Η ανακοίνωση που εντοπίσαμε στην ιστοσελίδα του ETSC έχει τη δική της αξία, αφού αφορά το Ηνωμένο Βασίλειο μία χώρα με σαφώς πιο αναπτυγμένη οδική παιδεία, πολύ βαθύτερη αυτοκινητική κουλτούρα και εν τέλει πολύ καλύτερους δείκτες στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας σε σχέση με την Ελλάδα.
Το Κοινοβουλευτικό Γνωμοδοτικό Συμβούλιο για την Ασφάλεια των Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου (Parliamentary Advisory Council for Transport Safety – PACTS), μέλος του ETSC, μετά από ένα εννιάμηνο ερευνητικό πρόγραμμα που περιλάμβανε νοσοκομεία, αστυνομία, ΜΚΟ και εκπροσώπους του κλάδου, κατέθεσε τις συστάσεις του για τα ιδιωτικά ηλεκτρικά σκούτερ (πατίνια) σε περίπτωση που η χρήση τους νομιμοποιηθεί από την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου.
Σημειώστε ότι τα ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά σκούτερ, αυτά που στη δική μας νομοθεσία περιγράφονται ως “Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα” (ΕΠΗΟ) είναι επί του παρόντος νόμιμα σε πολλές πόλεις του Ηνωμένου Βασιλείου, αλλά η ιδιωτική χρήση τους απαγορεύεται παρά το γεγονός ότι ήδη στη χώρα αυτή έχουν εισαχθεί περίπου ένα εκατομμύριο τέτοιου τύπου οχήματα, τα τελευταία χρόνια. Τα ηλεκτρικά πατίνια μπορεί λοιπόν κανείς να τα αγοράσει και να τα κατέχει νόμιμα – αλλά η χρήση τους περιορίζεται, θεωρητικά, σε ιδιωτική γη.
Στην πράξη, οι περισσότεροι χρήστες ηλεκτρικών πατινιών στο Ηνωμένο Βασίλειο αγνοούν την απαγόρευση – ή την αγνοούν και ενδέχεται να αντιμετωπίσουν πρόστιμα - ακόμα και κατάσχεση του e-scooter τους. Ενώ οι τραυματισμένοι αναβάτες ΕΠΗΟ μπορεί επίσης να είναι απρόθυμοι να αναφέρουν ένα ατύχημα στην αστυνομία από φόβο τιμωρίας. Ως εκ τούτου, η ανεπαρκής αναφορά ατυχημάτων είναι πιθανό να είναι μεγαλύτερο πρόβλημα για τα ηλεκτρονικά σκούτερ στο Ηνωμένο Βασίλειο από ό,τι για άλλους τρόπους λειτουργίας.
Μετά την έρευνά του, λοιπόν, το PACTS δημοσίευσε μια ολοκληρωμένη έκθεση που εξετάζει πολλές πτυχές του σχεδιασμού και της χρήσης των ηλεκτρικών σκούτερ, η οποία έλαβε υπόψη την έρευνα και την εμπειρία από όλη την υπόλοιπη Ευρώπη, όπου τα ηλεκτρονικά σκούτερ είναι νόμιμα στις περισσότερες χώρες.
Οι συστάσεις του PACTS είναι οι εξής:
Μέγιστη δυνατή τελική ταχύτητα 16-20 km/h
Μέγιστη συνεχής ονομαστική ισχύς κινητήρα 250 W
Στην κατασκευή θα πρέπει να περιλαμβάνονται μηχανισμοί κατά της παραβίασης. Η παραποίηση θα πρέπει να απαγορεύεται από το νόμο
Μέγιστο βάρος χωρίς φορτίο 20 κιλά
Ελάχιστο μέγεθος μπροστινού τροχού 12 ίντσες (30,5 cm) και ελάχιστο μέγεθος πίσω τροχού 10 ίντσες (25,5 cm)
Δύο ανεξάρτητα ελεγχόμενα συστήματα πέδησης
Ο φωτισμός να είναι υποχρεωτικός ανά πάσα στιγμή
Υποχρεωτικό σύστημα ηχητικής προειδοποίησης (κοινώς «κόρνα»)
Υποχρεωτική χρήση κράνους
Όριο ηλικίας αναβάτη τουλάχιστον τα 16 έτη
Απαγόρευση της οδήγησης στο πεζοδρόμιο
Απαγόρευση μεταφοράς επιβάτη
Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η επικίνδυνη ή απρόσεκτη οδήγηση και η χρήση κινητού τηλεφώνου πρέπει επίσης να απαγορεύεται
Συνιστάται η εκπαίδευση του αναβάτη
Τα ηλεκτρικά σκούτερ θα πρέπει να θεωρούνται από το νόμο ως μηχανοκίνητα οχήματα
Συνιστάται ασφάλιση αστικής ευθύνης για αναβάτες
Ο αναβάτης θα πρέπει να ενημερώσει την αστυνομία εάν υπάρχει σύγκρουση που συνεπάγεται τραυματισμό
Οι παραπάνω συστάσεις έρχονται καθώς πολλές χώρες της ΕΕ παρατηρείται επέκταση της χρήσης των ηλεκτρικών πατινιών. Και ενώ η χώρα μας δεν έχει καταφέρει ακόμα να συμπεριληφθεί στους πρωτοπόρους της Οδικής Ασφάλειας στην Ευρώπη και παρουσιάζει ακόμα αρκετά υψηλούς δείκτες θυμάτων από τροχαία ατυχήματα, φαίνεται ότι στην περίπτωση των ΕΠΗΟ κινήθηκε αρκετά γρήγορα με το νόμο, όπως ήδη είπαμε, 4784 του 2021. Ανατρέχοντας στις διατάξεις του εν λόγω νόμου βλέπουμε ότι αρκετές από τις παραπάνω συστάσεις έχουν ενσωματωθεί σε αυτόν.
