Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο κυψελών καυσίμου (υδρογόνου) της Riversimple, με την ονομασία Rasa, που εξελίσσεται ήδη για πάνω από μια δεκαετία, αλλά χωρίς η μικρή εταιρία να καταφέρει να το παράγει κανονικά, φαίνεται να αποκτά άλλες προοπτικές καθώς στο παιχνίδι μπαίνει ο γίγαντας που ακούει στο όνομα Siemens.
Το επίσημο δελτίο τύπου του έδωσε στη δημοσιότητα η Riversimple είναι σαφές: «Η ουαλική εταιρεία αυτοκινήτων υδρογόνου και η Siemens UK υπογράφουν μνημόνιο κατανόησης - εστιάζοντας στην περιφερειακή ανάπτυξη δεξιοτήτων, τη βιωσιμότητα και την προετοιμασία για την έναρξη κανονικής παραγωγής.»
Το πόσο σχετική είναι αυτή η εξέλιξη με το γεγονός ότι ο πρώην Διευθύνων Σύμβουλος της Siemens UK, Juergen Maier, ανέλαβε τη θέση του Διευθυντή Ελέγχου Εμπορικών Συνεργατών, πράγμα που σημαίνει ότι πιθανότατα θα επιβλέπει την εξέλιξη της συνεργασίας, μπορείτε να το κρίνετε μόνοι σας.
Η ουσία είναι ότι το Riversimple Rasa βρίσκεται πιο κοντά στην ώρα της κρίσεως, δηλαδή στο να μπει στην παραγωγή και να δοκιμάσει την τύχη του στην αγορά από ποτέ.
Το όνομα του μηδενικών ρύπων μοντέλου προέρχεται από το "tabula rasa", που στα λατινικά σημαίνει «άγραφος πίνακας». Έχουμε δηλαδή ένα όνομα που δείχνει ότι το όχημα προέκυψε εκ του μηδενός, από λευκό χαρτί και δεν βασίστηκε σε κάτι που προϋπήρχε.
Το Rasa είναι ένα διθέσιο όχημα που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2009, με την αισθητική του ανανέωση να ακολουθεί το 2016. Η τελευταία αυτή έκδοση είχε ένα αυτοφερόμενο αμάξωμα τύπου «monocoque», κατασκευασμένο από ανθρακονήματα, γεγονός που επέτρεψε τη συγκράτηση του βάρους κάτω από τα 580 κιλά. Αξίζει, δε να σημειώσουμε ότι το monocoque ζυγίζει μόλις 40 κιλά!
Το ηλεκτρικό ρεύμα που απαιτείται για την κίνηση του Rasa παρέχεται από μια συστοιχία κυψελών καυσίμου 8,5 kW σχεδιασμένη αρχικά για περονοφόρα ανυψωτικά μηχανήματα. Η συστοιχία αυτή (fuel cell stack) τροφοδοτεί τέσσερις ηλεκτρικούς κινητήρες (ενσωματωμένους στις πλήμνες των τροχών), κάτι που σημαίνει ότι το Rasa διαθέτει κίνηση και στους τέσσερις τροχούς. Έτσι, το Riversimple μπορεί να αναπτύξει τελική ταχύτητα σχεδόν 100 χλμ./ώρα, (με τα 0-96 km/h να έρχονται αρκετά γρήγορα, σε 10’’) ενώ η αυτονομία που προσφέρει το υδρογόνο που αποθηκεύεται σε μπουκάλες είναι της τάξης των 500 χιλιομέτρων (για την ακρίβεια 480 χλμ.)
Σημειώστε ότι το Rasa είναι ένα ηλεκτροκίνητο όχημα κυψελών καυσίμου (fuel cell electric vehicle), με μηδενικές εκπομπές ρύπων κατά την κίνησή του. Ενώ στην περίπτωση που το υδρογόνο δεν είναι «πράσινο», δεν προέρχεται δηλαδή από ηλεκτρόλυση νερού με ανανεώσιμη ενέργεια, αλλά από φυσικό αέριο, οι εκπομπές CO2 φτάνουν τα 40 g/km “Well-to-Wheel” – συνυπολογίζοντας τους ρύπους που εκπέμπονται κατά την παραγωγή του καυσίμου.
Από οικονομική σκοπιά, τώρα, η Riversimple εγκαινιάζει ένα νέο γύρο αναζήτησης κεφαλαίων, με στόχο τη συγκέντρωση 150 εκατομμυρίων βρετανικών λιρών (περίπου 170 εκατομμύρια ευρώ) την επόμενη τριετία για τη χρηματοδότηση δύο εργοστασίων. Προηγουμένως η εταιρία είχε επιδιώξει να συγκεντρώσει μικρότερα, ακόμα και με τη μέθοδο του “crowdfunding” προκειμένου να καταφέρει να δημιουργήσει ένα στόλο από 20 οχήματα δοκιμών.
Εφόσον, τώρα, καταφέρει να συγκεντρώσει τα χρήματα αυτά, η Riversimple θα ξεκινήσει την παραγωγή του Rasa το 2023, έχοντας στόχο τα 5.000 οχήματα ετησίως, ενώ ένα "ελαφρύ επαγγελματικό όχημα" θα ακολουθήσει τα επόμενα χρόνια.
Σημειώστε ότι η Riversimple ήθελε αρχικά να προχωρήσει σε έναρξη της παραγωγής του Rasa, πριν το 2018. Αργότερα, το 2019, αναθεωρώντας τον προγραμματισμό της, έβαλε στόχο να κατασκευάσει ένα στόλο πρωτοτύπων πριν από τις αρχές του 2022.
Θυμίζουμε ότι οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες σήμερα προσανατολίζονται στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (BEVs – Battery Electric Vehicles) καθώς στην παρούσα φάση η τεχνολογία αυτή φαίνεται ότι είναι οικονομικά πιο προσιτή. Ωστόσο στον τομέα των μεταφορών και των βαρέων οχημάτων, σε πολλές περιπτώσεις η πλάστιγγα κλίνει υπέρ του υδρογόνου, καθώς αυτό που μετράει στην περίπτωση αυτή είναι η αυξημένη αυτονομία σε συνδυασμό με την ταχύτητα του ανεφοδιασμού που προσφέρει η επιλογή του υδρογόνο.
H περίπτωση τώρα της Riversimple, ανήκει κατά κάποιον τρόπο στις εξαιρέσεις παρόλο που στη λεωφόρο του υδρογόνου η εταιρία δεν είναι μόνη της, με το δικό της ΙΧ, γιατί αντιστοίχως τη δική της πρόταση έχει και η Toyota η οποία πρόσφατα παρουσίασε τη δεύτερη γενιά του οχήματος κυψελών υδρογόνου Mirai, η Honda έχει «ενεργό» το Clarity, ενώ πιο δραστήρια απ’ όλους φαίνεται η Hyundai η οποία διαθέτει με επιτυχία στην αγορά το SUV κυψελών καυσίμου Hyundai Νexo.
Σε κάθε περίπτωση η δημιουργία της απαραίτητης υποδομής - των σχετικών δηλαδή πρατηρίων που απαιτούνται για τον ανεφοδιασμό τέτοιων οχημάτων με υδρογόνο - απαιτεί προϋπόθεση για τη διάδοση τους.