Με ελαφρά άνοδο, κατά 1,9% έκλεισε τη χρονιά που πέρασε η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα, επιβεβαιώνοντας τις πιο θετικές προβλέψεις καθώς φέτος πουλήθηκαν 2.617 αυτοκίνητα περισσότερα από πέρυσι. Παράλληλα μεγάλη αύξηση (άνω του 36%) σημειώθηκε και στις πωλήσεις πλήρως ηλεκτρικών και plug in υβριδικών αυτοκινήτων.
Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου αποχαιρέτησε τελικά με θετικό πρόσημο το 2024, καθώς οι πωλήσεις του Δεκεμβρίου, σημειώνοντας αύξηση κατά +5,7% σε σχέση με πέρυσι (με 8.706 οχήματα έναντι 8.240), ήρθαν να επισφραγίσουν τη συνολική αύξηση κατά +1,9% σε σχέση με το 2023. Παρά λοιπόν τις όποιες διακυμάνσεις, που κάποιες φορές θύμιζαν ψυχρολουσία, προέκυψαν κατά τη διάρκεια της χρονιάς, με πτώση των πωλήσεων σε σχέση με το 2023 επί 4 συνεχείς μήνες (από τον Ιούλιο έως τον Οκτώβριο), καθώς και με μείωση τον Μάρτιο, οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων βρέθηκαν να ξεπερνούν τις περυσινές κατά 2.617 «κομμάτια». Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων) το 2024 έκλεισε με 137.101 μονάδες, έναντι 134.484 του 2023. Σημειώστε δε ότι «ισχυρότερος» μήνας του 2024, από την άποψη του όγκου των πωλήσεων, υπήρξε ο Ιούνιος με 14.147 ταξινομήσεις, ενώ ως προς την ποσοστιαία αύξηση σε σχέση με το 2023 καλύτερα τα πράγματα ήταν τον Απρίλιο, με +31,3% (13.445 οχήματα).
Παρατηρώντας τώρα με την κατανομή των πωλήσεων ανά κατηγορία, βλέπουμε ότι υπάρχει μια ελαφρά αύξηση του μεριδίου αγοράς (+2,4%) του συνόλου της κατηγορίας B (Β-Total κατά τον ΣΕΑΑ), στην οποία ανήκουν από τη μια τα λεγόμενα «σουπερμίνι» (Toyota Yaris, Volkswagen Polo, Dacia Sandero, Hyundai i20 κλπ.) και από την άλλη τα compact SUV ή B-SUV (Toyota Yaris Cross, Ford Puma, Peugeot 2008 κλπ.). Και είναι ακριβώς σε αυτά B-SUV που οφείλεται η αύξηση του μεριδίου του συνόλου της κατηγορίας B καθώς η αύξηση των πωλήσεών τους έφτασε το +4,2% σε σχέση με το 2023. Φαίνεται μάλιστα ότι τα B-SUV «έκλεψαν» πωλήσεις από την αμέσως μεγαλύτερη κατηγορία των C-SUV που υποχώρησε κατά -1,3%. Κατά τ’ άλλα δεν παρατηρούμε σημαντικές αλλαγές στις κατηγορίες: σταθερά πρώτη η “B-Total” με 46,5%, δεύτερη η “C-Total” με 36,4% και Τρίτη η “A-Total” των μικρών αυτοκινήτων με 5,6%.
Αξίζει όμως σίγουρα να σταθούμε και στην εντυπωσιακή αύξηση (+36,4%) των πωλήσεων πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων /BEV και plug in υβριδικών/PHEV οχημάτων. Αυτά είδαν το μερίδιό τους να ανεβαίνει στο 20,6%, έναντι 15,1% το 2023. Σημαντική αύξηση (+21,3%) είχαμε επίσης και στις πωλήσεις των εν γένει υβριδικών (full και mild hybrid οχημάτων). Αυτή οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι πάρα πολλά μέχρι πρότινος συμβατικά μοντέλα, βενζινοκίνητα χωρίς ηλεκτρική υποβοήθηση, προσφέρονται τώρα σε 48V (ή και 12V) ήπια υβριδικές εκδόσεις. Κάτι που εξηγεί τη συνεχιζόμενη μείωση του μεριδίου των μη εξηλεκτρισμένων βενζινοκίνητων (που έχασαν σχεδόν 13 μονάδες μεριδίου) και των diesel (μείον 2,3 μονάδες μεριδίου).
Τέλος, σχεδόν στα ίδια επίπεδα κυμάνθηκαν οι πωλήσεις επαγγελματικών οχημάτων (-1,0%), καθώς τα καινούργια φορτηγά που βγήκαν στους δρόμους έφτασαν τα 10.761 έναντι 10.870 το 2023, ενώ από την πλευρά τους οι πωλήσεις λεωφορείων κυριολεκτικά εκτοξεύθηκαν, με άνοδο +246,8% (874 οχήματα το 2024, έναντι 252 το 2023).