Power Day: Θα γίνει η Volkswagen ευρωπαϊκή Tesla;

Power Day: Θα γίνει η Volkswagen ευρωπαϊκή Tesla;

Αν θα θέλαμε να αποτυπώσουμε την ουσία της παγκόσμιας διαδικτυακής εκδήλωσης του Volkswagen Group σε αριθμούς, θα στεκόμασταν στη μείωση του κόστους των μπαταριών κατά 50% για τα «βασικά» ηλεκτρικά μοντέλα της Volkswagen [αντίστοιχη μείωση είχε εξαγγείλει και η Tesla] και κατά 30% για τα πλέον ευρείας κατανάλωσης μοντέλα μηδενικών ρύπων, με το κόστος της kWh να περιορίζεται σε λιγότερα από 100 ευρώ. Θα στεκόμασταν επίσης στα έξι μεγάλα εργοστάσια κατασκευής μπαταριών – Gigafactories, όπως της Tesla - που θα λειτουργούν στην Ευρώπη μέχρι το 2030 και θα διαθέτουν δυναμικότητα 240 GWh – κάτι που πέραν της στρατηγικής σημασίας απεξάρτηση από τους κατασκευαστές μπαταριών της Άπω Ανατολής που θα προσφέρει στο γερμανικό γκρουπ, θα παράγει μπαταρίες που θα φτάνουν για πάνω 2,0 έως 3,0 εκ. αυτοκίνητα το χρόνο!

Τα δύο πρώτα Gigafactories θα λειτουργήσουν στη σουηδική πόλη Skellefteå και στο Salzgitter της Γερμανίας, έχοντας δυναμικότητα 40 GWh το καθένα – και θυμίζουμε στο σημείο αυτό ότι το πρώτο Gigafactory της Tesla είχε δυναμικότητα 35 GWh.

Και βέβαια, το παιχνίδι των αριθμών δεν σταματάει εδώ. Η επέκταση του δικτύου σημείων ταχείας φόρτισης με συσκευές συνεχούς ρεύματος (DC), στοιχείο καθοριστικό για την απρόσκοπτη διάδοση της ηλεκτροκίνησης, θα φέρει στη ζωή 18.000 δημόσια σημεία φόρτισης – κάτι που σημαίνει πενταπλασιασμό του υπάρχοντος δικτύου. Αυτό θα απαιτήσει στρατηγικές συνεργασίες με μια σειρά εταίρων, πέραν της υπάρχουσας κοινοπραξίας Ionity, στην οποία συμμετέχουν επίσης η Ford, η Hyundai κ.ά. 

Ενδιαφέρον στο σημείο αυτό παρουσιάζει η συνεργασία με εταιρίες καυσίμων (BP και ARAL), στα πρατήρια των οποίων αναμένεται να τοποθετηθούν 4.000 φορτιστές DC 150 kW. Ενώ αντίστοιχες ενέργειες έχουν προγραμματιστεί για τις Η.Π.Α. και την Κίνα, με την Electrify America να έχει βάλει στο πρόγραμμα περίπου 3.500 σημεία ταχείας φόρτισης στη Βόρεια Αμερική μέχρι το τέλος του έτους. Ενώ στην Κίνα, το Group στοχεύει σε συνολικά 17.000 τέτοια σημεία έως το 2025, μέσω της κοινής επιχείρησης CAMS.

Τη δική του σημασία έχει το γεγονός ότι βαδίζοντας στα βήματα της Tesla, η Volkswagen σχεδιάζει να μετακινηθεί από τη σημερινή μορφή μπαταρίας “Cell2Module” - στην οποία τα στοιχεία (cells / κυψέλες) των μπαταριών ομαδοποιούνται σε μονάδες μπαταριών που στη συνέχεια δημιουργούν συστοιχίες μπαταριών – αρχικά σε συστήματα “Cell2Pack”, στα οποία παραλείπεται το στάδιο της μονάδας και οι κυψέλες ομαδοποιούνται απευθείας σε συστοιχίες, και τελικά σε συστήματα “Cell2Car”, στα οποία η μπαταρία προκύπτει από κυψέλες που ενσωματώνονται απευθείας στη δομή των αυτοκινήτων.

