Είναι πανέμορφη και πολυτελής, είναι γρήγορη, σου προσφέρει ένα απίστευτο κράτημα - και μαζί με αυτό μία πολύ ιδιαίτερη εμπειρία οδήγησης, καθώς τελικά ο χειρισμός της είναι μία πραγματική απόλαυση που σε κάνει να αγνοήσεις τις οποίες ιδιοτροπίες της. Είναι η Stelvio, μία γνήσια Alfa Romeo, που εκτός των άλλων είναι και ένα πολυτελέστατο, τετρακίνητο SUV.
Όταν βρίσκεσαι στο τιμόνι της Alfa Romeo Stelvio δεν μπορείς παρά να χαμογελάς. Και αυτό το χαμόγελο της ευτυχίας έχει να κάνει με τις βασικές αρετές της - και πού για έναν οδηγό που θέλει να είναι πραγματικός χειριστής του οχήματός του είναι το άλφα και το ωμέγα. Εμείς είχαμε πρόσφατα την ευκαιρία να οδηγήσουμε αυτό το εντυπωσιακό SUV στην turbodiesel έκδοση του (Stelvio 2.2 TD 190 hp AT8 Q4), που μπορεί να μην προσφέρει το «απόλυτο» σε επίπεδο επιδόσεων-επιταχύνσεων, αλλά εξακολουθεί να είναι ένα γρήγορο αυτοκίνητο που σε σχέση με τα βενζινοκίνητα αδέλφια του έχει και το επιπλέον προσόν της χαμηλότερης κατανάλωσης. Έστω και αν αυτό, σε αυτή την οπωσδήποτε premium κατηγορία, δεν είναι και τόσο σημαντικό. Ενώ πολύ σημαντικό στοιχείο της προσωπικότητας της συγκεκριμένης Stelvio είναι αφενός το σύστημα τετρακίνησης Q4, αλλά και το 8αρι αυτόματο κιβώτιο AT8.
Έχουμε λοιπόν να κάνουμε με ένα μοναδικό αυτοκίνητο, που θεωρητικά και πρακτικά είναι σου δείχνει τον καλύτερό του εαυτό όταν βρεθείς σε έναν ορεινό δρόμο, όπου μπορείς με κάποια σχετική ασφάλεια να οδηγήσεις γρήγορα και να διαπιστώσεις τι μπορεί να κάνει. Να δεις δηλαδή τι επιπέδου είναι τα δυναμικά χαρακτηριστικά της Alfa Romeo Stelvio, ρυθμίζοντας τη συμπεριφορά της με τον γνωστό, περιστροφικό διακόπτη D-N-A της Alfa Romeo που βρίσκεται στην κονσόλα ακριβώς δίπλα στο δεξί σου πόδι.
Στις στροφές το μόνο που αποκλείεται να νιώσεις είναι ανασφάλεια. Μπορεί να κάθεσαι πιο ψηλά από ότι σε ένα «καθαρόαιμο» ασφάλτινο σπορ αυτοκίνητο, ωστόσο η ανάρτηση ελέγχει με τέτοιο τρόπο τις κινήσεις του αμαξώματος που το μόνο που μπορεί να σε απασχολήσει να σε απασχολήσει είναι η πρόσφυση που προσφέρει ο ασφαλτοτάπητας που έχει στη διάθεσή σου. Βλέπετε με το σύστημα τετρακίνησης Q4 εξασφαλίζεται μία πραγματικά ουδέτερη συμπεριφορά, σε τέτοιο μάλιστα βαθμό που νομίζεις ότι το αυτοκίνητο δεν κυλάει πάνω σε ρόδες, αλλά σε… βεντούζες! Και όλα αυτά παρά τον όγκο (ΜxΠxΥ: 4687 x 1903 x 1632 mm) και το βάρος του αυτοκινήτου (1.782 kg) που δεν είναι καθόλου μα καθόλου ευκαταφρόνητα. Το τιμόνι βεβαίως προσφέρει υψηλού επιπέδου πληροφόρηση, ενώ και τα φρένα όταν θελήσεις να επιβραδύνεις αποφασιστικά αποκαλύπτουν τη δύναμή τους.
Ο κινητήρας δεν είναι αυτός που θα λέγαμε ότι προσφέρει τις πιο καυτές επιδόσεις στην γκάμα του μοντέλου, καθώς υπάρχουν και πιο γρήγορος βενζινοκίνητες Stelvio, όμως είναι μία πολύ καλή εναλλακτική γιατί και πάλι το αυτοκίνητο είναι και πάλι γρήγορο προσφέροντας παραπάνω από αξιοπρεπείς επιδόσεις (0-100 km/h σε 7,6’’, τελική ταχύτητα 210 km/h). Ενώ το οκτάρι αυτόματο κιβώτιο δίνει στον οδηγό τη δυνατότητα για χειροκίνητες αλλαγές με τις δύο τεράστιες «πεταλούδες» (puddles) στην κολώνα του τιμονιού.
