεχνολογικό Πάρκο «Λεύκιππος» ήδη φιλοξενεί 50 νεοφυείς επιχειρήσεις.