Παραπάνω από εντυπωσιακή η αύξηση των ταξινομήσεων που καταγράφηκε τον 11ο μήνα του 2023, καθώς με 10.454 καινούρια αυτοκίνητα να βγαίνουν στον δρόμο, η αγορά σημείωσε την εντυπωσιακή αύξηση του 30%. Αύξηση παρουσιάστηκε και στις πωλήσεις των επαγγελματικών αυτοκινήτων. Το ερώτημα τώρα είναι το αν θα καταστεί δυνατό να συνεχιστεί η άνοδος των πωλήσεων και το 2024.
Tα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) δεν αφήνουν περιθώρια για αμφιβολίες: έχουμε ήδη αφήσει τις συνέπειες της covid-19 πίσω μας και σε πείσμα των αυξημένων τα τελευταία δύο χρόνια τιμών των αυτοκινήτων, η αγορά βρίσκεται σε άνοδο.
Ακόμα και αν συνυπολογίσουμε το κοινό μυστικό των πωλήσεων του 2022 που «μεταφέρθηκαν» στο 2023, λόγω των καθυστερήσεων στις παραδόσεις. Κάποιοι υπολογίζουν τις πωλήσεις αυτές στις περίπου 20.000, αλλά παράλληλα δεν παύουν να επισημαίνουν ότι η ελληνική αγορά δείχνει δυναμικότητα για 130.000 οχήματα ετησίως.
Στους πίνακες που ακολουθούν βλέπετε τόσο τις πωλήσεις στο σύνολο του 11μηνου, δηλαδή από την αρχή της χρονιάς μέχρι και τον Νοέμβριο που δείχνουν αύξηση 27,8%, όσο και τις πωλήσεις του Νοεμβρίου όπου η αύξηση είναι ακόμα μεγαλύτερη, φτάνοντας το 29,5%.
Το δικό της ενδιαφέρον έχει τώρα η κατανομή των ταξινομηθέντων οχημάτων ανά κατηγορία (σύμφωνα με την επίσημη κατηγοριοποίηση ανά segment του ΣΕΑΑ). Στον σχετικό πίνακα βλέπουμε εύκολα ότι το 2023 υπήρξε ενίσχυση των μικρότερων κατηγοριών. Συγκεκριμένα, το B-segment, στο οποίο ως γνωστόν ανήκουν τα λεγόμενα σουπερμίνι, αλλά και τα μικρά SUV, κέρδισε 2,7 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ το A-segment κέρδισε επιπλέον 0,7 μονάδες. Και αυτή η μεταβολή δεν μπορεί παρά να αποδοθεί στην αύξηση των τιμών πώλησης των αυτοκινήτων – στοιχείο που στρέφει τους καταναλωτές προς φθηνότερες (συνήθως μικρότερες) λύσεις.
Στον τομέα τώρα των πωλήσεων ανά τύπο καυσίμου/συστήματος κίνησης βλέπουμε να χάνει έδαφος όχι μόνο το diesel, αλλά και η βενζίνη προς όφελος αφενός των πλήρως υβριδικών οχημάτων και αφετέρου των plug in hybrid και των πλήρως ηλεκτρικών.
Τέλος, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (www.acea.be), η αγορά των επιβατικών αυτοκινήτων, μέχρι και τον Οκτώβριο που υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, σημείωσε αύξηση της τάξης του 17%, όπως βλέπετε στον πίνακα που ακολουθεί:
(1) ΕΕ των 27
(2) Μέλη της ΕΕ ως το 2004
(3) Νορβηγία, Ισλανδία και Ελβετία