Τι συμβαίνει στην αγορά αυτοκινήτου;

Τι συμβαίνει στην αγορά αυτοκινήτου;

Όσοι υπήρξαν υπερβολικά αισιόδοξοι, έχοντας θεωρήσει ότι η μεγάλη αύξηση που παρατηρήθηκε στις αρχές του 2024 θα μπορούσε να δώσει μια καινούρια ετήσια άνοδο, προφανώς διαψεύδονται και σίγουρα βγαίνουν – αν δεν έχουν ήδη βγει - από εκείνο το κλίμα ευφορίας, καθώς ο Οκτώβριος δεν ήταν ο πρώτος μήνας που έκλεισε με μείωση των ταξινομήσεων. Πριν από το τωρινό -14,3% είχαμε το -15,2% του Σεπτεμβρίου, αλλά και το ακόμα μεγαλύτερο -21,4% του Αυγούστου. Και παρόλα αυτά στο σύνολο του δεκάμηνου Ιανουάριος-Οκτώβριος το τελικό αποτέλεσμα εξακολουθεί να είναι θετικό! Κάτι που οφείλεται στην αρχική, μεγάλη αύξηση των ταξινομήσεων που οφειλόταν, αφενός (και κυρίως) σε παραγγελίες του 2023 που ταξινομήθηκαν φέτος και αφετέρου στην αύξηση της διαθεσιμότητας οχημάτων από τα εργοστάσια, η οποία δεν είναι άσχετη με την κάμψη της αγοράς αυτοκινήτου στην Ευρώπη.

Είχαμε λοιπόν 9.672 ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων τον Οκτώβριο, οι οποίες είναι μεν λιγότερες από τις 11.282 του περυσινού Οκτωβρίου, αλλά ανέβασαν παρόλα αυτά το σύνολο των ταξινομήσεων του δεκαμήνου στις 117.707, οι οποίες με τη σειρά τους είναι περισσότερες από τις 115.792 του ίδιου διαστήματος του 2023 με αποτέλεσμα να μπορούμε να μιλάμε ακόμα για θετικό πρόσημο στην αγορά αυτοκινήτου το 2024. Προφανώς υπάρχει το μεγάλο ερώτημα του τι θα γίνει τους δυο μήνες που μας έμειναν, καθώς δεν προβλέπεται κάποια θεαματική εξέλιξη, ωστόσο οι ψυχραιμότεροι δηλώνουν πως θα βρεθούμε πάλι στα περυσινά επίπεδα, δηλαδή περίπου στις 135.000 ταξινομήσεις – που δεν είναι κακό νούμερο.

Διαφορετική εικόνα παρουσιάζεται στα φορτηγά, ελαφρά και βαρέα, τον Οκτώβριο, καθώς με 1.042 ταξινομήσεις είχαμε αύξηση κατά 11,2%, η οποία όμως στο σύνολο του δεκαμήνου περιορίζεται στο 1,7%. Αντίθετα στα λεωφορεία παρατηρούμε μια πραγματική… εκτόξευση, με αύξηση 266,7% τον Οκτώβριο και 271,4% στο σύνολο του δεκάμηνου.

Παρατηρώντας τώρα την κατανομή των πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων ανά κατηγορία, βλέπουμε ότι τα SUV αποτελούν σταθερά πλέον πάνω από το μισό της αγοράς, αφού αν υπολογίσουμε μόνο τις δύο πιο δημοφιλείς κατηγορίες, αυτή των B-SUV και αυτή των C-SUV το άθροισμά τους δίνει το 54,8% των συνολικών ταξινομήσεων τον Οκτώβριο και 50,1% στο δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου.

Από την άλλη πλευρά, η κατανομή των ταξινομήσεων με βάση τον τύπο του συστήματος κίνησης έχει το δικό της ενδιαφέρον, καθώς στο δεκάμηνο είχαμε σημαντική αύξηση (11,5%) των πωλήσεων υβριδικών αυτοκινήτων που αποτελούν πλέον το 41,8% του συνόλου της αγοράς, και εμφανή μείωση (-11,3%) στις πωλήσεις των αυτοκινήτων που διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσης, βενζίνης ή ντίζελ, χωρίς κάποιου τύπου ηλεκτρική υποβοήθηση – και όταν λέμε χωρίς υποβοήθηση εννοούμε ότι το αυτοκίνητο δεν διαθέτει κάποιο υβριδικό σύστημα ούτε full hybrid, ούτε plug in hybrid, ούτε mild ή 48V hybrid. Και στο σημείο αυτό πρέπει κανείς να έχει υπόψη του ότι όλο και πιο συχνά βλέπουμε σε άρθρα, αναφορές και στατιστικές, η έννοια του υβριδικού να περιλαμβάνει κυριολεκτικά όλες τις διαθέσιμες τεχνολογίες, ακόμα και αυτές που κάποτε χαρακτηρίζονταν αποκλειστικά ως mild hybrid – ορθώς κατά την ταπεινή μας γνώμη, καθώς η απόδοσή τους δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να συγκριθεί με αυτή των πλήρως υβριδικών συστημάτων.