Τα πλεονεκτήματα της Stelvio όμως δεν τελειώνουν εδώ. Καταρχάς το design, έτσι κι αλλιώς, σου φτιάχνει τη διάθεση πριν ακόμα μπεις στο αυτοκίνητο. Ενώ και μπαίνοντας σε αυτήν έχεις απέναντί σου ένα εσωτερικό που βρίσκεται στο ίδιο σχεδιαστικό μήκος κύματος και συνδυάζει μία θα έλεγε κανείς μία ελαφρώς ρετρό διάσταση, που σηματοδοτείται από τα δύο μεγάλα κυκλικά/συμβατικά όργανα (στροφόμετρο-ταχύμετρο), με τη σύγχρονη τεχνολογία. Βλέπετε και εδώ έχουμε να κάνουμε με έναν ψηφιακό μικρό ψηφιακό πίνακα ενδείξεων - ένθετο στον πίνακα οργάνων - αλλά και με την καθόλα σύγχρονη οθόνη αφής στο κέντρο του ταμπλό.
Στα υπέρ της Stelvio περιλαμβάνεται και η πολυτέλεια, η οποία είναι απαραίτητη για να χαρακτηριστεί το αυτοκίνητο όχι μόνο σπορ, αλλά και premium Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας είχε όμορφα δερμάτινα καθίσματα, αλλά πέραν του δέρματος υπάρχουν υψηλής ποιότητας επενδύσεις στο ταμπλό και στις πόρτες - είναι ένα πολύ προσεγμένο και αρκετά πρακτικό εσωτερικό με αρκετές βολικές θέσεις για μικροπράγματα - και κυρίως δύο μεγάλες και «αξιόπιστες» ποτηροθήκες. Στα υπέρ και το γεγονός ότι προσφέρεται και θύρα USB C και θύρα USB.
Οι χώροι για επιβάτες είναι πολλοί μεγάλοι, υπάρχει άφθονος χώρος και για τους πίσω επιβάτες, ενώ μεγάλο (525 λίτρα) είναι και το πορτμπαγκάζ - από τα μεγαλύτερα ίσως της κατηγορίας. Στα εργονομικά υπέρ να σημειώσουμε τους τρεις περιστροφικός διακόπτης που βρίσκονται στην κονσόλα μεταξύ οδηγού και συνοδηγού και δίνουν τη δυνατότητα για μία σειρά ρυθμίσεις τόσο των λειτουργιών οδήγησης όσο και του ηχοσυστήματος, αλλά και γενικότερα του αυτοκινήτου - με τον μεγάλο μεσαίο περιστροφικό διακόπτη να παραπέμπει στο idrive της BMW.
Mιλήσαμε προηγουμένως για το χαμόγελο της ευτυχίας, όμως δεν κρύβουμε ότι υπάρχουν περιπτώσεις που μπορεί να χαμογελάσεις και για κάποιες χαρακτηριστικές ιδιοτροπίες της Stelvio. Γιατί ως γνήσια Ιταλίδα, ως γνήσια Alfa Romeo δεν μπορούσε παρά να έχει και κάποια μικρά ψεγάδια - άστοχες εργονομικές επιλογές των Ιταλών - ήσσονος μεν σημασίας, αλλά που τελικώς προκαλούν ένα μειδίαμα απορίας… Η σημαντικότερη λοιπόν ατέλεια είναι το (μικρό) μέγεθος της οθόνης αφής multimedia/infotainment, που σημαίνει και μία μικρή απεικόνιση από την κάμερα οπισθοπορείας. Αυτό είναι κάτι με το οποίο καθημερινά έρχεσαι σε επαφή και είσαι υποχρεωμένος να το συνηθίσεις, ενδεχομένως φορώντας και… γυαλιά πρεσβυωπίας εάν έχεις περάσει τα 40-45. Όπως επίσης χαρακτηριστική - και ακατανόητη - εργονομική αστοχία είναι η μεγάλη τρύπα υπάρχει στην άρθρωση του σκιαδίου προστασίας από τον ήλιο από την οποία μπορεί να σε ενοχλεί μία χαρά ο ήλιος όταν οδηγείς.
Αρκούν άραγε αυτές οι παραξενιές για να χαλάσουν την πολύ όμορφη εικόνα που περιγράψαμε προηγουμένως; Η απάντηση είναι όχι. Η Alfa Romeo Stelvio 2.2 TD 190 hp AT8 Q4 δεν είναι τυχαίο αυτοκίνητο - και δεν προορίζεται για οποιονδήποτε καταναλωτή που έχει την οικονομική δυνατότητα να αποκτήσει ένα premium SUV. Η Stelvio απευθύνεται σε συνειδητοποιημένους οδηγούς, που όπως είπαμε εξαρχής θέλουν να απολαμβάνουν κάθε στιγμή που βρίσκονται πίσω από το τιμόνι. Και από αυτήν τελικά τη σκοπιά μπορεί κανείς να πει ότι αξίζει τον κόπο να δώσει τα 58.250 ευρώ που κοστίζει το αυτοκίνητο της δοκιμής μας - σημειώνοντας ωστόσο ότι η βασική έκδοση του αυτοκινήτου είναι αρκετά φθηνότερη (κοστίζει 52.250 ευρώ)