Για κάποιους ο κίνδυνος ήταν ορατός από την αρχή, κάποιοι άλλοι άργησαν να τον αντιληφθούν. Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία αναπτύσσεται με πρωτοφανείς ρυθμούς και ήταν θέμα χρόνου να δούμε πλήρως ανταγωνιστικά μοντέλα από κινεζικές μάρκες και στην Ευρώπη, αλλά και στις ΗΠΑ.
Οι Κινέζοι δεν χάνουν τον καιρό τους: για παράδειγμα δεν είχαν κανένα πρόβλημα να κατακλύσουν την αγορά της Ρωσίας με τα δικά τους αυτοκίνητα αμέσως μόλις την εγκατέλειψαν οι Ευρωπαίοι. Ενώ με βήματα αργά, αλλά σταθερά οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες άρχισαν να διεισδύουν και στην ευρωπαϊκή αγορά, όπου το παρών δίνουν και αρκετές πολλά υποσχόμενες κινεζικές εταιρίες, όπως η XPENG. Το είδαμε αυτό και στην Ελλάδα με τις εταιρίες MG, Seres και BYD. Με δεδομένο μάλιστα ότι η Κίνα είναι η μεγαλύτερη παραγωγός μπαταριών παγκοσμίως, αντιλαμβάνεστε τι μπορεί να σημαίνει αυτό για την αυτοκίνηση που αλλάζει μεταβαίνοντας προς τον πλήρη εξηλεκτρισμό της.
Αυτόν λοιπόν τον εμπορικό κίνδυνο τον είχε επισημάνει σε ομιλία της και η ίδια η Πρόεδρος της ΕΕ, Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν - και βέβαια τον είχε αντιληφθεί και η αμερικανική ηγεσία. Και ήταν η κυβέρνηση Μπάιντεν που ξεκίνησε τον «πόλεμο» τετραπλασιάζοντας τους δασμούς στα προερχόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά οχήματα (από το 25% στο 100%), προκαλώντας την τελευταία να απαντήσει – προς το παρόν - με απειλές ότι θα προβεί σε αντίποινα στην επιβολή δασμών στις εισαγωγές οχημάτων στη δική της αγορά. Οι απειλές αυτές απευθύνονται εμμέσως και στην ΕΕ, από την οποία οι Κινέζοι δεν θα ήθελαν σε καμία περίπτωση να δουν μια αντίστοιχη κίνηση.
Όλα αυτά δεν είναι κεραυνός εν αιθρία, η εμπορική ένταση μεταξύ της Κίνας από τη μια πλευρά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των ΗΠΑ από την άλλη είναι κάτι υπαρκτό τα τελευταία χρόνια, με μεγάλο μέρος της να οφείλεται στα εισαγόμενα ηλεκτρικά οχήματα – αν και όχι μόνο σε αυτά. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας, η οποία έχει γίνει ήδη η πιο κορεσμένη αγορά για ηλεκτρικά οχήματα, έχουν εξελιχθεί σε ηγέτη στον τομέα αυτόν, έχοντας αποκτήσει υψηλότατη τεχνογνωσία στην τεχνολογία των μπαταριών και της ηλεκτροκίνησης και όπως είπαμε έχουν αρχίσει να επεκτείνονται σε νέες περιοχές της υφηλίου, συμπεριλαμβανομένης της Ευρώπης. Σημαντικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι NIO, XPENG, BYD και ZEEKR ήδη εξάγουν στην Ευρώπη ένα πλήθος πλήρως ηλεκτρικών – συχνά πολυτελών - μοντέλων παρέχοντας προηγμένη τεχνολογία και premium χαρακτηριστικά σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές.
Η κατάσταση αυτή θορύβησε τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, ορισμένες από τις φαίνεται να μένουν κάπως πίσω σε σχέση με την παραγωγή πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων, και επί της ουσίας προκάλεσαν μια έρευνα εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, η οποία κατέληξε στη διαπίστωση ότι αυτές επιδοτήθηκαν «αθέμιτα» ως εξαγωγές στη γηραιά ήπειρο. Κάτι που είχε ως αποτέλεσμα, να προκύψει η απειλή δασμών στις εισαγωγές οχημάτων που κατασκευάζονται στην Κίνα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, οι ΗΠΑ όπως είπαμε έχουν ήδη λάβει αυστηρά μέτρα για το διεθνές εμπόριο με την Κίνα, αν και προς το παρόν η παρουσία των αυτοκινητοβιομηχανιών αυτών δεν έχει γίνει αισθητή στην αμερικανική αγορά (τουλάχιστον στον χώρο του επιβατικού αυτοκινήτου). H κυβέρνηση Μπάιντεν προχώρησε όπως είπαμε στην αύξηση των δασμών σε μια σειρά αγαθά που προέρχονται από την Κίνα, συμπεριλαμβανομένων των ηλιακών συλλεκτών, των μπαταριών, των ιατρικών ειδών και, φυσικά, των ηλεκτρικών οχημάτων – αυτό αναμφισβήτητα είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθεί η ένταση μεταξύ των δύο υπερδυνάμεων.
Στα τέλη Μαρτίου, το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας υπέβαλε καταγγελία στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, θεωρώντας την αμερικανική πολιτική άδικη, ενώ κάλεσε τις ΗΠΑ να «παίξουν» δίκαια και να ακολουθήσουν τους εμπορικούς κανόνες του οργανισμού, επικαλούμενο την ανάγκη να μπουν πιο γρήγορα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα σε κυκλοφορία προκειμένου να αντιμετωπιστεί η κλιματική αλλαγή.
Σημειώστε ότι ο δασμός για τα οχήματα με κινητήρες άνω των 2,5 λίτρων που εισάγονται από την Ευρώπη στην Κίνα είναι 15%. Ωστόσο, οι πολιτικές του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου επιτρέπουν στην Κίνα να αυξήσει τον δασμό αυτό στο 25% για κάθε όχημα με μεγάλου κυβισμού κινητήρα. Πάντως οι όποιες απειλές από την Κίνα ήταν μέχρι στιγμής διακριτικές καθώς πλησιάζουμε στην προθεσμία (αρχές Ιουνίου) που έχει δώσει η χώρα στην ΕΕ για να μοιραστεί τα αποτελέσματα της έρευνάς της σχετικά με τα εισαγόμενα BEV και τις αθέμιτες επιδοτήσεις. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η ΕΕ έχει προθεσμία μέχρι τις αρχές Ιουνίου για να δηλώσει αν προτίθεται να επιβάλει επίσης δασμούς σε προϊόντα από την Κίνα.