Αυτό ήταν ένα από τα βασικά σχέδια που ανακοίνωσε η Tesla πέρυσι, ενώ η εξέλιξη του Cell2Pack αποτελεί ήδη κοινό γνώση για ολόκληρη τη βιομηχανία μπαταριών. Δεν είναι σαφές εάν η Volkswagen είχε σχέδια να ακολουθήσει αυτή τη διαδρομή προτού το ανακοινώσει η Tesla, αλλά έτσι κι αλλιώς, η ανακοίνωση αυτή ήταν από τις πιο ενδιαφέρουσες που έγιναν στο πλαίσιο της Power Day από τη Volkswagen. Πάντως δεν δόθηκαν στοιχεία για ύπαρξη κάποιου συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος σε σχέση με τη μετάβαση αυτή.

Βασικό στοιχείο, πάντως, της στρατηγικής σε σχέση με τις μπαταρίες της Volkswagen είναι το «ενοποιημένο στοιχείο» (unified cell), κάτι που σημαίνει ότι το 80% της μπαταριών θα είναι ίδιες - επιτρέποντας σοβαρές οικονομίες κλίμακας και σωστό σχεδιασμό της παραγωγής - ενώ το υπόλοιπο 20% θα αλλάζει ανάλογα με την εφαρμογή και την ανάγκη.

Επανερχόμενοι στους αριθμούς είμαστε επίσης υποχρεωμένοι να αναφέρουμε την πρόθεση της Volkswagen θέλει να μειώσει το χρόνο φόρτισης της μπαταρίας για ανάκτηση αυτονομίας 450 χλμ. από 25 λεπτά που είναι σήμερα σε 17 λεπτά έως το 2025 και σε 12 λεπτά μετά το 2025. Προφανώς θα πρόκειται για μια ριζική μεταβολή των δεδομένων σε σχέση με τα ταξίδια με ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αφού τα 12 λεπτά βρίσκονται στα όρια ενός μικρού διαλείμματος, που ούτως η άλλως είναι απαραίτητο κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού. Σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών της Volkswagen αυτό θα επιτευχθεί με τη χρήση συνθετικού γραφίτη στις ανόδους των μπαταριών. Ενώ οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης, που φαίνεται ότι είναι και το τελικό ζητούμενο, θα μειώσουν ακόμη περισσότερο το χρόνο φόρτισης. Οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης θα μπορούσαν επίσης να αυξήσουν σημαντικά την εμβέλεια σε ένα ηλεκτρικό όχημα (με το ίδιο κόστος), υποθέτοντας ότι όλα πάνε σύμφωνα κατ’ ευχήν, σύμφωνα με το σχέδιο και τις προσδοκίες των τεχνικών της Volkswagen.

Τώρα, στο ερώτημα αν η Volkswagen έχει θέσει ως βασικό της αντίπαλο την Tesla, την απάντηση την έχει δώσει ο ίδιος ο Elon Musk, δηλώνοντας ότι η εταιρία του δεν μπορεί να είναι ο ένας και μοναδικός κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο. Σε μια αυτοκίνηση που αλλάζει, η πίτα της αγοράς θα είναι αρκετά μεγάλη για να χωρέσει όλες εκείνες τις αυτοκινητοβιομηχανίες που θα φροντίσουν να προσαρμοστούν εγκαίρως στα νέα δεδομένα. Αυτό, προφανώς, κάνει και το Volkswagen Group, με μια πρωτοφανή επίδειξη μεθοδικότητας και σχεδιασμού της επόμενης μέρας. Κατά συνέπεια, οποιαδήποτε ομοιότητα της Power Day με την Battery Day μόνο έκπληξη δεν πρέπει να μας προκαλεί.

Ενώ σε σχέση με το ποιος άλλος μεγάλος, καθιερωμένος και «μαζικός» κατασκευαστής φαίνεται να αναπτύσσει ταχύτητα στη λεωφόρο της ηλεκτροκίνησης και να δείχνει ικανός να αντιμετωπίσει το Volkswagen Group, θα λέγαμε ότι αυτός είναι το Hyundai Group, που παρουσίασε λίαν προσφάτως τη νέα εξειδικευμένη πλατφόρμα ηλεκτροκίνησης E-GMP. Χωρίς βεβαίως να υποτιμούμε την τεχνογνωσία που συσσώρευσαν τα προηγούμενα χρόνια η Renault με τη Nissan.