Έτσι, απαγορεύεται στους αναβάτες των ΕΠΗΟ όχι μόνο να χρησιμοποιούν το κινητό τους τηλέφωνο, αλλά και να ακούν μουσική με ακουστικά καθώς και να μεταφέρουν επιβάτες, ενώ είναι υποχρεωμένοι να φορούν και προστατευτικό κράνος.
Οφείλουμε δε να επισημάνουμε ότι τα ΕΠΗΟ χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: αυτά με μέγιστη ταχύτητα έως 6 km/h και αυτά με μέγιστη ταχύτητα μεταξύ 6 και 25 km/h. Στην πρώτη περίπτωση τα ΕΠΗΟ μπορούν να κυκλοφορούν ως πεζοί, ενώ στη δεύτερη πρέπει να ακολουθούν τους κανόνες που διέπουν την κυκλοφορία των ποδηλάτων. Κατά συνέπεια πρέπει να κινούνται στους ποδηλατόδρομους, όπου αυτοί υπάρχουν, ενώ μπορούν να κυκλοφορούν και στο δρόμο τηρώντας πάντα τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας.
Για τα οχήματα αυτά δεν απαιτείται ειδική άδεια οδήγησης, ωστόσο ο αναβάτης οφείλει να έχει μαζί του κάποιο πιστοποιητικό, για παράδειγμα αστυνομική ταυτότητα, που να αποδεικνύει την ηλικία του. Γιατί τα ΕΠΗΟ της δεύτερης κατηγορίας, αυτά που μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητα μέχρι 25 χιλιόμετρα την ώρα μπορεί να οδηγηθούν από άτομα ηλικίας άνω των 15 ετών, ενώ τα επίπεδα της πρώτης κατηγορίας και από άτομα ηλικίας άνω των 12 ετών.
Ανεξαρτήτως ηλικίας τώρα «…οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. κατά τη νύκτα υποχρεούνται να φορούν ανακλαστικό ρουχισμό ή άλλο ανακλαστικό εξοπλισμό που τους καθιστά ορατούς από όλες τις κατευθύνσεις.»
Επίσης, «τα Ε.Π.Η.Ο. επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με ένα (1) λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα (1) ερυθρό φως και αντανακλαστικό στοιχείο πίσω, ως και με έναν (1) τουλάχιστον αντανακλαστήρα σε κάθε πλευρά.»
Βλέπουμε δηλαδή ότι στο σχετικό νόμο υπάρχουν μία σειρά από προβλέψεις που δεν είναι καθόλου κακές και αποσκοπούν στο να διασφαλίσουν την ασφάλεια και των αναβατών και τον πεζών. Γνωρίζοντας όμως ότι οι αναβάτες των ηλεκτρικών πατινιών είναι σαφώς λιγότερη λιγότερο αντιληπτοί από τους ποδηλάτες, που ούτως ή άλλως ανήκουν στους ευπαθείς χρήστες του δρόμου, εμείς θα προτείναμε στους κατόχους τέτοιων ηλεκτρικών οχημάτων να αποφεύγουν να κινούνται σε μεγάλες λεωφόρους ανάμεσα σε αυτοκίνητα και να προτιμούν τις περιοχές που έχουν ποδηλατόδρομους.
Εξάλλου «…τα Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ./ώρα.»
Ενώ σε κάθε περίπτωση θα συστήναμε να φορούν κάποιο αντανακλαστικό γιλέκο όχι μόνο τη μέρα τη νύχτα αλλά και τη μέρα.
Θυμίζουμε ότι τα ηλεκτρικά πατίνια γνώρισαν μεγάλη διάδοση ως μέσο μετακίνησης σε μικρές αποστάσεις και προτιμήθηκαν ιδιαιτέρως από τους τουρίστες. Ενώ η χρήση τους γενικώς προωθείται και από τις αυτοκινητοβιομηχανίες ως ένα μεταφορικό μέσο του τελευταίου μιλίου, του τελευταίου χιλιόμετρου αν θέλετε, προκειμένου να διευκολύνουν να παρκάρουν το αυτοκίνητό τους σχετικά κοντά στο κέντρο και στη συνέχεια να μετακινηθούν με το πατίνι τους, που μπορεί να το έχουν αποθηκευμένο και στο πορτμπαγκάζ του αυτοκινήτου τους.